Jump to content
Annons

Varför är min 300gb hårdisk endast 130gb?


mtornros

Recommended Posts

Fick min dator idag och har börjat installera grejerna..

Detta har jag:

1 hårddisk som ska ligga på 80gb (som dock visade sig vara 74gb, inte så farlig förlust dock).

1 hårddisk som ska vara 300gb men som endast verkar vara 130gb!?

I systemhanteraren så heter hårdvaran 300 medan kapaciteten anges vara knappa 130gb.

Min tanke var först att denna angivna kapacitet var maxvärdet för en partition, så jag installerade en sådan, men jag verkar inte kunna lägga till en ny partition nu med 130gb ytterligare..

Jag kan välja att konvertera disken till dynamisk disk. Vad är detta och skulle det hjälpa?

Den partition jag skapat på disken är en "utökad partition" och alltså inte primär. Jag har dock ingen aning om vad detta innebär!?

Nån som har nån idé!?

Jag kanske har varir otydlig, fråga om ni undrar nåt..

Tack!!

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Systemhanteraren? Dynamisk disk?

Vad har du för operativsystem? är det Mac eller Win?

Mest troligt har man inte partinerat hela disken vid leverans..

Ha du WinXP så gå in i kontrollpanelen.. Välj "Administrationsverktyg" sedan "datorhantering".. Där har du en flik på vänster sida som heter "Diskhantering" där kan du kolla om hela disken används eller om det är oprationerat utrymme kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, jag har Windows Xp Pro, men har installerat allting själv (datorn kom monterad men oinstallerad).

Disken var därmed helt oformaterad och opartitionerad när jag fick den.

Redan innan jag skapade en ny partition så stod det 130gb som kapacitet.

Jag är inne i Datahantering / diskhantering nu (det var där jag skapade partitionen) och på Disk 1 (den lilla fyrkantiga rutan) står det 127,99gb (denna siffra borde väl säga 300gb?), samt i den stora rutan till höger (där jag antar att de olika partitionerna tillhörande disk 1 ska raddas upp) finns min nya e: som snott åt sig alla 127,99gb.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Systemhanteraren? Dynamisk disk?

Systemhanteraren var bara ett ord som jag dumt nog hittade på själv...Enhetshanteraren heter det visst, och dessa värden stod i "Egenskaper" för hårddisken.

Dynamisk disk är dock ett riktigt dataord, som datorn själv spottade ut sig. Vet dock inte heller vad det innebär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera Service Pack 2 till Windows.

Fixar det sig då eller?

När jag går in i "Egenskaper / Volymer" nu för hårddisken så står det:

Kapacitet: 131062 Mb

Inte allokerat utrymme: 0 Mb

Reserverat utrymme: 0 Mb

Volymer: "Ny Volym (E:)" 131062 Mb

Om allt skulle stå rätt till (om min hårddisk faktiskt har utrymme för 300gb) borde inte detta då anges vid Kapacitet!? För Kapacitet lär ju inte bara ange det som jag partitionerat, utan även sådant som finns tillgängligt för kommande partitioner?

Kan det helt enkelt vara så att min hårddisk saknar 170gb?

Linus, vad i SP2 är det jag behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Jag tror att du får ta och kolla om det sitter nån liten bygel i fel läge bakpå 300 GB hårddisken. Vet att det på större hårddiskar kan sitta spärrbyglar. Jag har en 80 GB framför mig här som hade en begränsningbygel isatt för 32 GB..

Se bild:

limit.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Jag tror att du får ta och kolla om det sitter nån liten bygel i fel läge bakpå 300 GB hårddisken. Vet att det på större hårddiskar kan sitta spärrbyglar. Jag har en 80 GB framför mig här som hade en begränsningbygel isatt för 32 GB..

Se bild:

limit.jpg

Mm, ska testa lite mer, sen ska jag kolla upp det. Känns bara väldigt dumt att man betalar för montering, men så skulle de montera ihop den fel!

Aja, går det att krympa en partition (så jag kan se ifall några siffror ändras i "Egenskaper") eller måste jag ta bort den jag har, och installera en helt ny?

Gol: jag tycker sånt där är läskigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, vad i SP2 är det jag behöver?

48-bitars LBA

Det handlar alltså inte om nån begränsning av hårddisken i stil med "32 GB Limit"-bygeln. Det är Windows XP utan Service Pack, samt äldre Windowsversioner som inte har 48-bitars LBA aktiverat som standard. Och utan 48-bit LBA kan en ATA-disk inte vara större än just 137.4 GB.

Gols länk handlar just om den saken, men här är en officiell text från Microsoft:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013

Jag rekommenderar att du installerar Service Pack, så slipper du pilla med Windows register själv om du är ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, vad i SP2 är det jag behöver?

48-bitars LBA

Det handlar alltså inte om nån begränsning av hårddisken i stil med "32 GB Limit"-bygeln. Det är Windows XP utan Service Pack, samt äldre Windowsversioner som inte har 48-bitars LBA aktiverat som standard. Och utan 48-bit LBA kan en ATA-disk inte vara större än just 137.4 GB.

Gols länk handlar just om den saken, men här är en officiell text från Microsoft:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013

Jag rekommenderar att du installerar Service Pack, så slipper du pilla med Windows register själv om du är ovan.

Mm, det är förmodligen detta jag behöver. Har en SATA-disk och en gammal Windows-version utan SP2 så vitt jag vet..

Dock så är datorn som jag behöver det till inte kopplad till internet, och på windows hemsida så verkar man bara kunna installera direkt på nätet, och alltså inte ladda hem SP2 för att installera på en annan dator.. Nån som vet hur man löser detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

I systemhanteraren så heter hårdvaran 300 medan kapaciteten anges vara knappa 130gb.

Det är inte så enkelt att hårddisken har en modelbeteckning som innefattar "300" som som kan misstolkas som att den har 300GB som kapacitet?

// om inget av ovantående tips hjälper //

Har du betalt för en hårddisk som ska ha 300 GB så tycker jag att du ska gå tillbaka till försäljaren och be dem fixa så att du får 300 GB i Windows - alternativt be dem om en vettig manual som de rätta handgreppen redovisas i.

EDIT: Förtydligade

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha läst igenom tråden. Har du kollat byglingen?

Har inte kollat det än. Jag väntar på svar ifrån supporten innan jag börjar skruva.. Jag antar att Linus är inne på rätt spår, men som sagt vill jag inte koppla in datorn i nätverket, och det verkar dämed omöjligt att få tag i SP2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det är förmodligen detta jag behöver. Har en SATA-disk och en gammal Windows-version utan SP2 så vitt jag vet..

Dock så är datorn som jag behöver det till inte kopplad till internet, och på windows hemsida så verkar man bara kunna installera direkt på nätet, och alltså inte ladda hem SP2 för att installera på en annan dator.. Nån som vet hur man löser detta?

Det räcker med Servicepack 1.

Om du inte har möjlighet att ladda ner så kan du beställa en CD från Microsoft. Den kostar inget. Jag har då i alla fall fått dem gratis. Både SP1 och SP2.

Får du problem så skicka mig ett PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till den sidan där du laddar ned XP SP2.

Denna version är endast för avancerade nätverk och är ingenting som rekommenderas för enskilda datorer. Har letat ihjäl mig på Microsofts hemsida, men det går (med 99% säkerhet) inte att ladda hem.

De skrev även att de slutat skicka ut cd-skivor med SP:en på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade tillslut ett telefonnummer dit man kunde ringa och beställa Service Packs! Perfekt! De har stängt nu dock..

Om ni väcker mig strax innan 8 imorrn bitti så vore ni gulliga. Gonatt!

Här är länken om någon nån gång skulle vilja ha.

EDIT: la till länken.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till den sidan där du laddar ned XP SP2.

Denna version är endast för avancerade nätverk och är ingenting som rekommenderas för enskilda datorer. Har letat ihjäl mig på Microsofts hemsida, men det går (med 99% säkerhet) inte att ladda hem.

De skrev även att de slutat skicka ut cd-skivor med SP:en på.

Nejdå detta är rätt SP2, precis det du behöver.. rätt länk! :rolleyes:

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till den sidan där du laddar ned XP SP2.

Denna version är endast för avancerade nätverk och är ingenting som rekommenderas för enskilda datorer. Har letat ihjäl mig på Microsofts hemsida, men det går (med 99% säkerhet) inte att ladda hem.

De skrev även att de slutat skicka ut cd-skivor med SP:en på.

Nejdå det är SP2 precis det du behöver.. 😳

Nejdå 😮

Filen man laddar ner är som titeln antyder:

Windows XP Service Pack 2 – nätverksinstallationspaket för IT-administratörer och utvecklare

..och lite längre ner följer som sagt:

KLICKA INTE PÅ HÄMTA OM DU BARA SKA UPPDATERA EN ENDA DATOR: En mindre fil som är bättre lämpad för ändamålet finns nu tillgänglig via Windows Update.

..vilket alltså inte funkar i mitt fall, och därför beställer jag en cd. :rolleyes:

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till den sidan där du laddar ned XP SP2.

Denna version är endast för avancerade nätverk och är ingenting som rekommenderas för enskilda datorer. Har letat ihjäl mig på Microsofts hemsida, men det går (med 99% säkerhet) inte att ladda hem.

De skrev även att de slutat skicka ut cd-skivor med SP:en på.

Nejdå det är SP2 precis det du behöver.. 😮

Nejdå 🙂

Filen man laddar ner är som titeln antyder:

Windows XP Service Pack 2 – nätverksinstallationspaket för IT-administratörer och utvecklare

..och lite längre ner följer som sagt:

KLICKA INTE PÅ HÄMTA OM DU BARA SKA UPPDATERA EN ENDA DATOR: En mindre fil som är bättre lämpad för ändamålet finns nu tillgänglig via Windows Update.

..vilket alltså inte funkar i mitt fall, och därför beställer jag en cd. :rolleyes:

Please.. jag lovar dig! kör själv med det 🙂 man ok ska inte tvinga dig, ville bara hjälpa 🙂 Det Microsoft menar är att det är meningen att en IT admin skall lägga SP2 på en server för att sedan bli tillgänglig för arbetsstationer i nätverket 😳 fast om du har 1 dator kopplad mot internet så är det bättre att köra Windows update för att få SP2 i just den maskinen. Lycka till! 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Please.. jag lovar dig!  kör själv med det  😳    man ok ska inte tvinga dig, ville bara hjälpa  😮

Hehe, jo jag tror dig. :rolleyes:

Jag förstår att det såklart går att köra med det där också, men eftersom alla hela tiden är inne på att tweaka hit och tweaka dit så känns det dumt att installera en massa saker som egentligen inte behövs.

Ju lightare, desto bättre. 🙂

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Please.. jag lovar dig!  kör själv med det  😮    man ok ska inte tvinga dig, ville bara hjälpa  🙂

Hehe, jo jag tror dig. :rolleyes:

Jag förstår att det såklart går att köra med det där också, men eftersom alla hela tiden är inne på att tweaka hit och tweaka dit så känns det dumt att installera en massa saker som egentligen inte behövs.

Ju lightare, desto bättre. 🙂

Jo, det verkar ju som att SP1 har som default att känna igen HD:s över 137GB så..

kolla på olsbergs inlägg, är du säker på att det verkligen är en 300Gb du har? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det verkar ju som att SP1 har som default att känna igen HD:s över 137GB så..

kolla på olsbergs inlägg, är du säker på att det verkligen är en 300Gb du har? 🙁

För tillfället har jag alltså inte ens SP1 installerat.

Mm, på orderbekräftelsen så finns både 80- samt 300-disken med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det verkar ju som att SP1 har som default att känna igen HD:s över 137GB så..

kolla på olsbergs inlägg, är du säker på att det verkligen är en 300Gb du har?  🙁

För tillfället har jag alltså inte ens SP1 installerat.

Mm, på orderbekräftelsen så finns både 80- samt 300-disken med.

Ok, då är det bara att banka in SP2, fast minns ej om man måste ha SP1 innan man installerar SP2 någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är det bara att banka in SP2, fast minns ej om man måste ha SP1 innan man installerar SP2 någon som vet?

Medan jag virrade omkring på microsofts hemsida, så är jag ganska så säker på att jag läste att man inte behöver SP1 innan man installerar SP2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, ni verkar ju betydligt säkrare på er sak än vad jag nånsin varit på något 😄

Jag laddar väl hem det då 🙁

Fast jag orkar inte nu...nu ska jag sova.. Gonatt igen, och tack så jättemycket för alla svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...