Jump to content
Annons

"Inställningar för kompressorer"


ChrisJones

Recommended Posts

Hej jag håller på med inspelning, vilket jag gjort nu ett tag... Men jag har aldrig riktigt lärt mej om kompressorer. Jag har mest bara gjort mina inställningar på mofo, tills det har låtigt bra. kan någon förklara för mej vad alla rattar gör?

Så:

1. Vad står alla rattar som treshold, ratio m.m... för?

2. Kompressor... Några grundinställningar för Sång(rock), och varför?

2. Samma som fråga 2 fast för virveln(rock) ett distinkt och hårt sound...

3. Som 2, fast på kaggen?

4. Som 2, fast på hela trumpaketet...

Dom flesta kanske tycker det är en barnlek, men jag har aldrig riktigt lärt mej att hantera kompressorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja !

Threshold = vart kompressorn skall börja jobba.

Ratio = hur mycket den skall jobba

Attack = när den skall börja jobba.

Release = hur länge den skall jobba.

Ställ ration på mitten någonstans.

Ställ Thresholden på ganska mycket.

Ställ releasen på mitten.

pilla med attacken tills du får önskad effekt. ( För virveln kanske du vill att anslaget skall vara väldigt markant, ställ då attack tiden på ganska lång tid. fortsätt sedan med att ställa releasen på önskat läge ( om du vill få fram "stoooiiing" i virveln skall du ha relativt kort release värde).

När du är nöjd med detta. Pilla lite på threshold och ration tills du får önskad effekt.(högre ratiovärde = brantare dämpningskurva, Lägre thresholdvärde = mer effekt)

Annars kan du börja med att utgå från någon presets, och ta det därifrån...

mvh

Bo Garsle

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Om ni inte kan ratta en kompressor så kan ni ju släppa

allt annat och lära er det NU. Det är den absolut viktigaste effekten

och verktygen vid inspelning ...

ratta och hör själv !

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

På min senaste inspelning la jag logics silver kompressor på sången och hade följande inställningar: Threshold: -7dB. Ratio: 6.1:1, Attack: 0,5ms, Release: 36ms. Varför? har fått tips på nått liknande och utgick från dem men ändrade lite tills det passade bra. Tresholden och ration kan nog ofta vara lägre men vi kör hyfsad hård musik och sångaren stod nära micken och gapade, och ju närmare micken ju större nivåskillnader blir det.

När det gäller trummor har jag inga tips då jag alltid blir tvungen att lägga alla trummor på ett stereospår pga bristande resurser. Men kör lite kompressor på trummorna inviduellt och sen bussar du dem till en stereokompressor för att trycka ihop skiten lite till så blir det nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...