Jump to content
Annons

Förutfattade meningar?


peppemannen

Recommended Posts

Britney spears...uähh...?

E-Type -Oh my god...!!

osv osv....

Eller? Hur resonerar ni?

Själv älskar jag all sorts musik så länge den är välproducerad och har något speciellt som tilltalar mig. Jag skulle inte springa och köpa en skiva med Brittan eller E-Type (som exempel) men kan mycket väl tänka mig att lyssna och utvärdera för att höra om det i låten/låtarna finns något som tilltalar mig.

Det värsta JAG vet är folk som börjar vräka ur sig klichéer om digital musik så fort man nämner ordet 'trance'.

Jag tror att dessa klichéer, i grund och botten, bildas av okunnighet. Är man verkligt intresserad av musik så har jag fått för mig att alla typer av musik är välkomna för övervägande. Man sågar inte utan att lyssna.

Jag lyssnar till största delen på digital musik i genren House, melodisk trance osv men kan även finna mig själv väldigt imponerad av en slinga eller hel poplåt av tex backstreet boys eller J. Timberlake ... 😄

Sånt här kan ibland till och med vara jobbigt att erkänna, men så är det..!

Frågan är bara varför?

Bestämmer media vad som för alla 'förståsigpåare' är fel att lyssna på? Är det så att ju ovanligare och mer skruvat det är, desto mer okej och hippt är det ?

Nä, nu slutar jag skriva 😄 , och låter istället er ta över... hur ser ni på det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag försöker också lyssna innan jag uttalar mig, men ofta misslyckas man. Genre-indelningar, generaliseringar och tyvärr även förutfattade meningar _är_ ju också ett sätt för oss människor att organisera vår verklighet.

Jag älskar Toxic med Britney Spears, mitt favoritband, alla kategorier, är Led Zeppelin, senast köpta skivan är John Coltrane - A Love Supreme, bästa skrikrösten: Phil Anselmo och den bästa skivan - Blind Faiths självbetitlade. Jag brukar nästan lite högfärdigt/skrytsamt anse att jag har bred en extremt bred musiksmak - ändå har jag svårt att komma ifrån att Trance - i mina öron! - låter 'trancesynth + 909 + 303'.

Hmm... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på allt, och verkligen allt. Jag står för det.

Det är vad jag tror att allt handlar om. Vissa artister och grupper är alltid mer inne än andra och världen är full med osäkra personer som angriper andra och försöker förlöjliga vad de lyssnar på.

Så jag har alla Ace of Base-album? So what? Jag står för det och bryr mig inte om vad folk säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger musik en chans men ofta blir jag besviken. Blue är ett undantag. Låtarna dom gjorde med Elton Jon och Stevie Wonder/Angie Stone är väldigt bra i min mening och håller hög klass. Men Brittan tycker jag bara är uttjatad idag. Vare sig hon skulle göra nåt själv eller ej så gillar jag inget hon gör.

Vissa hiphop artister kan jag också gilla men då är amerikansk hiphop portad. 50 cent, snoopdog, nelly, eminem, dom alla har nästan samma ingridienser som artister och låtarna känns bara jobiga med tjejer som viftar på häcken och ordet pimp överallt. finns ingen charm i den amerikanska hiphopen. För mycket pengar och musik enbart för profit i det. Näpp här föredrar jag tyska Gentleman 😄

Sen vet jag inte så mycket om andra genres eller vad som ligger på toplistorna idag. Var ett tag sedan jag lyssnade på rock. Kanske borde titta in i rocken igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på all sorts musik, bara det är starka bra låtar (helst en bra sång), sen spelar det ingen roll om det är inspelat med en trasig gitarr på en 4 kanalsporta, eller 19 plugg in och 63 pålägg på körerna. Språket spelar heller ingen roll, m.a.o texterna betyder inte allt....nja lite tjatigt med "hjärta och smärta" kanske då, men.

Jag finner olika saker i all sorts musik, vill man höra shyssta analoga synthar, ja då blir det tyska ELOY eller riviga gitarrer med skrikig röst så blir det polska O.N.A och Chylinska.

Kan för tillfället inte komma på nån hel datoriserad plugg in grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Det värsta JAG vet är folk som börjar vräka ur sig klichéer om digital musik så fort man nämner ordet 'trance'.

Jag tror att dessa klichéer, i grund och botten, bildas av okunnighet. Är man verkligt intresserad av musik så har jag fått för mig att alla typer av musik är välkomna för övervägande. Man sågar inte utan att lyssna.

...

Visst, men har man lyssnat ordentligt på en genre som trance och kommit fram till att man inte uppskattar mallen nästan alla trance-folk tillämpar (treklangerna, trumprogrammeringen, ljudbilden) så är det väl okej att välja bort?

Själv bryr jag mig inte om att ha en tjusigt öppen inställning till grindcore, eftersom jag vet att det låter skit.

Detsamma gäller E-Type. Finns liksom ingen anledning att ge alla nya E-Typelåtar en chans i hopp om att hitta ett basljud man gillar, det finns för mycket bra musik jag inte hinner med.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Det värsta JAG vet är folk som börjar vräka ur sig klichéer om digital musik så fort man nämner ordet 'trance'.

Jag tror att dessa klichéer, i grund och botten,  bildas av okunnighet. Är man verkligt intresserad av musik så har jag fått för mig att alla typer av musik är välkomna för övervägande. Man sågar inte utan att lyssna.

...

Visst, men har man lyssnat ordentligt på en genre som trance och kommit fram till att man inte uppskattar mallen nästan alla trance-folk tillämpar (treklangerna, trumprogrammeringen, ljudbilden) så är det väl okej att välja bort?

Själv bryr jag mig inte om att ha en tjusigt öppen inställning till grindcore, eftersom jag vet att det låter skit.

Detsamma gäller E-Type. Finns liksom ingen anledning att ge alla nya E-Typelåtar en chans i hopp om att hitta ett basljud man gillar, det finns för mycket bra musik jag inte hinner med.

Jag menade inte att jag lyssnar på ALLT som kommer ut för att finna en gnutta som låter bra och givetvis får man välja bort... Jag menade bara att alltför starka förutfattade meningar gärna slutar med en otrevlig attityd.

Detta betyder naturligtvis inte att man måste lyssna på Arvingarna när man vet att dansbandsmusik inte passar ens smak 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Är man verkligt intresserad av musik så har jag fått för mig att alla typer av musik är välkomna för övervägande. Man sågar inte utan att lyssna."

alla typer av musik... ja trance ÄR en typ av musik och gillar man inte den första trance låten så gillar man med största sannolikhet inte den andra heller. då väljer man bort en typ av musik.

jag säger som nattvaktaren. det finns för mycket bra musik som man inte hinner med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att just grindcore är en av de väldigt få musikstilar jag aldrig "förstått". Däremot så hinner jag med alldeles för lite funk och soul. Då menar jag "riktig" soul. Sån dära gammal. Det är svårt att hitta den musiken i dagens läge... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

All musik i vilken form som helst har oftast något som låter intressant att lyssna på..en fräck detalj..ett jäkla röj...en gammal schysst ackordföljd spelad på ett sånt sätt att det känns fräscht...annorlunda instrumentering.

Jag tor också att det är skillnad på att lyssna på musik som folk gör i allmänhet.....och som jag och troligtvis ganska många på detta forum.....

som producent.

Där skiljer sig lyssningen ganska markant.

Ta t.e.x när man snöar in på en tung groove och säger: ahh lyssna på percussiondelen här...vilket djup..vilken briljans och vilket sväng... tredje person säger då: ????? djup?? briljans?? att det låter bra hör jag..men det andra..?? vad menar du??

Jag lyssnar på allt från dansband till deathmetal..bara det finns något som hugger tag i en.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tor också att det är skillnad på att lyssna på musik som folk gör i allmänhet.....och som jag och troligtvis ganska många på detta forum.....

som producent.

Där skiljer sig lyssningen ganska markant.

Ta t.e.x när man snöar in på en tung groove och säger: ahh lyssna på percussiondelen här...vilket djup..vilken briljans och vilket sväng... tredje person säger då: ????? djup?? briljans?? att det låter bra hör jag..men det andra..?? vad menar du??

Japp, så är det nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tor också att det är skillnad på att lyssna på musik som folk gör i allmänhet.....och som jag och troligtvis ganska många på detta forum..... som producent.

Right on spot man!

Ibland önskar jag att jag kunde byta öron med polaren som sitter brevid när jag spelar upp mina nya alster för honom. Så man själv kan höra hur trist det man gjort låter 😄

Och vid vanlig lyssning av andras musik vore det också nice ibland om man inte satt och analyserade trumkomp, sampleklipp ("ahh den där samplingen har jag hört förr! eller "jävlar den där loopen känns jävligt bekant"), stereobredd eller compressormatning.

Men samtidgt är det väl så man lär sig själv hur man ska göra när man själv sätter sig för att spela in något...

Om insnöning och musiksmak...

Jag tror i allmänhet att folk som pysslar med musik har en bredare smak, man måste liksom lyssna på massa olika grejer för att få inspiration, avkoppling från egna genren osv. Själv är skivsamligen fylld med massa olika grejer. Skivor ur alla olika trance genre finns förståss där (fast mest på 12" då), annars finns artister/grupper som: Eminem, Green Day, Fatboy Slim, Apollo 440, Yello, Melanie C, Madonna, Michel Jackson, Petter, Backstreet Boys, NSync, Offspring, Limp Bizkit, Belinda Carlise och Vanilla Ice då förståss 😛

Händer även att jag lånar morsans Roxette skivor och spelar på hög volym 😄

De få saker som jag valt bort från min samling som mina smaklökar inte gav bra utslag på är: "Revolutions Punk" ala Ebba Grön (dock finns det ju några klassiker och EG är ju inte så dåliga, men det finns liknande band med det ljudet som jag inte diggar) och sådana band, får inte det att bli bra i mina öron. Inte heller improvisations Jazz faller mig i smaken. När 3st tokiga stollar + en storvuxen negress står på sen och röker och flummar off beat... Det blir inte några höga poäng ifrån min sida där.

MEN, det ska tilläggas att man inte ska klanka ner på någon för att den just råkar gilla den musiken som man själv tycker är under all kritik, alla öron är ju nämligen olika 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...När 3st tokiga stollar + en storvuxen negress står på sen och röker och flummar off beat...

Är stollarna vita eller?

Berätta nu, för det känns jääääääääävligt viktigt att få veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vid vanlig lyssning av andras musik vore det också nice ibland om man inte satt och analyserade trumkomp, sampleklipp ("ahh den där samplingen har jag hört förr! eller "jävlar den där loopen känns jävligt bekant"), stereobredd eller compressormatning.

Men samtidgt är det väl så man lär sig själv hur man ska göra när man själv sätter sig för att spela in något...

Om insnöning och musiksmak...

Jag tror i allmänhet att folk som pysslar med musik har en bredare smak, man måste liksom lyssna på massa olika grejer för att få inspiration, avkoppling från egna genren osv. Själv är skivsamligen fylld med massa olika grejer. Skivor ur alla olika trance genre finns förståss där (fast mest på 12" då), annars finns artister/grupper som: Eminem, Green Day, Fatboy Slim, Apollo 440, Yello, Melanie C, Madonna, Michel Jackson, Petter, Backstreet Boys, NSync, Offspring, Limp Bizkit, Belinda Carlise och Vanilla Ice då förståss 😄

Händer även att jag lånar morsans Roxette skivor och spelar på hög volym 😄

De få saker som jag valt bort från min samling som mina smaklökar inte gav bra utslag på är: "Revolutions Punk" ala Ebba Grön (dock finns det ju några klassiker och EG är ju inte så dåliga, men det finns liknande band med det ljudet som jag inte diggar) och sådana band, får inte det att bli bra i mina öron. Inte heller improvisations Jazz faller mig i smaken. När 3st tokiga stollar + en storvuxen negress står på sen och röker och flummar off beat... Det blir inte några höga poäng ifrån min sida där.

MEN, det ska tilläggas att man inte ska klanka ner på någon för att den just råkar gilla den musiken som man själv tycker är under all kritik, alla öron är ju nämligen olika 😆

Mycket av det du tar upp är ju en beskrivning på en bra producent..

Enligt min mening måste man kunna ganska mycket om allt för att bli riktigt bra som producent, inte bara hur man gör en kool effekt i en låt.

Nu sitter jag inte o lyssnar på en negress och tre tokiga stollar som ekvilibrerar...men faktum är att det är skillnad på att lyssna på CD och lyssna...och uppleva...live.

Min kusin är skolad musiklärare och har tre Jazz-plattor i ryggen, och har lärt ut Jazzteori på FameFactory 😛 ..men inget av detta var så fräckt som o se henne och hennes 3 MYCKET kompetenta medmusiker live på Mosebacke i vintras...det var otroligt o se vad duktiga och tajta musiker kan göra inom 3 minuter 😄

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren: Inte vet jag, fick bara upp en bild i huvudet från någon film jag sett där det var någon konstig Jazz som spelades. Menade inget ont...

Nu sitter jag inte o lyssnar på en negress och tre tokiga stollar som ekvilibrerar...men faktum är att det är skillnad på att lyssna på CD och lyssna...och uppleva...live

^ Det kan jag förstå, har aldrig upplevt denna musik Live och det är kanske därför jag tycker som jag tycker. Får väl ge mig ut i vårvärmen och åka in till Fashing (tror det är där de kör en del Jazz) och undersöka detta fenomen lite närmre :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som producent är det nog bäst att ha så bred skivsamling som möjligt. Jag vill påstå att det mesta som kallas "nytt" är resultatet av en producent som lyssnat på genre a och sedan inkorporerat delar av detta i genre b. Exempelvis big beat är ca -90 rave/breaks med rockinfluenser; trance är pseudo-klassisk musik över technobeats... The list goes on.

Viktigt är hsh att inte fastna i en enda genre i sitt lyssnande och, tror ivf jag, hålla åtmistone ett halvt öga på underground-scenen. Annars kommer vi aldrig få höra grime-influerad trance... Ivf inte på radio... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip lyssnat på all typ av musik i hela mitt liv. Jag skulle därför aldrig uttala mig om att nått är dåligt för att det inte passar min smak, däremot kan man ur ett musikaliskt perspektiv i den genren det gäller kritisera eller berömma artisten. Man blir ganska ödmjuk när man kan lyssna på allt från Trance till jazz :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid låtskapande är det vikigt att få influenser från många olika håll. Anser dock att det är bäst att hålla sig till en stil men ta influenser fråb alla håll. Det viktigaste är att inte sälja sin själ för lite framgång 🙂 Man behöver inte vara bäst på allt. Det är bättre att vara bra på en grej än halvdan på tusen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte vara bäst på allt. Det är bättre att vara bra på en grej än halvdan på tusen 🙂

Kan hålla med till viss del, däremot måste man vara bra på många saker om man skriver, arrar och spelar in sin egen musik, för att inte tala om mixning och eventuellt mastering.

Mastering lämnar jag gärna bort till någon med bred kunskap i området, det är ju minst lika svårt som att lära sig mixa ordentligt, samtidigt som det kan vara skönt att inte behöva ta alla viktiga beslut själv.

Men det är väl en smaksak.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...