Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har sökt på google men hittar inga demos av Alesis D4..

Tänkte ev. köpa en för live bruk, min Clavia ddrum 4 är alltid bokad i studion.

Annons
Posted

Det var under en tråd om digitala trummor og flats-trummor, att jag svarade at man kunne leta upp gamla digitala trummor, o en Alesis D4 ljudmodul elr D5 ( som numera heter DM5 )

D4 er en 19" rackmodul som kom redan for 15 år sen ( førsta versjonen ) Nedladdbar demo ar nog tveksamt om du hittar, men hittar du en modul på begagnad-marknaden, så kostar den nog inte så mycket. Nypriset på en sånn for 15 år sen var ca 4000.

Jag spelade trummor i dansband på den tiden, o då fans det många som anvande en sånn, både til digitala og triggade akustiska trummor. Man behøver inte enbart triggers, men det går också att trigga via mikrofoner, så man kan blanda dig. o akustisk ljud, eller kjøra enbart dig.ljud ut til publiken.

Om man, som jag, spelade i dansband, o reste t-ex 4 timmar i skåpbil på vintern, kastar inn alla grejer dar man ska spela, så låter trummorna kass darfor att stommarna o skinn har blivit kalla, ock tra ar att levande material. Samma sak får du med gitarrer, basar, kontrabasar, pianos osv. Instrumentet måste få rumtemparatur innan dom låtet bra igjen. Det har man møjligtvis inte tid att vanta på innan spelningen børjar. Darfør var trigging ett bra alternativ, samtidigt att man fikk battre spelkansla på akta trummor, framfor "hårdgummi-pads" typ dåtids Simmons, Roland, Dynacord, Yamaha. Ddrums var bland dom dyraste dengången.

Posted

Har ungefär samma svar.

Man spar in pengar på både skinn och trumtekniker samt en hel del tid.

På riktigt stora ställen är trigg faktiskt att föredra då det ger en annan tydlighet i ljudbilden. (enligt mej)

Posted (edited)

Köp dansbandsplattor från 1989 till 1996 och lyssna på trumljuden. Tror dom hade en lag på att alltid köra D4 på den tiden.

Är du riktigt ivrig så tror jag att jag har rubbet samplat här... Kan göra en mp3a om du vill!

Edited by VacUm
Posted

Kalas!

😱

skickade dej ett mail...