Jump to content
Annons

POD 2.0 Dist


The Edge

Recommended Posts

Tjena!!

Jag är ute efter två sorters distljud. Jag har en POD 2.0, men jag är ganska kass på att skruva till det ljud jag vill ha. Tänkte testa alla presets ikväll, men är det någon som kan berätta hur ni brukar ställa POD:en om ni vill ha dessa ljud:

Ljud 1: Det viktigaste ljudet jag vill kunna ställa in är något fett distljud med 80-tals feeling 😠 Dist som jag gillar har t.ex. Europe, Guns and Roses och även Mötley Crue. Det är i alla fall den genren. Ett riktigt tungt ljud, men ändå inte alldeles FÖR sönderdistad.

Ljud 2: Detta är inte alls lika viktigt, men det vore inte helt fel att kunna ställa in ett ljud som låter som Basket Case med Green Day t.ex. D.v.s. ett modernt american college ljud, eller vad man ska kalla det

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!!

Jag är ute efter två sorters distljud. Jag har en POD 2.0, men jag är ganska kass på att skruva till det ljud jag vill ha. Tänkte testa alla presets ikväll, men är det någon som kan berätta hur ni brukar ställa POD:en om ni vill ha dessa ljud:

Ljud 1: Det viktigaste ljudet jag vill kunna ställa in är något fett distljud med 80-tals feeling 😎 Dist som jag gillar har t.ex. Europe, Guns and Roses och även Mötley Crue. Det är i alla fall den genren. Ett riktigt tungt ljud, men ändå inte alldeles FÖR sönderdistad.

Ljud 2: Detta är inte alls lika viktigt, men det vore inte helt fel att kunna ställa in ett ljud som låter som Basket Case med Green Day t.ex. D.v.s. ett modernt american college ljud, eller vad man ska kalla det

För den första är det igentligen bara bas & treble i mitten, och vrid upp mid lite.

Sen tar du nån förstärkare från 80-talet och har disten på kanske hälften.

Sen kan man ju hålla på och ratta i evigheter, men det är nog grunden iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!!

Johlin: Har suttit och testat lite och inställningarna du sa var verkligen en bra grund. Testade Line 6 Crunch, Drive och Layer är det dom du menade med 80-talsförstärkare? Eller finns det ännu bättre?

Grojn: Wow, den sidan vore perfekt för min del!!! Kommer du på vad den heter får måste du skriva det här. Även om du kommer på det om ett år 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!!

Johlin: Har suttit och testat lite och inställningarna du sa var verkligen en bra grund. Testade Line 6 Crunch, Drive och Layer är det dom du menade med 80-talsförstärkare? Eller finns det ännu bättre?

Grojn: Wow, den sidan vore perfekt för min del!!! Kommer du på vad den heter får måste du skriva det här. Även om du kommer på det om ett år 😎

Med 80-tal menar jag nåt som på min pod 1 heter Rectified. Det är igentligen en förstärkare från 92, eller nåt sånt, men den låter 80-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!!

Johlin: Har suttit och testat lite och inställningarna du sa var verkligen en bra grund. Testade Line 6 Crunch, Drive och Layer är det dom du menade med 80-talsförstärkare? Eller finns det ännu bättre?

Grojn: Wow, den sidan vore perfekt för min del!!! Kommer du på vad den heter får måste du skriva det här. Även om du kommer på det om ett år 😎

Med 80-tal menar jag nåt som på min pod 1 heter Rectified. Det är igentligen en förstärkare från 92, eller nåt sånt, men den låter 80-tal.

OK, den har jag med...ska testa nu 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas massor ju, men måste man ha installerat något i datorn eller hur funkar det?

Ja, du måste ha en programvara installerad + en MIDI-anslutning till (och helst från) din POD. Har du inte MIDI är du lite rökt, även om jag tror att man kanske kan se inställningarna på skärmen och ställa in dem manuellt.

Men info om allt detta och mer därtill finns på CustomTone.Com och Line6.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!!

Johlin: Har suttit och testat lite och inställningarna du sa var verkligen en bra grund. Testade Line 6 Crunch, Drive och Layer är det dom du menade med 80-talsförstärkare? Eller finns det ännu bättre?

Grojn: Wow, den sidan vore perfekt för min del!!! Kommer du på vad den heter får måste du skriva det här. Även om du kommer på det om ett år 😎

Ta simuleringen av Marshalls JCM-800, med den kan man lätt ratta till det som de flesta förknippar med "80-tals" hårdrocksdist...

Mötley/Bon Jovi/Ozzy/Accept mf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas massor ju, men måste man ha installerat något i datorn eller hur funkar det?

Ja, du måste ha en programvara installerad + en MIDI-anslutning till (och helst från) din POD. Har du inte MIDI är du lite rökt, även om jag tror att man kanske kan se inställningarna på skärmen och ställa in dem manuellt.

Men info om allt detta och mer därtill finns på CustomTone.Com och Line6.com

Jo jag har MIDI..Men i så fall kan jag bara koppla från ljudkortet till POD:en. Men detta skulle funka menar du? Fast om någon vet att det går att se inställningarna för sig vore det bra! Jag kan iaf inte hitta det 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar finnas massor ju, men måste man ha installerat något i datorn eller hur funkar det?

Ja, du måste ha en programvara installerad + en MIDI-anslutning till (och helst från) din POD. Har du inte MIDI är du lite rökt, även om jag tror att man kanske kan se inställningarna på skärmen och ställa in dem manuellt.

Men info om allt detta och mer därtill finns på CustomTone.Com och Line6.com

Jo jag har MIDI..Men i så fall kan jag bara koppla från ljudkortet till POD:en. Men detta skulle funka menar du? Fast om någon vet att det går att se inställningarna för sig vore det bra! Jag kan iaf inte hitta det 😎

Du kan ladda hem programvara på Line6 hemsida som gör att du både kan skicka över ljuden via midikabel och även se vilka inställningar som är gjorda ifall du skulle vilja det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har patchwizard till min. Funkar för mig bättre än soundiver.

Bara plugga podens midi in\ut till datorns ut\in, välj rätt in\utgång i patchwizard, sen är det bara att köra.

För lite presets, kolla på http://www.geocities.com/sunsetstrip/studio/2786/pod.html, där finns en hel del presets.

Säger du vad du har för ljudkort och vilka in\utgångar som finns i Patchwizard kan jag hjälpa dig att säga vilken in\utgång du ska ha.

Du kan behöva en midi-gameport-adapter också, jag köpte min för nån hundring i en datoraffär (i brist på musikaffärer).

Lycka till 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...