Jump to content
Annons

Program som hittar musik du gillar


zutztrutz

Recommended Posts

Annons

Hade gärna pröjsat för den där tjänsten om jag hade pengar! Trodde aldrig den skulle hitta Portishead - såklart den gjorde! Men shit vad processorkrävande!!! Kunde knappt röra musen!

Fast iofs, jag sitter ju med en fem år gammal bärbar dator, så det kanske inte är så himla konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade musicplasma och fattar inget. Jag söker på en grupp, får upp diverse förslag, klickar på den som är närmast mitten (spelar storleken på bollarna någon roll, förresten?) och då finns bandet jag ursprungligen skrev in inte ens med. Kan ett band verkligen låta som ett annat men inte det andra som det första?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat Pandora nu också. Fungerar inte alls om man har specifik smak som inte ligger helt inom en genre. Sökningar på band som bryter gränser kan ge vilka konstiga förslag som helst. Sökte på Mouse on Mars och fick upp två radiotrancelåtar. Sökte på Jens Lekman och fick upp två punklåtar. Koppling: 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, tänk på de programmeringstekniska problemen.

Anta att du ska rita in alla musikaliska kopplingar till till exempelvis Leftfield (jag vet, jag tar alltid LF som exempel). Då har du till att börja med de samtidiga akterna - Underworld, Orbital, Chemical Brothers osv.

Sedan har du influenserna - Detroits technopionjärer; tidiga hiphoppare typ Afrika Bambaata, Grandmaster Flash osv; Dub-producenter som King Tubby, Lee "Scratch" Perry, Bill Laswell; punkare, framförallt John Lydon och Jah Wobble. Och då har vi bara skrapat lite på ytan - vad gör vi med andra band som Paul Daley och Neil Barnes i LF varit med i? A Man Called Adam och Brand New Heavies låter inte direkt som Leftfield...

Sedan ska du rita in influensernas influenser som ligger till grund för soundet som inspirerade Leftield.

Och om du sedan söker på Underworld, vill du då ha en koppling till Leftfield som i sin tur kopplar vidare till Derrick May, Grandmaster Flash, King Tubby och John Lydon?

Det blir liksom rätt rörigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är verkligen alla typer av kopplingar intressanta? Vem bryr sig om vilka som var samtida? Det handlar väl om hur det låter? Jag förstår dock hur det blir.. folk ger tumme upp eller ner och på det baseras urvalet. Väljer man en grupp får man alltså höra vad folk som gillar denna grupp brukar gilla. Är man redan bekant med vad Leftfields fans brukar gilla har man ingen nytta av pandora eller dylika sidor. Likaså om man inte själv gillar den sammansättning av artister som andra gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sökte på Rhapsody och fick upp en massa mjukpop bara för att de också innehåller distade gitarrer och vokalstämmor....Men, då har man missat poängen lite 😆

Problemet med den här tjänsten är att den inte kan veta VARFÖR man tycker om en viss artist. Nej, jag gillar inte Dream Theater för att det är välproducerat, det är de härliga tempovariationerna och oförutsägbarheten som jag tycker om.

Så nej...det här är ett kul initiativ...men det går fetbort som jag skulle ha sagt om jag var 5 år yngre.

Link to comment
Dela på andra sajter

last.fm former audioscrobbler.com är klockrent.

kör en liten plugin i min foobar så bygger de en databas av din musiksmak på några månader. Sen ger den automatiskt förslag, och så kan man lyssna på streamad radio inom vissa genrer o.s.v.

Om alla håller sig till EN sån här tjänst kommer det krossa i framtdein 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Någon som kör Last.FM / Audioscrobbler på XBMC?

Ja, jag har. Haha, har alltså testat det själv nu... 😏

Och fuck va coolt! Enda nackdelen med Pandora var att man inte kunde köra det via XBMC (eller andra streaming media players), men här var det bara att ange Audioscrobbler username och password i XBMC's control panel, samt lägga in följande i XboxMediaCenter.xml:

<bookmark>

<name>Last FM</name>

<path>lastfm://</path>

</bookmark>

...och hepp så kan jag bläddra och lira fritt bland tags, artists, users, etc, etc från Xboxen. Och min tracks-history sparas såklart på min Lastfm-profil på nätet, och används när jag sen t.ex sitter på jobbet och lyssnar.

Det här var f-n det bästa på länge. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...