Rix Postat 9 oktober 2005 Dela Postat 9 oktober 2005 (redigerat) GRUPP: LEMON BIRD LÅTNAMN: SUBSTITUTE GENRE: Bluesrock LÅTLÄNGD: 3:42 KOMPOSITÖR: Runesson, Johan ARRANGEMANG: Lemon Bird INSPELNINGSÅR: Oktober 2005 FORMAT: MP3, Lame 192kbps STORLEK: 5 331 299 bytes STATUS: Färdig demo LÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag -- Lemon Bird är tillbaka.. Skitiga, stökiga, irriterande.. Redigerat 10 oktober 2005 av Rix Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 9 oktober 2005 Dela Postat 9 oktober 2005 Bra låt, men kass produktion! Fast det verkar ju vara det du vill ha! 😆 Det här skulle jag ändra om jag var du: 1) Trummorna låter fjantigt tunna, speciellt virveln. Man tänker direkt, ok de har spelat in i replokalen. 2) Panoreringen är skum. Det låter snett med gitarren hela tiden panorerad till höger. 3) Sången distar ibland. Förövrigt läste jag i en hårdrockstidning att just produktionen hade avgörande betydelse för ett lyckat hårdrocksalbum, så jag tror att det är bäst att du tar steget in i 2000-talet. Det vore kass att slänga bort en så bra låt som den här på en gammal dogmatiskt möginställning om att rock'n'roll inte ska produceras. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 9 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 9 oktober 2005 Tack för kommentarerna! Burkigheten kommer från vår härliga betongbunker och mixningen gick på ett kick. Givetvis ser vi inte detta som en slutprodukt. Som sagt, vi slängde upp ett gäng mickar på ett rep och tyckte att det ger en ganska representativ bild av hur vi låter live. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Albert.D Postat 10 oktober 2005 Dela Postat 10 oktober 2005 VA.. Ingen länk Jag vill oxå lyssna... på rock´n´ roll Btw: läste kommentaren här om panoreringen på gitarren åt höger. Om inte jag minns helt fel så hade Van Halen en platta som var mixad så. Albert.D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Albert.D Postat 10 oktober 2005 Dela Postat 10 oktober 2005 (redigerat) VA.. Ingen länk Jag vill oxå lyssna... på rock´n´ roll Btw: läste kommentaren här om panoreringen på gitarren åt höger. Om inte jag minns helt fel så hade Van Halen en platta som var mixad så. Albert.D Lite OT men. Van Halen har väll alltid ett tortljud i ena högtalaren och det blöta i den andra. kanske missminner mig, men jag tror att det var de som brukar göra så. Mistänker att låten mixas om nu eller? Jo visst kan det vara så men jag vill minnas att det var just en speciell platta (som jag regerade på) med tidiga Van Halen som basen låg till vänster och gitarren till höger, eller var det vise versa, och då förstås trummorna i mitten. Albert.D Redigerat 10 oktober 2005 av Albert.D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 10 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 10 oktober 2005 Länken tillbaks på begäran. Orörd. Vi har bara en gitarrist i bandet och han står till höger. Så glöm massiva gitarrmattor på sjutton spår. Försöker fånga improvisationsglöden i replokalen. Vi jobbar bäst så. Pålägg och omtagningar är inget för oss. Alla våra gamla hjältar mixade stundom vrålpanorerat (kanske var det en begränsning på den tiden) så man har vant sig vid den ljudbilden. Dessutom vill man, i alla vi, få känslan av att man står framför bandet när man lyssnar på en platta. Rock on! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 10 oktober 2005 Dela Postat 10 oktober 2005 Skön dist på sången och det är ju som du säger en skön livekänsla på ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Albert.D Postat 10 oktober 2005 Dela Postat 10 oktober 2005 Länken tillbaks på begäran. Orörd. Vi har bara en gitarrist i bandet och han står till höger. Så glöm massiva gitarrmattor på sjutton spår. Försöker fånga improvisationsglöden i replokalen. Vi jobbar bäst så. Pålägg och omtagningar är inget för oss. Alla våra gamla hjältar mixade stundom vrålpanorerat (kanske var det en begränsning på den tiden) så man har vant sig vid den ljudbilden. Dessutom vill man, i alla vi, få känslan av att man står framför bandet när man lyssnar på en platta. Rock on! Yeahh... me like.. Låter ju allmänt gött, men så jag gillar zeppelinarna och 70-tal. Jag kan höra lite Hendrix inspiration här och där i gitarren, vilket är bra som fan. Panoreringen är ju som sagt en smaksak, och inte gör väl det något. När jag spelade i ett 4 manna band för ca 12-16 år sedan så hade vi både bas och gitarr högtalalådor på bägge sidorna om trummorna live, mest bara för att fylla lite bättre.. 😱😄 Det här är ju gött... grabbar Kör Hårt 😆 Albert.D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 10 oktober 2005 Dela Postat 10 oktober 2005 ... tidiga Van Halen som basen låg till vänster och gitarren till höger, eller var det vise versa, och då förstås trummorna i mitten. Albert.D Du har helt rätt och tänker på Van Halens debutLP. Världens bästa gitarrljud, om man är lagd åt det hållet (och det kan man ju va... ) ... eller... låg basen verkligen snedpannad oxå?? URSÄKTA om jag deltar i att kapa tråden, om vi seglar OT nu. *** Mig gör det inget om gitarren är liten pannad åt sidan här heller. Tjing /Bengan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Albert.D Postat 10 oktober 2005 Dela Postat 10 oktober 2005 ... tidiga Van Halen som basen låg till vänster och gitarren till höger, eller var det vise versa, och då förstås trummorna i mitten. Albert.D Du har helt rätt och tänker på Van Halens debutLP. Världens bästa gitarrljud, om man är lagd åt det hållet (och det kan man ju va... ) ... eller... låg basen verkligen snedpannad oxå?? URSÄKTA om jag deltar i att kapa tråden, om vi seglar OT nu. *** Mig gör det inget om gitarren är liten pannad åt sidan här heller. Tjing /Bengan 😎😄 Ja.. vad jag minns det så.. tror jag att även basen var panorerad.. Fan har inte kvar LP-skivan annars har jag kontrollerat. Men det borde väl finnas något Van Halen... FAN här som känner till det.. 🙂 Albert.D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
claypool Postat 11 oktober 2005 Dela Postat 11 oktober 2005 Eftersom låten är så bra så borde den verkligen föräras med en vettig produktion. Gillar sången men gitarrsolot låter ju så standard.. måste det var med? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 11 oktober 2005 Dela Postat 11 oktober 2005 Jag håller med... tycker inte att något av gitarrsolona biter på mig. Jag skulle inte säga att ni ska ta bort det. Jag skulle säga "lär dig lira bra solon om du ska ha dem kvar". Gitarren spelar inte tajt heller. För övrigt låter inte disten bra. Basen är aldeles för framträdande. Torrt burkigt ljud. Det ända som jag gillar är sången som låter bra. Jag saknar en gitarrist som kompar när den andra spelar solo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
emser Postat 11 oktober 2005 Dela Postat 11 oktober 2005 Kalasers! Inte speciellt irriterande, lite burkigt och baktungt. En bra skitig/levande inspelning och ni är på banan. Sången kanske skulle distas hela vägen. /emser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 15 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2005 Det var nån som inte diggade disten. Kan bara upplysa herrn om att det är en fuzzpedal på ungefär max som ger det spröda ljudet på guran. Rörstärkaren är för övrigt byggd på egen hand av vår underbara trummis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krumhorn Postat 15 oktober 2005 Dela Postat 15 oktober 2005 Så fort ni pressar en platta så köper jag! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xyro (oregistrerad) Postat 15 oktober 2005 Dela Postat 15 oktober 2005 Lyssnade på laptopen, stackars högtalare med den basen. Bra låt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danson Postat 16 oktober 2005 Dela Postat 16 oktober 2005 grymt bra det e ju så det skall låta om 60 70 talets härliga skitiga torkbollsljud??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nad Postat 17 oktober 2005 Dela Postat 17 oktober 2005 OH JÄÄÄ!! Det här är bara sånt som går rätt in i mitt 70-tals hjärta...direkt in som en pil. Det gör liksom ingenting att det inte är superproddat, det skall inte vara det heller. Men visst, bredda ljudbilden Du om Du själv blir nöjd med det. Kan kanske inte bli så dåligt om Du provar det. Men Du, fan vad ball det skulle vara om ni körde lead temat i halvtakt någon gång också....vilket suuug det skulle bli. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vinyl Postat 17 oktober 2005 Dela Postat 17 oktober 2005 (redigerat) Skön dist på sången och det är ju som du säger en skön livekänsla på ljudet. Håller med, skulle vara gott och höra lite mer dist på sången.. Bra idé och gott stuk på låten tycker jag 😱 Redigerat 17 oktober 2005 av Peter12345 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 17 oktober 2005 Dela Postat 17 oktober 2005 Jag vet inte om det var mig du syftade på när du säger att någon inte gillade disten på sången. Vad jag menade med att sången distar var att det på ett par ställen låter som att sångaren tar i för mycket vilket ger obehaglig dist på sången. Att sången sedan är distad som sådan är en helt annan sak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 17 oktober 2005 Dela Postat 17 oktober 2005 (redigerat) ... tidiga Van Halen som basen låg till vänster och gitarren till höger, eller var det vise versa, och då förstås trummorna i mitten. Albert.D Du har helt rätt och tänker på Van Halens debutLP. Världens bästa gitarrljud, om man är lagd åt det hållet (och det kan man ju va... ) ... eller... låg basen verkligen snedpannad oxå?? URSÄKTA om jag deltar i att kapa tråden, om vi seglar OT nu. *** Mig gör det inget om gitarren är liten pannad åt sidan här heller. Tjing /Bengan 😆😆 Ja.. vad jag minns det så.. tror jag att även basen var panorerad.. Fan har inte kvar LP-skivan annars har jag kontrollerat. Men det borde väl finnas något Van Halen... FAN här som känner till det.. 😉 Albert.D Jo... jag borde fsts kollat innan jag skrev sist; men jag tyckte väl att de 7 metrarna till vinylsamlingen var för långt eller nåt. Och visst, här sitter jag med en komplett samling VHvinyler. Du ska inte göra dig av med dyrgriparna Albert! För att slutsummera: På debutplattan så ligger gitarren helt vänster, med effekten till höger. Däremot är basen (åtminstone hyfsat) centrerad. Aint talkin bout love, fan! /Bengan Redigerat 17 oktober 2005 av Vallhagen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Albert.D Postat 18 oktober 2005 Dela Postat 18 oktober 2005 ... tidiga Van Halen som basen låg till vänster och gitarren till höger, eller var det vise versa, och då förstås trummorna i mitten. Albert.D Du har helt rätt och tänker på Van Halens debutLP. Världens bästa gitarrljud, om man är lagd åt det hållet (och det kan man ju va... ) ... eller... låg basen verkligen snedpannad oxå?? URSÄKTA om jag deltar i att kapa tråden, om vi seglar OT nu. *** Mig gör det inget om gitarren är liten pannad åt sidan här heller. Tjing /Bengan 😛😄 Ja.. vad jag minns det så.. tror jag att även basen var panorerad.. Fan har inte kvar LP-skivan annars har jag kontrollerat. Men det borde väl finnas något Van Halen... FAN här som känner till det.. 😉 Albert.D Jo... jag borde fsts kollat innan jag skrev sist; men jag tyckte väl att de 7 metrarna till vinylsamlingen var för långt eller nåt. Och visst, här sitter jag med en komplett samling VHvinyler. Du ska inte göra dig av med dyrgriparna Albert! För att slutsummera: På debutplattan så ligger gitarren helt vänster, med effekten till höger. Däremot är basen (åtminstone hyfsat) centrerad. Aint talkin bout love, fan! /Bengan 😛😄 va bra.. Dyrgripar 😳 Albert.D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
O-Jay Postat 18 oktober 2005 Dela Postat 18 oktober 2005 Så här härligt lät det innan midi fanns 😳 Gött mangel, mycket nostalgi. Det käpper och sprakar men det är röckenröll 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eternal Postat 18 oktober 2005 Dela Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Detta var riktigt skönt! Låten har en själ vilket gör den intressant. Jag stör mig inte på något sätt att produktionen inte är perfekt med tekniska mått mätt. Det låter perfekt precis så som det är! Fortsätt i samma anda! 8/10 Edit: Solot vid 03:24 är en rip off av solot i låten "The Trooper" som Iron Maiden släppte 1983 (om jag kan min maidenhistoria)! Adrian Smith skulle vänt sig i graven om han varit död (vilket han inte för tillfället är). Redigerat 18 oktober 2005 av Eternal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 19 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 19 oktober 2005 Edit: Solot vid 03:24 är en rip off av solot i låten "The Trooper" som Iron Maiden släppte 1983 (om jag kan min maidenhistoria)! Adrian Smith skulle vänt sig i graven om han varit död (vilket han inte för tillfället är). ..som i sin tur är en ripoff av nåt lick från nån gammel blueskille från bomullsfälten i amerikanska södern.. and so on.. Alla räkor är spelade, vårt jobb är att blanda och ge dem på nytt. Solona blir aldrig lika från gång till gång. Tack för aktivit lyssnande! Nu börjar de gamla rockrävarna vakna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 19 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 19 oktober 2005 På tal om panorering. Går man längre tillbaks, slutet av 60 början på 70 så är allt vrålpanorerat. Lyssnade senast i går på Grand Funks platta 'On Time' från 1969 (jäävligt bra platta). Där ligger trummorna helt vänster, gitarr helt höger, bas mitten. Spooky till en början men jävligt coolt. För att inte tala om hur Beatles panorerades... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bussola_Brother (oregistrerad) Postat 19 oktober 2005 Dela Postat 19 oktober 2005 🙂 Helgrymt sväng. Riktigt mysigt gung. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lemon Bird Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Till er alla: produktionen är gjord på 10 minuter - inspelning och mixning - därav dåligt ljud. Gitarristen är kanske inte den mest innovative killen dessutom. Därav lite tråkiga solon. Dock har han ingen aning om hur solot i Trooper med Maiden låter. Så det vore fel att anklaga honom för stöld. /Gitarristen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 Jag vill inte heller ha en massa dubbade massiva gitarrmattor på 83 spår. Tänker mer att det nog skulle bli mer kraft om disten/fuzzen drogs ner lite. Visserligen fyller det väl ut, men jag tycker det blir lite konturlöst när gitarren kompar. Dessutom blir det mindre effektfullt när solistljud och komp är så likt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 + Skitigt coolt gitarrspel låter 70-tal om hela produktionen Rockig röst riktiga instrument - Burkigt ljud kass mix lite enformigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.