Jump to content
Annons

Funderingar kring låtordning


claypool

Recommended Posts

Om man har ett antal låtar och nu ska sätta ihop dom till en skiva hur går era tankegångar när det kommer till att välja ordning på dom?

Ska man sätta en representativ först? En rivig/långsam? Hur avslutar man skivan på ett bra sätt? osv...

Detta beror väl naturligtvis på genre och en rad andra fakorer men är det någon som har några generella funderingar att dela med sig av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog lägga de starkaste låtarna på första halvan av skivan och de som man mer behöver lyssna in sig på mer i slutet, av den enkla anledningen att människor ofta lyssnar mer på den första halvan. Att lägga "hitten" i slutet är lite taskigt mot lyssnarna, då många förmodligen inte kommer så långt förrän de redan insett att det gillar skivan och lyssnar mer ordentligt.

Givetvis rent subjektivt, och absolut ingen regel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så har jag också resonerat lite grann men någon av de lite starkare/lättillgängliga låtarna vill man spara till andra halvan så att skivan känns mer helgjuten. Vissa låtar tycker jag kan faktiskt bli/upplevas (lite) bättre än vad de egentligen är om de ingår i en helhet (tex. mellan två låtar).

Vad tycker ni om att lägga låtar i samma tonart bredvid varandra? Bör man variera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonarten tror jag inte spelar nån roll. Jag skulle nog inte tänka i så tekniska termer. Det handlar ju i princip om att göra ett bra bland-band! Det ska kännas rätt. Det får inte bli för stora kontraster, men inte för små heller. Det måste flyta men ändå överraska. Jag skulle köra helt på känsla.

Det enda konkreta är nog det du nuddar vid själv redan i frågeställningen; Första låten ska fånga intresset. Bästa introt ska ligga först. Jag går på den niten varje gång jag ska köpa en skiva. Det första intrycket som sköljer över mig hänger kvar och även om resten av skivan är medioker så köper jag den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra skivan blir jag så sur över skivor där man lagt de tre uptempo-singlarna först av allt och sen kommer sju ballader och till sist en remix på första singeln. 😎

De starkaste låtarna bör komma tidigt, men ändå måste man prioritera variation i sound, genre, tonart och låtintro 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gote: Jo, det där med bästa introt är ju en bra tumregel.

Men personligen tycker jag det är viktigt med ett värdigt avslut också (faktiskt)

Lite som på en konsert när sista tonen klingat ut och man vill ha mer... tycker det är många band som missar det. Nu är det ju inte samma sak att lyssna på en skiva som att bevittna en spelning men jag tycker ändå det ligger nåt i det.

Linus: Ja det var lite det jag menade, faktumet att ett album bör vara lite mer med än en samling låtar med den bästa först.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med det rivigaste/snabbaste/hårdaste du har. Visa var skåpet står och skräm iväg ovälkomna lyssnare. En eller två låtar.

Sen kör du nåt långsamt hårt

Sen slänger du in förstasingeln.

Mellanlåt

ev ballad, eller en ångsam till

Sen 3-4 låtar inklusive andrasingeln

Avsluta starkt, kanske med nåt i sammanhanget udda. Man måste ju bli sugen att sätta på skivan igen.

Klart 😎

Sen tycker inte jag om för långa skivor. Hellre 35 än 65 minuter.

Intressant din tanke om sammahållna/åtskilda tonarter; det har jag aldrig tänkt på.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med det rivigaste/snabbaste/hårdaste du har. Visa var skåpet står och skräm iväg ovälkomna lyssnare. En eller två låtar.

Sen kör du nåt långsamt hårt

Sen slänger du in förstasingeln.

Mellanlåt

ev ballad, eller en ångsam till

Sen 3-4 låtar inklusive andrasingeln

Avsluta starkt, kanske med nåt i sammanhanget udda. Man måste ju bli sugen att sätta på skivan igen.

Klart 😮

Sen tycker inte jag om för långa skivor. Hellre 35 än 65 minuter.

Intressant din tanke om sammahållna/åtskilda tonarter; det har jag aldrig tänkt på.

tjing

Bengan

Haha, 😎

Ungefär precis så ligger våra låtar till skivan idag. Du kan säkert stämma mig för att ha snott ditt upplägg sen. 😮

Jo det där med tonarten har jag funderat på en del. Om två låtar med samma tonart ligger bredvid varandra finns risken att de upplevs som mer lika än vad de egentligen är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första låten på en blandskiva är alltid svårast att välja ut. Den ska sammanfatta det utvalda temat eller budkapet för hela skivan på ett bra sätt, det är den låt som kommer att spelas flest gånger och får därmed gärna funka helt för sig själv utan backup av en hel kedja av låtar i ryggen. Den måste ha ett bra intro och inte vara alltför lång (över 4:30 är på gränsen) utan hellre gärna flyta ihop med låt två så bra som möjligt samtidigt som den inte får starta skivan för hårt; låt två ska vara en stegring från låt ett. Sen ska skivan givetvis lugna ner sig rätt rejält på låt tre.

Hur viktiga låt ett två än må vara så brukar det passa bra att klämma in den låt man tycker är allra bäst som låt fyra, den man tycker än näst bäst som låt 6, och så vidare. Håll låtarna inom längden tre till sex minuter om det går, i alla fall fram tills låt tio. Av någon anledning passar det bra att slänga in en ganska lång låt som tia, en sju-åtta minuter brukar funka utan problem, likväl sista låten då förstås. Den sista ska avrunda hela mixen på ett lugnt och fint sätt men även vara såpass bra att man gärna ska bli sugen på att slå igång skivan ett varv till då den klingat ut.

Många bra funderingar där, är också inne på det där med bra avslut.

Långa låtar senare på skivan låter som ett bra tips!

Vad tycker ni om små stycken emellan låtarna för att binda ihop alltsamman?

Och gömda låtar? Personligen så tycker jag det är ett utmärkt sätt att få med en låt som kanske är bra men inte riktigt passar in i konceptet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om små stycken emellan låtarna för att binda ihop alltsamman?

Jag har alltid vart en fan av skivor där det aldrig någonsin blir helt tyst. I alla fall då det gäller ett så kallat konceptalbum. Hmm, ja nu kommer jag förstås inte på ett enda exempel... öh, jo: Nine Inch Nails - The Fragile

Jo, men då kräver det att albumet funkar som helhet också. Roger Waters soloskivor tycker jag är lysande exempel på detta, men där var det nog låtordningen ganska given...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid vart en fan av skivor där det aldrig någonsin blir helt tyst.

Precis, att det ska vara någon mening i att lyssna från början till slutet, att det ger någonting extra om man orkar liksom 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Gör 11 stycken världshits & slå två tärningar för låtordningen. Klistra för ena tärningens sexa.

Om inte detta går:

1) lägg en hyfsat snabb låt först,

2) en ännu något snabbare låt därefter,

3) sedan en hyfsat snabb låt,

4) sedan en låt med annorlunda rytmer,

5) därefter en riktigt långsam låt,

6) sedan en hyfsat snabb låt,

7) sedan en hyfsat snabb låt,

8) därefter en låt med annorlunda arrangemang,

9) sedan en hyfsat snabb låt,

10)därefter en ballad,

11)avsluta med en riktigt snabb låt!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör 11 stycken världshits & slå två tärningar för låtordningen. Klistra för ena tärningens sexa.

😄

Va bra ! Då har jag bara en kvar och skriva då. 😄

Ännu en fråga, vad tycker ni är den optimala längden på en skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör 11 stycken världshits & slå två tärningar för låtordningen. Klistra för ena tärningens sexa.

😄

Va bra ! Då har jag bara en kvar och skriva då. 😄

Ännu en fråga, vad tycker ni är den optimala längden på en skiva?

Den optimala längden ligger runt 45 minuter i mina öron. Mer än så blir påfrestande om det inte är ohemult bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör 11 stycken världshits & slå två tärningar för låtordningen. Klistra för ena tärningens sexa.

😄

Va bra ! Då har jag bara en kvar och skriva då. 😄

Ännu en fråga, vad tycker ni är den optimala längden på en skiva?

mellan 30 och 40 minuter, men det beror väldigt mycket på. Några av mina favoritskivor är i EP-formatet och klockar in på kanske en kvart, medan jag samtidigt gillar ett antal dubbelalbum på omkring en och en halv timme. Men mellan 30 och 40 är nog ultimat; inte för kort och inte för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, Vallhagen har ett klassiskt upplägg. Så tror jag att de flesta skivorna ser ut i min hylla. Men det är väl mest gammal metal.

Jonas skrev ungefär vad jag direkt kom att tänka på: dramaturgin.

Dessutom får man väl tänka lite kring hur man kommer att lyssna på skivan. Är skivan en helhet, närmast en symfonisk berättelse, så är nog upplägget viktigt. Gäller det hitmusik kanske det är viktigt att bästa låten ligger först, det är ju den man klickar på på nätet.

Jag skulle nog lägga lite mer krävande låtar på andra halvan av plattan. Dit kommer man när man vill fördjupa sig tror jag.

Kul ämne!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka på samma sätt som dramaturgin i en film: en rivig och representativ start, sen lite fördjupning blandat med lite action då och då, och sen en maffig avslutning. Typ.

Det är ett ganska vettigt tankesätt; hollywooddramaturgi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju viktigt att jämföra "Demo" med skiva.

Är tanken att denna skiva enbart ska distribueras till potentiella fans/skivköpare så kan du ju göra en behaglig mix efter tycke och smak och sedan lägga starkaste låten som spår #4 eller vad det nu var 😉

Men om detta även är tänkt att användas som demomaterial så måste du tänka annorlunda. Då ska den starkaste låten vara först oavsett. Det gäller även om den råkar vara en ballad. Låt några oberoende med musiksmak i genren lyssna och lägg den låt de gillar bäst först och sen i fallande ordning till nummer 3, där slutar du och börjar på nästa demo. 4 låtar är en för mycket.

Bara en kommentar det kanske inte är demo som är tanken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, Vallhagen har ett klassiskt upplägg. Så tror jag att de flesta skivorna ser ut i min hylla. Men det är väl mest gammal metal.

Jodå, visst tänkte jag på Accepts Fast as a shark och Judas Priests Exciter (eller Dios Stand Up And Shout eller ...) som öppningsspår...

så inte uppfann jag ordningen helt själv 😉

Men hur är det på "hit"-skivor? Brukar verkligen världshitten ligga som spår 1?

...som sagt, kul ämne.

Edit: Såg Rians inlägg först efter jag postat. Klokt tänkt; skivbolagsfolk stänger av om dom inte gillar de första 20 sekunderna.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande ofta är låt nummer 4 den starkaste låten på hela skivan. I alla fall på mina favoritplattor.  😉

Strange!

Jag vet! Jag har märkt det jag också i mitt mixtape-skapande. Många av låtarna jag valt ut var just låt 4 på sin ursprungliga skiva.

Det är nog någon mörk hemlighet som ligger bakom. En djävulens ekvation...

...eller bara en slump. 😆

Men faktum är att när jag gick igenom skivsamlingen hemma så hittade jag nog 10-15 plattor med den magiska fjärde låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men faktum är att när jag gick igenom skivsamlingen hemma så hittade jag nog 10-15 plattor med den magiska fjärde låten.

...av hundrafemtio skivor med tio låtar på varje skiva? 😆

Visste ni förresten av 40% av alla sjukskrivningar sker på Måndagar och Fredagar? Skandal! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men faktum är att när jag gick igenom skivsamlingen hemma så hittade jag nog 10-15 plattor med den magiska fjärde låten.

...av hundrafemtio skivor med tio låtar på varje skiva? 😆

Visste ni förresten av 40% av alla sjukskrivningar sker på Måndagar och Fredagar? Skandal! 😉

😆

Statistik...

Link to comment
Dela på andra sajter

...av hundrafemtio skivor med tio låtar på varje skiva?  😉

Nejdå jag äger bara 25 plattor.

Tjosan! Okej, då tar jag tillbaka det där 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta de starkaste först, sen dom dom är eran stil, avsluta med något lite vågat, och som inte är likt er. Men om dom hårdaste verkligen är hårda, börja skivan med nåt kort litet intro, kanske bara en ren gitarr som kör ett fint solo i nån minut.

Absolut inget "Yo this is A to the N Anders, and this is a m************ good cd, producd by H to the A Hans and written by Ö to the R Örjan" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...