Jump to content
Annons

Hjälp mig, jag är otroligt förkyld!


Ken Kängström

Recommended Posts

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har just blivit av med min förkylning.

Hostan löste jag med Acetylcystein som jag fick på recept. Näsan fick gammal hederlig Nezeril. Och dessutom åt jag massa frukt och c-vitamin.

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just blivit av med min förkylning.

Hostan löste jag med Acetylcystein som jag fick på recept. Näsan fick gammal hederlig Nezeril. Och dessutom åt jag massa frukt och c-vitamin.

Lycka till! 😄

Piller orkar jag inte med, men jag klämmer mer än gärna en apelsin eller tolv. 🙂

Tack för tipset. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just blivit av med min förkylning.

Hostan löste jag med Acetylcystein som jag fick på recept. Näsan fick gammal hederlig Nezeril. Och dessutom åt jag massa frukt och c-vitamin.

Lycka till! 😄

Piller orkar jag inte med, men jag klämmer mer än gärna en apelsin eller tolv. 🙂

Tack för tipset. 🙂

Addic - jag lider med dig! Har precis kurerat mig från en grym förkylning.

Så här gör jag:

VIK HÄDAN SATAN - UT MED DET ONDA och INGEN ÄR FÖRKYLD I AFRIKA

================================================

Excorsisten-metoden är att dricka grymt mycket vatten, konstant och klä dig i rena men varma träningskläder (strumpor ett måste). Detta även när du sover. Låt kroppen som en masugn svettas och pinka ut dom elaka sjukdomssafterna ur ditt egentligen friska kött!!

Som nån var inne på - citrusfrukter är ju inte fel. Bäst med grapefrukt. Antingen hela grape som du skalar och petar bort kärnorna och äter som apelsiner eller också köper du sån där typ tropicana färskpressad juice, men den är skitdyr.

NOTE - käka inte grapefrukt med sked ur en grapehalva, bara idioter ger sig på det självmordsuppdraget, det är ju som att käka en tallrik soppa med hjälp av ett spjut.

Nässpray och Ipren är ju må-bra-faktorer i det hela också, men bidrar knappast till att man blir friskare.

Så sammanfattningsvis - låtsas att du är doktor Livingstone i djupaste afrika, håll dig varm, svettas, drick vatten och käka en apelsin. Tarzan är aldrig förkyld!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just blivit av med min förkylning.

Hostan löste jag med Acetylcystein som jag fick på recept. Näsan fick gammal hederlig Nezeril. Och dessutom åt jag massa frukt och c-vitamin.

Lycka till! 🙂

Piller orkar jag inte med, men jag klämmer mer än gärna en apelsin eller tolv. 🙂

Tack för tipset. 🙂

Addic - jag lider med dig! Har precis kurerat mig från en grym förkylning.

Så här gör jag:

VIK HÄDAN SATAN - UT MED DET ONDA och INGEN ÄR FÖRKYLD I AFRIKA

================================================

Excorsisten-metoden är att dricka grymt mycket vatten, konstant och klä dig i rena men varma träningskläder (strumpor ett måste). Detta även när du sover. Låt kroppen som en masugn svettas och pinka ut dom elaka sjukdomssafterna ur ditt egentligen friska kött!!

Som nån var inne på - citrusfrukter är ju inte fel. Bäst med grapefrukt. Antingen hela grape som du skalar och petar bort kärnorna och äter som apelsiner eller också köper du sån där typ tropicana färskpressad juice, men den är skitdyr.

NOTE - käka inte grapefrukt med sked ur en grapehalva, bara idioter ger sig på det självmordsuppdraget, det är ju som att käka en tallrik soppa med hjälp av ett spjut.

Nässpray och Ipren är ju må-bra-faktorer i det hela också, men bidrar knappast till att man blir friskare.

Så sammanfattningsvis - låtsas att du är doktor Livingstone i djupaste afrika, håll dig varm, svettas, drick vatten och käka en apelsin. Tarzan är aldrig förkyld!

😄

Å vad jag önskar att jag hade vart Tarzan just nu. Tackar för tipsen.

*Springer och letar strumpor som faan*

Hoppas detta går över snarast! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fascinerande att vetenskapen kan byta plats på folks fötter, ta bort cancer med strålbehandling och bygga raketer som åker till månen, men fortfarande inte lyckas bota en gammal hederlig förkylning.

Hang in there, Addic! (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just blivit av med min förkylning.

Hostan löste jag med Acetylcystein som jag fick på recept. Näsan fick gammal hederlig Nezeril. Och dessutom åt jag massa frukt och c-vitamin.

Lycka till! 😳

Piller orkar jag inte med, men jag klämmer mer än gärna en apelsin eller tolv. 😄

Tack för tipset. 🙂

Inte piller, men brustablett. Att dricka ett halvt glas är väl inget problem? 🙂

Svensk honung (utländsk uppvärmd honung saknar nyttiga bakterier) är bra att käka också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fascinerande att vetenskapen kan byta plats på folks fötter, ta bort cancer med strålbehandling och bygga raketer som åker till månen, men fortfarande inte lyckas bota en gammal hederlig förkylning.

Hang in there, Addic! (:

Tror inte det är meningen att man ska bota förkylningar egentligen. Förkylning är väl nån sorts varningssignal att kroppen måste ta det lugnt och leka Tarzan en stund.

Tänk om vi kunde bota att det inte gjorde ont när man slog sig på tummen? Jävlar vad platta tummar vi skulle ha plötsligt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En jäkla häxbryggd som faktiskt brukar funka för mig.

Koka upp ca 3 dl vatten men låt det svalna tills det är under 70 grader (varmare vatten kan förstöra vissa läkande egenskaper i övriga ingredienser). Pressa i en hel citron.

Ta i en matsked äkta honung.. Gärna från nån lokal biodlare (honungen är fantastsik i år.. fick precis hem 3 KG). Pressa i 2-3 vitlöksklyftor samt pressa även i en bit färsk ingefära (svårt att uppskatta mått men som en pekfingertopp stor ungefär).

Rör om och låt häxbrygden stå och dra ca 5 minuter. Sila genom en tesil och drick upp.. Så varmt så möjligt och så fort som möjligt.

Avsluta det hela med 12 cl wiskey.. Gå och lägg dig och svettas ut förkylningen.. det här funkar suvve på mig i alla fall. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort ölglas med en sexa whiskey i, fyll upp med varmt vatten och tryck i mängder med citron. Svep.

Har - otroligt nog - funkat på mig nångång. Efter ett tag svettades jag som fan och efter ytterligare ett tag var febern borta och förkylningen en bagatell. Märkligt, äckligt och effektivt. 😄

edit: såg inte hegobalds inlägg förrän nu... verkar vara besläktade tips. 😳

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fascinerande att vetenskapen kan byta plats på folks fötter, ta bort cancer med strålbehandling och bygga raketer som åker till månen, men fortfarande inte lyckas bota en gammal hederlig förkylning.

Hang in there, Addic! (:

Tror inte det är meningen att man ska bota förkylningar egentligen. Förkylning är väl nån sorts varningssignal att kroppen måste ta det lugnt och leka Tarzan en stund.

Tänk om vi kunde bota att det inte gjorde ont när man slog sig på tummen? Jävlar vad platta tummar vi skulle ha plötsligt! 🙂

Word! 🙂😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fascinerande att vetenskapen kan byta plats på folks fötter, ta bort cancer med strålbehandling och bygga raketer som åker till månen, men fortfarande inte lyckas bota en gammal hederlig förkylning.

Hang in there, Addic! (:

Tror inte det är meningen att man ska bota förkylningar egentligen. Förkylning är väl nån sorts varningssignal att kroppen måste ta det lugnt och leka Tarzan en stund.

Tänk om vi kunde bota att det inte gjorde ont när man slog sig på tummen? Jävlar vad platta tummar vi skulle ha plötsligt! 😳

Nja, jag för min del är rätt glad att febernedsättande piller finns, så som alvedon. Så botar de huvudvärk också. Både feber och huvudvärk skulle man väl kunna se som "varningssignaler" för att kroppen behöver ta det lugnt, men varningssignalerna är såpass jobbiga att jag gärna slipper dem, vilket inte bör vara någon fara så länge man är medveten om dem.

I USA har de en medicin mot förkylning som heter Aleve. Den fungerar tydligen ganska bra temporärt, om man verkligen behöver känna sig frisk några timmar. Fick en ask såna av en fd jobbkompis men har inte känt mig tillräckligt sjuk för att pröva. Man blir tydligen rätt snurrig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev så inspirerad av Hammas svammel om citrusfrukter så jag gick ner och pressade saften ur två apelsiner. Jag har en citruspressmackapär som är av märket OBH Nordica, "designing good life!". Det går på ett kick, sen över i ett stort glas. Sicken vitamininjektion! Vad gott det är med färskpressad apelsinjuice! Rekommenderas! Åkte sen förbi apoteket för att köpa näsdroppar. De kör en infokampanj om förkylningar nu. www.apoteket.se är adressen där man kan läsa mer tips om hur man handskas med sin förkylning.

Avlsutningsvis, visst f-n var Tarzan förkyld! För jämnan, dessutom! Lyssna bara på hans skrik! I rest my case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riv ner en ingefärarot eller vad man nu säger, i en kastrull med 1 liter vatten. Koka upp och pressa i en eller 2 citroner. Sila och drick. 3 ggr per dag. Starkt satan och varmt, funkade på mig!

sen beror det ju på om du har en virusförkylning eller bakterieförkylning.

Bakterieförkylning = alla huskurer hjälper.

virusförkylning = inget hjälper, vänta tills det går över 😄

Och hur vet man vilken sort man har? Enkelt. Snyt dig och kolla i papperet, gult snor = bakterie och genomskinligt snor = virus.

Så, there you have it man. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en citruspressmackapär som är av märket OBH Nordica, "designing good life!". Det går på ett kick, sen över i ett stort glas.

Starta en ny tråd och rekommendera prylen! 😄😳😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När man, som jag, får näsblod av alla sorters förkylnings-nässpray (nåja - med Otrivin brukar det ta 1-2 dagar innan det börjar - men med övriga blir det nästan omedelbart...), så ber man farbror doktorn om recept på Rinexin i stället. Acetylcystein, som nämndes tidigare, tar jag dagligen mot slembildning på grund av Astma - men det fungerar förstås om man inte får loss skit som sitter i luftrören i andra fall också.

Stora doser C-vitamin anses ju vara bra - men för att få i sig 1000mg C-vitamin, som det ofta finns i brustabletterna, får man äta ganska många kg apelsiner... Enklare att hälla i sig ett glas norsk champagne...

Dricka mycket te - gärna med honung i, är också bra.

Vad som oftast hjälper mig lite grand, är att jag tar ett riktigt varmt bubbelbad. Då värmer man upp kroppen och skapar en miljö som är lite sämre för virusen, än vad den normala kroppstemeraturen är.

Feber är en del av kroppens försvar, och när man väl har fått feber, så brukar det gå snabbare att bli av med infektionen - så feber ska man aldrig bekämpa om den inte sticker upp på oroväckande hög nivå under ett par dagar i sträck...

Glömde ju det. Extrakt från Rudbeckia har också effekt på immunförsvaret. Finns i Echinaforce och allt vad de där naturmedlen heter. Det kan förkorta förkylningar om man har tur.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en citruspressmackapär som är av märket OBH Nordica, "designing good life!". Det går på ett kick, sen över i ett stort glas.

Starta en ny tråd och rekommendera prylen! 😄😳😛

Eller lägg in den i kapitalvarutråden? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en citruspressmackapär som är av märket OBH Nordica, "designing good life!". Det går på ett kick, sen över i ett stort glas.

Starta en ny tråd och rekommendera prylen! 🥰🙂😄

Eller lägg in den i kapitalvarutråden? 😆

Bra idé, Gote! Kolla in den!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, sorry om jag spräcker en myt här men det finns inga vetenskapliga belägg för att C-vitamin skulle bota eller ens hjälpa mot en förkylning när den väl brutit ut...däremot är ju C-vitamin någonting som vi behöver och vissa anser att det går att äta i förebyggande syfte. men därom tvista de lärde.

har inga bra ideér själv förutom de som egentligen redan nämnts.. min kompis har ett riktigt bra recept som gått i arv genom hans familj en bra tid men den tar flera veckor att förbereda om jag kommer ihåg rätt från vad han sa!

krya på dej killen!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, sorry om jag spräcker en myt här men det finns inga vetenskapliga belägg för att C-vitamin skulle bota eller ens hjälpa mot en förkylning när den väl brutit ut...däremot är ju C-vitamin någonting som vi behöver och vissa anser att det går att äta i förebyggande syfte.  men därom tvista de lärde.

Som sagt, de lärde tvista; men det kan vara fiffigt att påpeka att det FINNS läkare som rekommenderar överdoser av C-vitamin mot förkylning. Även om jag inte säger emot dig, det finns inga vetenskapliga osvosvosv.

***

Annars har jag två vedervärdiga husmorstrick:

Koka upp en folköl till kokpunkten.

Drick

Svär åt eländet, svettas och bli frisk.

***

Alternativ två:

Duscha omväxlande

extremt kallt

extremt varmt

i en halvtimme.

***

Dessa HUSMORSTRICK har jag dock vad jag vet aldrig fått nån läkare att ordinera...

***

Annars så dödar SPRIT bakterier, liksom het dryck (se ovan folköl...)

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...