Jump to content
Annons

Physical memory is getting low?


Hans

Recommended Posts

Hej!

Om jag har 2 GB RAM och laddar in en 150 MB stor fil i Kontakt, varför fÄr jag dÄ upp meddelandet Physical memory is getting low?

Har bara en Kontakt öppnad, inga effekter eller audiospÄr bara denna enda Kontakt med 150 MB-ljudet! Om jag laddar in en ca 400 MB stor fil fÄr jag

2 st varningar och nÀr ca 290 MB hunnits laddats in sÄ sÀger det stopp och hele Cubase hÀnga sig medan om Direct From Disc aktiveras i Kontakt sÄ

funkar allt perfekt (nja sÄ perfekt som DFD tillÄter) men sÄ fort DFD avaktiveras sÄ börjar hela datorn strula, det Àr precis som om jag bara hade typ

320 MB i RAM-minne 😄? I "System" stĂ„r det dock att jag har 2.00 GB! HjĂ€lp 😳! Det Ă€r kanske detta som Ă„samkat alla problem jag nĂ„nsin haft och

om jag bara kan fixa detta sĂ„ ordnar sig allt samt allting blir bara bra och sĂ„ och Pappa blir frisk igen, nej förlĂ„t men att datorn slutar strula 😳?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ja, testa att stÀnga av vÀxlingsfilen helt.

System/Avancerat och vÀlj "InstÀllningar" under Prestanda

Sedan Avancerat och "Ändra" under Virtuellt minne

VÀlj "Ingen vÀxlingsfil" och kör OK.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Tack!

Samt, förlÄt glömde skriva att vÀxlingsfilen var avslagen, nu Àr den pÄslagen men alla problem kvarstÄr!

Om jag hade typ 3/4/500 MB i RAM-minne sÄ skulle allt vara solklart! Kan "dÄliga" minnen fungera som om dom vore en 1/4 sÄ stora?

NÀr Kontakt hade tagit emot 300MB sÄ sa datorm uttryckligen att nu Àr minnet slut, och sen hÀnger den Cubase!

Nu har jag aktiverat KontaktŽs Direct from Disc, allt Àr lugnt, alltsÄ det Àr ju precis som om datorn bara hade typ 400 MB i RAM!

DĂ„ skulle ju datorn ha agerat idetntiskt som nu, eller?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det skulle kunna vara sÄ, att det Àr fel pÄ en av minnesmodulerna. Prova att bara köra med en och se hur det blir dÄ...

Har du förresten Àndrat nÄgot i BIOS-instÀllningarna och stÀllt om till för hög hastighet pÄ minnena, eller Àr det som default?

Har du annars möjlighet att testa pÄ en annan dator?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Tack 😉!

Jag ska pröva det! Det Àr som default! Nej, eller inte pÄ ngn dator som har Kontakt eller Cubase!

(Minnena jag köpte var billigare Àn standardminnena, som Àr horribelt dyra just till bÀrbara - har sett 2 x 1GB som kostar lika mycket som min HP-laptop,

fast kanske var det snĂ„lheten som bedrog visheten men samtidigt Ă€ven om det Ă€r lite billigt ska det ju funka , köp laptop-minne - JĂ€tteBilligt dock trasigt 🙂!)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Okej, tog ut ena minnes-modulen! Allt Àr identiskt och efter tvÄ varningar, nÀr Kontakt laddat in 292 MB sÄ kommer varningskylten:

ERROR: could not load sample (no big enough memory block avaible) upp och sedan hÀnger sig Cubase! Ska jag pröva o ta ut andra

minnesmodulen? (och sĂ€tta in den första đŸ˜±!) och se vad som hĂ€nder?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Okej, har nu prövat samtliga tÀnkbara möjligheter med minnes-moduler samt vÀxlingsfil. Och allt ger samma resultat:

Om jag laddar in en ca 400 MB stor fil i Kontakt fÄr jag varning nÀr ca 100 MB laddats in, ytterligare en varning nÀr ca 200 MB laddats in

och sluligen nÀr ca 300 MB hunnits laddats in sÄ sÀger det ERROR: could not load sample (no big enough memory block avaible) och dÀrefter

hÀnger sig hela Cubase! Medans forum.studio.se stretar pÄ alla tÀnkbara sÀtt, Studio Àr klart bÀttre Àn bÄde Cubase och Kontakt och HP...

... tillsammans đŸ˜±!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du igÄng aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del) nÀr du laddar in filen (prestandafliken)?

DÅ kan du ju se om vĂ€xlingfilen gĂ„r i "taket". Du kan ju oxĂ„ köra t ex Sisoft Sandra och testa ram minnena för att se om de presterar normalt. En trĂ„kig grej Ă€r ju att ominstallera programmen... men vĂ€ldigt effektivt ibland... Jag har en sampler som heter Emulator X, och den betedde sig pĂ„ ungefĂ€r samma sĂ€tt, men efter en ominstallation sĂ„ fungerar det perfekt. Du kan vĂ€lja pĂ„ den oxĂ„ om du vill köra frĂ„n ram eller direkt frĂ„n disk. Hoppas det löser sig! 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Tack :rolleyes:! Smart, jo jag kollade och ngt lurt Àr det för vad som hÀnder Àr att för varje MB som Kontakt laddar in sÄ anvÀnds ca det 5-dubbla av RAM-minnet!

Ringde kompis som kan mer data Àn mig ( kan ingenting) och han tyckte det var vÀldigt skumt och hade aldrig hört talas om ngt liknande! Vad kan det vara?

Ska aktivera Sandra nu och se om det kan hjÀlpa mig

... detta Ă€r nog förklaringen pĂ„ allt mitt datorstrul 😆! Har alltsĂ„ suttit med faktiska "400" MB och trott jag haft 2 GB i RAM-minne!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eftersom det Àr sjÀlva programmen som styr anvÀndningen av minnet sÄ kan det vara en god ide att uppdatera/installera om dem...

Det gÀller kanske inte om du har samma problem med andra program oxÄ, annars lutar det nog Ät mjukvarufel...

Har du testat att ladda in en stor bildfil i ett bildbehandlingsprogram? Gör om den till en 16 bitars Tiff gör nÄgra lager och lÀgg pÄ nÄgra filter osv... en 8 megapixel bild blir dÄ ca 45 Mb x antal lager osv... kan bli tungt för datorn/minnet...

men du skulle iofs testa minnena i Sandra sÄ vi fÄr vÀl se hur det gÄr. GÄr det bra fÄr du nog kolla pÄ första meningen i detta inlÀgg... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Sandra gav godkĂ€nt, sĂ„vitt jag förstod! Har ingen bildbehandlingsprogram, jag gillar ljud, det ska vara ljud, bara ljud 😏!

Skumt detta hÀr, jag ska blÄsa hÄrddisken och installera om Allt snart men detta "kÀnns" som nÄt annat och som sagt om

mina 2 GB i praktiken bara skulle funka som 400 MB sÄ skulle detta i ett slag förklara alla problem jag haft!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

UpptÀckte just att detta var ett nytt problem, alternativt ett problem som har förvÀrrats, dÄ jag nu inte ens kan ladda in en del gamla project

för att minnet inte rÀcker till! FÄr nog kanske Äterkomma nÀr jag installerat om allt, vilket sker nÀsta helg! Tack för den hjÀlp jag fÄtt, ni Àr

superschyssta, tack :rolleyes:!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Minnena jag köpte var billigare Àn standardminnena, som Àr horribelt dyra just till bÀrbara - har sett 2 x 1GB som kostar lika mycket som min HP-laptop...

En tanke slog mig (lyckats förtrÀnga det). Har ett par KÄmpacker hÀr hemma...och bÄda krÀver specialminnen. Minnena ser precis ut som vanliga standardminnen...men Àr mÀrkta Compaq. Vid försök att uppgradera dem för ett antal Är sedan sÄ införskaffades standardminnen...och det funkade f-n inte. Det blev till att jaga Compaqs egna...men begnagade pga priset.

Är det samma sak hĂ€r kanske? 😼

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...

Tja!

AlltsÄ detta problem Àr skumt!

Nu har jag efter nÄgra problemfria mÄnader fÄtt tillbaks det gamla problemet och det mÄste nÀstan vara hÄrdvarurelaterat för

1 Jag hade installerat om datorn (XP, Cubase, pluggar ja rubbet) och allt funkar felfritt!

2 Jag fÄr problem

3 Jag installerar om allt med Ghost

4 Problemen kvarstĂ„r 🙂?

NÀr jag skulle installera om försvann bokstavsbeteckningen pÄ partition G sÄ den fick jag fylla i, kan det ha ngt med problemet att göra?

"Problemet" Àr i stort sÀtt som att min 1.7 GHz / 2 GB agerar som om den vore: 850 MHz / 768 MB dÄ det inte Àr nÄgot

strul bortsett ifrÄn att den bara orkar med hÀften sÄ mÄnga pluggar och att minnet anvÀnds typ 3 dubbelt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En tanke slog mig (lyckats förtrÀnga det). Har ett par KÄmpacker hÀr hemma...och bÄda krÀver specialminnen. Minnena ser precis ut som vanliga standardminnen...men Àr mÀrkta Compaq. Vid försök att uppgradera dem för ett antal Är sedan sÄ införskaffades standardminnen...och det funkade f-n inte. Det blev till att jaga Compaqs egna...men begnagade pga priset.

Är det samma sak hĂ€r kanske? 🙂

De brukar köra med ECC.

Hans... Om du har faststÀllt att inte det Àr fel pÄ minnena rent fysiskt tycker jag att du skall byta moderbord.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jo, problemet Àr att det Àr en bÀrbar och att garantin gÄtt ut! Plus att det Àr ju inget egentligt fel pÄ den och alla "normala" grejer funkar alltid klockrent,

det Àr enbart musikgrejerna som strular och dÄ bara ibland! Det konstiga Àr just att det oftast fungerar felfritt!

Ibland undrar man om den Ă€r förhĂ€xad 🙂?

Kommer ihÄg nÀr den krÄnglat som fn och jag dagen efter skulle spela in en gitarrist som bara kunde den dagen och jag tÀnkte att

strular den imorgon sÄ slÀnger jag den och köper en ny... funkade perfekt, vart den kanske rÀdd dÄ?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan ha löst alla problem! Blev sur pÄ datorn och daska till den... dÄ dog den! SÄ jag öppna och kolla sÄ allt satt ordentligt i...

,,, det gjorde det inte och eftersom jag ej daskade sÀrdeles hÄrt hade det nog aldrig suttit sÄ speciellt bra till att börja med!

Ena strömkabeln pÄ moderkortet (stort som 2/3Žs kreditkort) satt inte ansluten utan löst glappande! Det Àr nog inte riktigt

optimalt sĂ„ ifall allt nu börjar funka - köp inte HP 😎! Vi fĂ„r se?

Hitintills verkar det klart lovande!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Börjar nÀstan luta Ät att det Àr nÄ vajsing med moderkortet. Finns det nÄgot program man kan köra för att testa om moderbordet funkar okej?

Sisoft gav inget. Jag har i stort sett bara haft den hÀr datorn nÀr jag sysslat med nÄgot krÀvande sÄ har utgÄtt ifrÄn att ifall en dator hÀnger sig

nÄgra gÄnger per dag sÄ Àr detta fullt normalt och att alla dom som sÀger att deras dator aldrig hÀngt sig Àr s.a.s. hmmindre sanningsenliga :rolleyes:!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HP har ett eget program för diagnos av datorn, kallat just Diagnostics for Windows.

Skriv in din datormodell hÀr, vÀlj operativsystem, och blÀddra dig ner till programmet.

Troligtvis Àr det samma program till alla HP:s bÀrbara och dÄ bör denna direktlÀnk fungera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar!

Dock, kan jag inte installera det, verkar som att man mĂ„ste för över det uppackade pĂ„ 4st disketter (80-tals varienten v.s. 🙂") 🙁?

Provat öppna upp med lite olika Daemon/ Winrar) med det gÄr ej, första "diskettens" install gÄr visnserlige igÄng men resulterar inte i ngt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja!

Fick ett bra rĂ„d ifrĂ„n en riktigt datorkunnig individ idag... köp ny dator 😄!

Gör nog det sÄsmÄningom och ger bort denna till min kÀra mor, dÄ den hela tiden trots allt funkat klockrent till allt annat förutom just musikskapande!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...