Jump to content
Annons

Hjälp mig att välja monitorer+ljudkort.

Frank Zappa

Recommended Posts

Jag måste ha ett par monitorer och ett ljudkort lite brådskande, ska spela in gitarrer till vår skiva och det visar sig att jag får göra det hemma eftersom vi inte hann göra det i studion (Vi hade bara råd med 2 veckor) och det ljudkort jag har duger inte till det.

Jag ska alltså spela in en linesignal från min stärkare och sen lägga på högtalarsimulering efteråt, men gärna nåt ljudkort som jag kan koppla in en mic oxå.

Så jag vill inte lägga ner så mycket pengar på det 3500:- för monitorer+ljudkort

men jag vill ha det bästa jag får för de pengarna.

Vore tacksam för tips.

Ha det bra

Dela på andra sajter

Annons

FÖr så lite pengar kommer du inte långt. Har själv inte så mkt kunskaper om ljudkort och monitorer så jag överlåter tipsen till ngn. annan.

Du har inte funderat på at thyra en forumares hemma studio inkl. tekniker (fourumaren själv) för en betydligt billigare peng....

Jag skulle ställa upp. Beror självklart på var du bor.

Dela på andra sajter

Ja för dom pengarna är det bara som att slänga cashen i sjön eftersom de inte duger till nåt alls om du vill jobba med musiken hemma senare. Du får bara ett par ruttna budgethögtalare och ett simpelt ljudkort för 3500:- så då är det bättre som Humor påpekade att låta nån här på forumet göra det för en mindre summa pengar.

Jag skulle också kunna ställa upp på det ifall du är belägen i Sthlm.

/Micke

Dela på andra sajter

Är det bara ett sånt litet arbete så behöver du väl knappast några monitorer? Dugligt ljudkort för under 3500 spänn kryllar det ju av. Tex skulle man kunna satsa på ett ESI Julia kort med en Alto Alpha MICtube. Ca 2500:-

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=28253&artno=147241

http://www.mio.co.za/article.php?cat=mm_gear&id=332

Dela på andra sajter

Tackar för responsen.

Jag har tyvärr nu köpt musikbörsens billiga monitorer och ljudkort innan jag läste det här, men jag håller på att starta en studio i Linköping så jag kommer att köpa ett par riktiga monitorer för kanske 15000:- eller nåt om ett par månader och mickar för 20000:- så jag har inte råd med nåt dyrt just nu, så jag kör på det här nu eftersom jag bara vill ha nåt att ha hemma, så jag kanske kan fråga er när det är dags för det stora inköpet sen.

Ha det bra.

Dela på andra sajter

Tackar för responsen.

Jag har tyvärr nu köpt musikbörsens billiga monitorer och ljudkort innan jag läste det här, men jag håller på att starta en studio i Linköping så jag kommer att köpa ett par riktiga monitorer för kanske 15000:- eller nåt om ett par månader och mickar för 20000:- så jag har inte råd med nåt dyrt just nu, så jag kör på det här nu eftersom jag bara vill ha nåt att ha hemma, så jag kanske kan fråga er när det är dags för det stora inköpet sen.

Ha det bra.

Fråga sen när du ska göra inköpen....kan ge en lite hint: Du kommer få höra Genelec från mig, och ADAM från Claes! 🙂😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.