Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har Neumann TLM-103, Shure SM58 Beta, samt TSM MT-87 och använder mikrofon mest till sång (sopran, alt, tenor, bariton), en del

akustisk gitarr samt lite övrigt vad man nu kan hitta, på! Känns som man skulle vilja ha ungefär, Paket #1, Paket #2, Paket #3 men,

har man ju varken råd eller tid med så, intressant o höra vad ni, med mycket (och lite) större erfarenhet än Hans, tycker angående detta?

Annons
Postat (redigerat)

Jag hade nog i första hand kompletterat med någon småmembranare - exempelvis ett matchat par Oktava MC012, som är extremt bra micar.

Nästa att titta på är kanske en juste rörmic, kanske en Studio Projects T3, som jag själv gillar skarpt.

Möjligen sedan komplettera samlingen med en bandmic. AEA R-84 är den som hittills har fallit mig mest i smaken bland de bandmicar jag har testat.

Eventuellt kan också en Oktava MC319 vara något att plocka in i samlingen, eftersom den ger dig en helt annan färgning än de stormembranare som du redan har - något som också kan göra nytta i ljudbilden.

Behöver jag påminna...? Ljudexempel finns att hämta på min testsite... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Hej!

Alltså, vad saknar du?

- Det är just det jag ej vet... och därav denna tråd 😉!

Claes, mycket intressant 🙂! Spontant utan att egentligen hört något förutom det jag har så är det just rörmic, bandmic samt

stormembranare med annan färgning jag haft i tankarna! Vad är det småmembranare gör som stormebranare inte gör (lika bra)?

Postat

I småmembranare är det lättare för tillverkaren att få till en jämnare frekvensrespons. Det är därför också lättare att få ihop ett välmatchat stereopar av dem, än av stormembranare, som brukar ha en lite krokigare respons. De reagerar något snabbare än stora membran tack vare sin lägre massa - och ger därför ett lite bättre transientsvar. De klarar som regel högre ljudtryck utan att distordera. En nackdel är att de har lite högre brusnivå än stormembranarna (Oktava MC012 har dock lite större membran än traditionella småmembranare, något som gör dem till en otroligt välfungerande konstruktion). De fungerar helt enkelt bättre än stormembransmicar i vissa situationer, så det är aldrig fel att lägga till sådana i sin "bag of tricks"...

Postat

Nå för att bygga ut frågan "Vad saknar du?" lite grann.

Antag att hade både paket1, paket2 och paket3. Och fortfarande inte vet vad du saknar.

Mikrofoner är trevligt att ha många, men det hjälper ingenstans. Sätt upp den där på hyllan och titta på den. Vacker eller hur?

För mig är mickar verktyg för att spela in ljud. Precis som i slöjdsalen där det finns verktyg för att karva i trä. Men om det är så att man vill svetsa så är det helt andra saker som behövs.

Några mickar till, eller många mickar till, kommer inte hjälpa dig svara på frågan "Vad saknar du?". Eller man kan ändra frågan till "Vad vill du uppnå?" så kanske det blir tydligare.

Fundera i stället på vad hur bra ljud du kan få med det du har. Kan du ändra akustiken i rummet för att få bättre ljud? Låna en annan gitarr och spela med? Läs en bok om mixning och inspelning kanske? Ta en sånglektion, vad vet jag?

Förlåt om jag låter nedlåtande, det är absolut inte meningen, men just nu låter det som om vilken försäljare som helst skulle kunna få dig att köpa ytterligare mickar som du om ett tag upptäcker inte hjälpt ett enda dugg på vägen.

Gunnar

Postat (redigerat)

Hej!

Nej, är helt okej! Konstruktiv kritik ska svida lite och tror du har rätt! Alltså, egentligen saknar jag just ingenting! Mat, tak

över huvudet, nära och kära samt en liten hemmastudio, vad mer kan en man begära, förutom möjligtvis fred på jorden?

Den kunskap jag verkligen saknar ligger i just ljudtekniker-området så en bok om inspelning är verkligen högprioriterat!

Dock tar det tid att lära sig så i väntan kanske nya mikrofoner kan få komma till tals, tar ju ingen tid att köpa 😳! Sånglektioner

har jag haft så det räcker och blir över som liten och nu är det inte ens jag som sjunger längre (enbart lite körande), gitarr har

jag aldrig spelat och kommer heller aldrig vara ens i närheten av att kunna spela tillfredställande, kan knappt spela keyboard!

Så om möjligheten att s.a.s. helt (i tid mätt) "gratis" få ett fräscht nytt sång/gitarr-sound med hjälp utav lite nya mikrofon-typer

känns det som detta inte på något sätt kan skada!

Redigerat av Hans
Postat
Hej igen!

Fn vad imponerande 🙂!

Har det ens gjort ett mer omfattande test?

FInns det nån mic som saknas, va biltemas - har ni inte testat den, fn vilket dålig test 😄!

😆

Såvitt jag vet, så finns det nog inget lika stort test där man har använt samma material och samma förutsättningar till alla inspelningar. Det är väl bara jag som är tillräckligt galen för att dra igång något sådant... 😆 Det var rätt kul för något år sedan, när de som har http://www.thelisteningsessions.com/ mailade och frågade om de fick lägga upp en länk till siten... 😎

Det kommer faktiskt besökare från hela världen, så det är skitkul att ha möjlighet att stå till tjänst med lite hjälp för folk som undrar hur det kan låta. 🙂

Ett par allvarliga brister finns faktiskt - och det är AKG, Audio-Technica och Shure - och att det finns väldigt få dynamiska micar - men jag försöker täppa till hålen efter hand, även om det tar lite tid...

Biltema-micarna ser jag inte direkt som någon brist 😛 - men allvarligt talat, så har jag faktiskt funderat på att ta med sådana också, för jämförelsens skull... 😛

Postat (redigerat)

Hej igen!

Jo, förresten något som faktiskt är högaktuellt är kör-mikrofoner, eller rättare sagt om man vill ha annat sound på kör än

på lead när det är samma sång-are/erska. Är det band, rör, småmembrana eller kanske något helt annat som gäller då?

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Fel tråd!

Fast förresten vilka, små-mebranare?(Men inte LineAudio för som har jag testat på b.l.a. sång och jag gillade inte reultatet, eventuellt var

dom trasiga, annars extremt övervärderade.)

Redigerat av Hans
Postat
Fel tråd!

Fast förresten vilka, små-mebranare?(Men inte LineAudio för som har jag testat på b.l.a. sång och jag gillade inte reultatet, eventuellt var

dom trasiga, annars extremt övervärderade.)

Njae.. CM2 ska man inte använda på sång direkt.. Men dom är förbaskat privärda som stereopar, overhead, ambience etc...

Om jag fick välja minst antal mickar jag skulle ta med mig till en öde ö så skulle jag välja 2 st (någorlunda matchade) Line Audio CM2. 1 st Neuman U87 samt 1 st Shure SM57. Sen skulle jag klara allt som tänkas skulle i ljudväg 😱 ( svaret på ursprungsfrågan är alltså 4 mickar totalt)

Det finns dyrare och bättre men jag vet att dom mickarna funkar för mig i alla fall.. 😄

Postat
Hej!

Alltså dom kan ha varit trasiga på riktigt för dom lät inte bra alls!

Jämför dem med hur CM2 låter på testsiten, så får du kanske ett svar...? 🙂

På frågan om "vilka småmembranare", svarar jag utan att tveka en sekund, Oktava MC012. 😎

Postat

CM2 har väldigt låg utsignal så man måste ha en bra micpreamp.. Första intrycket jag fick av CM2 är att dom är väldigt osexiga i sitt sound.. Raka och tråkiga i ljudet. Men när man lärt sig dom så är dom superbra för priset. Och som jag sa tidigare.. Visst finns det bättre mickar men i pris/prestanda är dom svårslagna.

Tror att det populäraste användningsområdet för CM2 är som overhead till trummor men jag har använt dom framgångsrikt till körupptagning i kyrka också.

Själv gillar jag att använda ett par CM2 endera som A+B eller X/Y lite på distans. Jag brukar också använda dom tillsammans med en stormembranare för att micka upp akustiska gitarrer med. Att använda en CM2 som ensam sångmick skulle jag inte göra.. Då får det bli en stormembranare hellre, eller t.o.m en SM58.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.