Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har Neumann TLM-103, Shure SM58 Beta, samt TSM MT-87 och anvÀnder mikrofon mest till sÄng (sopran, alt, tenor, bariton), en del

akustisk gitarr samt lite övrigt vad man nu kan hitta, pÄ! KÀnns som man skulle vilja ha ungefÀr, Paket #1, Paket #2, Paket #3 men,

har man ju varken rÄd eller tid med sÄ, intressant o höra vad ni, med mycket (och lite) större erfarenhet Àn Hans, tycker angÄende detta?

Annons
Postat (redigerat)

Jag hade nog i första hand kompletterat med nÄgon smÄmembranare - exempelvis ett matchat par Oktava MC012, som Àr extremt bra micar.

NÀsta att titta pÄ Àr kanske en juste rörmic, kanske en Studio Projects T3, som jag sjÀlv gillar skarpt.

Möjligen sedan komplettera samlingen med en bandmic. AEA R-84 Àr den som hittills har fallit mig mest i smaken bland de bandmicar jag har testat.

Eventuellt kan ocksÄ en Oktava MC319 vara nÄgot att plocka in i samlingen, eftersom den ger dig en helt annan fÀrgning Àn de stormembranare som du redan har - nÄgot som ocksÄ kan göra nytta i ljudbilden.

Behöver jag pĂ„minna...? Ljudexempel finns att hĂ€mta pĂ„ min testsite... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Hej!

AlltsÄ, vad saknar du?

- Det Ă€r just det jag ej vet... och dĂ€rav denna trĂ„d 😉!

Claes, mycket intressant 🙂! Spontant utan att egentligen hört nĂ„got förutom det jag har sĂ„ Ă€r det just rörmic, bandmic samt

stormembranare med annan fÀrgning jag haft i tankarna! Vad Àr det smÄmembranare gör som stormebranare inte gör (lika bra)?

Postat

I smÄmembranare Àr det lÀttare för tillverkaren att fÄ till en jÀmnare frekvensrespons. Det Àr dÀrför ocksÄ lÀttare att fÄ ihop ett vÀlmatchat stereopar av dem, Àn av stormembranare, som brukar ha en lite krokigare respons. De reagerar nÄgot snabbare Àn stora membran tack vare sin lÀgre massa - och ger dÀrför ett lite bÀttre transientsvar. De klarar som regel högre ljudtryck utan att distordera. En nackdel Àr att de har lite högre brusnivÄ Àn stormembranarna (Oktava MC012 har dock lite större membran Àn traditionella smÄmembranare, nÄgot som gör dem till en otroligt vÀlfungerande konstruktion). De fungerar helt enkelt bÀttre Àn stormembransmicar i vissa situationer, sÄ det Àr aldrig fel att lÀgga till sÄdana i sin "bag of tricks"...

Postat

NÄ för att bygga ut frÄgan "Vad saknar du?" lite grann.

Antag att hade bÄde paket1, paket2 och paket3. Och fortfarande inte vet vad du saknar.

Mikrofoner Àr trevligt att ha mÄnga, men det hjÀlper ingenstans. SÀtt upp den dÀr pÄ hyllan och titta pÄ den. Vacker eller hur?

För mig Àr mickar verktyg för att spela in ljud. Precis som i slöjdsalen dÀr det finns verktyg för att karva i trÀ. Men om det Àr sÄ att man vill svetsa sÄ Àr det helt andra saker som behövs.

NÄgra mickar till, eller mÄnga mickar till, kommer inte hjÀlpa dig svara pÄ frÄgan "Vad saknar du?". Eller man kan Àndra frÄgan till "Vad vill du uppnÄ?" sÄ kanske det blir tydligare.

Fundera i stÀllet pÄ vad hur bra ljud du kan fÄ med det du har. Kan du Àndra akustiken i rummet för att fÄ bÀttre ljud? LÄna en annan gitarr och spela med? LÀs en bok om mixning och inspelning kanske? Ta en sÄnglektion, vad vet jag?

FörlÄt om jag lÄter nedlÄtande, det Àr absolut inte meningen, men just nu lÄter det som om vilken försÀljare som helst skulle kunna fÄ dig att köpa ytterligare mickar som du om ett tag upptÀcker inte hjÀlpt ett enda dugg pÄ vÀgen.

Gunnar

Postat (redigerat)

Hej!

Nej, Àr helt okej! Konstruktiv kritik ska svida lite och tror du har rÀtt! AlltsÄ, egentligen saknar jag just ingenting! Mat, tak

över huvudet, nÀra och kÀra samt en liten hemmastudio, vad mer kan en man begÀra, förutom möjligtvis fred pÄ jorden?

Den kunskap jag verkligen saknar ligger i just ljudtekniker-omrÄdet sÄ en bok om inspelning Àr verkligen högprioriterat!

Dock tar det tid att lĂ€ra sig sĂ„ i vĂ€ntan kanske nya mikrofoner kan fĂ„ komma till tals, tar ju ingen tid att köpa 😳! SĂ„nglektioner

har jag haft sÄ det rÀcker och blir över som liten och nu Àr det inte ens jag som sjunger lÀngre (enbart lite körande), gitarr har

jag aldrig spelat och kommer heller aldrig vara ens i nÀrheten av att kunna spela tillfredstÀllande, kan knappt spela keyboard!

SÄ om möjligheten att s.a.s. helt (i tid mÀtt) "gratis" fÄ ett frÀscht nytt sÄng/gitarr-sound med hjÀlp utav lite nya mikrofon-typer

kÀnns det som detta inte pÄ nÄgot sÀtt kan skada!

Redigerat av Hans
Postat
Hej igen!

Fn vad imponerande 🙂!

Har det ens gjort ett mer omfattande test?

FInns det nĂ„n mic som saknas, va biltemas - har ni inte testat den, fn vilket dĂ„lig test 😄!

😆

SĂ„vitt jag vet, sĂ„ finns det nog inget lika stort test dĂ€r man har anvĂ€nt samma material och samma förutsĂ€ttningar till alla inspelningar. Det Ă€r vĂ€l bara jag som Ă€r tillrĂ€ckligt galen för att dra igĂ„ng nĂ„got sĂ„dant... 😆 Det var rĂ€tt kul för nĂ„got Ă„r sedan, nĂ€r de som har http://www.thelisteningsessions.com/ mailade och frĂ„gade om de fick lĂ€gga upp en lĂ€nk till siten... 😎

Det kommer faktiskt besökare frĂ„n hela vĂ€rlden, sĂ„ det Ă€r skitkul att ha möjlighet att stĂ„ till tjĂ€nst med lite hjĂ€lp för folk som undrar hur det kan lĂ„ta. 🙂

Ett par allvarliga brister finns faktiskt - och det Àr AKG, Audio-Technica och Shure - och att det finns vÀldigt fÄ dynamiska micar - men jag försöker tÀppa till hÄlen efter hand, Àven om det tar lite tid...

Biltema-micarna ser jag inte direkt som nĂ„gon brist 😛 - men allvarligt talat, sĂ„ har jag faktiskt funderat pĂ„ att ta med sĂ„dana ocksĂ„, för jĂ€mförelsens skull... 😛

Postat (redigerat)

Hej igen!

Jo, förresten nÄgot som faktiskt Àr högaktuellt Àr kör-mikrofoner, eller rÀttare sagt om man vill ha annat sound pÄ kör Àn

pĂ„ lead nĂ€r det Ă€r samma sĂ„ng-are/erska. Är det band, rör, smĂ„membrana eller kanske nĂ„got helt annat som gĂ€ller dĂ„?

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Fel trÄd!

Fast förresten vilka, smÄ-mebranare?(Men inte LineAudio för som har jag testat pÄ b.l.a. sÄng och jag gillade inte reultatet, eventuellt var

dom trasiga, annars extremt övervÀrderade.)

Redigerat av Hans
Postat
Fel trÄd!

Fast förresten vilka, smÄ-mebranare?(Men inte LineAudio för som har jag testat pÄ b.l.a. sÄng och jag gillade inte reultatet, eventuellt var

dom trasiga, annars extremt övervÀrderade.)

Njae.. CM2 ska man inte anvÀnda pÄ sÄng direkt.. Men dom Àr förbaskat privÀrda som stereopar, overhead, ambience etc...

Om jag fick vĂ€lja minst antal mickar jag skulle ta med mig till en öde ö sĂ„ skulle jag vĂ€lja 2 st (nĂ„gorlunda matchade) Line Audio CM2. 1 st Neuman U87 samt 1 st Shure SM57. Sen skulle jag klara allt som tĂ€nkas skulle i ljudvĂ€g đŸ˜± ( svaret pĂ„ ursprungsfrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ 4 mickar totalt)

Det finns dyrare och bĂ€ttre men jag vet att dom mickarna funkar för mig i alla fall.. 😄

Postat
Hej!

AlltsÄ dom kan ha varit trasiga pÄ riktigt för dom lÀt inte bra alls!

JĂ€mför dem med hur CM2 lĂ„ter pĂ„ testsiten, sĂ„ fĂ„r du kanske ett svar...? 🙂

PĂ„ frĂ„gan om "vilka smĂ„membranare", svarar jag utan att tveka en sekund, Oktava MC012. 😎

Postat

CM2 har vÀldigt lÄg utsignal sÄ man mÄste ha en bra micpreamp.. Första intrycket jag fick av CM2 Àr att dom Àr vÀldigt osexiga i sitt sound.. Raka och trÄkiga i ljudet. Men nÀr man lÀrt sig dom sÄ Àr dom superbra för priset. Och som jag sa tidigare.. Visst finns det bÀttre mickar men i pris/prestanda Àr dom svÄrslagna.

Tror att det populÀraste anvÀndningsomrÄdet för CM2 Àr som overhead till trummor men jag har anvÀnt dom framgÄngsrikt till körupptagning i kyrka ocksÄ.

SjÀlv gillar jag att anvÀnda ett par CM2 endera som A+B eller X/Y lite pÄ distans. Jag brukar ocksÄ anvÀnda dom tillsammans med en stormembranare för att micka upp akustiska gitarrer med. Att anvÀnda en CM2 som ensam sÄngmick skulle jag inte göra.. DÄ fÄr det bli en stormembranare hellre, eller t.o.m en SM58.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.