Hans Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Hej! Jag ska spela in en sångerska om 34 minuter och nu kommer det inte att gå, då output-latency ligger på 85 ms! Har haft detta problem av och till med diverse olika ljudkort och fattar inte vad det kan bero på, ibland är output-latency på 4 ms, ibland på 80 ms... hjälp stackars Hans! Link to comment Share on other sites More sharing options...
djonas Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Om du vill få hjälp snabbt kan det vara bra att skriva vad du har för ljudkort, dator, hur mkt minne o.s.v. Lite lättare att hjälpa till då. 🙂 Mvh / djonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 (edited) Hej! Jag har haft identiskt problem med 3 st olika ljudkort så där vet jag inte om det spelar ngn roll! Minnet är 2 GB i en bärbar HP med centrino 1.6 GHz processor och antingen intern 4200 rpm eller extern 7,200 rpm HD... ... men är väl snarare ngn inställning i Windows/Cubase som är problemet? för oftast funkar det fint, är bara ibland som det blir enorm output-latency! Nu, om jag går till "Device Setup" / "VST Multitrack" / så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757", klickar jag på "Control Panel" och därmed får upp "Buffer Size 128" så har jag ingen latency och värdena ändras till "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" och latencyn försvinner, dock jag måste ju ngn gång klicka på "OK" eller "Cancel" uti dialogrutan och när jag klickar "OK" så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" i ca 2 sekunder men därefter igen "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757" Aaaaargh! Om jag ändrar till "Buffer Size 256/512" så ökas bara alla värden på med några ms! Edited September 20, 2005 by Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
johlin Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Hej! Jag har haft identiskt problem med 3 st olika ljudkort så där vet jag inte om det spelar ngn roll! Minnet är 2 GB i en bärbar HP med centrino 1.6 GHz processor och antingen intern 4200 rpm eller extern 7,200 rpm HD... ... men är väl snarare ngn inställning i Windows/Cubase som är problemet? för oftast funkar det fint, är bara ibland som det blir enorm output-latency! Nu, om jag går till "Device Setup" / "VST Multitrack" / så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757", klickar jag på "Control Panel" och därmed får upp "Buffer Size 128" så har jag ingen latency och värdena ändras till "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" och latencyn försvinner, dock jag måste ju ngn gång klicka på "OK" eller "Cancel" uti dialogrutan och när jag klickar "OK" så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" i ca 2 sekunder men därefter igen "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757" Aaaaargh! I avancerade inställningar finns nåt som heter "lower latency", om det är ikryssat, ta bort, om det inte är ikrysat, kryssa i. Det har orsakat problem för mig ibland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Hej! Just det, den har jag också sett! Attans, nu gick den upp till 89,660 ms 😆! Tack, ändå! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Eftersom det funkar ibland, oftast så... ja? Jag vet ju inte eftersom jag frågar men här borde ju hemliheten till problemet ligga! Kan dock inte för mitt liv komma på vad jag gör annorlunda när det funkar, latency 4-7 ms, respektive när det inte funkar, latency 60-90 ms? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Låter märkligt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Vad är det för ljudkort du har använt? Är det kanske sådana som sitter på USB-porten, så att det är andra USB-enheter som bråkar, eller är det PCI-kort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hype Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 kolla så du inte har några tunga effektpluggar på masterregeln... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Hej! Firewire, USB samt PCMCIA ljudkort! Kanske får ta o bli ett PCI i framtiden då 🥰!(?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted September 20, 2005 Author Share Posted September 20, 2005 Hej! kolla så du inte har några tunga effektpluggar på masterregeln... Tack! Tack 🥰! Tack! Tack 🥰! Hmman kan alttså inte ha det 🥰? Den var t.o.m. avaktiverat, men nu vet jag det, fn vad bra 🥰! Samt Mvh Channa (sångerska) PS Tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hype Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 hehe trevligt att det löste sig =) du e den förste jag hjälper här ..haha =) vissa pluggar har lång fördröjning (mycket buffert) ..oftast maximizers och mastergrejer...de har oftast något som kallas look ahead... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts