Jump to content
Annons

Hälsningsfraser


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

En annan ovana är att säga "Hej vad har du på dig?" när någon svarar i tellefån.

Har frågat några av nina polares mammor det av misstag!  🙁

Hör du inte skillnad på dina polare och deras mammor när de svarar? 😄

De flesta av mina polare är tjejer.

Ah. Polarinnor heter det då. 😄

Så du hör inte skillnad på dina polarinnor och deras mammor? 😉

Nja! 😉

Det är väll inte alltid man är nyckter när man ringer? 😛

Skaffa alkolås på mobilen. Den idén fick jag för 5-6 år sedan. Någon annan borde ha kommit på och genomfört idén vid det här laget. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"Tack och hej, leverpastej". Fick jag höra efter varje blockflöjtlektion i åtta års tid.

Jag funderar lite över vad som var hemskast, hälsningsfrasen eller det faktum att Du spelat blockflöjt i åtta års tid.

Du måste vara en hejare på flöjt eller så är det precis tvärt om.

Sen kan jag fundera över hur Du lyckats bibehålla Ditt musikintresse.

Men ha det.....

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning fördomsfullt skrivet där. Personligen älskar jag den rena tonen i en blockflöjt, och min undervisning på instrumentet sträcker sig faktiskt över en 12 år lång period.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning fördomsfullt skrivet där. Personligen älskar jag den rena tonen i en blockflöjt, och min undervisning på instrumentet sträcker sig faktiskt över en 12 år lång period.

Skyldig, jag erkänner! Jag lekte väl lite med fördomar och klichéer. Inte illa ment!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför de låter barnen börja med antingen blockflöjt eller fiol. Två av de instrument som är svårast att intonera så det låter snyggt...

Det måste ju vara för att avskräcka barnen från att musicera 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför de låter barnen börja med antingen blockflöjt eller fiol. Två av de instrument som är svårast att intonera så det låter snyggt...

Det måste ju vara för att avskräcka barnen från att musicera 😛

Förklaringen jag har fått är att "det är så pedagogiskt och barnens små fingrar räcker till". Då vill jag bara säga att i min klass var vi 22 st som började spela blockflöjt. Detta gjorde vi för att vi var tvungna om vi sen ville gå vidare till något annat instrument. Det ville alla. När blockflöjtsåret var till ända var vi fyra kvar som gick vidare till "högre studier".

Någon får gärna förklara pedagogiken i det för mig. Till saken hör också att några av de som slutade skaffade sig instrumental-lärare på andra sätt och blev väldigt duktiga på sina instrument så försök inte med argumentet att intresse inte fanns eller att begåvning saknades.

Någon som vill försöka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför de låter barnen börja med antingen blockflöjt eller fiol. Två av de instrument som är svårast att intonera så det låter snyggt...

Det måste ju vara för att avskräcka barnen från att musicera  😛

Förklaringen jag har fått är att "det är så pedagogiskt och barnens små fingrar räcker till". Då vill jag bara säga att i min klass var vi 22 st som började spela blockflöjt. Detta gjorde vi för att vi var tvungna om vi sen ville gå vidare till något annat instrument. Det ville alla. När blockflöjtsåret var till ända var vi fyra kvar som gick vidare till "högre studier".

Någon får gärna förklara pedagogiken i det för mig. Till saken hör också att några av de som slutade skaffade sig instrumental-lärare på andra sätt och blev väldigt duktiga på sina instrument så försök inte med argumentet att intresse inte fanns eller att begåvning saknades.

Någon som vill försöka?

"Ät upp din mat så får du efterrätt sen."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför de låter barnen börja med antingen blockflöjt eller fiol. Två av de instrument som är svårast att intonera så det låter snyggt...

Det måste ju vara för att avskräcka barnen från att musicera  😛

Förklaringen jag har fått är att "det är så pedagogiskt och barnens små fingrar räcker till". Då vill jag bara säga att i min klass var vi 22 st som började spela blockflöjt. Detta gjorde vi för att vi var tvungna om vi sen ville gå vidare till något annat instrument. Det ville alla. När blockflöjtsåret var till ända var vi fyra kvar som gick vidare till "högre studier".

Någon får gärna förklara pedagogiken i det för mig. Till saken hör också att några av de som slutade skaffade sig instrumental-lärare på andra sätt och blev väldigt duktiga på sina instrument så försök inte med argumentet att intresse inte fanns eller att begåvning saknades.

Någon som vill försöka?

Som jag ser det så är väl den enda anledningen isf att blockflöjten är snorbillig för föräldrarna. Annars tycker jag gitarr har samma stordriftsfördelar som blockflöjt (och du kan ju köpa en ok gitarr för en tusing).

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ät upp din mat så får du efterrätt sen."

Lysande, Hackeman! I och för sig kanske inte blockflöjtsspelande är lika näringsriktigt sammansatt som potatis, spenat och fisk men ändå....

Nänä, jag bara menade att föräldrarna använder samma pedagogik. De är så insnöade i sin vana att använda just den pedagogiken att de inte tänker efter före om den verkligen är pedagogisk från fall till fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Det enda som verkligen stör mig, och det är ju ingen hälsningfras det är folk som efter att de har ätit säger: "Ja, så fick vi mat idag också." Vet inte varför det retar mig. 🙂

Usch ja! Det där är ett uttryck jag ärvt efter min far. Jag hatar det och säkert han också men ändå kan vi inte sluta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Det förstås. I de galna krogkretsarna pussas, kramas & kelas vi alla på alla håll oavsett kön. Jag är fortfarande inte säker på om det är på skämt eller allvar. 🙂

Spelar roll så länge du gillar det. 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning fördomsfullt skrivet där. Personligen älskar jag den rena tonen i en blockflöjt, och min undervisning på instrumentet sträcker sig faktiskt över en 12 år lång period.

Japp! Blockflöjt är klart underskattat. Och det finns så många mer typer av blockflöjt än folk verkar veta.

Vet nada...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju då t ex sopraninon. Min trumlärare på gymnasiet beskrev dess klang som "nåt av det mest ilskna som finns"! Sopranen som de flesta har trakterat nån gång i karriären. Altblockflöjten och tenoren är mina personliga favoriter i familjen, de har en väldigt fin övertonsserie (särskilt instrument gjorda i japanskt päronträ dårå).

Dessutom finns basen, men den är väldigt sällan förekommande, lite synd tycker jag, vore coolt att skriva lite musik för.

Att man börjar spela blockflöjt som första instrument är ju egentligen inget annat än vansinne. Jag vet att jag inte är ensam om att tycka så, t ex så var ju för ett antal veckor sedan den berömde blockflöjtisten Dan Laurin veckans artist på P2, och han grämde sig djupt över detta faktum. Dags för revolution?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast är det en väldigt speciel polare så brukar jag ibland köra lite olika, tex:

ha det gött kyssen/kryddan, mitt lilla daimkryss

Ehh... så du kallar din "speciella polare" för "mitt lilla dajmkryss"?

Dax att komma ut ur garderoben kanske? 😉

haha 😄

jag kom ut ur gaderoben för väldigt längesen, då var jag hetro 😉

fråga min flickvän 😆

Nja men man har ju vissa interna skämt med vissa polare enbart, har säkert ni alla 😉

Det förstås. I de galna krogkretsarna pussas, kramas & kelas vi alla på alla håll oavsett kön. Jag är fortfarande inte säker på om det är på skämt eller allvar. 🙂

Det förstås 😛

Jag kommer aldrig berätta min hemlighet.

Speciell inte för dig hacke 😉

tror du blir lite för ivrig i byxorna då 😆

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar svara: "Ja, de e jag".

Om idioten i andra ändan då svarar "Vem?" lägger jag på. De borde väl f-n veta vem de ringer till. 🙂

Hahaha *skrattar så tårarna sprutar* 😉😄😉😆😉😆 Det måste jag börja med...

Jag brukar svara (ortens namn) Och valfritt följande ex. dårhus, kennelklubb, zoo, personalförsamling och dyl. 😉

/Lina

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Dom som sett Pentagon (det räcker med att ha sett Så Minns Vi Pentagon) vet vad som är absolut roligast att svara i telefonen 🙂

Eller så är det bara jag och mina polare som har sån sjukt värdelös humor.

Juice?

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nänä, jag bara menade att föräldrarna använder samma pedagogik. De är så insnöade i sin vana att använda just den pedagogiken att de inte tänker efter före om den verkligen är pedagogisk från fall till fall.

Du Hackeman, Du har inte barn, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Hackeman, Du har inte barn, va?

Näeeeeee, inte än.....heh he he he

/ha de gott!

/Pussåkram heladan

/Tjingtjong majstång

/To-de-looooooo

/Rock on

/Haré king

/take care

/lavv jooo

/Vi hörs å störs

/kör försiktigt

/krya på dig HA HA HA HA

/Å DU: gör ingenting som JAG inte skulle gjort....mue he he he

/simma luuugnt!

/Yo mannen!

/My määääään!

/Hejsvejs i lingonskogen

/HALLÅ ? stå på tå? Bli'ru längre då?

/HOOooooowdyyyyyy ! ! ! ! !

/NÄMEEEEN?

/Heil Hitler

/Hej och hjärtligt välkomna !

/Ta't lugnt ta en toy !

/hoppa och skit så får du randiga ben din jävel!

/Baaaaaj !

Link to comment
Dela på andra sajter

Nänä, jag bara menade att föräldrarna använder samma pedagogik. De är så insnöade i sin vana att använda just den pedagogiken att de inte tänker efter före om den verkligen är pedagogisk från fall till fall.

Du Hackeman, Du har inte barn, va?

Den var väl uppenbar eftersom jag refererar till föräldrar som "de".

Låt mig gissa... då kan jag ooomöjligt veta och är inte berättigad att yttra mig?

Roffe, jag ledde tyvärr dig på villovägar i den där tråden du tänker på.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Roffe, jag ledde tyvärr dig på villovägar i den där tråden du tänker på.. 😉

FAN! ! !

Hade tänkt ta en fika med dig på Salinos Café när du kom med barnvagnen!

ok, jag lägger ner 🙁

Men ........ ha de så bra å hälsa frugan!

/r

Link to comment
Dela på andra sajter

Roffe, jag ledde tyvärr dig på villovägar i den där tråden du tänker på.. 😉

FAN! ! !

Hade tänkt ta en fika med dig på Salinos Café när du kom med barnvagnen!

ok, jag lägger ner 🙁

Men ........ ha de så bra å hälsa frugan!

/r

Vi kan ta en fika ändå, käre Roffe. Utan barnvagn. Så länge de serverar alkohol på stället bara. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...