Mats StĂ„lbröst Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 GĂ„r du i tankar om att förbĂ€ttra akustiken i din hemmastudio? Eller kĂ€nner du nĂ„gon som ska göra det? FĂ„r vi i sĂ„ fall vara dĂ€r och göra en dokumentation nĂ€r arbetet utförs? Varför detta Ă€r intressant för dig: Vi kommer bidra med kunskaper frĂ„n akustikproffs som kommer hjĂ€lpa till med arbetet - och leta upp de svagaste punkterna samt Ă„tgĂ€rda dem. DĂ€rför Ă€r det bra om du har en ganska enkel hemmastudio dĂ€r det behövs lĂ€ggas en del arbete. Utgifterna stĂ„r du för, kunskapen stĂ„r vi för. Du bör ha * ett kombinerat lyssnings- och inspelningsrum * datorbaserad inspelning * monitorhögtalare * möjlighet att montera akustikplattor pĂ„ vĂ€ggar * adress i StockholmsomrĂ„det Fokus med artikeln Ă€r att genomföra de enklaste och billigaste akustikförbĂ€ttringarna för en hemmabaserad studio. Ăr du intresserad, skicka ett mail till mats.stahlbrost@idg.se med ordet "Akustik" i Ă€mnesraden. Och om du har en bild pĂ„ din studio, skicka gĂ€rna med den ocksĂ„.
Twilight_Zound Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Tjohej, kan ni inte köra ett "Total Studio Makeover" đ Eller kanske "Studio From Scratch" dĂ€r ni gĂ„r in och bygger upp en studio from scratch i tittarens "lokal", det ni anvĂ€nder i bygget och för att fĂ„ upp "STUDION" fĂ„r tittaren behĂ„lla đ
pXp Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 (redigerat) * adress i StockholmsomrÄdet Attans! edit: Har iofs redan akustikbearbetat mitt kontrollrum med god hjÀlp i frÄn detta underbara forum, men det kan ju alltid bli bÀttre! Redigerat 16 september 2005 av pXp
hegobald Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 * adress i StockholmsomrĂ„det Attans! Mm.. WĂŽrd! đ
wnr Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Kan ni inte vĂ€nta lite đ.. ska flytta i november, och dĂ„ bygga en liten studio som sĂ€kert behöver bra akustik đ.. sĂ„ ska jag avgrĂ€nsa rummet sĂ„ att det finns ett inspeningsrum ocksĂ„.. đ detta kommer iaf bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att lĂ€sa om sen nĂ€r ni har hittat nĂ„n att fixa ordning hos =)
Johan Royen Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Tjohej, kan ni inte köra ett "Total Studio Makeover" đ Eller kanske "Studio From Scratch" dĂ€r ni gĂ„r in och bygger upp en studio from scratch i tittarens "lokal", det ni anvĂ€nder i bygget och för att fĂ„ upp "STUDION" fĂ„r tittaren behĂ„lla đ "tittaren"? đ
Neosus Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Kan ni inte komma upp till Lappland? Jag lovar att bjuda pĂ„ fika... Ja det ska bli kul att lĂ€sa och följa utvecklingen, helt klart. đ
wnr Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 se bara till att skriva mycket, och detaljerat, med mĂ„nga bilder, sĂ„ blir det kanooon đ
Gote Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 se bara till att skriva mycket, och detaljerat, med mĂ„nga bilder, sĂ„ blir det kanooon đ Exakt! MĂ„nga bilder och skisser! Ser fram emot mĂ„nga fiffiga tips!
Baltazar Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Hur stora ungefĂ€r blir utgifterna dĂ„? đ Studiobidraget Ă€r bara 950kr... Annars passar jag in pĂ„ det đ
Mutto Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Freud?han skulle nog ha ett och annat att sÀga, ja.
Baltazar Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Freud?han skulle nog ha ett och annat att sĂ€ga, ja. Tror han menar en Freudiansk felsĂ€gning? đ
pennudd Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 Jag har precis flyttat in i min studio och det enda som fattas Ă€r ljudisolering... Jag har mailat đ Fast jag har vĂ€ldigt begrĂ€nsad budget... Har ni ingen tĂ€vling dĂ€r man kan vinna lite ljudisolering och material i tidningen? đ
Mutto Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 QUOTE Freud? han skulle nog ha ett och annat att sĂ€ga, ja. Tror han menar en Freudiansk felsĂ€gning? tror du Ă€r nĂ„nting pĂ„ spĂ„ret, sherlock đ
Baltazar Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 QUOTE Freud? han skulle nog ha ett och annat att sĂ€ga, ja. Tror han menar en Freudiansk felsĂ€gning? tror du Ă€r nĂ„nting pĂ„ spĂ„ret, sherlock đ Sherlock? đ
eterno Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 tjena har faktist hoppats pĂ„ att ni ska skriva nĂ„t om akustiken! nĂ€r fĂ„r vi lĂ€sa om detta i tidningen? mĂ„nad? Ă„r? đł tack för en bra tidning
Mats StÄlbröst Postat 19 september 2005 TrÄdstartare Postat 19 september 2005 Kul att ni tycker om idén! HÀr kommer svaren pÄ nÄgra av frÄgorna vi fÄtt hittills: * TÀnkt publicering Àr nummer 10 av Studio, dvs det som ges ut i slutet av november. * Vi kommer att följa upp med artiklar som beskriver hur man bygger en studio frÄn grunden, dvs inte bara modifierar ett befintligt rum. * Grahn: Lappland? Nja, lite offside, men du Àr vÀlkommen förbi pÄ en fika om du rÄkar svÀnga förbi fjolltrÀsk. * MÄnga bilder och skisser blir det, liksom Àven ljudexempel! * Utgifterna Àr svÄrt att sÀga nÄgot om eftersom det kommer att avgöras i samrÄd med hemmastudioÀgaren. Men det ska handla om ÄtgÀrder som Àr inom rÀckhÄll för de flesta. Vi kommer Àven att tipsa om olika slags budgetlösningar. /Mats
Utan Namn Postat 19 september 2005 Postat 19 september 2005 Om det stod "vi stÄr för bÄde utgifter och kundskap" sÄ hade jag lÀtt vart pÄ
hackeman Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Ahh, bra initiativ. Ser fram emot att lĂ€sa den hĂ€r artikelserien. đ
hackeman Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 PÄ tal om det... vore kul om ni kunde fÄ med nÄgot om olika planlösningar för studio i bostaden. Vad Àr best practice? BÀst att ha studion i kÀllaren eller i motsatt Ànde av sovrummen? Funkar det bra att ljudisolera och anvÀnda en anslutande walk-in closet som sÄngbÄs? Hur pass ljudisolerande kan man göra ett rum? Kan det bli sÄ pass bra att man kan gapa allt vad man kan pÄ natten utan att vÀcka nÄgon annan i huset? Osv, osv, osv... Vi har haft rÀtt mÄnga trÄdar om sÄnt hÀr, hÀr Àr en av dem: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1589
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.