Jump to content
Annons

För alla som gillar hårdrock!


JJRockford

Ok?  

15 röster

  1. 1. Ok?

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      0
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Bounded by hate

ARTIST/GRUPP: VII Gates

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD: 5 min 30 s

KOMPOSITÖR: JJ Rockford

PRODUCENT: Rikard Bengtsson

EV. MEDVERKANDE: Resten av bandet?

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 5.04 MB

STATUS: Utgiven på skiva...

LÅTLÄNK:) Bounded by hate

Är noga räknat min andra postning på den del av forumet (postade en video som jag klippt ihop själv för ett bra tag sen) och är egentligen inget demo, utan en låt från våran första skiva, "Fire, walk with me". Postar den dels för lite extra reklam, välgörenhet (är väl snällt när band ger bort sina låtar gratis?), eller vad man nu vill kalla det, men dels för att jag förmodligen postar mitt första hemmainspelade alster senare i veckan, och vill kunna stå med ryggen fri så att säga... Började mixa igår (även om jag fortfarande väntar på sången) och det lät verkligen rörigt! Men samtidigt vill jag gärna posta det och få lite konkreta tips på vad man ska förbättra, eller framför allt, hur man ska förbättra det! Men som sagt, denna låt är jag helt och hållet nöjd med, även om (eller kanske just därför) jag inte varit speciellt delaktig i inspelningsarbetet, mer än att spela gitarr som producenten sa åt mig.

VII_Gates___Bounded_by_hate.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sjysst låt. Om än lite tama trummor kanske. Väldigt "blippiga" 🙂

Och rysligt uttal på sången. Annars bra röst. Påminner lite om Tad Morose 😕

skönt med lite metal såhär på eftermiddagen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte lämna kritik på produktionen eftersom det inte är min grej.

Jag skriver och spelar låtar men kan nada om ljudteknik. Däremot hör jag att ljudbilden minst sagt kan förbättras!

Introriffet är jävligt bra. Låten i helhet är bra.

Min absoluta favoritsångare är Daniel Heiman (Ex Lost Horizon/Crystal Eyes) och precis när eran sångare börjar sjunga (under det lugna partiet) lät det precis som min favorit. Men sedan hörde man att det inte var han. Eran var inte lika bra men fortfarande jävligt bra. Nu skall jag inte hålla på och jämföra eran med Heiman hela tiden...

Jag finner grejer som påminner mycket om bland annat Crimson Glory som jag gillar mycket. De där skrikiga falsettlätena. Jag tycker det är bra.

Ähhh nu orkar jag inte skriva så utförligt som jag hade tänkt mig.

Men jag satte en 5:a och den var solklar...

HÖGSTA BETYG TILL DETTA!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för välgörenheten 🙂

Häftig refräng, annars faller inte låten mig riktigt på läppen; men igen: Det är bara min smak.

Gillar ditt gitarrspel. Lite "mer", och mindre överdrivet än de flesta metallgitarrister. Spökar Brian May? Läckert vid 3:11 o framåt; det är RIKTIGT bra!

Kommentarer om ljudet överlåter jag till teknikerrävarna.

Kör hårt

Bengan

Edit: Summa summarum betyg 3

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN: Bounded by hate

ARTIST/GRUPP: VII Gates

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD: 5 min 30 s

KOMPOSITÖR: JJ Rockford

PRODUCENT: Rikard Bengtsson

EV. MEDVERKANDE: Resten av bandet?

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 5.04 MB

STATUS: Utgiven på skiva...

LÅTLÄNK:) Bounded by hate

Är noga räknat min andra postning på den del av forumet (postade en video som jag klippt ihop själv för ett bra tag sen) och är egentligen inget demo, utan en låt från våran första skiva, "Fire, walk with me". Postar den dels för lite extra reklam, välgörenhet (är väl snällt när band ger bort sina låtar gratis?), eller vad man nu vill kalla det, men dels för att jag förmodligen postar mitt första hemmainspelade alster senare i veckan, och vill kunna stå med ryggen fri så att säga... Började mixa igår (även om jag fortfarande väntar på sången) och det lät verkligen rörigt! Men samtidigt vill jag gärna posta det och få lite konkreta tips på vad man ska förbättra, eller framför allt, hur man ska förbättra det! Men som sagt, denna låt är jag helt och hållet nöjd med, även om (eller kanske just därför) jag inte varit speciellt delaktig i inspelningsarbetet, mer än att spela gitarr som producenten sa åt mig.

Full pott av mig, det vet du 🥰 Hur går det med inspelningen av nya plattan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hell Yeah! 😮

Musiken är het, och uppfinningsrik...Dock så känns sången som hela låtens svaga länk. Fast den är ju ändå rätt charmig på något twisted sätt ändå...Hmm...

Nåväl...Skön låt...absolut!

Är det inte egentligen uttalet som är lite sisådär... skön svajjig sångstil ala -83. Tycker det är en jävligt bra refräng.

Sångaren låter som bäst på toppen. 4/5

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det där med engelska-uttalet är intressant; De enda som klagat på det är svenskar och tyskar. Amerikanska recensenter har på sin höjd skrivit att där är en hörbar accent på sången, men då mest som en charmig detalj. Själv är jag ganska döv för sånt för det mesta, har inget vidare språksinne (trots att jag får skriva texterna!), men ni skulle höra hur det kan låta ibland i replokalen 🙂 Jaja.

Kul att folk gillar det här i a f, då vågar jag kanske posta några helt egeninspelade/producerade alster här snart, utan allt för hårda ord. Även om jag nog väldigt gärna kommer behöva tips om framför allt mixningen.

Vallhagen, likelsen med Brian May får mig nästan att rodna, visserligen är en av mina två absoluta favoriter (Ritchie Blackmore är den andra), men har aldrig själv tyckt att jag lyckats spela speciellt likt honom. Fast på nästa skiva kommer det nog att finnas en hel del trestämmiga partier, det låter ju automatiskt Brian May hur man än bär sig åt.

Altzi, du är möjligen jävig, men tack för rösten ändå! 🙂 Inspelningen går ganska långsamt, men framåt i a f. Om någon månad eller två blir det kanske dags för dig att bidra med lite skrål?

Övriga, tackar för kommentarerna såhär långt! Håller förresten helt klart med om trummorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Altzi, du är möjligen jävig, men tack för rösten ändå! 😄 Inspelningen går ganska långsamt, men framåt i a f. Om någon månad eller två blir det kanske dags för dig att bidra med lite skrål?

Jag bidrar gärna med lite "skönsång" 🥰

Bifogar en kasserad ref som jag gapade in häromdan

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta lät ju bra! Klart gorkänt. Är det bara jag som märkt det eller hör det till stilen? Att de snabba skalorna på gura och stråkar är så j-a otajta till och från. Speciellt i introt.

Pianot... sådär

Trummorna saknar det lilla extra (Absolut inget stort problem!)

Stråkljudet,, astråkigt

Men det är bra! Skulle kunna tänka mig att köpa en platta!

Nu har jag lyssant på låten 4 ggr,, det är något som saknas på vissa ställen, väldigt svårt att förklara bättre. ..by hate... men sedan saknas det något. Ref tappar i kraft, lite bättre när "hey!" kommer in, men det är bara nästan bra..

Angående otajt, attacken i stråkljudet kanske bidrar?

Har jag sagt att jag tyckte det var en bra låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var riktigt bra! Inte för att jag kan nåt om stilen, men fan det funkar!

Djävligt goa riff och stark röst! Nästan full pott! Stråkarna i introt (kommer in vid 00:24) är dock väldigt tama och plastiga. Kan vara attacken som ljushuvvet säger, eller så är det för att de saknar kropp. Samma sak vid 01:39. Jag känner inte att de tillför något till låten, utan det blir lite plastigt ploppigt. De sänker i alla fall känslan i introt, men det tar ni ju igen med råge senare i låten!!

Ser fram emot dina egna inspelningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja då skall man väl egentligen inte komma med mer än prat om gitarren. Håller med. Det är läckert spelat. Snygga ljud och kompetent, tight och snyggt.

Tycker nog att det finns saker att bättra på. Håller med Eliasson att trummorna är lite svaga och jag älskar inte sångljudet som är lite för ihoptryckt.

Vi ser fram emot att få ta del av dina alster.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lighthead, om du hör några otajta gitarrer så är det nog bara för att det inte gick att klippa dom tajt just där... 🙂 Någon virtuos är man sannerligen inte. Annat än en av Altzis bekantingar, som spelar så inniden tajt att det låter som en monospår, hur man än panorerar det. Annars så hade vi ju en del mer eller mindre celebert sällskap på skivan, Kee Marcello, Tommy Denander, Chris Amott och Janne Stark. Fånigt men trevligt, och speciellt Tommy's solon på en halvballad som heter "So far away" höjde helt klart den låten ordentligt, även om alla förbättrade orginalsolona rätt mycket. Fast på just den låt är det bara vi i bandet som spelar.

Skivan finns nog förresten fortfarande att köpa på CDON, även om skivbolaget har slutat trycka den för länge sen. Vårat nya skivbolag (Lion Music, http://www.lionmusic.com) har också några ex i sin webshop. Blir dock en re-release något halvår efter att vi släppt den skiva vi jobbar på nu.

Altzi, grym sång som vanligt!!! Mats och jag har en låt som du kanske kan ta dig en titt på någon dag?

Fortsätter buga och tacka för di trevliga orden från er.

Edit: La till lite i första stycket.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...