zutztrutz Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 Kolla in Pandora Du skriver in en lĂ„t eller artist du gillar, och vips sĂ„ hittar programet nĂ„got liknande. De första 10 timmarna Ă€r gratis. Helt suverĂ€nt program enligt mig. đ
johlin Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 Annars finns nÄt liknande gratis pÄ musicplasma.com. Funkar Àven med filmer.
BosseL Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 Pandora funkar ju......rolig sak, den gillade jag.
iHz Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Hade gÀrna pröjsat för den dÀr tjÀnsten om jag hade pengar! Trodde aldrig den skulle hitta Portishead - sÄklart den gjorde! Men shit vad processorkrÀvande!!! Kunde knappt röra musen! Fast iofs, jag sitter ju med en fem Är gammal bÀrbar dator, sÄ det kanske inte Àr sÄ himla konstigt.
sisÀltÀÀ Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Testade musicplasma och fattar inget. Jag söker pÄ en grupp, fÄr upp diverse förslag, klickar pÄ den som Àr nÀrmast mitten (spelar storleken pÄ bollarna nÄgon roll, förresten?) och dÄ finns bandet jag ursprungligen skrev in inte ens med. Kan ett band verkligen lÄta som ett annat men inte det andra som det första?
sisÀltÀÀ Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Testat Pandora nu ocksÄ. Fungerar inte alls om man har specifik smak som inte ligger helt inom en genre. Sökningar pÄ band som bryter grÀnser kan ge vilka konstiga förslag som helst. Sökte pÄ Mouse on Mars och fick upp tvÄ radiotrancelÄtar. Sökte pÄ Jens Lekman och fick upp tvÄ punklÄtar. Koppling: 0.
Johan Royen Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Haha, tÀnk pÄ de programmeringstekniska problemen. Anta att du ska rita in alla musikaliska kopplingar till till exempelvis Leftfield (jag vet, jag tar alltid LF som exempel). DÄ har du till att börja med de samtidiga akterna - Underworld, Orbital, Chemical Brothers osv. Sedan har du influenserna - Detroits technopionjÀrer; tidiga hiphoppare typ Afrika Bambaata, Grandmaster Flash osv; Dub-producenter som King Tubby, Lee "Scratch" Perry, Bill Laswell; punkare, framförallt John Lydon och Jah Wobble. Och dÄ har vi bara skrapat lite pÄ ytan - vad gör vi med andra band som Paul Daley och Neil Barnes i LF varit med i? A Man Called Adam och Brand New Heavies lÄter inte direkt som Leftfield... Sedan ska du rita in influensernas influenser som ligger till grund för soundet som inspirerade Leftield. Och om du sedan söker pÄ Underworld, vill du dÄ ha en koppling till Leftfield som i sin tur kopplar vidare till Derrick May, Grandmaster Flash, King Tubby och John Lydon? Det blir liksom rÀtt rörigt...
sisĂ€ltÀÀ Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Men Ă€r verkligen alla typer av kopplingar intressanta? Vem bryr sig om vilka som var samtida? Det handlar vĂ€l om hur det lĂ„ter? Jag förstĂ„r dock hur det blir.. folk ger tumme upp eller ner och pĂ„ det baseras urvalet. VĂ€ljer man en grupp fĂ„r man alltsĂ„ höra vad folk som gillar denna grupp brukar gilla. Ăr man redan bekant med vad Leftfields fans brukar gilla har man ingen nytta av pandora eller dylika sidor. LikasĂ„ om man inte sjĂ€lv gillar den sammansĂ€ttning av artister som andra gillar.
MusicGene Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Jag sökte pÄ Jamie Cullum och fick upp schysst musik. Go playlist. Bra tjÀnst!
Pluffo Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Jag sökte pĂ„ Rhapsody och fick upp en massa mjukpop bara för att de ocksĂ„ innehĂ„ller distade gitarrer och vokalstĂ€mmor....Men, dĂ„ har man missat poĂ€ngen lite đ Problemet med den hĂ€r tjĂ€nsten Ă€r att den inte kan veta VARFĂR man tycker om en viss artist. Nej, jag gillar inte Dream Theater för att det Ă€r vĂ€lproducerat, det Ă€r de hĂ€rliga tempovariationerna och oförutsĂ€gbarheten som jag tycker om. SĂ„ nej...det hĂ€r Ă€r ett kul initiativ...men det gĂ„r fetbort som jag skulle ha sagt om jag var 5 Ă„r yngre.
Linus Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 HĂ€r Ă€r en annan variant som Ă€r gratis! last.fm Verkar vara asbra! Provade att söka pĂ„ mĂ€ngder av artister... đ
Pluffo Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 HĂ€r Ă€r en annan variant som Ă€r gratis! last.fm Verkar vara asbra! Provade att söka pĂ„ mĂ€ngder av artister... đ JĂ€vlar Linus! HĂ€rmed kröner jag dig "kung av lĂ€nkar" pĂ„ forumet. Först Midines och nu detta! đ
MusicGene Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 N*E*R*D Ă€r pĂ„ 7:e plats pĂ„ similarlistan som Jamie Cullum đ
Martin Postat 19 oktober 2005 Postat 19 oktober 2005 last.fm former audioscrobbler.com Ă€r klockrent. kör en liten plugin i min foobar sĂ„ bygger de en databas av din musiksmak pĂ„ nĂ„gra mĂ„nader. Sen ger den automatiskt förslag, och sĂ„ kan man lyssna pĂ„ streamad radio inom vissa genrer o.s.v. Om alla hĂ„ller sig till EN sĂ„n hĂ€r tjĂ€nst kommer det krossa i framtdein đ
Rix Postat 19 oktober 2005 Postat 19 oktober 2005 last.fm funkar inte bakom autokonfiggade proxysar.. stooor nackdel..
android Postat 7 mars 2006 Postat 7 mars 2006 Pssst... Man kan skapa en egen "label" pĂ„ last.fm och lĂ€gga upp sina egna lĂ„tar bl.a. för lyssning i deras radio... VĂ€ldans trevligt! đ http://www.last.fm/music/New+Modern+Angels
hackeman Postat 7 mars 2006 Postat 7 mars 2006 NĂ„gon som kör Last.FM / Audioscrobbler pĂ„ XBMC? Ja, jag har. Haha, har alltsĂ„ testat det sjĂ€lv nu... đ Och fuck va coolt! Enda nackdelen med Pandora var att man inte kunde köra det via XBMC (eller andra streaming media players), men hĂ€r var det bara att ange Audioscrobbler username och password i XBMC's control panel, samt lĂ€gga in följande i XboxMediaCenter.xml: <bookmark> <name>Last FM</name> <path>lastfm://</path> </bookmark> ...och hepp sĂ„ kan jag blĂ€ddra och lira fritt bland tags, artists, users, etc, etc frĂ„n Xboxen. Och min tracks-history sparas sĂ„klart pĂ„ min Lastfm-profil pĂ„ nĂ€tet, och anvĂ€nds nĂ€r jag sen t.ex sitter pĂ„ jobbet och lyssnar. Det hĂ€r var f-n det bĂ€sta pĂ„ lĂ€nge. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.