Jump to content
Annons

laga trasiga BeyerDynamic DT990 Pro


Michael

Recommended Posts

kortfattad förklaring finns nedan om ni inte orkar läsa mina utstuderade hörlursmemoarer. 😎

hallå, dum som jag var använde jag mej av mina egna hörlurar på flygplanet hem från australien i julas och när jag bestämde mej för att gå på toa reste jag mej hastigt utan att tänka på kontakten som stack ut.

resultatet var att kontakten på hörlurarna böjdes run 25 grader! när jag sen kom hem skruvade jag på en 3,5 till 6,3mm propp vilket rätade ut den något. sen när jag använde hörlurarna använde jag alltid en billig 2vägs-splittergrej för att inte förstöra några interna delar på ljudkort osv.

iaf, till slut fick jag nog, plockade fram och dammade av gamla lödkiten, köpte ett nytt fint uttag och knipsade av sladden (då originalkontakten var helgjuten i plast, iditotisk!). döm av min förvåning när jag insåg att det var fyra sladdar som stack ut istället för de tre jag förväntat mej!

dessa sladdar ligger i två par och alla har en kärna i några vita trådar (tror jag) samt omgärdat av koppar. jag mejlade beyerdynamics tech-hjälp för en dryg månad sedan och har allt som allt mejlat sju gånger utan att få ett enda svar av vad de olika sladdarna är. jag har sökt på internet och inte direkt hittat något som jag tycker kan ha hjälpt mej och nu är jag så less på mina gamla billiga sony-hörlurar (som jag dessutom lyckats förstöra. oops!) så jag tänkte jag kan fråga här vad poängen är?

KORT FRÅGA:

min hörlurssladd har fyra stycken inre koppartrådar som ligger i två par, så sladden ser ut som en 8:a ungefär. jag vill löda dessa fyra till en vanlig 3,5mm-kontakt men den har ju bara tre bitar, tip - ring - sleeve... så vad gör man? kan försöka ta kort på hur det ser ut i kväll om jag får tid. de fyra inre sladdarna är alla omringade i varsitt plasthölje av olika färger. tror gult och grönt var ett par samt gult och brunt i ett annat.

nåja, någon som har stött på något liknande eller som har en förklaring? först tänkte jag att en av sladdarna bara var en falsk sladd eller nåt med någon annan uppgift än att skicka elektriska impulser men eftersom jag tror alla är gjorda i koppar verkar väl det konstigt?

nåja, det får räcka så...min fikapaus är över nu! 😱

puss,

~ f

som är less på radiopratartjejen på bandit som kör sen förmiddag och tidig eftermiddag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
KORT FRÅGA:

min hörlurssladd har fyra stycken inre koppartrådar som ligger i två par, så sladden ser ut som en 8:a ungefär.  jag vill löda dessa fyra till en vanlig 3,5mm-kontakt men den har ju bara tre bitar, tip - ring - sleeve... så vad gör man?  kan försöka ta kort på hur det ser ut i kväll om jag får tid.  de fyra inre sladdarna är alla omringade i varsitt plasthölje av olika färger.  tror gult och grönt var ett par samt gult och brunt i ett annat.

Tja, jag skulle ju gissa att du kopplar båda gula till sleeve, kopplar grön till ring och brun till tip (eller tvärsom: grön till tip och brun till ring beroende på vad som är höger/vänster).

Självklart så måste det ju vara fyra trådar eftersom du måste ha två till varje "öra"... Däremot så kan ju dessa vara ihopkopplade någonstans (i ditt fall i kontakten) och använda sig av en gemensam minus.

Obs, jag ger ingen garanti på att denna lösning fungerar... :-)

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

KORT FRÅGA:

min hörlurssladd har fyra stycken inre koppartrådar som ligger i två par, så sladden ser ut som en 8:a ungefär.  jag vill löda dessa fyra till en vanlig 3,5mm-kontakt men den har ju bara tre bitar, tip - ring - sleeve... så vad gör man?  kan försöka ta kort på hur det ser ut i kväll om jag får tid.  de fyra inre sladdarna är alla omringade i varsitt plasthölje av olika färger.  tror gult och grönt var ett par samt gult och brunt i ett annat.

Tja, jag skulle ju gissa att du kopplar båda gula till sleeve, kopplar grön till ring och brun till tip (eller tvärsom: grön till tip och brun till ring beroende på vad som är höger/vänster).

Självklart så måste det ju vara fyra trådar eftersom du måste ha två till varje "öra"... Däremot så kan ju dessa vara ihopkopplade någonstans (i ditt fall i kontakten) och använda sig av en gemensam minus.

Obs, jag ger ingen garanti på att denna lösning fungerar... :-)

/Henning

jag vill ha namn och personnummer tack så jag vet vem jag ska stämma när allt går åt pipan! 🙂

jag prövar nog det här nu i helgen eftersom det verkar som en rätt logisk förklaring..önskar att originalkontakten inte var helgjuten så man kunde kolla hur det ser ut i den!

tack för hjälpen.

kramis,

~ f

som känner av musarmsåkomman idag...tänk om det var något annat än datormusen jag pillat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...