Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

GÄr du i tankar om att förbÀttra akustiken i din hemmastudio? Eller kÀnner du nÄgon som ska göra det? FÄr vi i sÄ fall vara dÀr och göra en dokumentation nÀr arbetet utförs?

Varför detta Àr intressant för dig:

Vi kommer bidra med kunskaper frÄn akustikproffs som kommer hjÀlpa till med arbetet - och leta upp de svagaste punkterna samt ÄtgÀrda dem. DÀrför Àr det bra om du har en ganska enkel hemmastudio dÀr det behövs lÀggas en del arbete. Utgifterna stÄr du för, kunskapen stÄr vi för.

Du bör ha

* ett kombinerat lyssnings- och inspelningsrum

* datorbaserad inspelning

* monitorhögtalare

* möjlighet att montera akustikplattor pÄ vÀggar

* adress i StockholmsomrÄdet

Fokus med artikeln Àr att genomföra de enklaste och billigaste akustikförbÀttringarna för en hemmabaserad studio.

Är du intresserad, skicka ett mail till mats.stahlbrost@idg.se med ordet "Akustik" i Ă€mnesraden. Och om du har en bild pĂ„ din studio, skicka gĂ€rna med den ocksĂ„.

Annons
Postat

Tjohej, kan ni inte köra ett "Total Studio Makeover" 🙂

Eller kanske "Studio From Scratch" dÀr ni gÄr in och bygger upp en

studio from scratch i tittarens "lokal", det ni anvÀnder i bygget och

för att fĂ„ upp "STUDION" fĂ„r tittaren behĂ„lla 🙂

Postat (redigerat)

Attans!

edit: Har iofs redan akustikbearbetat mitt kontrollrum med god hjÀlp i frÄn detta underbara forum, men det kan ju alltid bli bÀttre!

Redigerat av pXp
Postat

Attans!

Mm.. Wîrd! 🙂

Postat

Kan ni inte vĂ€nta lite 😉.. ska flytta i november, och dĂ„ bygga en liten studio som sĂ€kert behöver bra akustik 😎.. sĂ„ ska jag avgrĂ€nsa rummet sĂ„ att det finns ett inspeningsrum ocksĂ„.. 😄

detta kommer iaf bli vÀldigt spÀnnande att lÀsa om sen nÀr ni har hittat nÄn att fixa ordning hos =)

Postat
Tjohej, kan ni inte köra ett "Total Studio Makeover" 😉

Eller kanske "Studio From Scratch" dÀr ni gÄr in och bygger upp en

studio from scratch i tittarens "lokal", det ni anvÀnder i bygget och

för att fĂ„ upp "STUDION" fĂ„r tittaren behĂ„lla 😎

"tittaren"? 😄

Postat

Kan ni inte komma upp till Lappland? Jag lovar att bjuda pÄ fika...

Ja det ska bli kul att lÀsa och följa utvecklingen, helt klart.

😉

Postat
se bara till att skriva mycket, och detaljerat, med mĂ„nga bilder, sĂ„ blir det kanooon 😉

Exakt! MÄnga bilder och skisser!

Ser fram emot mÄnga fiffiga tips!

Postat

Hur stora ungefĂ€r blir utgifterna dĂ„? 😉 Studiobidraget Ă€r bara 950kr...

Annars passar jag in pĂ„ det 😎

Postat
Freud?
han skulle nog ha ett och annat att sÀga, ja.
Postat

Jag har precis flyttat in i min studio och det enda som fattas Ă€r ljudisolering... Jag har mailat 😆

Fast jag har vĂ€ldigt begrĂ€nsad budget... Har ni ingen tĂ€vling dĂ€r man kan vinna lite ljudisolering och material i tidningen? 😆

Postat

Freud? 

Tror han menar en Freudiansk felsÀgning? 

tror du Ă€r nĂ„nting pĂ„ spĂ„ret, sherlock 😆
Postat

Freud? 

Tror han menar en Freudiansk felsÀgning? 

tror du Ă€r nĂ„nting pĂ„ spĂ„ret, sherlock 🙂

Sherlock? 😄

Postat

tjena

har faktist hoppats pÄ att ni ska skriva nÄt om akustiken!

nĂ€r fĂ„r vi lĂ€sa om detta i tidningen? mĂ„nad? Ă„r? 😳

tack för en bra tidning

Postat

Kul att ni tycker om idén! HÀr kommer svaren pÄ nÄgra av frÄgorna vi fÄtt hittills:

* TÀnkt publicering Àr nummer 10 av Studio, dvs det som ges ut i slutet av november.

* Vi kommer att följa upp med artiklar som beskriver hur man bygger en studio frÄn grunden, dvs inte bara modifierar ett befintligt rum.

* Grahn: Lappland? Nja, lite offside, men du Àr vÀlkommen förbi pÄ en fika om du rÄkar svÀnga förbi fjolltrÀsk. :rolleyes:

* MÄnga bilder och skisser blir det, liksom Àven ljudexempel!

* Utgifterna Àr svÄrt att sÀga nÄgot om eftersom det kommer att avgöras i samrÄd med hemmastudioÀgaren. Men det ska handla om ÄtgÀrder som Àr inom rÀckhÄll för de flesta. Vi kommer Àven att tipsa om olika slags budgetlösningar.

/Mats

Postat

PÄ tal om det... vore kul om ni kunde fÄ med nÄgot om olika planlösningar för studio i bostaden. Vad Àr best practice? BÀst att ha studion i kÀllaren eller i motsatt Ànde av sovrummen? Funkar det bra att ljudisolera och anvÀnda en anslutande walk-in closet som sÄngbÄs? Hur pass ljudisolerande kan man göra ett rum? Kan det bli sÄ pass bra att man kan gapa allt vad man kan pÄ natten utan att vÀcka nÄgon annan i huset? Osv, osv, osv...

Vi har haft rÀtt mÄnga trÄdar om sÄnt hÀr, hÀr Àr en av dem:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1589

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.