feffe (oregistrerad) Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 Hej har ett jättejobbigt problem i cubase! När jag ska sätta in en VSTI instrument, låt säga JX16. så får jag nästan en sekunds fördröjning, vad beror detta på? samma sak när jag använder rewire och har reason i bkarunden. om jag inte tar någon VSTI utan kör rakt ut på ljudkortet så blir det ingen fördröjning, datorinfo: windows XP athlon XP 2500 (1.8ghz) 512 mb ddr ram hyffsat bra grafikkort. interna ljudkortet en så länge tills jag orkar sätta in emu 0404 ljudkortet midi klaviaturen är en M-Audio keystation 49e (usb) snälla hjälp mig, är så himmla tråkit att det inte fungerar! /Feffe
Claes Holmerup Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 Du har fel driver i Cubase till ljudkortet. Du ska använda en ASIO-driver, så blir det mycket trevligare... 😛 Om det är ett standardljudkort, så finns det troligen ingen ASIO-driver till det. Man kan fixa det med en speciell driver - men om du har ett riktigt ljudkort, så är det onödigt att inte installera det och försöka hanka sig fram på något sämre. Med ditt EMU-ljudkort kommer du ju att få låg latency på köpet direkt, så varför vänta...? 🙂
surikatmamma Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 För det första, installera nya ljudkortet, det har antagligen mycket lägre latency (fördröjning) än ditt interna ljudkort. I Cubase väljer du sen Devices>Device Setup>VST Multitrack och klickar på Control Panel. Där ställer du in hur mycket latency du ska köra med. Ju lägre latency, ju mer påfrestning på processorn. Vid 10 ms märker man ingen fördröjning, så att köra lägre än så drar onödig kraft.
feffe (oregistrerad) Postat 20 september 2005 Postat 20 september 2005 tack för alla svar! =) FUnkar med orginal ljudkortet (jag är lag, orkar inte instalera ljudkortet förrens i morgon) men nu fungerar det, men klart jag ska instalera det andra ljudkortet och köra med mixern och microfonen, blir lite roligare! 🥰 tack för svaren!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.