Jump to content
Annons

Patch kabel, balanserad eller obalanserad


Sarreman

Recommended Posts

Annons

Normalt sett är de obalanserade. 🙂

Jag har ränt runt i en massa butiker och letat efter balanserade patchkablar men de kliar sig alltid i huvudet. 😛

Så svaret är alltså att det finns både och. Bara att välja efter hur du ska använda dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe.. Dom är balancerade.. men vi kanske inte menar samma sak med patchkablar? 😱

Det jag tänker på är ju naturligtvis dom korta kablarna man har i sin patchbay.

En patchbay är alltså en "låda" man ansluter alla sina effekter och outboardgear till Sen så patchar man enkelt in de effekter man vill använda på gammaldags telefonväxelvis 🙂

T.ex Behringer har sånna patchbays där du kan läsa mer om specifikationerna

http://www.behringer.com/PX3000/index.cfm?lang=ENG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ränt runt i en massa butiker och letat efter balanserade patchkablar men de kliar sig alltid i huvudet. 

Huga!?!

I vilka butiker handlar du?

2 elefanter balanserade, på en liten patchbaykaaaabel.

det tyckte dom var så intressant, så dom gick och hämtade en annan elefant.

 

3 elefanter balanserade......

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen i Malmö bl.a... 😉

Jo, de kan alltid ta fram balanserade kablar, men frågar man efter patchkabel så viftar de med obalanserade.

Hur som helst så är det ju applikationen som får avgöra vad man ska ha. Fast balanserad patchkabel funkar ju även i obalanserade apparater. (Jo, det funkar tvärtom också, men då missar man ju poängen med att ha balanserad utrustning...)

4 elefanter balanserade......

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Det finns väl inte så stor mening med att betala för balanserade kablar när resten är obalanserat? Balanserade patchkablar är det ju aldrig brist på, fast dom finns ju i regel aldrig längre än 1,5m. Det stör mig att behöva löda så fort man behöver en lite längre. Fast jag har iofs gjort lite förlängsladdar till när det kniper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl inte så stor mening med att betala för balanserade kablar när resten är obalanserat? Balanserade patchkablar är det ju aldrig brist på, fast dom finns ju i regel aldrig längre än 1,5m. Det stör mig att behöva löda så fort man behöver en lite längre. Fast jag har iofs gjort lite förlängsladdar till när det kniper.

Du måste ha den största patch-bayen i hela världen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på den ursprungliga frågan är kanske att du bör ha balanserade kablar i en balanserad patchbay om du använder balanserade signalkällor/enheter. Och att du kan klara dig med obalanserade motsvarigheter om du använder signalkällor/enheter med obalanserade anslutningar.

edit: varför går de aldrig att stava rätt från början

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...