Hans Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 Hej! Har Neumann TLM-103, Shure SM58 Beta, samt TSM MT-87 och anvÀnder mikrofon mest till sÄng (sopran, alt, tenor, bariton), en del akustisk gitarr samt lite övrigt vad man nu kan hitta, pÄ! KÀnns som man skulle vilja ha ungefÀr, Paket #1, Paket #2, Paket #3 men, har man ju varken rÄd eller tid med sÄ, intressant o höra vad ni, med mycket (och lite) större erfarenhet Àn Hans, tycker angÄende detta?
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 (redigerat) Jag hade nog i första hand kompletterat med nĂ„gon smĂ„membranare - exempelvis ett matchat par Oktava MC012, som Ă€r extremt bra micar. NĂ€sta att titta pĂ„ Ă€r kanske en juste rörmic, kanske en Studio Projects T3, som jag sjĂ€lv gillar skarpt. Möjligen sedan komplettera samlingen med en bandmic. AEA R-84 Ă€r den som hittills har fallit mig mest i smaken bland de bandmicar jag har testat. Eventuellt kan ocksĂ„ en Oktava MC319 vara nĂ„got att plocka in i samlingen, eftersom den ger dig en helt annan fĂ€rgning Ă€n de stormembranare som du redan har - nĂ„got som ocksĂ„ kan göra nytta i ljudbilden. Behöver jag pĂ„minna...? Ljudexempel finns att hĂ€mta pĂ„ min testsite... đ Redigerat 8 oktober 2005 av Claes
Hans Postat 8 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 8 oktober 2005 Hej! AlltsĂ„, vad saknar du? - Det Ă€r just det jag ej vet... och dĂ€rav denna trĂ„d đ! Claes, mycket intressant đ! Spontant utan att egentligen hört nĂ„got förutom det jag har sĂ„ Ă€r det just rörmic, bandmic samt stormembranare med annan fĂ€rgning jag haft i tankarna! Vad Ă€r det smĂ„membranare gör som stormebranare inte gör (lika bra)?
Claes Holmerup Postat 8 oktober 2005 Postat 8 oktober 2005 I smÄmembranare Àr det lÀttare för tillverkaren att fÄ till en jÀmnare frekvensrespons. Det Àr dÀrför ocksÄ lÀttare att fÄ ihop ett vÀlmatchat stereopar av dem, Àn av stormembranare, som brukar ha en lite krokigare respons. De reagerar nÄgot snabbare Àn stora membran tack vare sin lÀgre massa - och ger dÀrför ett lite bÀttre transientsvar. De klarar som regel högre ljudtryck utan att distordera. En nackdel Àr att de har lite högre brusnivÄ Àn stormembranarna (Oktava MC012 har dock lite större membran Àn traditionella smÄmembranare, nÄgot som gör dem till en otroligt vÀlfungerande konstruktion). De fungerar helt enkelt bÀttre Àn stormembransmicar i vissa situationer, sÄ det Àr aldrig fel att lÀgga till sÄdana i sin "bag of tricks"...
Hans Postat 8 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 8 oktober 2005 Hej igen! Fn vad imponerande đ! Har det ens gjort ett mer omfattande test? FInns det nĂ„n mic som saknas, va biltemas - har ni inte testat den, fn vilket dĂ„lig test !
trombonisten Postat 9 oktober 2005 Postat 9 oktober 2005 NÄ för att bygga ut frÄgan "Vad saknar du?" lite grann. Antag att hade bÄde paket1, paket2 och paket3. Och fortfarande inte vet vad du saknar. Mikrofoner Àr trevligt att ha mÄnga, men det hjÀlper ingenstans. SÀtt upp den dÀr pÄ hyllan och titta pÄ den. Vacker eller hur? För mig Àr mickar verktyg för att spela in ljud. Precis som i slöjdsalen dÀr det finns verktyg för att karva i trÀ. Men om det Àr sÄ att man vill svetsa sÄ Àr det helt andra saker som behövs. NÄgra mickar till, eller mÄnga mickar till, kommer inte hjÀlpa dig svara pÄ frÄgan "Vad saknar du?". Eller man kan Àndra frÄgan till "Vad vill du uppnÄ?" sÄ kanske det blir tydligare. Fundera i stÀllet pÄ vad hur bra ljud du kan fÄ med det du har. Kan du Àndra akustiken i rummet för att fÄ bÀttre ljud? LÄna en annan gitarr och spela med? LÀs en bok om mixning och inspelning kanske? Ta en sÄnglektion, vad vet jag? FörlÄt om jag lÄter nedlÄtande, det Àr absolut inte meningen, men just nu lÄter det som om vilken försÀljare som helst skulle kunna fÄ dig att köpa ytterligare mickar som du om ett tag upptÀcker inte hjÀlpt ett enda dugg pÄ vÀgen. Gunnar
Hans Postat 9 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 oktober 2005 (redigerat) Hej! Nej, Ă€r helt okej! Konstruktiv kritik ska svida lite och tror du har rĂ€tt! AlltsĂ„, egentligen saknar jag just ingenting! Mat, tak över huvudet, nĂ€ra och kĂ€ra samt en liten hemmastudio, vad mer kan en man begĂ€ra, förutom möjligtvis fred pĂ„ jorden? Den kunskap jag verkligen saknar ligger i just ljudtekniker-omrĂ„det sĂ„ en bok om inspelning Ă€r verkligen högprioriterat! Dock tar det tid att lĂ€ra sig sĂ„ i vĂ€ntan kanske nya mikrofoner kan fĂ„ komma till tals, tar ju ingen tid att köpa đł! SĂ„nglektioner har jag haft sĂ„ det rĂ€cker och blir över som liten och nu Ă€r det inte ens jag som sjunger lĂ€ngre (enbart lite körande), gitarr har jag aldrig spelat och kommer heller aldrig vara ens i nĂ€rheten av att kunna spela tillfredstĂ€llande, kan knappt spela keyboard! SĂ„ om möjligheten att s.a.s. helt (i tid mĂ€tt) "gratis" fĂ„ ett frĂ€scht nytt sĂ„ng/gitarr-sound med hjĂ€lp utav lite nya mikrofon-typer kĂ€nns det som detta inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kan skada! Redigerat 9 oktober 2005 av Hans
Claes Holmerup Postat 9 oktober 2005 Postat 9 oktober 2005 Hej igen! Fn vad imponerande đ! Har det ens gjort ett mer omfattande test? FInns det nĂ„n mic som saknas, va biltemas - har ni inte testat den, fn vilket dĂ„lig test đ! đ SĂ„vitt jag vet, sĂ„ finns det nog inget lika stort test dĂ€r man har anvĂ€nt samma material och samma förutsĂ€ttningar till alla inspelningar. Det Ă€r vĂ€l bara jag som Ă€r tillrĂ€ckligt galen för att dra igĂ„ng nĂ„got sĂ„dant... đ Det var rĂ€tt kul för nĂ„got Ă„r sedan, nĂ€r de som har http://www.thelisteningsessions.com/ mailade och frĂ„gade om de fick lĂ€gga upp en lĂ€nk till siten... đ Det kommer faktiskt besökare frĂ„n hela vĂ€rlden, sĂ„ det Ă€r skitkul att ha möjlighet att stĂ„ till tjĂ€nst med lite hjĂ€lp för folk som undrar hur det kan lĂ„ta. đ Ett par allvarliga brister finns faktiskt - och det Ă€r AKG, Audio-Technica och Shure - och att det finns vĂ€ldigt fĂ„ dynamiska micar - men jag försöker tĂ€ppa till hĂ„len efter hand, Ă€ven om det tar lite tid... Biltema-micarna ser jag inte direkt som nĂ„gon brist đ - men allvarligt talat, sĂ„ har jag faktiskt funderat pĂ„ att ta med sĂ„dana ocksĂ„, för jĂ€mförelsens skull... đ
Hans Postat 10 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2005 (redigerat) Hej igen! Jo, förresten nĂ„got som faktiskt Ă€r högaktuellt Ă€r kör-mikrofoner, eller rĂ€ttare sagt om man vill ha annat sound pĂ„ kör Ă€n pĂ„ lead nĂ€r det Ă€r samma sĂ„ng-are/erska. Ăr det band, rör, smĂ„membrana eller kanske nĂ„got helt annat som gĂ€ller dĂ„? Redigerat 10 oktober 2005 av Hans
Hans Postat 10 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 10 oktober 2005 (redigerat) Fel trÄd! Fast förresten vilka, smÄ-mebranare?(Men inte LineAudio för som har jag testat pÄ b.l.a. sÄng och jag gillade inte reultatet, eventuellt var dom trasiga, annars extremt övervÀrderade.) Redigerat 10 oktober 2005 av Hans
hegobald Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Fel trĂ„d! Fast förresten vilka, smĂ„-mebranare?(Men inte LineAudio för som har jag testat pĂ„ b.l.a. sĂ„ng och jag gillade inte reultatet, eventuellt var dom trasiga, annars extremt övervĂ€rderade.) Njae.. CM2 ska man inte anvĂ€nda pĂ„ sĂ„ng direkt.. Men dom Ă€r förbaskat privĂ€rda som stereopar, overhead, ambience etc... Om jag fick vĂ€lja minst antal mickar jag skulle ta med mig till en öde ö sĂ„ skulle jag vĂ€lja 2 st (nĂ„gorlunda matchade) Line Audio CM2. 1 st Neuman U87 samt 1 st Shure SM57. Sen skulle jag klara allt som tĂ€nkas skulle i ljudvĂ€g đ± ( svaret pĂ„ ursprungsfrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ 4 mickar totalt) Det finns dyrare och bĂ€ttre men jag vet att dom mickarna funkar för mig i alla fall.. đ
Hans Postat 10 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 10 oktober 2005 Hej! AlltsÄ dom kan ha varit trasiga pÄ riktigt för dom lÀt inte bra alls!
Claes Holmerup Postat 10 oktober 2005 Postat 10 oktober 2005 Hej! AlltsĂ„ dom kan ha varit trasiga pĂ„ riktigt för dom lĂ€t inte bra alls! JĂ€mför dem med hur CM2 lĂ„ter pĂ„ testsiten, sĂ„ fĂ„r du kanske ett svar...? đ PĂ„ frĂ„gan om "vilka smĂ„membranare", svarar jag utan att tveka en sekund, Oktava MC012. đ
hegobald Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 CM2 har vÀldigt lÄg utsignal sÄ man mÄste ha en bra micpreamp.. Första intrycket jag fick av CM2 Àr att dom Àr vÀldigt osexiga i sitt sound.. Raka och trÄkiga i ljudet. Men nÀr man lÀrt sig dom sÄ Àr dom superbra för priset. Och som jag sa tidigare.. Visst finns det bÀttre mickar men i pris/prestanda Àr dom svÄrslagna. Tror att det populÀraste anvÀndningsomrÄdet för CM2 Àr som overhead till trummor men jag har anvÀnt dom framgÄngsrikt till körupptagning i kyrka ocksÄ. SjÀlv gillar jag att anvÀnda ett par CM2 endera som A+B eller X/Y lite pÄ distans. Jag brukar ocksÄ anvÀnda dom tillsammans med en stormembranare för att micka upp akustiska gitarrer med. Att anvÀnda en CM2 som ensam sÄngmick skulle jag inte göra.. DÄ fÄr det bli en stormembranare hellre, eller t.o.m en SM58.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.