Jump to content
Annons

POLTERGEIST


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Skämt åsido.

Jag får in radiokanaler i min nyinköpta Samsung Digitalbox parallellt i bakgrunden samtidigt som jag ser på eller spelar in TV-program från vilken TV-kanal som helst. Dessa röster hörs sedan även på VHS-inspelningen.

Hur kommer jag över detta problem? En person sa till mig en gång att det räcker med vilken låda med elektronik som helst egentligen plus något som kan räknas som antenn alternativt en tråd utanför lådan som kan fånga in stationer, för att man ska ha en "radio". Primitivt och störande!

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hehe....har aldrig hört talas om att det skulle störa digitalgrejor 😆

En av gitarristerna i mitt gamla dödsband fick alltid in radio och till och med sång från bandet längst ner i korridoren i sin stack. Jävligt frustrerande. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hugaligen.. Fast sånna problem var vanligare under kortvårtvågperioden då man oftast körde AM.

Jag är själv radioamatör (SM2OKB) och nån gång i början av 80-talet fick jag för mig att testa månstuds med min fjuttiga 27 MHZ radio kopplad till ett 2 KW PEP hembyggt rörsteg. Hade en dansk antenn som kallades "big momma". När jag riktade antenen mot månen (fullmåne som i kväll så jag inte skulle missa 😆 ) så hamnade grannens villa i bakloben.. Han ringde strax till mig och var lät väldigt skräckslagen.. Han hade hört min röst i både spisen och kylskåpet... 😉

Induktion kallas fenomenet.. Men det torde bara uppstå vid amplitudmodulering.. Moderna FM system bör inte kunna störa på likande sätt så jag är lite tveksam till de ursprungliga poltergeistproblemet.. eller så spökar det på riktigt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Linus: Jag har kopplat ihop enligt anvisningarna!

Antennsladd från kabeluttaget i väggen till Digitalboxen, och Antennsladd från Digitalboxen till Videon och Antennsladd från Videon till TV:n. Digitalboxen Scart 1 till TV:n Scart 1 och Digitalboxen Scart 2 till Videon Scart 1.

I samma rum störs det externa ljudkortet av annan elektronik och avger brus och fnissel. Dessutom rycker det i TV-bilden varje gång det ringer i grannens mobiltelefon därnere. Häpnadsväckande!

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hegobald: HAHA...det var en rolig historia! Nog spökar det här alltid... Igår kväll väcktes jag plötsligt när videobandet sköts ut ur videon utan att jag sovande rörde varken videon eller fjärrkontrollen tre meter bort!

Det har senaste tiden hänt att knivar och påsar helt plötsligt och utan förvarning ramlat ned från bord lite varstans. Nu har väl gubben som bodde här och dog i lägenheten satt in tunga artilleriet och blivit helt "pissed off", eftersom jag inte ägnar dessa händelser ett skit av uppmärksamhet. Jag har andra viktigare saker att tänka på...

Det märkligaste är dock att jag har en vattenläcka i kökets tak och enligt ritningarna går det inga rör där. Förvaltaren sa att lägenhet var hemsökt. Skiter jag faktiskt i. Jag har dock fått svårt att andas, vilket är dj**ligt jobbigt. Fick veta att det tydligen var en ingrediens också. Seriöst alltså.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, vad är det Du har rökt?

Apple, detta förstklassiga företag, har nu släppt ännu ett tillbehör till Ipod. Det är en liten radiosändare. Genom att koppla Ipoden till den när man sitter i bilen, kan man sen snabbt och lätt ratta in sin egen favoritkanal! Du som bor i lägenhet kan starta en radiokanal för Dina närmaste grannar! Räckvidden skall var upp till 18 meter!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Nej jag röker ej. Det hade kunnat förklara andningsproblemen...

Det där med Ipod och en egen radiokanal för grannarna med räckvidd 18 meter lät riktigt kul. Får väl se över utbudet av dylika produkter också då da....

Jag ska prova att flytta bort två stereoradios som står nära TV:n och flytta runt elektroniken i övrigt lite här för att se om det blir nån skillnad.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Antennsladd från kabeluttaget i väggen till Digitalboxen, och Antennsladd från Digitalboxen till Videon och Antennsladd från Videon till TV:n. Digitalboxen Scart 1 till TV:n Scart 1 och Digitalboxen Scart 2 till Videon Scart 1.

Vad händer om du plockar bort antennkablarna från digitalbox till TV och video?

Dvs. om antennkabel bara används fram till digitalboxen.

hegobald, asskön historia! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Avstörning av det här slaget är inte helt enkelt. Om du får in störningarna via kablarna, vilket är en av flera möjligheter kan ett sätt vara att linda några varv av kablarna på en toroidkärna. Det finns också speciella ferritblock som är speciellt avsedda för ändamålet. Finns till exempelpå Elfa. www.elfa.se - sök på "Ferritkärnor för att avhjälpa RFI-problem".

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick in radio (am-bandet tror jag) i min telefon förut. det var helt sjukt störigt, ibland var det konstig musik och ibland någon som pratade på engelska, lite tyst i bakgrunden. irriterande när man försökte ha ett seriöst telefonsamtal.

morsan lackade tillslut och ringde telebolaget, så dom fick komma hit och pilla med vår elbox (en såndär högsmal grå metallåda som står lite överallt utomhus) och då försvann problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har inte hunnit pilla mer med Digitalboxen, men det kommer...

På jobbet störs en del headset av inkommande radio. Rätt lustigt...

När jag lämnar lägenheten här tyst och mörk och kommer tillbaka sent, så är det ofta tänt i rummen när jag kommer tebax. Ingen timer och ingen annan har tillträde till denna lägenhet. Inte fullt så lustigt...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lämnar lägenheten här tyst och mörk och kommer tillbaka sent, så är det ofta tänt i rummen när jag kommer tebax. Ingen timer och ingen annan har tillträde till denna lägenhet. Inte fullt så lustigt...

:rolleyes:

:musik

argh, jag skulle skita knäck, kola och palsternackor om jag var i dina skor , musik!!

rigga upp några kameror och spela in medan du åker bort. om nåt hamnar på bandet så vill jag inte se det! men det kan ju vara bra för dig att veta 🙂

Har själv släktingar som dras med en 1700 tals vålnad. Som dock är snäll.

du måste gå till botten med det hela, jag och säkert många med mig här är nyfikna på att få reda på orsaken till dessa hemsökelser och mystiska fenomen.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Försökte nå Com Hem:s kundtjänst men efter 45 minuter och avancemang till plats 28 i telefonkön var jag tvungen att sticka iväg.

Mailade dem då med frågorna. Fick ett "automatiskt svar" direkt som inte alls gav svar på mina frågor. Om man ville ha manuell hjälp med sina mailfrågor skulle man klicka på en länk. Det hände inte ett dugg när jag klickade där.

Då skickade jag ett mail till dem och berättade det. Då kom ett nytt "automatiskt svar" från dem med svar på två helt andra frågor inom helt andra områden. Slungas deras svar ut helt slumpmässigt??

I lördags var jag förbi en butik i samma kedja och de gav en mailhänvisning till en servicetekniker hos importören. Jag skrev mina frågor till honom idag istället och väntar svar därifrån.

I eftermiddags var jag inne i butiken där jag köpte min Samsung Digitalbox. De bytte ut den mot en likadan modell, men ett annat ex. Jag har nu precis testat denna andra nya och det är samma skit med den...

Bakgrundsstörningar hela tiden oavsett vilken TV-kanal jag ser på. Jag har märkt att störningarna växlar mellan olika radiokanaler och SVT TV-kanalers ljud och störningsljud mellan olika radiokanaler.

I butiken hade de aldrig hört talas om detta problem för de berörda boxarna (mest sålda...). Jag har också provat att koppla bort videon helt i kedjan, men det gjorde ingen skillnad alls. Imorgon eller övermorgon ska jag, om jag hinner, ta bort så mycket elektronik som möjligt från det rummet (radios m.m.) och prova rent med digitalboxen och TV:n. Eventuellt ska jag köpa en ny Scart-sladd också. En av två...

Nästa lösning är att antingen prova med en Force Digitalbox (mer okänt märke, men något dyrare) alternativt att låta Com Hem komma hit med en tekniker som mot BETALNING sätter in ett filter i TV-uttaget som ska ta bort störningar, enligt deras extremt finstilta text i villkoren. De garanterar nämligen inte, står det, att grejerna fungerar just där man bor... Tur att det bara är det billigaste abonnemanget, med endast en kanal extra (Viasat Sport) och med kortaste löptid.

Förutsättningen för att de ska skicka en tekniker dit man bor är dock att man tänkt bo kvar en längre tid. Det stämmer inte heller...för till våren har jag flyttat.

F.ö. har det inte hänt så mycket mer på Poltergeistfronten, mer än att det börjat knäppa och rassla i väggarna. Jag tror det är råttor som söker skydd i kylan...

De håller nämligen på att bygga om soprummet på gården, så där luktar det just nu så illa att man inte kan gå in utan att kräkas!! Det drar ju till sig ett och annat.

Vad göra?

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick in finsk radio på min förstärkare när jag satt hemma själv mitt i natten och spelade, blev jävligt skraj och började springa runt i huset och leta bovar innan jag lyckades lokalisera problemet. Efter en stunds funderande drog jag slutsatsen att det måste vara radioamatören på min gata som låg bakom förstärkarintrånget.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skit och elände!

Nu har jag ju alltså hämtat ett nytt ex av Digitalboxen, men det är samma skit ändå. Då provade jag att dra ur alla sladdar ur boxen, tv:n och videon. Därefter skulle jag prova apparat för apparat, men jag kom inte längre än till tv:n och videon... Videon kan bara återge svartvit bild nu - VARFÖR??

Tonhuvudsfel? Kanalinställning? Kanalinställningen är ju inte så mycket att göra åt...ligger på E.1 (=extern 1) och bilden är ju bra i övrigt. Svartvit dock.

Vad är felet?

😄

:musik

p.s. Höll på att välta HiFi-högtalaren när jag skulle dra ur en Scartsladd. Nån hade flyttat den förbi dörrstopparen och det är inte jag! ........................................ d.s

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nej inte i kedjan...men antennsladden ser ju väldigt lik min högtalarkabel.

Högtalarkablar har jag tjocka bakom denna box (en meter) liggande på golvet.

Påverkar väl inte va?

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Avstörning av det här slaget är inte helt enkelt. Om du får in störningarna via kablarna, vilket är en av flera möjligheter kan ett sätt vara att linda några varv av kablarna på en toroidkärna. Det finns också speciella ferritblock som är speciellt avsedda för ändamålet. Finns till exempelpå Elfa. www.elfa.se - sök på "Ferritkärnor för att avhjälpa RFI-problem".

Har du läst mitt förra inlägg?

OM (!) det är en HF/VHF-signal som tar sig in i din anläggning via en kabel kan detta vara ett sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lämnar lägenheten här tyst och mörk och kommer tillbaka sent, så är det ofta tänt i rummen när jag kommer tebax. Ingen timer och ingen annan har tillträde till denna lägenhet. Inte fullt så lustigt...

😉🙂 Det där hade inte jag fixat....."Get out of my house" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I min förra TV dog ljudet så jag köpte en begagnad...

efter 3 månader dog bilden och för att lösa problematiken tog jag min gammla TV o satte på den "nya", delade antennsladden och nu går det se på TV igen (ljud från en, o bild från den andre)

När jag tittar på BBC får jag in olika radio --- lastbilschaufförer som snackar skit... ibland krypterade meddelanden och morsekod också... riktigt skummt!

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag bytte ju digitalbox (samma märke och modell men annat ex). Problemet kvarstod. Nu händer dock något annat! Allt ljud i tv:n återges med eko! T.ex. så kommenteras matchreferat i TV4 med delay på rösten hela tiden. Hmm...

Skall ta itu med detta denna vecka, ferritstav och andra förslag beaktas, liksom fatighetsservicekontakt, annan digitalbox igen kanske. T.o.m. ny tv?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det värsta var nog dock i alla fall när jag för ett tag sedan upptäckte att färgen försvann och sedan efter ett tag kom den tillbaka igen, samtidigt som jag såg den där stegvisaren för färg på skärmen öka steg för steg tills den var normal igen.

Trots att ingen tryckte på fjärrkontrollen...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...