Jump to content
Annons

Distade gitarrer


neorotic

Recommended Posts

Annons

vad lägger du för effekter nu? hur brukar du göra?

Har du något man kan få ´lyssna på så är det lättare att hjälpa till.

Detta brukar alla skriva först så svara på detta så är det nog fler som kan hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har spelat in gitarrer en längre tid genom at direkt lina in genom pod till dator, det låter bajs.

det bästa sättet att få bra och fina distgitarrer är juh egentligen att mica upp en förstärkare och sedan in i dator. detta kan emellertid vara jävligt svårt , då grannar inte rikigt uppskattar att man lirar in gura kl 0200 en fredag natt.

det finns jävligt bra "högtalarsimulatorer" som vsteffekter däremot. sådan skall du testa, då kan du simultera olika gitarrförstäkrakare samt lägga på efffekter och eq i ett 🙂

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

GuitarSuite är den mest välljudande VST-plugg jag har provat, har även provat Amplitude och GuitarRig).

OK!

Jag har laddat ner den och fått upp den i CubaseSX, lagt upp den på en audiokanal som en effekt. Men hur får man den att låta? Nån speciell inställning?

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör guran rätt i min mic preamp, spelar in i logic. Sedan kör jag med Amplitube som jag tycker låter kalasbra både för tunga som lite lättare gitarrljud. Framförallt är det skit smidigt slippa micka upp, slippa störa grannar flickvänn mm. Dock är det ett minus att du alltid hör ljudet odistat vid inspelningstillfället. Sedan lägger jag på en kompressor kanske eq:ar lite.

Ett ex på hur jag fått in ett enligt mig ganska fett distat ljud kan du hitta här Röck n Roll

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Dock är det ett minus att du alltid hör ljudet odistat vid inspelningstillfället.[...]

Det behöver man inte göra så länge man har ett hyfsat ljudkort och tycker det är rimligt med lite latency. Jag tycker det funkar fint att köra med upp till runt 10 ms latency.

GuitarSuite är den mest välljudande VST-plugg jag har provat, har även provat Amplitude och GuitarRig). Och jämtemot de två är den dessutom mest resurssnål, och är dessutom helt gratis.

Laddas ner på http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Jag har Amplitube som jag gillar skarpt, men det drar lite för mycket CPU för mitt (önskade) arbetssätt. Orka hålla på och bounca ut. :rolleyes: Har tyvärr bara Logic 5.5 utan freezefunktion.

Men jag har testat GSuite lite lätt utan att få till sådär jättebra ljud, men eftersom du och nån mer här på forumet tjatar om att GSuite är så bra så skulle jag behöva lite tips. 😄 Har du några presets att skicka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Amplitube som jag gillar skarpt, men det drar lite för mycket CPU för mitt (önskade) arbetssätt. Orka hålla på och bounca ut.  :rolleyes: Har tyvärr bara Logic 5.5 utan freezefunktion.

Men jag har testat GSuite lite lätt utan att få till sådär jättebra ljud, men eftersom du och nån mer här på forumet tjatar om att GSuite är så bra så skulle jag behöva lite tips.  😄  Har du några presets att skicka?

Det kan jag nog göra. Email? Annars så är det två saker som jag har märkt spelar väldigt stor roll, i a f för distljud:

1. Föga förvånande kanske, men mickarna spelar oerhört stor roll. Först gången jag körde GuitarSuite provade jag med min Burns Brian May-gitarr (via en lite Soundcraft Compact4-mixer), där det sitter single-coil-mickar från Trisonic. Blev okej distljud (spelar ganska hederlig hårdrock/heavy metal), men inte jättebra. Tänkte att jag kanske trots allt hör till den skaran som kanske föredrar uppmickade förstärkare istället för lajnade gitarrer. Men så provade jag att koppla in en av mina strator, med Seymour Duncan Hotrail-mickar (d v s en ganska "hot" humbucker), samma inställningar på GuitarSuite, och då blev de fart på grejorna!! Använde det till slaskarna för våran skiva som vi håller på att spela in nu, och producenten tyckte att det var så bra att vi borde använda det på den färdiga skivan. Nu blev det visserligen inte så, eftersom GuitarSuite inte pallade 48 khz. Men i 44.1 khz så funkar det hur bra som helst. Ska dessutom tillägga att jag fått betydligt bättre resultat med Burns-gitarren när jag kört den genom en Alto micpreamp, den där lilla tvåkanaliga.

2. Det är ju bara två förstärkar-modeller med till GuitarSuite än så länge, en Fender Twin och en Marshall JCM900 (dual reverb). För hårdrocksljud så väljer man ju nästan automatiskt JCM900an; Men på gott och ont så har dom gjort en väldigt naturtrogen simulering på just den JCM900-modellen, som enligt mitt tycke är en av de tråkigaste rörförstärkarna Marshall gjort (JCM900 SL-X är mycket bättre!!). Men precis som i verkliga livet så vänds hela världen upp och ner av att man "kopplar in" en Tubescreamer innan förstärkaren; Då vrider man upp "level" på Tubescreamern, så kan man hålla tillbaka disten på förstärkaren, och får ett i mitt tycke mycket bättre ljud. Sen får man inte heller vara för feg med att ösa på med mellanregistret. Precis som i verkliga livet!!

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

GuitarSuite är den mest välljudande VST-plugg jag har provat, har även provat Amplitude och GuitarRig).

OK!

Jag har laddat ner den och fått upp den i CubaseSX, lagt upp den på en audiokanal som en effekt. Men hur får man den att låta? Nån speciell inställning?

/Kent J.

Är inte riktigt med på hur du menar? Har du ett redan inspelat (rent) gitarrspår? Annars, ska man få den att låta under tiden man spelar får man ju klicka på den där lilla symbolen som ser ut som en högtalare, så att den blir gulmarkerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Prova att spela in linesignalen från din stärkare och kör den genom högtalarsimulatorn i Guitar Rig (stärkarna är inte så bra men högtalarsimuleringen är kalas i Guitar Rig).

Nackdelen med detta är att du måste dra på om det ska låta bra (förutsatt att det är en rörstärkare, transistor låter ju skit oavsett hur mycket man drar på).

Det är ett jäkla pill med mikrofonplaceringen i guitar rig men när man väl får till det så låter det asbra.

Man kan om man har en topp o låda köra in lådan i garderoben och sen dra på.

Ett tips är att dra på försteget till max och slutsteget till ca 2, då får man lite lägre volym men ändå det där varma ljudet.

Have fun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...