Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tips på prisvärda stormembrans kondesator mickar...

Har använt billig TSM mick förut. Ingen vidare mikrofon i min mening men då tyckte jag den var jättebra och använde till allt.

Sen har jag haft en lite dyrare Generis rör mick som jag är jättenöjd med. Kan tyvärr inte använda den längre eftersom den inte är min. Så nu är det dags att köpa ny.

Funderar också på att köpa två matchade småmembransmickar för att komplettera med.

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Generis GT2? Du kan få köpa min för en billig peng.

Dessvärre låste sig kodlåset på väskan igår, och jag kan inte minnas koden.

Cirkelsåg, någon? 😄

Annars brukar folk säga att B1:an låter väldigt bra. Tusen spänn. Kanske vore något?

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Låset går att öppna med en bordskniv...

Tor den hette så. Hur mycket vill du ha för den? Är den bra sckick?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jadå, den är i bra skick. Förutom en gänga i shockmountet som pajjat, det har jag fixat med en bondeskruv.

Ingen aning. Kan inte minnas vad den kostade. Vad säger ni, forumet?

Redigerat av maxmaxmax
Postat

En av de trevligaste budgetrörmickarna är Oktava MKL2500. Den har verklig karaktär och är kanon på röst. Dessutom står den sig riktigt bra i pris. Finns på Studio Solutions för 3495:- inkl moms ett riktigt kap.

Annars är Studio Projects B1 en jättebra mic. Den saknar lite karaktär, men för pengarna riktigt bra.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

prova gärna. Jag blir förvånad om du lyckas, tror nog på motsatsen. 😄

Tänkte ha väskan framför TV-stunderna. Jag menar, det finns bara 1000 kombinationer på låset. Någon gång måste det klaffa.

Redigerat av maxmaxmax
Postat
Cirkelsåg, någon? 🙂

Köpte ett fempack powertoys på byggmax häromveckan. Bl a sticksåg, slagborr och en ANGLE GRINDER 😄

jag kan nog grejja det där ska du se!

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Är du sugen, får du ringa mig.

Jag åker till stället där inget forum finns. PM:ar mitt nummer.

Postat

prova gärna. Jag blir förvånad om du lyckas, tror nog på motsatsen. :rolleyes:

Tänkte ha väskan framför TV-stunderna. Jag menar, det finns bara 1000 kombinationer på låset. Någon gång måste det klaffa.

Kan man bli, men jag lyckades. Du får ta i lite. Kanske inte blir så vackert efteråt. Och andrahandsvärdet sjunker ju dessutom markant. Om du nu skulle få för dig att sälja den nån gång. :rolleyes:

Postat
B1?

Tror jag vill ha en rör-driven mick.

Nja.. Om du är ute efter rörvärme och välljud så ska du nog satsa på en mic med FET-trissor i och sen ha den kopplad till en micpreamp med rör i.. Det brukar låta bättre i slutändan.

Vet inte hur din budget ser ut men är den låg så ska du nog som maxmaxmax säger satsa på en Studio Projects B1 stormembranare samt möjligen en VTB 1 från samma företag.. Eventuellt kan Claes på forumet kommentera hur det låter ihop då han säljer båda.

Sen sa du nåt om matchade småmembranare.. Eftersom variationerna är så pass små i ljudskillnad på micar i samma serie numera så tycker jag nog att du kan satsa på ett par Line Audio Design CM2.. Hos JAM hittar du dom för 1795:- per par.. Jag har ett par och är helnöjd faktiskt... Funkar suvve från akkgura via kör till overhead på trummor.

Matchade microfoner hörde nog snarare hemma på 50-60 talet då alla micar rent separat var handtillverkade.. Numera så är precisionen högre och mer maskinell så ljudskillnader hörs knappast mellan micar i samma serie. (om vi snackar lågbudget/välljud alltså 😱 )

Postat

Ok. Låter vettigt. Ska kolla upp.

Line Audio CM2 har jag använt som OH på trummor i en studio som jag lånade en gång. Såg inte mycket ut för världen men funkade helt ok då iaf. Skulle gärna testa dom på ack gitarr också då det förmodligen är till det och kanske piano som dom mest kommer användas. Man får väl pallra sig till JAM då.... 😱

Postat

Jämför gärna diverse olika micar på min testsite - så kan du kanske ha lättare att avgöra vilka du tycker bäst om (du får ha överseende med min sångröst... 😱 ).

Ett par småmembranare? Då säger jag tveklöst Oktava MC012 med lämpliga kapslar. De levereras alltid med individuella mätdiagram och är matchade på alla sätt. Vissa "matchade" par, är bara nivåmatchade, men MC012 är välmatchade både nivåmässigt och med hänsyn till frekvensresponsen.

Rörmic? Studio Projects T3, Oktava MKL-2500 eller ADK A51TC - i nämnd ordning, enligt min smak...

Postat

Claes, jag kan inte lyssna på wav filerna? Har testat med alla program jag har som kan hantera ljudfiler. Sitter på Mac.

• 1 månad senare...
Postat

Har köpt en mick för ett tag sen. Eller snarare min flickvän har köpt en mick...

Det blev en TSM MT47 för 2 laxar (i en laxask av aluminium...).

Allt (väska, strömförsörjnings box, kablar etc) ser exakt lika ut som Generis micken.. Låter kalas i mina öron för dom pengarna. Gillar den mjuka rördisten. Blir nästan lite compressor effekt eftersom mikrofonen distar innan mickstärkaren eller för den delen datorn..

Det enda jag kan klaga på för tillfället är att själva mikrofonhuset är dåligt dämpat med en kraftig resonans frekvens. Den har en markant ton om man knackar lätt på den. Men det är inget som jag märker iaf vid insp av sång, gitarr. Kanske blir värre med trummor eller kontrabas..

Men som sagt det är inte min mick, kan bara låna ibland så jag tänkte köpa en Studio Projects B1 i slutet av månaden.

Claes, såg att du bjuder på frakten om man betalar förskott? Då kan du räkna med en liten order den 24.. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.