Jump to content
Annons

hold my hand...karl med flyhänt gitarrist


karl

funkar???  

22 röster

  1. 1. funkar???

    • 1.Lägg ner
      0
    • 2.Nja
      2
    • 3.Funkar
      1
    • 4.Bra
      5
    • 5. Vill höra fortsättningen
      8


Recommended Posts

LÅTNAMN:Hold my hand

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:det började som en blues..men

LÅTLÄNGD:2 nånting

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k+ YNKAN

INSPELNINGSÅR:-05

FORMAT: mp3

STORLEK: (ex. 7.3 megabyte)

STATUS: Ej klar färdig demo

LÅTLÄNK:

med dragig blues gitarr

Det började som en gammal blueslåt och jag försökte in i det längsta behålla det uttrycket...men det blev ju inte så 🙁 vill gärna ha kritik på rubbet, EQ,rev,balans,falsksång,uttal,basen, kanske nå'n har lust att lägga en schysst elgurka 😎 ,rubbet... nu är det uppstyrning som gäller 🙂🙂

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

PetePizza (oregistrerad)

Som alltid ligger din krispiga och ljumma röst som sockervadd på tungan, fast i öronen liksom. Det smälter så skönt... 🙁

Jag gillar låten! Riktigt skön med snygga upp och ner gångar och ett riktigt nice gitarrspel. Lite cowboy på nåt vis.

Jag skulle vilja få upp stråkarna i bakgrunden lite mer nån gång. De låter väldigt fräsha men de ligger lite bakom så det kanske inte skadar om de blev aningens mer framträdande. Trummorna skulle nog må fint av att vara lite mer framträdande de med...Tänk va läckert med "riktiga" trummor på denna låt..ojojOJ.

Jag vet inte om jag kan bidra med nån gurka tyvärr...kanske några dragspelstoner nånstans, det är väl vad jag kan erbjuda 🙂🙂

Nämen detta är riktigt läckert!! Skönt att du blitt av med snuvan 😎 Fortsätt med samma sköna stil för du gör det så jävla bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid ligger din krispiga och ljumma röst som sockervadd på tungan, fast i öronen liksom. Det smälter så skönt... 🙁

Jag gillar låten! Riktigt skön med snygga upp och ner gångar och ett riktigt nice gitarrspel. Lite cowboy på nåt vis.

Jag skulle vilja få upp stråkarna i bakgrunden lite mer nån gång. De låter väldigt fräsha men de ligger lite bakom så det kanske inte skadar om de blev aningens mer framträdande. Trummorna skulle nog må fint av att vara lite mer framträdande de med...Tänk va läckert med "riktiga" trummor på denna låt..ojojOJ.

Jag vet inte om jag kan bidra med nån gurka tyvärr...kanske några dragspelstoner nånstans, det är väl vad jag kan erbjuda 🙂🙂

Nämen detta är riktigt läckert!! Skönt att du blitt av med snuvan 😎 Fortsätt med samma sköna stil för du gör det så jävla bra!

Tack för den fina kritiken...Absolut riktiga trummor skulle inte sitta ivägen...som sagt... till en början var det mer bluesfeeling men sen kom trummorna på och då blev det nå't annat...texten ska förlängas och kanske ytterligare nåt breaktema(vet inte,då det är några vändor ändå) och hemskt gärna en elgitarr med rätt stuk...men kul att du gillar 😎😄

Dragspel vore schysst på några andra låtar jag har, kanske man kan få återkomma?

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
Dragspel vore schysst på några andra låtar jag har, kanske man kan få återkomma?

Absolut 🙂 Du e alltid välkommen! Det skulle ju va en ära om man kunde tillföra nåt till en av dina låtar.

Förresten, kolla över panoreringen lite grann för det känns som att den är lite år "högern"...märkte det nu...Eller så är det mina lurar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! DEt här låter bra, ju! 🙂 Börjar bli lite trött på att säga det här, men jag säger det ändå: Skitbra röst! 🙂 Go' o mörk bas i låten också, och det gillar jag fett!

Bra låt!!

\\Danabacken

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön gitarrslinga och gillar monotonin i den och den låter bluesig. Uttrycket i sången (som alltid) toppen men skulle vilja att du "bluesade" till den och inte sjöng den rakt i dur, eller växlade mellan dur och moll, exempelvis på i:et i "miracle". Refrängen är kanon och ändra inte i den. Skapar ju en så skön spänning i musiken om man kan växla mellan bluesigt parti (versen) och köra refrängen straight (utan blue notes) som t ex McCartneys Can't Buy Me Love med närmast mollsång på versen och rak dur på refrängen. Den konstrasten finns i din låt också men kan förstärkas ytterligare... 😱

En elgurra som svarar på versfraserna vore ju inte heller helt fel, i varje fall inte från andra versen så att man hunnit bekanta sig med akkegitarren. Ett ösigt solo vore inte heller dumt. Skön låt och ett extra plus för ljudkvaliteten denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra låt Karl! Riktigt härligt gung!

Håller med föregående talare och säger att trummorna borde fram lite mera, det känns också som att allt är panorerat lite åt höger.

Låter också som om gitarren distar på några ställen. Eller är det något annat sprak?

Annars en mycket härlig låt, på med riktiga trummor, riktig bluesgitarr och annat smått och gott så blir det ännu bättre 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Lite annorlunda Karl och till och med med lite pressad röst på några ställe! Mera! 😱

Bra ljud och jag gillar ljudbilden som lämnar gott om plats för rösten och gitarren. Skön monotoni. (hör också nåt skumt skrapande på några ställen)

Funderade själv i samma banor som (e)qu.. dvs att köra moll på refrängen, men det funkar som nu också.

Karl: Jag tror att vi får höja ribban för dig. Det mesta du gör är ju fem point.

Det blir som konståkning där man kom upp i tio komma noll och sedan kom någon och var ännu bättre; Vad skulle man göra?

Jag föreslår att vi inför en 10-gradig skala för Karl så att allt han gjort bara är 5 än så länge! Bara så han får nån utmaning 😄

Kanoncool låt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för lyssningar.....

Det är kul att blues:a ner sig emellanåt men önskar jag vore gitarrist och kunde lägga lite schyssta mackor....Riktiga eller bra programerade trummor skulle göra susen här....det är ju ingen renodlad blues utan ??? jag vet inte lite blandning...texten lagom mörk för blues...som sagt det är mycket som behöver styras upp och ska så göras också....Pwayne.....jag nöjer mig bra med dom skalor som finns och det är skitroligt att det gillas 😄🙂

fortsätt lyssna

Hold my hand

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteskön!

Underbar Gitarrslinga med sköna plinkar i tomrummen.

men du, det ligger lite åt höger i panoreringen. Det känns som om

vänstra delen av skallen inte hänger med riktigt när man lyssnar i

lurar.

Som sagt - Underbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt, Karl! - Lägg till i repertoaren.

Kritik då;

Nja, inte så förtjust i basen; Låter som pedalbas? Vil ha mer stacato tror jag.

Gitarrljudet. Alla lovprisar akustiska guran. Visst med rätta. Men du har använt samma ljud i många låtar. Mest en variation i förhållande till övriga låtar..

Trummorna; Skit i hihaten och kör på riden. Kolla hur jäkla bra jazztrummorna funkar hos Doors!

Ingen Muddy Waters blues. Men det ska det väl inte vara heller.

Som altid mycket välsjunget. Svengelska på ett eller två ställen upplever jag det som. Stör inte mig dock. Men så gillar jag ju oxå Nicos uttal i Velvet Underground, med tyska diftonger.

Tja det var väl allt jag kunde komma på. Mycket färdig och bra låt som sagt!

😮

Undrar var f-n du har dina rötter?

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteskön!

Underbar Gitarrslinga med sköna plinkar i tomrummen.

men du, det ligger lite åt höger i panoreringen. Det känns som om

vänstra delen av skallen inte hänger med riktigt när man lyssnar i

lurar.

Som sagt - Underbar!

Jag vet....jag har hört det själv och reagerat på det ....jag har kollat i cubase och all panorering ligger i mitten???? jag vet inte vad som är fel??någon??

Nelerion...Tack för lyssningen och kul att du tycker om den 😱😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt, Karl! - Lägg till i repertoaren.

Kritik då;

Nja, inte så förtjust i basen; Låter som pedalbas? Vil ha mer stacato tror jag.

Gitarrljudet. Alla lovprisar akustiska guran. Visst med rätta. Men du har använt samma ljud i många låtar. Mest en variation i förhållande till övriga låtar..

Trummorna; Skit i hihaten och kör på riden. Kolla hur jäkla bra jazztrummorna funkar hos Doors!

Ingen Muddy Waters blues. Men det ska det väl inte vara heller.

Som altid mycket välsjunget. Svengelska på ett eller två ställen upplever jag det som. Stör inte mig dock. Men så gillar jag ju oxå Nicos uttal i Velvet Underground, med tyska diftonger.

Tja det var väl allt jag kunde komma på. Mycket färdig och bra låt som sagt!

😆

Undrar var f-n du har dina rötter?

😱

Tack dede.... Ingen Muddy Waters 😱 tyvärr jag önskar jag kunde 😎 trummorna är som alltid en loop 😮 i väntan på nå'n "riktig" trummis eller programerade med juste trumljud så det är lite svårt att gå in och radera hihat:en..

Gitarrljudet är som du säger det vanliga akk. rakt in i mic:en, kanske inte så kul men praktiskt för mig då jag sällan spelar elgura....och är ganska trött på chorus.

Rötterna ja, det man har växt upp med allt ifrån "only sixteen" som jag lyssnade på när jag var 10 och kunde höra kvaliteten till "prodigal son" när jag var fjorton och sedan blev det "battle of epping forrest" vid sexton och framåt 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, Selling England by the pound.Om jag minns rätt?

Men för fan inga loopar, det är förbjudet Installera en trumsampler. Finns massor, till och med gratis. Eller låt mig göra om dem. 😱 Jag är absolut ingen trummis men det är ju den roligaste biten. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, Selling England by the pound.Om jag minns rätt?

Men för fan inga loopar,  det är förbjudet Installera en trumsampler. Finns massor, till och med gratis. Eller låt mig göra om dem. 😱  Jag är absolut ingen trummis men det är ju den roligaste biten. 😄

Vad har du för trummor???

fortsätt lyssna

HOLD MY HAND

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo låten är cool. Sången låter lite hårdare än vanligt. Något med inspleningen eller? Sss:en är lite vassa så deesser. Den akustiska gitarren skulle kunna vara lite krispigare i min smak. Annars gillar jag arrangemanget, sparsmakat och bygger på en fantastisk sångmelodi. Riktiga trummor skulle vara coolt. Lite fräcka fills och lite svängingare.

Jag skulle nog stryka stråkarna och hålla det mer rent. Kanske slänga in en Hammond eller något i den stilen. Lite mer clubsound om du förstår vad jag menar. Det innebär att man även skulle kunna sänka reverbet lite.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssnandet....Kul att du gillar joachime 😄

Egghuvud....kanske du har lust att komma till skott på denna 😎 ??

Det finns en B4 med fast kanske för långt bak, resten ska likna blås faktiskt 😱

Men ta en funderare på om du skulle ha lust, det vore skoj.... 😄

Och jag glömmer alltid de-esser:n 😄 annars går jag och väntar på en RÖDE K2:a....ska bli kul att se om det gör nå'n skillnad 😄😎😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, Selling England by the pound.Om jag minns rätt?

Men för fan inga loopar,  det är förbjudet Installera en trumsampler. Finns massor, till och med gratis. Eller låt mig göra om dem. 😄  Jag är absolut ingen trummis men det är ju den roligaste biten. 🙁

Vad har du för trummor???

fortsätt lyssna

HOLD MY HAND

Kan inte lyssna nu...Sitter på jobb. 😛

Trummor vad det. Använder Battery 2. Som kan laddas med olika samplingsbibliotek. Och har tillräckligt med separata utgångar föpr att täcka alla behov.

Har provat med VSampler innan. Men då får man mixa trummorna i Vsampler eftersom den bara har två eller fyra utgångar.

VSampler har dock snygga inbyggda effekter så det kan bli ganska bra det med.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, Selling England by the pound.Om jag minns rätt?

Men för fan inga loopar,  det är förbjudet Installera en trumsampler. Finns massor, till och med gratis. Eller låt mig göra om dem. 🙂  Jag är absolut ingen trummis men det är ju den roligaste biten. 😄

Vad har du för trummor???

fortsätt lyssna

HOLD MY HAND

Kan inte lyssna nu...Sitter på jobb. 🙂

Trummor vad det. Använder Battery 2. Som kan laddas med olika samplingsbibliotek. Och har tillräckligt med separata utgångar föpr att täcka alla behov.

Har provat med VSampler innan. Men då får man mixa trummorna i Vsampler eftersom den bara har två eller fyra utgångar.

VSampler har dock snygga inbyggda effekter så det kan bli ganska bra det med.

🙂

Give it a try....vad behöver du från mig? wav? mp3 utan trummor? Pm:a mig... 😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång! Kul med nåt annorlunda från dig. Man hör att det är Karl, men med ny attityd.

skrik mer! Det låter bra.

VacUm...tack för lyssningen och inga omdömen om basen som faktiskt slirar runt ganska ostrukturerat.... 🙂 du har häcken full eller skulle jag kunna lägga upp lite grunder och försäkrade dig om at inga syncfel kommer att ske denna gång 😠😛 ???

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan panoreringssyndromet komma sig av???? det känns som det ligger mer i högra örat men pannarna ligger i mitten rakt igenom....kan det ha göra med at sång spåret är inspelat i stereo????

Edit: ?????

fortsätt lyssna

hold my hand

Har haft samma problem vet inte vad det beror på men efter jag märkte att det inte bara var mina kassa lurar drog jag allt lite åt vänster.. mig hjälpte det iaf 😆

Skön låt annars, väntar lite på nåt låten igenom, men det kan va mys det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sång! Kul med nåt annorlunda från dig. Man hör att det är Karl, men med ny attityd.

skrik mer! Det  låter bra.

VacUm...tack för lyssningen och inga omdömen om basen som faktiskt slirar runt ganska ostrukturerat.... 😛 du har häcken full eller skulle jag kunna lägga upp lite grunder och försäkrade dig om at inga syncfel kommer att ske denna gång 🙁😆 ???

Skicka nåt så ordnar jag i nästa vecka tidigast. Har oändligt mycket i häcken just nu 🙂 men ska jobba undan så mycket jag orkar i början av nästa vecka och sen bör det va lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan panoreringssyndromet komma sig av???? det känns som det ligger mer i högra örat men pannarna ligger i mitten rakt igenom....kan det ha göra med at sång spåret är inspelat i stereo????

Edit: ?????

fortsätt lyssna

hold my hand

Har haft samma problem vet inte vad det beror på men efter jag märkte att det inte bara var mina kassa lurar drog jag allt lite åt vänster.. mig hjälpte det iaf 😄

Skön låt annars, väntar lite på nåt låten igenom, men det kan va mys det med.

Tack för tipset...ska testa om det funkar 🙂

VacUm....Jag grejar till helgen så du kan tanka hem 🙁 no panic take it easy...det blir när det blir

fortsätt lyssna

hold my hand

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan panoreringssyndromet komma sig av???? det känns som det ligger mer i högra örat men pannarna ligger i mitten rakt igenom....kan det ha göra med at sång spåret är inspelat i stereo????

Edit: ?????

fortsätt lyssna

hold my hand

Har haft samma problem vet inte vad det beror på men efter jag märkte att det inte bara var mina kassa lurar drog jag allt lite åt vänster.. mig hjälpte det iaf 😛

Skön låt annars, väntar lite på nåt låten igenom, men det kan va mys det med.

menar du att du ställde ena kanalen lite mer eller mindre på output i cubase???

fortsätt lyssna

hold my hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonlåt karl! Mycket snygg komposition! Bra text som jag förstår är grundad i en mittilivet fundering/kris. Ja..det ar väl dags att reflektera vilket kan vara smärtsamt ibland. Kan vara skönt att hålla någon i handen då. 😆 Låten, tycker jag, skulle lyfta lite mot slutet om du använde något rytminstrument. Skulle bli ännu mer cooking då. Well...like very much! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonlåt karl! Mycket snygg komposition! Bra text som jag förstår är grundad i en mittilivet fundering/kris. Ja..det ar väl dags att reflektera vilket kan vara smärtsamt ibland. Kan vara skönt att hålla någon i handen då. 🙂 Låten, tycker jag, skulle lyfta lite mot slutet om du använde något rytminstrument. Skulle bli ännu mer cooking då. Well...like very much! 🙁

Tack Grannen för lyssning...ja, det är knepigt med texten men du har väl tolkat den rätt...skulle inte palla att sjunga på svenska då det skulle bli allt för naket....

kul att du gillar 🙂😎

fortsätt lyssna

hold my hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...