oheimeryd Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Vill gärna lära mig göra enkla och simpla scratches (eller cuts eller vad det kallas). Alltså de som är väldigt vanliga i hiphop-produktioner men som då görs med turn-table. Finns det något behändigt program för att göra det samma fast i datorn. Typ en virtuell turn-table? Detta känns mer och mer felplacerat, men då får gärna någon vänlig moderator flytta. Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 (edited) Har du nån programvara som klarar VST/VSTi (Cubase, FL etc) så kan du ladda hem TurnTablist Pro gratis EDIT: Den här tråden hör nog snarare hemma i /pluggar/effekter än Reason 😉 Edited September 22, 2005 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexustwins Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 om du ska scratcha så är virtual dj bra eller så kan du använda fl studios wavetraveller 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 AnalogX Scratch är gratis, men att scratcha med det ger inte samma känsla som med vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oheimeryd Posted September 22, 2005 Author Share Posted September 22, 2005 Tackar som bara den för många givande svar! Trodde inte det fanns så mycket. Ska kolla upp de som inte var VST-instrument då jag inte gillar Cubase (aldrig riktigt lärt mig). Nu när det fanns så många kanske nån kan tipsa om vilken som är den vanligaste (och bästa) så man enkelt kan hitta hjälp. Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Vad kan en begagnad vinylspelar och en taskig skiva kosta idag? Inte mycket kan jag tänka mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Vad kan en begagnad vinylspelar och en taskig skiva kosta idag? Inte mycket kan jag tänka mig. Man kan inte scratcha med vad som helst, man behöver både en stark, direktdriven skivspelare och en schysst mixer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Vad kan en begagnad vinylspelar och en taskig skiva kosta idag? Inte mycket kan jag tänka mig. Man kan inte scratcha med vad som helst, man behöver både en stark, direktdriven skivspelare och en schysst mixer. Jag vet inte jag. Jag har gjort ganska sjuka grejer med en vanlig vinylspelare. Självklart kan det låta mer eller mindre bra. Och mixerbiten kan man ju fixa i datorn efteråt. Eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Royen Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Kör något laptop dj-program typ NI:s Traktor. Kanske inte låter hiphop, men jävligt ballt =) Det programmet är egentligen helt sjukt, försöker man synka beats på spår som har samma tempo, samma meter men olika betoningar så timestretchar den så att _alla_ beats ska passa... Heja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkera Posted October 1, 2005 Share Posted October 1, 2005 (edited) Jag lyckades faktisk skapa scratch-känsla i Reason med en vocoder och 2 syntar m.m... pure luck! Edited October 1, 2005 by Henkera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts