Jump to content
Annons

Anpassa melodiösa samplingar


oheimeryd

Recommended Posts

När jag samplar någonting och vill få det att passa bra i låtar måste jag sitte och mickla med bpm-klockan för att få dem att tillslut sluta vid ett bar-streck.

Finns det inget smidigare sätt att få melodiösa, ofta lite längre samplingar att enklare passa in?''

Förmodligen någon simpel grundfunktion som jag missat.

Om någon vet hur man timestretchar och varför får ni gärna förklara det med.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag samplar någonting och vill få det att passa bra i låtar måste jag sitte och mickla med bpm-klockan för att få dem att tillslut sluta vid ett bar-streck.

Finns det inget smidigare sätt att få melodiösa, ofta lite längre samplingar att enklare passa in?''

Förmodligen någon simpel grundfunktion som jag missat.

Om någon vet hur man timestretchar och varför får ni gärna förklara det med.

Tack på förhand!

😄 JA man måste jobba för att göra musik!

men kola runt lite på forumet ang timestretch, du hittar säkert massor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, Reasons samplers har inte timestretchfunktioner.

2. Varför inte ha ett metronom i öronen när du samplar dina grejer så vet du att du får loopar som håller tempot?

3. Skaffa Recycle och gör rex-filer av dina loopar. Sen anpassas tempot på loopen efter ditt tempo i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pass på för nu kommer det nog ett par dumma frågor, men i vilket fall;

2. Varför inte ha ett metronom i öronen när du samplar dina grejer så vet du att du får loopar som håller tempot?

Förstår inte riktigt hur det ska hjälpa? Ska jag starta en metronom i tex. Reason och sen pilla på bpm-klockan tills jag får ett tickande som matchar loopen eller?

3. Skaffa Recycle och gör rex-filer av dina loopar. Sen anpassas tempot på loopen efter ditt tempo i Reason.

Har testat ReCycle, men med ganska taffliga resultat. Tycker att den bara hoppar mellan mina markerade pinnar och bara spelar små delar av varje "delstycke". Dessutom hatar jag det där efter-eko-ljudet.

Dock är jag helt säker på att det beror på mina ringa kunskaper inom ReCycle, trots att jag läst hjälpen.

Finns det någon smidig tutorial mån tro? Har sökt tidigare men utan bra resultat.

Tack annars för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat ReCycle, men med ganska taffliga resultat.

Jag håller med om att slice-grejen funkar rätt dåligt på långa ljud, som pads till exempel.

Förslagsvis använder du ett annat program, utanför Reason, och timestretchar.

Det kan vara lite klurigt att få det passa i tid, och är trial-and-error som gäller tyvärr - finns inte autoknappar till allt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

att timestretcha i cubase (audio warp) och sen exportera är ju en rätt skön grej. det tråkiga med ett långt sample jämfört med en uppklippt .rex loop är ju att det är lättare att göra spännande förändringar i samplen (snabbt och enkelt) med rex-loopen, bara att flytta runt barsen ju.

ableton live 5 har också tunga funktioner för timestretching. dock är ju cubase och ableton dyr programvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt hur det ska hjälpa? Ska jag starta en metronom i tex. Reason och sen pilla på bpm-klockan tills jag får ett tickande som matchar loopen eller?

Jag förstod det som att du sitter och spelar live på nåt instrument, samplar det som en loop och lägger in i Reason. Isåfall är metronom i öronen mycket viktigt. 😉

Men du kanske sitter med köpta/nedladdade loopar på färdiga melodier?

Om du har färdiga loopar kanske musikprogrammet Acid vore något för dig? Det går att köra med Rewire till Reason. Då kan du välja din loop, välja antalet taktslag/längd på loopen, och sen anpassas den automatiskt efter din låts tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat ReCycle, men med ganska taffliga resultat. Tycker att den bara hoppar mellan mina markerade pinnar och bara spelar små delar av varje "delstycke". Dessutom hatar jag det där efter-eko-ljudet.

ibland använder jag mig av recycles inbyggda grid-funktion. Det finns i någon av rull-menyerna.

sedan trycker man på "create bars from grid", (eller något liknande står det) finns också i rull-menyerna.

vips! du har samplingen uppslajsad med lika stora bars över hela samplingen, kan vara användbart ibland. Ibland inte :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...