Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har planer pÄ att skaffa ett 1010LT kort (10 i/o) sÄ att jag ska kunna spela in trummor. NÀr jag spelar in sÄ vill jag kunna spela in 8 kanaler samtidigt och pÄ enskilda spÄr. Jag vet att det finns mixerbord frÄn behringer och mackie med driect out som jag funderar pÄ att införskaffa, men finns det nÄgot annat alternativ att rekomendera kanske nÄn 8 kanals preamp och isÄfall hur anvÀnder man den direkt till kortet. Eller kanske finns det nÄtt bra mixer med di att rekomendera.?

tack i förvÀg

Annons
Postat

Du kan i princip vÀlja vilken mixer som helst eftersom de flesta har Insert-jack. Dessa gÄr att anvÀnda som direct out med lite trixande. Men vill man ha riktigt bra ljudkvalitet Àr ju en lös preamp bÀst.

Postat
För bĂ€sta möjliga ljud sĂ„ vĂ€ljer du en preamp. En som hĂ„ller proffsklass, men Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt billig, Ă€r Line Audio Design OMP. đŸ˜±

Line Audio Design OMP, vad kostar den ?

Postat
Du kan i princip vÀlja vilken mixer som helst eftersom de flesta har Insert-jack. Dessa gÄr att anvÀnda som direct out med lite trixande. Men vill man ha riktigt bra ljudkvalitet Àr ju en lös preamp bÀst.

Nackdelen med det Àr att inserten sitter innan EQ, fader mm, sÄ det blir inte speciellt bra att göra sÄ, kÀnns vÀldigt begrÀnsat.

NÀ...lyssna pÄ Claes tips!

Postat

Nackdelen med det Àr att inserten sitter innan EQ, fader mm, sÄ det blir inte speciellt bra att göra sÄ, kÀnns vÀldigt begrÀnsat.

NÀ...lyssna pÄ Claes tips!

Men hela ideen med en direct out Ă€r ju att det ska vara efter preamp men före filter, regel etc.. 😛

För 4400:- tror jag inte det Àr sÄ mycket att fundera pÄ LineAudio har fina grejjer för pengarna. Men vill ÀndÄ passa pÄ att rekomendera Mackie Onyx 1620. GÀrna med FireWirekort.. Den har mycket bra transparenta preamps med directout.. Med FireWire sÄ kan det anvÀndas som 16 kanaligt ljudkort med 8 mic-preamps.

Med firewirekort landar man pÄ runt 12500:- om man köper i Tyskland.

Postat
Men hela ideen med en direct out Ă€r ju att det ska vara efter preamp men före filter, regel etc.. 😄

Eehh? Det lĂ„ter ju helt meningslöst! 😛

Mening med en directout Àr att du ska kunna skicka ivÀg varje kanal för sig utan att behöva bussa ut dom!

Givetvis sÄ ska du kunna lÄta signalen gÄ genom filter, fader mm. (om du vill det dvs).

SĂ„ dĂ€r min kĂ€re Hegobald har du fel 🙂

Postat

Det mÄnga tar fel pÄ, Àr att man pÄ mÄnga smÄ mixrar anger att Inserten kan anvÀndas som "direct out" - men det Àr ingen egentlig "direct out", utan i det fallet plockar man signalen direkt efter preampen.

En riktig "direct out" fungerar i stÀllet som en lös "channel strip", precis som Fredster sÀger.

Postat

Ok. I stand corrected 😉

Men sjÀlv Àr jag mer intresserad av att fÄ ut en oprocessad signal efter preamp.. Fixa med EQ kan jag ju göra i datorn ju..

Blandar vÀl ihop direct out med direct inject som "bypasar" filtersteg etc..

Men jag har ett svagt minne av att pĂ„ det gamla Soundcraft TS24 mixbordet jag brukade jobba men pĂ„ 80-talet sĂ„ var direct out en ren "pre filter" utgĂ„ng? 😕

Postat (redigerat)
Ok. I stand corrected 😉

Men sjÀlv Àr jag mer intresserad av att fÄ ut en oprocessad signal efter preamp.. Fixa med EQ kan jag ju göra i datorn ju..

Visst Àr man ute efter det mÄnga ggr och pÄ de flesta bord har du ju switchar för att koppla ur filter, gate mm. Eller rÀttare sagt du har switchar för att koppla in EQ mm, standard brukar vara sÄ kort signalvÀg som möjligt.

Blandar vÀl ihop direct out med direct inject som "bypasar" filtersteg etc..

Direct injection anvÀnds nÀr du vill koppla en högohmig signal (gitarr, bas mm) direkt till ett mixerbord. impedansanpassa signalen helt enkelt. Har ingenting med bypass att göra. Du kanske blandar ihop det.

Men jag har ett svagt minne av att pĂ„ det gamla Soundcraft TS24 mixbordet jag brukade jobba men pĂ„ 80-talet sĂ„ var direct out en ren "pre filter" utgĂ„ng?  😕

Det kan nog stĂ€mma. Jag har bara jobbat med ett soundcraftbord (soundspririt tror jag att det var) men dĂ€r sĂ„ gick direct out post fader. DĂ€remot fanns det möjlighet att koppla ur delar av EQ:t (inte hela dock....lite mĂ€rligt) 😉

Redigerat av Fredster
Postat

Jag vill ocksĂ„ spela in en sĂ„ ren signal som möjligt, för att slippa vara lĂ„st av eventuella misstag vid inspelningstillfĂ€llet - sĂ„ jag kör enbart med preamp och gör alla bearbetningar i datorn med kompetenta pluggar frĂ„n bl a Sonalksis och PSP... 😉

Det Ă€r inte omöjligt att funktionen har Ă€ndrats med tiden. Det gĂ„r ju gĂ€rna lite mode i bĂ„de sound och funktioner... 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.