Jump to content
Annons

Högtalare center för stark?

Guest Dalkow

Recommended Posts

Guest Dalkow

Vet inte om detta är rätt tråd inte ens rätt forum 😛

Men men 🤪. Hitta den efter lite googlande 🤪

Okej det är så att jag fick ett par högtalar två bak , två front en center , subba , förstärkare osv.. Men ljudet är ganska svagt i dom bakre , och lite i dom främre men centern kmr det ganska högt ur.

Förstärkaren är inställd på Surround.. Vet inte om det har med att jag inte har testat med att se någon film med surround vet inte om det är nödvändigt så..

Men det var mitt problem!

• Inte så starkt ljud i dom bakre högtalarna - Beror det på att det inte är någon film etc som inte stödjer surround?

Annons

De bakre högtalarna brukar dte inte vara så starkt ljud i. De är oftast till som "effekthögtalare" (kom inte på ngt. annat namn). Testa att titta på en dvdfilm så ska du nog höra mer i de bakre högtalarna. Anledningen till att det komerm mer ljud från centerhögtalarenär ju för att när man t.ex ser en dialog så är ju oftast de båda ansikterna i bild. Ansikterna i centrum=ljud från centrum.

Vill du ha en cool ljudupplevelse med surround: Titta åp ngn av de nyare starwarsfilmerna elelr ngn. bilfilm så ska du nog höra hur det komemr ur alla högtalare tydligt om än inte samtidigt.

De bakre högtalarna brukar dte inte vara så starkt ljud i. De är oftast till som "effekthögtalare" (kom inte på ngt. annat namn). Testa att titta på en dvdfilm så ska du nog höra mer i de bakre högtalarna. Anledningen till att det komerm mer ljud från centerhögtalarenär ju för att när man t.ex ser en dialog så är ju oftast de båda ansikterna i bild. Ansikterna i centrum=ljud från centrum.

Vill du ha en cool ljudupplevelse med surround: Titta åp ngn av de nyare starwarsfilmerna elelr ngn. bilfilm så ska du nog höra hur det komemr ur alla högtalare tydligt om än inte samtidigt.

..så vidare inte dom filmerna är vhs.

Men annars finns det test-skivor (har tyvärr inte namnet på några), där du kan testa olika höglatare.

Guest Fourplay

En bra film att testa sitt surround-system på är Die Hard - Hämninglös.

Då får samtliga högtalare jobba i introt :rolleyes:

Och annars är det som tidigare nämnts att bakhögtalarna får "arbeta" väldigt sällan även om filmen så är i 5.1

Vanligtvis brukar det vara lite mer av dem i filmer som innehåller mycket bakgrundsljud så som filmer med flyg och helikoptrar 😮

I det flesta surrounförstärkare brukar det finnas en meny (funktion) för att justera in volymen på varje högtalare.. Sök efter den.. Sen brukar det också finnas en funktion där du kan ställa delayen på dina surroundhögtalare för att kunna kompensera avståndet om du inte sitter helt symetriskt eller har en högtalare längre bort än en annan.

Kolla i din manual om du hittar dessa funktioner. Annars en fråg??? Vad har du för receiver (märke och beteckning på förstärkaren tack)

edit: Ett bra forum för frågor som dina hittar du annars på www.hififorum.nu

Lycka till :rolleyes:

Edited by hegobald

En sak som jag tycker är väldigt irriterande, är att det ibland är väldigt stor skillnad mellan olika filmer. Man måste väldigt ofta ändra nivån på centerhögtalaren... :rolleyes:

En sak som jag tycker är väldigt irriterande, är att det ibland är väldigt stor skillnad mellan olika filmer. Man måste väldigt ofta ändra nivån på centerhögtalaren... :rolleyes:

Känner jag igen.

Farsan går alltid och vrider på den nån gång i timmen :rolleyes:

Guest Dalkow

Humor:

Aha! Okej 😎. Jag tittade på jönson ligan igår kväll! Antar att det inte är rätt film 😱. Men fy så bra!

Har ingen starwars film för tillfället har dock ett par andra som jag får testa! 😕 Tack för tipsen!

Johlin:

Som är köpbara eller.. ? 😆 Tack!

Fourplay:

Har inte filmen 😄. Som black hawk down då 🙂 ? Bra film f.ö! Tack!

hegobald:

Okej! Jag har inte haft tid för att riktigt läsa igenom manualen! Fick allt av pappa så jag koppla in det och så 😱.

Jag vet inte hur jag skulle ställa in delayen om jag hittade det.. Och skulle det vara lätt att märka skillnaden när man ändrar det?

Kenwood - Audio-Video Surround Reciever ; KR-V990D (Antingen ett "O" eller en nolla). Tack för tipsen!

Tack för alla svar 🙂 Får testa kolla på en film där det händer grejjer runtom! 🙂

En sak som jag tycker är väldigt irriterande, är att det ibland är väldigt stor skillnad mellan olika filmer. Man måste väldigt ofta ändra nivån på centerhögtalaren... 🙂

Håller med dig, fast jag irriterar mig oftast på att det ibland kan bli en extrem dynamik, du vet när man vill softkolla utan att grannarna ska höra. 😄

hegobald:

Okej! Jag har inte haft tid för att riktigt läsa igenom manualen! Fick allt av pappa så jag koppla in det och så 😄.

Jag vet inte hur jag skulle ställa in delayen om jag hittade det.. Och skulle det vara lätt att märka skillnaden när man ändrar det?

Kenwood - Audio-Video Surround Reciever ; KR-V990D (Antingen ett "O" eller en nolla). Tack för tipsen!

Tack för alla svar 😄 Får testa kolla på en film där det händer grejjer runtom! 🙂

Ok.. Ja det var ju Kenwoods flagskepp för nåra år sen det ja.. försökte hitta manual på webben med lyckades inte.. i vilket fall som helst så bör du kunna ställa in volymen på varje enskild högtalarkanal på den, det är jag övertygad om..

Det där med delay kan jag förklara också.. Om du sitter snett i förhållande till nån högtalare så ska man kunna kompensera avståndet så att du får rätt balans (ett mer fasriktigt ljud). Ett exempel:

Om du där du normalt sitter har 1 meter till din högra surroundhögtalare och 4 meter till din vänstra.. Då bör du fördröja din högra högtalare ca 9 Millisekunder.

Varför? jo därför att ljudets hastighet är ca 340 meter per sekund ( M/S) om du delar detta med 1000 så får du reda på att ljudet färdas 0,34 meter per millisekund.

Alltså för att ljudet ska komma i rätt fas i den högra (mycket närmare) högtalaren som i den vänstra som är längre bort bör du ta avståndet 4 meter minus avståndet till den högra 1= 3 meter. Ljudet färdas alltås ca 3.06 meter på 9 millisekunder. Sen bör du höja volymen på den vänstra surrounden ca 6 dB också... Varför.. Jo för att kompensera avståndet förståss.. dB är en logaritmisk skala och man kan säga att varje halvering eller fördubbling av avståndet ger en 3 dB förändring av den upplevda ljudstyrkan 4M/M=2 (3db)+ 2M/2=1 (3dB)=6db.

Jag är inte helt säker på alla siffor men gör du som jag säger bör du vara någorlunda hemma.. Sen se till att använda örona också.. det är ju hur du vill att det ska låta som gäller i slutändan.

Lycka till! 😄

Edited by hegobald

En sak som jag tycker är väldigt irriterande, är att det ibland är väldigt stor skillnad mellan olika filmer. Man måste väldigt ofta ändra nivån på centerhögtalaren... 😄

Håller med dig, fast jag irriterar mig oftast på att det ibland kan bli en extrem dynamik, du vet när man vill softkolla utan att grannarna ska höra. 😄

Dom flesta förstärkare har ju någon form av komprimering som du kan ställa in nivån på om du vill "softkolla". Brukar heta nightmode eller liknande. DRC...Dynamic Range Control

Guest Dalkow

hegobald:

Ok.. Ja det var ju Kenwoods flagskepp för nåra år sen det ja.. försökte hitta manual på webben med lyckades inte.. i vilket fall som helst så bör du kunna ställa in volymen på varje enskild högtalarkanal på den, det är jag övertygad om..

Det där med delay kan jag förklara också.. Om du sitter snett i förhållande till nån högtalare så ska man kunna kompensera avståndet så att du får rätt balans (ett mer fasriktigt ljud). Ett exempel:

Om du där du normalt sitter har 1 meter till din högra surroundhögtalare och 4 meter till din vänstra.. Då bör du fördröja din högra högtalare ca 9 Millisekunder.

Varför? jo därför att ljudets hastighet är ca 340 meter per sekund ( M/S) om du delar detta med 1000 så får du reda på att ljudet färdas 0,34 meter per millisekund.

Alltså för att ljudet ska komma i rätt fas i den högra (mycket närmare) högtalaren som i den vänstra som är längre bort bör du ta avståndet 4 meter minus avståndet till den högra 1= 3 meter. Ljudet färdas alltås ca 3.06 meter på 9 millisekunder. Sen bör du höja volymen på den vänstra surrounden ca 6 dB också... Varför.. Jo för att kompensera avståndet förståss.. dB är en logaritmisk skala och man kan säga att varje halvering eller fördubbling av avståndet ger en 3 dB förändring av den upplevda ljudstyrkan 4M/M=2 (3db)+ 2M/2=1 (3dB)=6db.

Jag är inte helt säker på alla siffor men gör du som jag säger bör du vara någorlunda hemma.. Sen se till att använda örona också.. det är ju hur du vill att det ska låta som gäller i slutändan.

Lycka till!

Aha okej 🙂. Jag har manualen här hemma 😉. Både på tyska och.. endel andra skojsiga språk 🙂.. Och en svensk (Svensk utan bilder - bara massa text)

Jag har suttit och försökt och få fram inställningarna med GUI knappen suttit från klockan halv sju 🙂.

Jag läser igenom manualen några gånger snabbt.. Ser något med "Tv-monitor" blabla klicka på GUI...

Jag testade koppla in tv'n och tv/av vipps så fick jag fram det =P.. Nu är jag in i surround inställningarna.

Det ser ut ungefär något liknande detta:

[L] [C] [R]

[LS] [sW] [RS]

så kan man välja "A" för front "B" för bak högtalarna, och ställa in ljud delayen där.

När jag "bockar" för C (centern) Så hör man ljudet klart i högtalarna.. När jag tar bort det så det kmr ljud ur centern

så hör man ingen som sjunger utan bara.. Själva "soundet" 😱.. Som karaoke. Varför blir det så?

Och skall jag ställa in Centern på Small eller Large? Står att man skall ställa in efter storleken.. Jag vet inte hur en

en normal stor center brukar vara så det blir svårt 😄. Sedan var SW för bockad (SW = Subwoofer). Så jag tog bort den vet

inte om jag skulle göra det 🙂.

Jaja 😛.. Front högtalarna är 2,5m framför mig.. Bakhögtalarna är bredvid mig så dom sitter 75cm ifrån mig på varje sida

om jag sätter mig i mitten utav dom. Så.. Skulle du kunna hjälpa mig räkna ut hur många m jag borde ställa in dom på?

Oj massa matte ;D. Vad skall jag fördubbla 😲 ?

Om du sitter så så behöver du inte bry dig om delay.. Du sitter redan rakt i förhållande till högtalarna då. eventuellt kan du sänka volymen på både vänster och höger surround (dom bredvid dig) då du sitter så nära dom.

SW=subwoofer ja.. Har du en sån inkopplad? Om du väljer subwoofer ON kommer förstärkaren automatiskt att skära av under ca 60~80HZ i huvudhögtalarna (vänster höger fram) och låta subben ta hand om basen.. Brukar låta bäst så.. Har du ingen sub så ska naturligtvis du välja SW off (vilket du kan göra från fjärrkontorllen också).. Ja just ja.. Mycket av grundinställningarna kan du inte göra från fjärren utan du måste masa dig fram till förstärkaren och göra dessa justeringar på knappar där (delay å sånt finlir).

Ja just ja.. du frågade varför du fick typ karaokee-effekt då du slog av centern..

ett 5:1 surround system är helt enkelt ett 5-kanaligt ljudsystem.. till skillnad från en vanlig stereo som bara är 2 kanalig. Om du lyssnar på en skiva som kodas av från Dolby 5:1 och du slår av centerhögtalaren så slår du ju av en hel kanal ju.. Oftast läggs talet och sången där när man har kodar ljudet till filmen (det som ska vara mitt fram).

Guest Dalkow

hegobald:

Om du sitter så så behöver du inte bry dig om delay.. Du sitter redan rakt i förhållande till högtalarna då. eventuellt kan du sänka volymen på både vänster och höger surround (dom bredvid dig) då du sitter så nära dom.

SW=subwoofer ja.. Har du en sån inkopplad? Om du väljer subwoofer ON kommer förstärkaren automatiskt att skära av under ca 60~80HZ i huvudhögtalarna (vänster höger fram) och låta subben ta hand om basen.. Brukar låta bäst så.. Har du ingen sub så ska naturligtvis du välja SW off (vilket du kan göra från fjärrkontorllen också).. Ja just ja.. Mycket av grundinställningarna kan du inte göra från fjärren utan du måste masa dig fram till förstärkaren och göra dessa justeringar på knappar där (delay å sånt finlir).

Ja just ja.. du frågade varför du fick typ karaokee-effekt då du slog av centern..

ett 5:1 surround system är helt enkelt ett 5-kanaligt ljudsystem.. till skillnad från en vanlig stereo som bara är 2 kanalig. Om du lyssnar på en skiva som kodas av från Dolby 5:1 och du slår av centerhögtalaren så slår du ju av en hel kanal ju.. Oftast läggs talet och sången där när man har kodar ljudet till filmen (det som ska vara mitt fram).

Okej.Jag tänkte på om jag skulle ändra delayen på dom främre hägtalarna eller någonting för att få ljudet jämt med dom bakre, men så är det allstå inte? 🙂. Men ljudet var så lågt på båda dom bakre högtalarna. Så jag höjde dom +10 vet inte om det skall motsvara 10 dB?

Nu hör jag dock inte centern. Eller klart jag hör den men det kommer mycket högre volym ur dom bakre.. Är bara

att justera detta med ljudet i inställningarna efter "smak" 😛 ? Går dock inte höja dom främre, varför vet jag inte :/.

Jopp jag har en subwoofer.. Är på golvet åt vänster av den vänstra högtalaren! Är det dåligt att den skär av HZ ? Det ända jag kan ändra på förstärkaren är Inställningar av "Pop , Rock , Jazz" osv lite radio inställningar.. Och ändra "ljudet" dvs stereo , surround osv.

Annars gör nog dom flesta inställningarna Med fjärrkontrollen och tv'n 😆.

Aha då vet jag 🙁. tack för alla svar!