Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag sjunger till beats men det brusar ganska mycket för jag har en kass mic kopplad direkt till datorn.. jag kan inte så mycket om allt det här men..

Vilken är en bra nybörjar mic under 500?

Och hur gör ni när ni spelar in sång?.. Hur kopplar ni? Vill helst inte lägga ut så mkt pengar

tack på förhand

Annons
Postat

Det finns faktiskt fullt användbara "allroundmickar" för strax över femhundra spänn. Kinatillverkade stormembrans kondensatormickar. Kolla på musikaffären tror samson och tsm mfl har några riktigt prisvärda mickar.

Nackdelen med dessa är att dom kräver fantommatning (strömförsörjning från mixern eller mikrofonpreampen) men så är det med alla kondensatormickar, inget man kan komma ifrån.

Du behöver alltså köpa en liten mixer eller en mickpreamp eller ett bättre ljudkort med inbyggd preamp och fantommatning om du köper en dylik mikrofon.

Blir nog svårt att hitta för femhundra spänn men om du kan lägga lite mer så blir det MYCKET bättre inspelningar.

Alternativet är väl att uppgradera eftersom.

Postat

Du kan också se om du hittar någon billig eller begagnad dynamisk sångmikrofon på någon musikaffär.

Nackdelen med detta är att du förmodligen aldrig (eller nästan aldrig då) kommer använda den micken igen utom möjligtvis live, efter att ha testat med flintans förslag ovan.

Fördelen är att du kan koppla in en sådan direkt in i datorn, och faktiskt kan komma undan med runt 500 kr.

Men även mitt förslag, för du blir såpass mycket nöjdare skulle jag tro, är att lägga budgeten någonstans mellan 1000-1500 kr och gå på flintans linje.

Postat

tack så hemskt mycket för svaren killar men?

kopplar du micken till mixer/whatever sen in i datorn?

Om ni har lust kan ni ju även skriva nåra bra hemsidor?

tack/ jopp3

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Control Room går till stereons IN. Stereon är slagen på AUX (så jag hör ljudet)

Main Mix OUT går till datorns IN

Datorns UT går till kanal 5/6

Tänk på o köpa rätt kablar!

Dubbla tele > RCA

RCA > MiniTele

RCA >MiniTele

Det är dom jag använder...tänk på, att jag har 2st paket (4st) RCA>Tele adaptrar för att koppla in i mixern.

Resten av prylarna, saker som gitarrer och micar kan du koppla in på valfri kanal.

Väldigt självförklarande när du väl sitter där med mixern...

Alto S-6 använder jag. Nöjs hittils iaf...men lite fler kanaler hadde nog inte vart fel.

(tro mig, ibörjan tycker man 6 kanaler verkar endel, men 2st är stereo kanalar. Man kan tx.e inte spela in något på 5 och 6 sepparat. Fungerar bara att spela in på 5'an eller 5/6 tillsammans som stereo. Snåla inte på kanalerna...var typ 100% på att jag inte skulle behöva mer, men känner att jag kommer behöva mer rätt snart...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.