Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar pĂ„ att koppla ut micen i telefonen och koppla in en signal frĂ„n en line-out frĂ„n datorn? Är detta teoretiskt möjligt att göra felfritt? Att telefonen skulle brinna upp bryr jag mig inte sĂ„ mycket om, men ifall datorn skulle fĂ„ spel pga av "felkoppling i lineout" och brinna upp vore det sĂ€mre. Är det teoretiskt möjligt att sabba nĂ„gonting genom feÂŽlkoppling via line out? Det gĂ„r vĂ€ll ingen signal IN i line outen igen som kan resultera i att sabba datorn?

SjÀlva tanken med detta Àr att det skall gÄ att prata i telefon i realtid med effekter pÄ. Ett alternativ till dessa omkopplingar skulle kunna vara ifall det finns nÄgot program dÀr man kan slÄ ett nummer och ringa (via exempelvis Skype gÄr det ju bara att ringa internt tilll SkypeanvÀndare).

Annons
Postat (redigerat)

Men vad Ă€r det du vill göra, spela in rösten frĂ„n telefonen med effekter pĂ„? Ringa med den som vanligt fast via skype? Eller busringa? (tĂ€nkte eftersom du ska ha effekter 😼 )

Om du bara ska anvÀnda skype och ringa till andra skypeanvÀndare sÄ finns det ju billiga IP-telefoner pÄ Clas Ohlson.

Redigerat av Bone
Postat

* AlltsÄ, jag skall ringa ett samtal till en fast telefon.

* Jag skall ringa med transponerad röst.

* Jag vill alltsÄ kunna prata i realtid.

* Jag vill inte brÀnna nÄgon utrustning.

Postat

Fast just sÄdana lösning vet jag inte om jag har rÄd med. Budgeten för detta projekt hade jag tÀnkt kunde fÄ bli omkring 0 kr.

Postat
  Hemluth sa:
Budgeten för detta projekt hade jag tÀnkt kunde fÄ bli omkring 0 kr.

Du hade alltsÄ tÀnkt löda om din telefon sÄ att den fÄr en line in?

Postat

Om jag minns rÀtt sÄ har du nÄnstans mellan 50 och 70 volt pÄ telelinjen, SÄ att bara löda dit en tamp Àr förmodligen inte en metod att föredra. Du bör ha nĎt emellan. Om inte annat en kondensator som spÀrr för likspÀnningen pÄ linjen. En linjetransformator, kanske frÄn nÄt gammalt kasserat modem kan ocksÄ vara en idé att plocka dit.

Trial and error...

Postat

Skall bara se sĂ„ att jag förstĂ„r dig rĂ€tt: Menar du att strömen frĂ„n en line out skulle var för hög? Är itne den i proportion med ljudvolymen, sĂ„ att man "bara" kan sĂ€nka om den Ă€r för hög (förslagsvis innan telefonen brunnit upp)?

Postat

Nej, det Àr spÀnningen i telefonjacket ( = telelinjen) som Àr hög, som sagt nÄnstans mellan 50 och 70 volt om jag minns rÀtt. Sen beror det pÄ vad du har emellan telelinjen och datorn. Men 70 volt Àr alltsÄ förmodligen ingen bra spÀnning för datorn. Detta Àr en likspÀnning, som du alltsÄ bör "spÀrra" pÄ nÄgot sÀtt.

Postat

Japp det Àr telefonstationen som skickar ut en hög signal. I vanliga fall ligger det en likspÀnning pÄ 24 volt eller sÄ som driver telefonen. NÀr det ringer skickar stationen ut nÀra 100V vÀxelspÀnning sÄ klockan pinglar ordentligt. Kopplar du datorn direkt in i telefonledningen gÄr det nog sönder i datorn.

Möjligen fanns det en artikel i tidningen "Allt om elektronik" för nÄgra Är sedan om en sÄdan hÀr krets. Kolla om de har nÄgot.

Kanske att du kan hitta telefoner som har direkt anslutning för in- och upp-spelning, vad vet jag.

Gunnar

Postat

Du har alltsÄ en relativt hög spÀnning i telejacket. Om du ansluter den till datorn sÄ ger den upphov till en ström genom datorns kretsar. Du mÄste alltsÄ ha nÄgot emellan som begrÀnsar eller stoppar denna. Det kanske enklaste sÀttet att stoppa en likspÀnning Àr en kondensator.

Postat (redigerat)
  Violiner sa:
Du har alltsÄ en relativt hög spÀnning i telejacket. Om du ansluter den till datorn sÄ ger den upphov till en ström genom datorns kretsar. Du mÄste alltsÄ ha nÄgot emellan som begrÀnsar eller stoppar denna. Det kanske enklaste sÀttet att stoppa en likspÀnning Àr en kondensator.

Borde det inte gÄ lÀttare med en diod eller en resistor? Elelr varför en kondensator?

Redigerat av Hemluth
Postat

Jag anser vÀll mig sjÀlv i alla fall ha nÄgotlunda koll pÄ komponenternas egenskaper, likasÄ efter att ha kollat sidan, men jag begriper ÀndÄ inte varför man skulle anvÀnda en kondensator för att stoppa likström.

Postat

Hej.

TĂ€nkte bara dela med mig av mina erfarenheter.

Jag ville ocksÄ prata med effekter i realtid en gÄng tiden.

(Inte exakt sÄ som du har tÀnkt dig men ÀndÄ..)

Eftersom jag inte anvÀnde datorer vid tillfÀllet sÄ ville jag koppla in telefonen i stereon.

SÄ jag gjorde sÄ hÀr:

Jag plockade bort högtalaren i telefonen och kopplade pÄ en stereosladd (RCA) pÄ högtalarsladden.

Sen anvÀnde jag en ledig ingÄng pÄ stereon typ Radion och vips hade jag högtalartelefon.

Nu fanns en funktion pÄ stereon som gjorde att man kunde köra 2 saker samtidigt sÄ jag körde Radio (Min telefon) och kopplade in min GT3 (Effektsprocessor för gitarr)

Sen pratade jag i en mikrofon inkopplad i GT3:an och lade telefonluren bredvid stereohögtalaren.

Som sagt, inte precis som du ville ha det men det borde ju gÄ att göra samma princip med en mixer och sen in i datorn.

Blev det begripligt ?

NÄvÀl, ville bara sÀga det.

Postat

Tack för lÀnken. Men, vad Àr AC och vad Àr DC dessa sammanhang? och hur fÄr man en kondensator att blocka den ene men itne den andre?

Postat

AC = vÀxelström (220 volt i vÀggen t ex, men ocksÄ t ex audio)

DC = likström

Och det gÀller inte bara i det hÀr sammanhanget utan i alla sammanhang.

Om du inte hÀnger med nu sÄ klarar i alla fall inte jag att förklara.

IngÄr inte detta i högstadiets kurs förresten?

Postat
  Hemluth sa:
Ett alternativ till dessa omkopplingar skulle kunna vara ifall det finns nÄgot program dÀr man kan slÄ ett nummer och ringa (via exempelvis Skype gÄr det ju bara att ringa internt tilll SkypeanvÀndare).

Skype gÄr fint att ringa med till vanliga telefoner. Man mÄste dock betala in sjÀlva ringkostnaden i förvÀg, typ som med kontantkort. Inget abbonemang eller sÄ behövs för att ringa ut.

Basil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om jag förstÄr dig rÀtt sÄ vill du ringa frÄn din dator till de fasta telefonnÀtet?

för att du ska kunna göra de sÄ behöver du ett headset, alternativt en mikrofon och ett par hörlurar. Och ett k56 modem

Antar att du har Win XP som OS.

1. Starat outlook och skapa en kontakt i adressboken

2. Under fliken Hem sÄ fyller du i de telenummer som du vill ringa klickar sedan pÄ Ok

3. Markera den kontakt som du vill ringa och klicka pÄ ikonen ÄtgÀrd, i menyn som kommer fram klickar du pÄ "Ring upp"

om du fÄr problem sÄ fin en FAQ

hÀr

Mvh Basil

Redigerat av Basil
Postat

Jag tycker det lÄter konstigt att mikrofonen i en telefon skulle drivas av 70V DC..?

Är det nĂ„gon som vet sĂ€kert eller sitter alla och spekulerar?

Jag kan iaf spekulera lite.

Har pillat sönder en gammal telefon nÄn gÄng och jag vill minnas att det sitter en liten dynamisk mick av billig kvalisort i luren. Den drivs troligtvis inte av ström alls. Men plocka isÀr luren (nÀr den Àr inkopplad) och mÀt med en vanlig volymeter. MÀt mellan datorn (jord) och luren ocksÄ, sÄ det inte finns nÄn lÀskig jordslinga. Man kan ju som sagt sÀtta en liten kondensator i serie för att spÀrra ev DC spÀnning.

Bara spekulationer.

Postat
  Violiner sa:
AC = vÀxelström (220 volt i vÀggen t ex, men ocksÄ t ex audio)

DC = likström

Och det gÀller inte bara i det hÀr sammanhanget utan i alla sammanhang.

Om du inte hÀnger med nu sÄ klarar i alla fall inte jag att förklara.

IngÄr inte detta i högstadiets kurs förresten?

Tack för den förklaringen. I min vÀrld Àr det dÀr antinge luftkonditionering eller rockband, men dÀr ser man vad man inte vet.

För er som Àr nyfikna pÄ vad som Àr högstadiets kurs i elektronik sÄ kan jag meddela att det Àr en tre Ärs utbildning om Ohms lag.

Att det gick att ringa via Outlook hade jag ingen aning om, frÀmst dÀrför att jag aldrig anvÀnt det programmet. Dock stÄr det enbart "Ljud- och videoterminaler initieras" nÀr man försöker ringa. Ska titta nÀrmare pÄ det senare.

Jag Àr Àven ocksÄ lite tveksam till att det ska gÄ 70V i en telefonmic nÀr jag tÀnker efter.

Postat

Den hĂ€r sortens AC och DC var vĂ€ldigt lĂ„ngt före rockbandet... 🙁

Man skulle nog kunna gissa att rockbandet har tagit sitt namn efter dom hÀr AC/DC...

Och nog tycker jag att jag minns nĂ„n kondensator frĂ„n grundskolan. Men det var ju ett tag sen. Och jag höll redan dĂ„ pĂ„ med att koppla med dem pĂ„ egen hand, sĂ„ jag kan ha fel. 😄

Om du sen tvivlar pÄ att det kommer 70 volt, eller nÄt sÄnt, genom telefonledningen i jacket nÀr det ringer sÄ kan du ju lÄna ett mÀtinstrument och mÀta.

Vad som sedan finns inne i apparaten varierar nog högst betydligt frÄn telefon till telefon och beroende pÄ var i apparaten du mÀter.

Hur som helst, lycka till med dina experiment. Men ta det försiktigt med inkopplingen till datorn. Kul tillÀmpning verkar det bll i alla fall.

Postat

Ni fÄr rÀtta mig om jag har fel, men sÄ vitt jag har koll, sÄ Àr ordet "line" eller "linje" i audiosammanhang, hÀmtat frÄn telefonivÀrlden. Telefonlinje liksom. Men telefonmiken Àr ju en mik och inte en line...

Hur som helst Àr det nog ingen risk att de nÀmnda 70V (som gÄr ut i telefonen just nÀr det ringer, typ i en sekund (? passar pÄ att skicka med ett frÄgetecken)) passerar telefonens mikrofon. Eller?

... sa jag nĂ„t vettigt nu ? 🙁

Postat (redigerat)
  Hemluth sa:
Jag Àr Àven ocksÄ lite tveksam till att det ska gÄ 70V i en telefonmic nÀr jag tÀnker efter.

Nej, jag gissar inte.

Minnet Àr möjligen lite glest eftersom det var pÄ 70-talet jag sist kopplade i en telestation. Jag tog behörighet för det i lumpen och Äkte runt i en massa stationer och kopplade under utbildningen. Om jag minns rÀtt sÄ Àr det sÄ hÀr:

- luren pÄ, cirka 40 pÄ volt pÄ linjen

- luren lyft, telefonen sluter linjen med ett motstÄnd sÄ det blir cirka 10 volt eller nÄgot mer kvar

- telefonen ringer, telestationen lÀgger ut en 25hz ringsignal, 70V. Om jag minns rÀtt sÄ fick den hÀr signalen faktiskt vara uppÄt max 170V ute hos abonnenten.

- godkÀnda telefoner pÄ televerkstiden skulle överleva 800V om jag minns rÀtt, för att kunna anvÀndas bakom de dÄ vanligaste Äskskydden (ofta ett urladdningsrör som tÀnde vid nÄgra hundra volt). Har nog Àndrat sig en del sen televerket slutade ha monopol. Det Àr inte sÄ vanligt med luftledning heller, sÄ antalet Äsknedslag i teleledningar Àr nog mindre.

Nuförtiden har nÀstan alla telefoner elektronik i sig. De har dÄ kretsar som tÄl de höga spÀnningarna nÀrmast linjen, och sedan omvandlar dem till lÀmpliga spÀnningar för resten av kretsarna. Dagens telefoner tror jag i stort sett alltid har elektretkondensator-mickar, och de drivs ju med nÄgra volt. (För att vara exakt sÄ Àr det FET-transistorn i mikrofonen som matas med nÄgra volt, men lÄt oss inte vara petiga hÀr).

Men lÄt inte detta avskrÀcka mer Àn nödvÀndigt.

Friskt kopplat, hÀlften brunnet !

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat
  Basil sa:
Om jag förstÄr dig rÀtt sÄ vill du ringa frÄn din dator till de fasta telefonnÀtet?

för att du ska kunna göra de sÄ behöver du ett headset, alternativt en mikrofon och ett par hörlurar. Och ett k56 modem

Antar att du har Win XP som OS.

1. Starat outlook och skapa en kontakt i adressboken

2. Under fliken Hem sÄ fyller du i de telenummer som du vill ringa klickar sedan pÄ Ok

3. Markera den kontakt som du vill ringa och klicka pÄ ikonen ÄtgÀrd, i menyn som kommer fram klickar du pÄ "Ring upp"

om du fÄr problem sÄ fin en FAQ

hÀr

Mvh Basil

Jag blev vÀlldigt nyfiken pÄ hur enkelt problemet tycktes kunna lösas genom att bara anvÀnda Outlook. Jag har dock kollat faen, och tror mig gjort allt rÀtt, men det stÄr ÀndÄ bara: "Ljud- och videoterminaler initieras.." in i det oÀndliga. Du verkade kunnig inom detta omrÄde, sÄ jag tÀnkte tt du kanske har nÄgon idé om orsaken till problemet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.