Jump to content
Annons

Mbox2 får midi in/ut


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons

Förra boxen var snyggare 😉

I alla fall på tiden att den får MIDI.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst och läst på Digidesigns hemsida om den nya M-boxen. Det var inte mycket nytt! Jag undrar hur de resonerar på Digidesign. Logic Pro har ju satt nåt slags standard som konkurrenterna måste svara upp mot på något sätt, tror jag. Om det här är Digidesigns motdrag så blir det nog inte lätt. Med Yamaha som är med kring Q-base så tror man ju att det kommer att kunna hända mycket kul där inom en ganska snar framtid.

Vad tror Ni? Biter inte Digidesign sig själva i svansen nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst och läst på Digidesigns hemsida om den nya M-boxen. Det var inte mycket nytt! Jag undrar hur de resonerar på Digidesign. Logic Pro har ju satt nåt slags standard som konkurrenterna måste svara upp mot på något sätt, tror jag. Om det här är Digidesigns motdrag så blir det nog inte lätt. Med Yamaha som är med kring Q-base så tror man ju att det kommer att kunna hända mycket kul där inom en ganska snar framtid.

Vad tror Ni? Biter inte Digidesign sig själva i svansen nu?

Tja.. Jag vet inte hur mycket pengar det är i Mbox:en att tjäna för ett bolag som Digidesign. Men nog tycker jag att det inte varit så stort företag och slänga in åtminstånde USB2..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att MBoxen säljer som glass i solsken. Och för de flesta användare passar den helt enkelt himla bra. Relativt enkel med tillräckligt bra kvalitet. De funktioner vanligt folk behöver. Vi pratar inte Neve förstärkare, men en vanligt användare klarar sig utmärkt med de pre som sitter i boxen. För dessa användare räcker 44.1 helt utmärkt bra, det blir inte bättre om man falsksjunger i billigaste kinamicken även om man spelar in på 192kHz.

MBox 2 verkar mest vara en "produktionsanpassning", dvs ungefär samma sak som 1:an men den kan produceras lite billigare. Antagligen har de flyttat tillverkningen till en M-Audios fabriker, de är ju bättre på stora volymer av enklare saker. Och den har ju flera bra finesser. Inte fel i sig, men nån större revolution är det ju inte. Sen är det ju inte fel att ha lägga till separat volym för högtalarna och midi signal, det är liksom det som saknades på MBox 1.

Om Digi biter sig i svansen är lite svårare att säga. Det tillkommer tusentals nya inspelare varje dag verkar det som. De skall alla börja nånstans. Och Mbox 2 verkar vara riktad just till det segmentet. Så man kan lura in folk i ProTools fållan. Alla "vet" ju att riktiga proffs använder ProTools, så det är ju det enda alternativet även för mig. (Skumt resonemang tycker jag. Inte tar jag semesterbilderna med en Hasselblad proffskamera, det får bli en sån där billig sak).

Troligen jobbar Digi hårt bakom kulisserna för att plocka fram nya "låg" och "mellansegment" produkter som riktar sig dels till amatörerna dels till "prosumers", alltså amatörer som har gått om pengar. Proffs-segmentet täcker de ju ganska bra redan.

Mer brutala gissningar:

-- focusrite vill ha för mycket betalt för att ha sitt namn på boxen

-- eller digi är förbannade på focusrite som ju har gjort en liknande box själva

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst och läst på Digidesigns hemsida om den nya M-boxen. Det var inte mycket nytt! Jag undrar hur de resonerar på Digidesign. Logic Pro  har ju satt nåt slags standard som konkurrenterna måste svara upp mot på något sätt, tror jag. Om det här är Digidesigns motdrag så blir det nog inte lätt. Med Yamaha som är med kring Q-base så tror man ju att det kommer att kunna hända mycket kul där inom en ganska snar framtid.

Vad tror Ni? Biter inte Digidesign sig själva i svansen nu?

Tja.. Jag vet inte hur mycket pengar det är i Mbox:en att tjäna för ett bolag som Digidesign. Men nog tycker jag att det inte varit så stort företag och slänga in åtminstånde USB2..

Frågan är väl ändå om USB 2.0 behövs för Mbox2?

Latencyn och belastningen på datorsystemet lär väl knappast bli mycket mindre.

Och när man ändå skall skicka så få kanaler så duger det utmärkt med USB 1.1.

(Själv skulle jag aldrig köpa ett USB ljudkort överhuvudtaget, jag hade ett en gång i tiden (m-audio)..... aldrig mer, oavsett tillverkare)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer brutala gissningar:

-- focusrite vill ha för mycket betalt för att ha sitt namn på boxen

-- eller digi är förbannade på focusrite som ju har gjort en liknande box själva

Focusrite har ju sin egen Saffire precis som du skriver, den har dock fler in/ut gångar lite mer finesser och ett FireWire interface för ungefär samma pris. Däremot följer Cubase LE med och inte ProTools LE.

Jag skulle tippa på att Focusrite inte vill tävla med sig själva.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

saffire känns som mycket tyngre produkt...

den har tom interna dsp effekter, och med cubase LE har man hela freeware värld framför sig: vst pluggar och instrumenter som inte behöver en jobbig vst to rtas wrapper...

och flera spår, inte minst.

även om jag gillar digidesign riktigt stark, tycker att de är de snålaste i branschen

Link to comment
Dela på andra sajter

Blää.. USB v1.1

Ok, ska försöka ge er Digidesigns perspektiv på det hela.

Mbox 1 bundeln har nu snart funnits i 4 år, så det var mer eller mindre dags att uppdatera den. Det första man gör är att analysera marknaden, och kort sagt, ska man sätta ihop en sk ”entry level” produkt som passar de flesta kunderna idag så är USB 1 fortfarande det gränssnitt som dom flesta om inte alla datorer har, vare sig det är PC eller Mac. Alltså, ska man sätta ihop en burk som ska passa flest tänkbara användare vare sig han bor i Argentina, Ryssland eller Sverige så är fortfarande USB 1 defakto standard. Det innebar att vi designade burken efter det. Så med den mängden in, ut och MIDI som Mbox II har beskaffats med så räcker USB 1 tillräckligt. Men bara för att Mbox II inte har fått USB 2 eller FW anslutning behöver det inte betyda att Digidesign inte tänker använda sig av det i kommande produkter.

Avslutningsvis, Mbox II är alltså tänkt att vara vår ”entry level” produkt där man får såväl hårdvara (Mbox II) som mjukvara (Pro Tools samt Ignition Pack) och är tänkt att passa de flesta kunder och datorer som står ute i hemmen. Även om Mbox 1 har funnits ute i snart 4 år så säljer den fortfarande mycket bra. Men det i minne så är det kanske lättare att förstå varför Mbox II ser ut som den gör. Den nya Mbox II bundlen är alltså kort och gott en ren ersättare till Mbox 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som gnäller över att mbox2 inte använder sig av USB2 dumförklarar sig själv. Det finns ju ingen som helst anledning till att ha mer bandbredd än vad som krävs? Eller har jag missat nåt grundläggande nu? Enda kontentan av USB2 i en mbox2 hade blivit att den kostat mer pengar, och det vill vi väl inte?

edit: som Brojd förövrigt påpekade tidigare i tråden. Missade det.. 😉

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Den som gnäller över att mbox2 inte använder sig av USB2 dumförklarar sig själv.

Mina dammrottor har högre IQ än jag. 🙁

Frågan är väl ändå om USB 2.0 behövs för Mbox2?

Nu när jag har läst lite mer, så köper jag det.

Mbox 1 bundeln har nu snart funnits i 4 år, så det var mer eller mindre dags att uppdatera den. /// Den nya Mbox II bundlen är alltså kort och gott en ren ersättare till Mbox 1.

Vilket är det nu, en ersättare eller en uppdatering.

Jag förstår inte resonemanget om jag ska vara ärligt. När man spenderar tid och pengar till att analysera marknaden, så kommer man med en produkt som bygger på "gammal" teknik. Varför kan man inte agera "spjutspets" och göra något nytt?? 😛

Jag menar inget illa med det åvanstående, jag förstår bara inte hur man tänker när man väljer att inte ta "nästa steg" och göra något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag förstår. Men det känns ju, i dagsläget, inte motiverat att byta ut mina 4 M-box mot 2:an. Jag har letat runt men inte hittat, vet någon när 1:an inte kommer att funka med uppdateringarna av PTLE längre?

hittade detta på DUC'n, även detta svar är från Dave Gibbons..

We have no plans to discontinue support for the Mbox 1, and the next version of Pro Tools software will definintely support both the Mbox 1 and the Mbox 2. At this point, it's impossible to say when we would stop supporting it (if ever), but since it shares the Mbox 2's USB1.1 interface I'd say the chances of a long ongoing life-span with future versions of Pro Tools are quite high.

Länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är det nu, en ersättare eller en uppdatering.

Jag förstår inte resonemanget om jag ska vara ärligt. När man spenderar tid och pengar till att analysera marknaden, så kommer man med en produkt som bygger på "gammal" teknik. Varför kan man inte agera "spjutspets" och göra något nytt??  😛

Jag menar inget illa med det åvanstående, jag förstår bara inte hur man tänker när man väljer att inte ta "nästa steg" och göra något nytt.

Både och, men jag erkänner, jag var nog något otydlig i inlägget.

Från och till måste man modifiera en elektronisk produkt, en orsak kan vara komponenter som inte finns att tillgå längre. Mbox hade helt enkelt kommit till en punkt då det var dags att göra ett större ingrepp, antar att Focusrites mic pre kan spela in också. Kort sagt så designade man om en hel del annat på kuppen, och det vart Mbox II.

Alltså, Mbox II är ämnad till samma typ av kunder som tidigare köpte en Mbox 1. Hade man modifierat den mer hade man börjat att kapa på antalet kunder som kan köpa Mboxn.

Elektroniknen i boxen är ny, vi har bara sett till att den är kompatibel med ett äldre gränssnitt också.

Hoppas att det är något klarare...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag förstår. Men det känns ju, i dagsläget, inte motiverat att byta ut mina 4 M-box mot 2:an. Jag har letat runt men inte hittat, vet någon när 1:an inte kommer att funka med uppdateringarna av PTLE längre?

hittade detta på DUC'n, även detta svar är från Dave Gibbons..

We have no plans to discontinue support for the Mbox 1, and the next version of Pro Tools software will definintely support both the Mbox 1 and the Mbox 2. At this point, it's impossible to say when we would stop supporting it (if ever), but since it shares the Mbox 2's USB1.1 interface I'd say the chances of a long ongoing life-span with future versions of Pro Tools are quite high.

Länk

Tack, AOlsson! Mycket klargörande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl ändå om USB 2.0 behövs för Mbox2?

Jag gissar bara nu men borde det inte bli problem att köra samtliga fyra in och utgångar samtidigt i högsta bitdjup och samplingsfrekvens? Vill minnas att andra USB-ljudkort jag testat endast klarat av två spår i 24-bit 96kHz, vilket borde betyda fyra spår i Mbox2.

Men jag kanske har fel? samtliga fyra in och utgångar samtidigt i högsta bitdjup och samplingsfrekvens borde åtminstone ligga jobbigt nära USB-bussens överföringsgräns.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ytteligare ett förtydligande...

Mbox 2 kan hantera 4 och 2 ut. Signalen på S/PDIF'n är speglad från dom analoga utgångarna.

Så låt mig då gissa vidare, detta är p.g.a. att man valt USB1 som gränssnitt istället för USB2 eller FireWire. Helt enkelt därför att bandbredden inte räcker för att både ha fyra ingångar och fyra utgångar utan att behöva begränsa samplingsfrekvens och/eller bitdjup.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga:

Påverkar bandbredden på USB-bussen hur många kanaler man kan mixa samtidigt t.ex. i Cubase SX, eller är detta en ren processorkraftsfråga?

Påverkar annars bandbredden enbart när man ska spela in flera kanaler?

.. vad jag förstått så hade en jag känner problem med Mbox 1:an p.g.a. att den just var för slö..?

Rätta mig gärna om jag har fel; jag gör inga påståenden, har bara frågor.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

>>Påverkar bandbredden på USB-bussen hur många kanaler man kan mixa samtidigt t.ex. i Cubase SX, eller är detta en ren processorkraftsfråga?

När man mixar inuti datorn (alltså i Cubase) så är det antingen processorkraften eller hårddisken som sätter begränsningen på hur många kanaler man kan mixa. På USB går det när man mixar bara två kanaler, vänster och höger, och de är resultatet av mixen. Som tillägg kan man säga att ProTools LE har en begränsning på 32 kanaler (samtidigt). Vanliga användare brukar inte ha problem med den gränsen, datorn brukar ta slut dessförinnan.

>>Påverkar annars bandbredden enbart när man ska spela in flera kanaler?

Nja. Det är snarare så att när Digi gjorde Mbox (1 eller 2) så bestämde de sig för USB 1. Den har en viss max bandbredd som räcker till ungefär 6 gånger 48kHz vid 24 bitar. Och så valde man 4 in o 2 ut för 2-an.

>> .. vad jag förstått så hade en jag känner problem med Mbox 1:an p.g.a. att den just var för slö..?

Men hur yttrade sig problemen och vad var egentligen orsaken? Min gissning är att det handlar om latency.

Alla ljudkort via USB1.1, inklusive MBoxen, kan få problem med något som kallas "latency". I korthet sätter man upp en litet mellanlagring (buffert) mellan ljudprogrammen och ljudkortet. Sätter man bufferten för liten måste datorn gå och fylla den ofta. Ett exempel på buffert kan vara 10 millisekunder, och då måste datorn gå dit och fylla på 100 gånger i sekunden. Missar den en enda gång så blir det ett "hack" i ljudet och såna vill vi ju inte ha. Eftersom datorerna har olika hårdvara så är de också olika bra på att hantera just USB-kommunikation med ljudkort. För övrigt är det ju ganska liten andel av alla PC-användare som trixar med ljud. Så då kan man tvingas sätta upp bufferten större på vissa datorer. Även exakt vilken drivrutin och vilket ljudprogram man användar kan spela roll, allt skall ju så att säga spela ihop på ett bra sätt. Det finns också PC-ar, särskilt äldre såna, där det liksom blir så dåligt att det inte är nån ide.

Slutsatsen av stycket ovan är att i kombination med en del datorer och en del program så funkar inte MBoxen så himla bra. Kan man då inte byta dator eller program så blir det himla frustrerande. Förslaget är att prova ordentligt först innan man köper (eller kanske tvinga till sig öppet köp).

Nu gör vi olika saker och är olika känsliga för latency. Skall man spela in sång via en mik och få återhörning i lurarna så finns det en särskild ratt för att få lagom "direkt" volym på MBoxen. Det finns några tricks till, men där bör det inte vara ett problem.

Spelar man på en mjukvarusynt så tar det alltid en stund från att man trycker på miditangentbordet tills ljudet kommer. Beroende på exakt vilka program man använder så kan detta bli så lång tid så att man störs av det. (Fast det är en vanesak, vissa kyrkorglar kan det ta sådär en halv sekund innan ljudet kommer). Och vi är olika känsliga för sånt. Även här måste man faktiskt prova själv.

Själv har jag kvar min MBox 1 men kör inte ProTools LE. PT LE känns som en tvångströja när det är dags att få in lite fler kanalar i PC-n, varför kan jag inte få köra just mitt favoritkort är frågan som dyker upp särskilt som just jag just inte kände mig så imponerad av 002.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

>>Påverkar bandbredden på USB-bussen hur många kanaler man kan mixa samtidigt t.ex. i Cubase SX, eller är detta en ren processorkraftsfråga?

När man mixar inuti datorn (alltså i Cubase) så är det antingen processorkraften eller hårddisken som sätter begränsningen på hur många kanaler man kan mixa. På USB går det när man mixar bara två kanaler, vänster och höger, och de är resultatet av mixen. Som tillägg kan man säga att ProTools LE har en begränsning på 32 kanaler (samtidigt). Vanliga användare brukar inte ha problem med den gränsen, datorn brukar ta slut dessförinnan.

>>Påverkar annars bandbredden enbart när man ska spela in flera kanaler?

Nja. Det är snarare så att när Digi gjorde Mbox (1 eller 2) så bestämde de sig för USB 1. Den har en viss max bandbredd som räcker till ungefär 6 gånger 48kHz vid 24 bitar. Och så valde man 4 in o 2 ut för 2-an.

>> .. vad jag förstått så hade en jag känner problem med Mbox 1:an p.g.a. att den just var för slö..?

Men hur yttrade sig problemen och vad var egentligen orsaken? Min gissning är att det handlar om latency.

Alla ljudkort via USB1.1, inklusive MBoxen, kan få problem med något som kallas "latency". I korthet sätter man upp en litet mellanlagring (buffert) mellan ljudprogrammen och ljudkortet. Sätter man bufferten för liten måste datorn gå och fylla den ofta. Ett exempel på buffert kan vara 10 millisekunder, och då måste datorn gå dit och fylla på 100 gånger i sekunden. Missar den en enda gång så blir det ett "hack" i ljudet och såna vill vi ju inte ha. Eftersom datorerna har olika hårdvara så är de också olika bra på att hantera just USB-kommunikation med ljudkort. För övrigt är det ju ganska liten andel av alla PC-användare som trixar med ljud. Så då kan man tvingas sätta upp bufferten större på vissa datorer. Även exakt vilken drivrutin och vilket ljudprogram man användar kan spela roll, allt skall ju så att säga spela ihop på ett bra sätt. Det finns också PC-ar, särskilt äldre såna, där det liksom blir så dåligt att det inte är nån ide.

Slutsatsen av stycket ovan är att i kombination med en del datorer och en del program så funkar inte MBoxen så himla bra. Kan man då inte byta dator eller program så blir det himla frustrerande. Förslaget är att prova ordentligt först innan man köper (eller kanske tvinga till sig öppet köp).

Nu gör vi olika saker och är olika känsliga för latency. Skall man spela in sång via en mik och få återhörning i lurarna så finns det en särskild ratt för att få lagom "direkt" volym på MBoxen. Det finns några tricks till, men där bör det inte vara ett problem.

Spelar man på en mjukvarusynt så tar det alltid en stund från att man trycker på miditangentbordet tills ljudet kommer. Beroende på exakt vilka program man använder så kan detta bli så lång tid så att man störs av det. (Fast det är en vanesak, vissa kyrkorglar kan det ta sådär en halv sekund innan ljudet kommer). Och vi är olika känsliga för sånt. Även här måste man faktiskt prova själv.

Själv har jag kvar min MBox 1 men kör inte ProTools LE. PT LE känns som en tvångströja när det är dags att få in lite fler kanalar i PC-n, varför kan jag inte få köra just mitt favoritkort är frågan som dyker upp särskilt som just jag just inte kände mig så imponerad av 002.

Gunnar

.. Tack för svaren..

Jag vet faktiskt inte hur problemen yttrade sig.

.. jag vet vad latency är, men jag tror inte att det var det; men jag ska inte svära på det.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten - Bra inlägg! :rolleyes:

Det man kan lägga till är att M-Box inte är något specifikt problembarn utan att USB gränssnitt inte alls är speciellt lämpade för ljudkort överhuvudtaget. Dels är det resurskrävande för datorn att skicka stora mänger över USB-bussen. Men det är också lätt hänt att bandbredden inte räcker till vilket gör att låg latency blir omöjlig. Resultatet blir knaster och knäppar vilket tvingar en till en högre latency. Speciellt vid hög processorbelastning uppstår problem där datorn inte hinner med att kommunicera över USB-bussen.

För vissa fungerar USB-ljudkort riktigt bra medan andra kan få riktigt elaka problem. Helt beroende på moderkort och programvara. FireWire och PCI brukar i allmänhet ses som stabilare gränssnitt för ljudkort. Här är en sida med lite tips och länkar för hur man själv kan felsöka och konfigurera datorn för bästa USB-prestanda:

http://www.usbman.com

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

I det engelska forumet så på pekade ju digidesigns talesman att USB 2.0 inte var lämpat för ljudöverföring. Därför valde de 1.1 och det skulle räcka utan problem. De hade tydligen oxå gjort ändringar i core rutinen för att få ner latencyn älägre än i mbox1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...