Jump to content
Annons

Inget input från midikeyboard


Villa Superstar

Recommended Posts

Jag har nyligen haft ett uppehåll från mitt musikskapande på omkring 2 månader. Innan uppehållet använde jag ett midiklaviatur av typen Midistart 2 tillsammans med Cubase SX och även om jag hade lite problem med installationen fungerade det för det mesta prima.

När jag nu idag stoppade in kontakten och körde igång Cubase kom ingen signal in i programmet. Jag har provat att byta ASIO drivrutiner och fipplat lite med ignoreportfilter-filter (vet inte riktigt vad den gör men det hjälpte förra gången 😉) till ingen nytta. Windows upptäcker klaviaturet (plingar när jag stänger av och sätter på det) och jag kan välja det som in-signal i device setup, men själva in-signalen verkar inte upptäckas av Cubase. Jag har, vad jag vet, inte gjort några nämnvärda förändringar på datorn under uppehållet.

Vad kan tänkas vara fel och vad ska jag göra åt det? Alla tips är välkomna 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ethereal (oregistrerad)
Jag har nyligen haft ett uppehåll från mitt musikskapande på omkring 2 månader. Innan uppehållet använde jag ett midiklaviatur av typen Midistart 2 tillsammans med Cubase SX och även om jag hade lite problem med installationen fungerade det för det mesta prima.

När jag nu idag stoppade in kontakten och körde igång Cubase kom ingen signal in i programmet. Jag har provat att byta ASIO drivrutiner och fipplat lite med ignoreportfilter-filter (vet inte riktigt vad den gör men det hjälpte förra gången 🙂) till ingen nytta. Windows upptäcker klaviaturet (plingar när jag stänger av och sätter på det) och jag kan välja det som in-signal i device setup, men själva in-signalen verkar inte upptäckas av Cubase. Jag har, vad jag vet, inte gjort några nämnvärda förändringar på datorn under uppehållet.

Vad kan tänkas vara fel och vad ska jag göra åt det? Alla tips är välkomna 😱.

Hej,

Har nästan samma prob. Jag har precis köpt ett m-audio 49e usb och efter installation hittar jag det i enhetshanteraren men får ingen input i mina program? Har en Dell Inspiron 9200 (laptop) windows xp (Home Ed)

Har kontaktat M-audio och väntar på svar...

Kanske någon vet vad som är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara har kopplat in usbsladden så klarar inte den alltid av att både ge ström och överföra midisignalerna till datorn. Det kan behövas en extra strömförsörjning. Jag hade själv samma problem men det löstes enkel med en liten dc adapter. Ni kan ju testa det och fungerar det inte så får ni återkomma 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ethereal (oregistrerad)

Köpte en adapter idag men det funkade icke 🙂

M-audio har inte hört av sig heller... Miiisär. 🥰

Undrar om det kan vara nån hemlig konflikt? Inget som syns iaf.

Redigerat av ethereal
Link to comment
Dela på andra sajter

ethereal (oregistrerad)

Yes, fick svar från M-audio ikväll!

Det var en drivis som fattades...Trigger Finger!

Bara att tanka ner o köra.

Konstigt att de inte skickar med den i paketet när man köper produkten? Men men

Nu funkar det iaf...Grymt.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att du går vidare till supporten för Midistart 2. Förutsatt att provat de senaste drivrutinerna för klaviaturen då.

Har det hänt "något annat" under de två månaderna som kan ha påverkat systemet? Typ: ominstallation, installation av ny hårdvara (inkl sånt man kopplar via USB) eller liknande?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...