Jump to content
Annons

Vettig datorbutik på nätet..?


jonathan j (oregistrerad)

Recommended Posts

jonathan j (oregistrerad)

 

Har under flera veckors tid letat efter någon bra internet-butik för att själv kunna konfigurera en musikdator....lönlöst känns det som. Datorbutiken sätter inte längre ihop datorn och testar den-vilket är ett krav från min sida. :rolleyes:

 

Kan det vara så svårt att få tag på en vettig P4 med dubbla kärnor, 4096 ddr2

och dessutom ett tyst chassi med tillräkligt nättaggregat under 20 000:-??

 

Jag hittar många, men konfigurationen är alltid begränsad så den ej passa mig...

 

Någon som har något förslag på butik...? (har kollat alla stora + många fler)

 

tacksm för svar/jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

 

Har under flera veckors tid letat efter någon bra internet-butik för att själv kunna konfigurera en musikdator....lönlöst känns det som. Datorbutiken sätter inte längre ihop datorn och testar den-vilket är ett krav från min sida. :rolleyes:

 

Kan det vara så svårt att få tag på en vettig P4 med dubbla kärnor, 4096 ddr2

och dessutom ett tyst chassi med tillräkligt nättaggregat under 20 000:-??

 

Jag hittar många, men konfigurationen är alltid begränsad så den ej passa mig...

 

Någon som har något förslag på butik...? (har kollat alla stora + många fler)

 

tacksm för svar/jonathan

Passa dig för Dual Core i nuläget. Det har kommit rapporter från många håll att det är problem med dem i musiktillämpningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har under flera veckors tid letat efter någon bra internet-butik för att själv kunna konfigurera en musikdator....lönlöst känns det som. Datorbutiken sätter inte längre ihop datorn och testar den-vilket är ett krav från min sida. :rolleyes:

 

Kan det vara så svårt att få tag på en vettig P4 med dubbla kärnor, 4096 ddr2

och dessutom ett tyst chassi med tillräkligt nättaggregat under 20 000:-??

 

Jag hittar många, men konfigurationen är alltid begränsad så den ej passa mig...

 

Någon som har något förslag på butik...?  (har kollat alla stora + många fler)

 

tacksm för svar/jonathan

Passa dig för Dual Core i nuläget. Det har kommit rapporter från många håll att det är problem med dem i musiktillämpningar...

Barnsjukdomar! Det dröjer inte länge innan det kommer in på marknaden! Det är tex för tillfället ingen prestandaökning i Spel heller!

 

tålamod! Dual Core är en bra framtidssatsning enligt min prognos!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det barnsjukdomar, som med allt nytt - men man vill ju helst ha igång sin maskin direkt när den kommer - och inte ett par månader senare, när det har hunnit komma fixar som gör att det fungerar... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det barnsjukdomar, som med allt nytt - men man vill ju helst ha igång sin maskin direkt när den kommer - och inte ett par månader senare, när det har hunnit komma fixar som gör att det fungerar... :rolleyes:

Sant! Men Dual Core funktionen går att stänga av i BIOS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs bra med min dualcore och de problem jag har stött på tycks vara med mjukvara som uppenbarligen inte hanterar flera processorer p.g.a. av brister i hur de är programmerade. Detta rör sig dock endast om ett fåtal fall, exempelvis ett par spel och några pluggar. Men Cubase tycks gilla processorn och kör jag prestandatestet som användes i datortestet i Studio så får jag bättre värden än samtliga maskiner som var med trots att jag kör andra program i bakgrunden och inte har optimerat maskinen.

Jag kan ju inte tala för vilka problem andra upplevt men jag tycker att min nya AMD-maskin verkar så gott som lika stabil som min gamla p4'a.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs bra med min dualcore och de problem jag har stött på tycks vara med mjukvara som uppenbarligen inte hanterar flera processorer p.g.a. av brister i hur de är programmerade. Detta rör sig dock endast om ett fåtal fall, exempelvis ett par spel och några pluggar. Men Cubase tycks gilla processorn och kör jag prestandatestet som användes i datortestet i Studio så får jag bättre värden än samtliga maskiner som var med trots att jag kör andra program i bakgrunden och inte har optimerat maskinen.

Jag kan ju inte tala för vilka problem andra upplevt men jag tycker att min nya AMD-maskin verkar så gott som lika stabil som min gamla p4'a.

/Majken

Om den funkar bra, så släng gärna upp din konfiguration i mitt lilla recensionsforum, så att fler kan ta del av den... 😛

Problemen som det har rapporterats om kanske är värre hos Intel...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller Internetbutiker för datordelar så finns det, anser jag, ett naturligt förstahandsval:

www.dustin.se

Ett annat bra val är:

www.komplett.se

Ett ställe som jag däremot skulle vilja avråda från är datorbutiken.se

Vad gäller att få den ihopskruvad kanske det inte är lika enkelt då - om inte Komplett fixar det. Men varför inte försöka hitta någon lokal förmåga i din närhet med tillräckliga kunskaper? Du får ju samma garantier på delarna i alla fall. Jag har i alla fall aldrig haft några problem med reklamationer från t ex Dustin. Returer över natten med vändande post i företagspaket.

I övrigt håller jag med Claes. Vad ska man med en dual processor till, där ena kärnan är avstängd och programmen i många fall inte kan utnyttja dual core..?

Men det kommer ju helt klart så småningom. Om man vill, kanske, det kan vara en idé i så fall att använda ett kort som klarar dual core (förutsatt att det är ett stabilt kort) och sätta in en billigare processor tills vidare. För det kommer ju snabbare dual core också när tekniken är mogen och då har förmodligen priserna sjunkit också... 😄

Vill man ligga i "cutting edge" med det häftigaste, och betala för det, så visst är det kul att bygga en häftig dator och lösa problem. Men det vill i varje fall inte jag göra i den dator som jag skall använda för produktion. Däremot händer det att jag gör det i en dator som inte behöver vara absolut 100 % tillförlitlig utan kan användas för experiment...

Link to comment
Dela på andra sajter

www.dustin.se

Håller nästan med, http://www.dustinhome.se/ är stället för dig!

Lite mer för privatpersoner, dessutom gratis frakt vid beställningar över 500:-.

Handlar alltid där (om det jag vill ha finns där) och har aldrig haft några problem. Hur bra support som helst har dom också och bättre frakttider hittar du inte någonstans.

Annars är det väl http://komplett.se som gäller.

Edit: När det gäller kylning, nätagg m.m. är det http://www.gtek.se/ som gäller.

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

 

Har under flera veckors tid letat efter någon bra internet-butik

 

Någon som har något förslag på butik...? (har kollat alla stora + många fler)

 

tacksm för svar/jonathan

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/ om du vill ha en riktig dator 😄 Ryktesvis så kommer det lanseras nya ännu bättre Powermac G5 väldigt snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vettig datorbutik har jag länge räknat http://www.styggapojken.com till att vara, dessutom ett roligt namn! Eftersom jag bor i Malmö vet jag dock inte hur det fungerar med deras postorder...

Begränsat sortiment - i alla fall i nätbutiken - dock. Asus moderkort är bra. Men sen har de till exempel bara ett enda fabrikat - som jag i alla fall inte brukar välja i första hand - vad gäller grafikkort.

Ingen extrem valfrihet m a o. Jag har aldrig handlat av dem, noterade bara det vad beträffar sortimentet när jag tittade in nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

jonathan j (oregistrerad)

Tack alla för era inlägg...

Har redan tidigare kollat alla från komplett-jme och pcdatorn utan att hitta, men någon rekomenderade att ricka och det kanske man testa.

Om det blir dual core eller inte har jag funderat på länge men man vill ju ha något för framtiden, och förhöppningsvis kommer programmen snart anpassas för dubbla kärnor.

Kanske väntar jag lite och hör vad andra som handlat anser.

mvh jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Frost då? Jag har inte provat någon men bara läst och hört bra saker om deras datorer. Är sugen själv men måste spara ihop lite mer stålars först.

De är ju iof rätt dyra men verkar ju stabila.

Plus allt extra ljudnörds lull-lull man kan lägga till 😳 . Det måste ju det ju också tas hänsyn till.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

kan rekommendera datorparadiset om du vill satsa på en bra dator som du kan konfigurera delar själv till, men det är nog snarare då runt 10.000 klassen dom är bra. Sen självklart komplett.se då som är nordens största datorplock-firma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...