Jump to content
Annons

Monitor?

Elvlis (oregistrerad)

Recommended Posts

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har aldrig hört ngn studio-monitor som låtit riktigt bra - har hört en del dyrare som ex Mackie, Genelec, KRK, Dynaudio samt "hela" budgetsvängen

med ex Tapco, M-Audio, Event, Phonic, Behringer! Tyckte Genelecs gamla minsting 1029 lät bra i.o.f.s. men den finns ju inte längre och vill köpa nytt!

Finns det ngt riktigt bra? Om det är bra kan det få kosta! (max 15,000 men väldigt gärna mindre än så 😕!)

Annons
Postat

Jag har fastnat helt för ADAM - som du tydligen har lyckats missa... 😕

Om du vill hamna på max 15000:-, så är det P11A som ligger närmast.

I något av de andra forumen jag terroriserar, nämnde någon att han tyckte att ARTist - som är 3000:- billigare för ett par - lät bättre, förutom basen, som är lite klenare än i P11A.

Postat

Nån som har bra koll på dom olika genelecarna? Har suttit med lite olika och vissa har jag blivit helt förälskad i och vissa har jag blivit skitförbannad på (vad fan gör dom med övre mellanregistret? låter hopplöst jobbigt i vissa lådor). Mixade en produktion i ett par 1030:or (tror jag) i våras och det var ju rena drömmen trots klen bas.

Postat
  Claes sa:
Jag har inte gillat Genelec tidigare - och har haft åtminstone en i forumet som tycker som jag - men jag har fått reda på att den nya 8000-serien ska vara ett rejält lyft, så att även Genelec kan komma i fråga numera... :rolleyes:

Får kolla upp. Är det stora fläskpannkakor eller små smidiga? Kostar?

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Just det, ADAM! Dom har jag faktiskt aldrig hört - S1A vore inte helt fel!

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Dom ser ut så här i storlekar ifrån liten data-högtalare till jättebamsing till monitor!

Har bara lyssnat på 8030 (motsvarigheten till gamla 1029) och den lät sämre än 1029, enligt mig, hårt övremellan-register!

Finns i 4st olika storlekar, ifrån 15cm bred o 3.7 kg tung till 29cm/12.7 kg. Priser ifrån 7k till 30k per par (har jag för mig?)

Redigerat av Elvlis
Postat
  Elvlis sa:
Hej!

Just det, ADAM! Dom har jag faktiskt aldrig hört - S1A vore inte helt fel!

S1A är så j-a små, men de är också lite klena i basen - av förklarliga skäl - men de har en härlig upplösning.

Jag skulle sikta på att ha en sub tillsammans med dem - men det beror förstås på vad man har behov av.

Postat
  Elvlis sa:
Hej!

Dom ser ut så här i storlekar ifrån liten data-högtalare till jättebamsing till monitor!

Har bara lyssnat på 8030 (motsvarigheten till gamla 1029) och den lät sämre än 1029, enligt mig, hårt övremellan-register!

Ja men det är precis det jag inte gillar med genelec. Varför släpper dom på så mycket övre mellan?? Man blir ju helt slut i öronen efter en kort stund. Totalt värdelöst.

Postat

Lyssna på ADAM omgående - båda två! :rolleyes: De ger ett högupplöst och naturligt ljud som passar mig som handen i handsken. Sedan är allt förstås en smaksak, så det är inte säkert att de passar er, men det är värt ett försök i alla fall.

Om ni bor i Malmöregionen, så har jag några modeller för demo - och i Stockholmstrakten har jag för mig att JAM har sådana. 😆

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

VacUm sa:
Ja men det är precis det jag inte gillar med genelec. Varför släpper dom på så mycket övre mellan?? Man blir ju helt slut i öronen efter en kort stund. Totalt värdelöst.

- Precis, finns dom som menar att detta är en analytiskt egenskap som gör det lättare att finna "fel" och brister men...

om nu det är så bra kan man väl lika gärna ha eq-höjning mellan 3-5 kHz och då dessutom kunna bypassa eq´n samt njutningslyssna emellanåt också!

Redigerat av Elvlis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.