schopin Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Hej alla glada! Har länge varit på jakt efter ett fullskaligt midi-klaviatur med vägda tangenter och skön feeling, men de är ju så nedans dyra nya. Var på jam och frågade först men de hade inte ett enda fullskaligt midi-klaviatur. Han såg ut som ett frågetecken och undrade vad fan jag skulle med det till? Räcker gott och väl med 4-5 ovägda oktaver tyckte han. Tomte! Säkert gitarrist också muahaha 😮 nerå. Jag har kollat på fatar och m-audio's och jag är helt inne på m-audio's nu. Det kunde ha varit ytterligare lite vägt, men det var absolut skön feeling i det klaviaturet. Dessutom var hela designen snygg, till skillnad från fatar-klaviaturen. De tar 6000 spänn på estrad för det. Jag har kollat på det för 3500 nästintill nytt. Hur mycket sjunker priset på sådana här varor och hur biligt kan jag komma undan om jag handlar på nätet? Och var i så fall? Känner inte till så många nätbutiker med såna prylar. Pricerunner har inte med det i sortimentet heller. Jag hade hoppats på en jämförelsesökning. I annat fall köper jag för 3500 spänn. Jag är så grymt sugen nu! Tackar för svar i ämnet...
frans m (oregistrerad) Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 det finns lite olika affärer på ätet som är billiga de flesta är tyska dock. lite länkar: thomann cyberstore M-AUDIO Keystation 88 Pro (tror du får betala svensk moms 25% när du handlar därifrån, vet ej om det är inkluderat i priset) http://www.musik-service.de/ProduX/Recordi...ation_88Pro.htm M-Audio Keystation 88-Pro dessa butiker har jag hört bra om. kolla denna tråden för mer info
android Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 3500 låter billigt om du frågar mig (musikcentralen.se tar 4500 för ett demoex). Iofs har jag hört folk klaga på att klaviaturen inte är den bästa, men huvudsaken är ju att du gillar den. Annars kan det ju kanske va intressant att kolla in CME UF8 som ska finnas för ungefär 5000kr på bl.a. JAM (konstigt att de inte visade dig den!). Också 88 vägda tangenter, en bunt rattar och knappar och dessutom har den aftertouch! Fick t.ex. bra kritik i Keyboard magazine (länk till den finns i "das phetto digitalpianotråd" här på forumet!).
android Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 thomann cyberstore M-AUDIO Keystation 88 Pro(tror du får betala svensk moms 25% när du handlar därifrån, vet ej om det är inkluderat i priset) I det svenska priset är momsen inkluderad. Däremot tillkommer ju frakt, och det har jag en känsla av kan bli rätt så mycket med tanke på att den väger en bit över 20kg...
Gorlum Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Kan du få tag i det för ett sånt pris så är det ju lätt värt pengarna...klaviaturen är ju helt okej, lite som ett rhodes ungefär, lite halv-vägt 😄 varning dock för att velocitykurvorna(eller vad det nu heter) är helt värdelösa, dynamiken mellan löst och hårdare anslag är alldeles för liten för att man ska kunna variera styrkan i spelet på ett naturtroget sätt tillsammans med samplade pianon...det slår helt enkelt "i taket" trots att man inte spelar särskilt hårt...helt ospelbart för klassiskt piano 🙁 jag skaffade ett pro88 men bytte snabbt in det när jag märkte detta. men i övrigt är det ju mycket funktioner för pengarna 🙂 så om du kan leva med det så är det ju bara att köpa. för mer info om velocityproblemen, kolla testet av pro88 i studiotidningen(minns ej vilket nummer) lycka till
Palm (oregistrerad) Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 (redigerat) Däremot tillkommer ju frakt, och det har jag en känsla av kan bli rätt så mycket med tanke på att den väger en bit över 20kg... Thomann tar 15 Euro för frakt till Sverige, oavsett beställningens storlek / antal kilo. Hej! Redigerat 26 juli 2005 av Palm
android Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Däremot tillkommer ju frakt, och det har jag en känsla av kan bli rätt så mycket med tanke på att den väger en bit över 20kg... Thomann tar 15 Euro för frakt till Sverige, oavsett beställningens storlek / antal kilo. Oj, där ser man... Schysst. 🙂
mornel Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Annars kan det ju kanske va intressant att kolla in CME UF8 som ska finnas för ungefär 5000kr på bl.a. JAM (konstigt att de inte visade dig den!). Också 88 vägda tangenter, en bunt rattar och knappar och dessutom har den aftertouch! Fick t.ex. bra kritik i Keyboard magazine (länk till den finns i "das phetto digitalpianotråd" här på forumet!). CME UF8 fick även väldigt bra recension i senaste numret av Sound on Sound.
schopin Postat 26 juli 2005 Trådstartare Postat 26 juli 2005 ..helt ospelbart för klassiskt piano hehe, jag är klassisk pianist så 😄 fast jag har aldrig spelat på ett digitalpiano för typ under 20 000kr som ens liknar någonting för klassiskt spel. jag kommer inte att spela in så mycket kassiskt med det ändå. har åtkomst till dussintals flyglar hela dagarna annars så 😛 Det är helt klart ett lyft från min 5-oktavers midi-keyboard som jag har nu hur som helst. Sedan finns ju möjlighet att editera toner i efterhand när man jobbar digitalt 😄 nästan ett måste (tyvärr) när klaviaturen inte ger en rättvis chans. jag ska och prova det ikväll hur som helst. har bara lirat lite smått på estrad förut. jag tyckte att det var lite halvbra vägt då, men det var inte sladdrigt vill jag minnas. jag är fantastiskt känslig i fingertopparna så det kanske går att kompensera velocitytopparna haha 😛 dessutom är det fantastiskt snyggt som sagt. Vore schysst att testa CME UF8 också. Tror jag drar iväg och gör det nu 🙂 Tack för svaren! Jag hör av mig om resultat lite senare. Jag är så grymt sugen på nytt klaviatur så jag vet inte om jag kan vänta på ett CME UF8 ändå 😛 hej!
schopin Postat 26 juli 2005 Trådstartare Postat 26 juli 2005 (redigerat) Tjaa, va fan, jag slog till. Lillebror har fått en storebror Jag får ju käka nudlar och gröt i en månad eller tre men. Hellre köpa dyra prylar, lira och ha kul än att sitta med en fläskig oxfilé och bara vara allmänt ful! Nån som vill köpa lillebror förresten? 🙂 Jag behöver stålar så att storebror får plats på en större yta haha. Mitt första intryck: inte fullvägt alls hehe. Ashöga vita tangenter och grunda svarta tangenter. Vette fan vad de har tänkt med de som har designat. Men way better än mitt förra så. Dessutom var CME slut på jam så jag fick inte prova. "Det man inte veeet.... lalalalalalala" 🙁 Nån som vet var jag kan hitta en pdf-manual till åbäket? Fanns ju 700 rattar =/ r/ en till Redigerat 26 juli 2005 av schopin
Klontarf Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Uhh, 's that a speaker or are you just happy to see me??? Seriöst: CME UF8 eller Fatars största vägda?? Skall skaffa ett jag med... vill ej dras med velocityproblem och annat skräp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.