Jump to content
Annons

Panik! Fördröjning- latency!


Hans

Recommended Posts

Hej!

Jag ska spela in en sångerska om 34 minuter och nu kommer det inte att gå, då output-latency ligger på 85 ms! Har haft detta problem

av och till med diverse olika ljudkort och fattar inte vad det kan bero på, ibland är output-latency på 4 ms, ibland på 80 ms... hjälp stackars Hans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag har haft identiskt problem med 3 st olika ljudkort så där vet jag inte om det spelar ngn roll!

Minnet är 2 GB i en bärbar HP med centrino 1.6 GHz processor och antingen intern 4200 rpm eller extern 7,200 rpm HD...

... men är väl snarare ngn inställning i Windows/Cubase som är problemet? för oftast funkar det fint, är bara ibland som det blir enorm output-latency!

Nu, om jag går till "Device Setup" / "VST Multitrack" / så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757", klickar jag på "Control Panel" och därmed

får upp "Buffer Size 128" så har jag ingen latency och värdena ändras till "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" och latencyn försvinner, dock jag

måste ju ngn gång klicka på "OK" eller "Cancel" uti dialogrutan och när jag klickar "OK" så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" i ca 2

sekunder men därefter igen "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757" Aaaaargh!

Om jag ändrar till "Buffer Size 256/512" så ökas bara alla värden på med några ms!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har haft identiskt problem med 3 st olika ljudkort så där vet jag inte om det spelar ngn roll!

Minnet är 2 GB i en bärbar HP med centrino 1.6 GHz processor och antingen intern 4200 rpm eller extern 7,200 rpm HD...

... men är väl snarare ngn inställning i Windows/Cubase som är problemet? för oftast funkar det fint, är bara ibland som det blir enorm output-latency!

Nu, om jag går till "Device Setup" / "VST Multitrack" / så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757", klickar jag på "Control Panel" och därmed

får upp "Buffer Size 128" så har jag ingen latency och värdena ändras till "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" och latencyn försvinner, dock jag

måste ju ngn gång klicka på "OK" eller "Cancel" uti dialogrutan och när jag klickar "OK" så står det "Input Latency 6.757 ms Output Latency 6.757" i ca 2

sekunder men därefter igen "Input Latency 6.757 ms Output Latency 86.757" Aaaaargh!

I avancerade inställningar finns nåt som heter "lower latency", om det är ikryssat, ta bort, om det inte är ikrysat, kryssa i.

Det har orsakat problem för mig ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det funkar ibland, oftast så... ja? Jag vet ju inte eftersom jag frågar men här borde ju hemliheten till problemet ligga!

Kan dock inte för mitt liv komma på vad jag gör annorlunda när det funkar, latency 4-7 ms, respektive när det inte funkar, latency 60-90 ms?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter märkligt. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Vad är det för ljudkort du har använt? Är det kanske sådana som sitter på USB-porten, så att det är andra USB-enheter som bråkar, eller är det PCI-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

kolla så du inte har några tunga effektpluggar på masterregeln...

Tack!

Tack 🥰!

Tack!

Tack 🥰!

Hmman kan alttså inte ha det 🥰? Den var t.o.m. avaktiverat, men nu vet jag det, fn vad bra 🥰!

Samt Mvh Channa (sångerska)

PS Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe trevligt att det löste sig =)

du e den förste jag hjälper här ..haha =)

vissa pluggar har lång fördröjning (mycket buffert) ..oftast maximizers och mastergrejer...de har oftast något som kallas look ahead...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...