Jump to content
Annons

Hur spelar ni in?


Carl_B

Recommended Posts

Tja!

Tänkte bara höra lite hur ni spelar in från era synthar, gitarrer, micar, kaffeapparater osv...

Jag är väldigt ny inom hårdvara.. har alltid nöjt mej med vsts... men nu så ville ja ha en fet synth så ja köpte mej en virus c... e skitnöjd 😉

iaf åter till frågan..

Jag använder FL Studio och lägger till en midi-out som är kopplad till virusen... där lägger ja in noter osv... och recordar sedan till wav... men det blir väldigt mycke meck fram och tillbaka eftersom jag ofta märker att någonting är fel.. kanske vill ändra tempo från 140 till 136 till exempel... o ännu värre blir det ifall jag har använt ett annat ljud på virusen... då måste jag skruva till det andra för att recorda om och sedan gå tillbaka till det andra som jag jobbar med för tillfället... är det bara jag eller ska det vara så mycke meck med hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är min erfarenhet också. Men jag brukar mest köra ett spår på min microKORG, och låta resten av spåren köras av vsts. Då kan jag när jag börjar känna mig klar spela in microkorgen till en wavfil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mina h/w synthar genom en 12 kanals mixer, i vilken jag även kör in Audiophile ljudkortet. Mixern kör jag sedan in i genom line-ingången på datorns interna ljudkort för mixdown till komplett wav av hela låten (via SoundForge). Men MIDI-spår förblir alltså MIDI-spår i Cubase, jag gör aldrig om dem styckevis till WAV. Endast hela låten till WAV alltså.

Är inte helt nöjd med denna konfiguration dock...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Edit: Ska kanske lägga till att de flesta av mina synthar/moduler är multi-timbrala, därav mindre behov att göra om till wav spår förmodar jag...

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

jag börjar med tempo't, låtarna går oftast i Rockfart (f'låt, hahaha)

skapar ett klickspår i Acid

guitar -->boxar-->mixer-->record i Acid

som spelar upp öppna spår och spelar in från vald ljudkälla (Mic.)

MiDi via Cubase-->record i Acid

som spelar upp öppna spår och spelar in från vald ljudkälla (MiDi)

eller

MiDi via en annan PC,

ProTools-->boxar-->mixer-->record i Acid

som spelar upp öppna spår och spelar in från vald ljudkälla (Mic.)

och/eller

Bas, Stråkmaskin / whatever -->boxar-->mixer-->record i Acid

som spelar upp öppna spår och spelar in från vald ljudkälla (Mic.)

efter inspelning så knycklar jag till ljuden med SoundForge

mixar på sång, trummor och kaffe efter behov(som alltid finns)

en god mixer är navet i produktionen.

(vad det nå'n som sa kaffe?)

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mina h/w synthar genom en 12 kanals mixer, i vilken jag även kör in Audiophile ljudkortet. Mixern kör jag sedan in i genom line-ingången på datorns interna ljudkort för mixdown till komplett wav av hela låten (via SoundForge). Men MIDI-spår förblir alltså MIDI-spår i Cubase, jag gör aldrig om dem styckevis till WAV. Endast hela låten till WAV alltså.

Är inte helt nöjd med denna konfiguration dock...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Edit: Ska kanske lägga till att de flesta av mina synthar/moduler är multi-timbrala, därav mindre behov att göra om till wav spår förmodar jag...

multi-timmer? huh? 😉

min virus kan ja skicka ut till flera midikaneler... men då blir de inga interna effekter på vilket är lite synd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en Yamaha Motif 6 som masterklaviatur genom ett Midex 8.

sen har jag en Korg MS2000r, en JV1080 med Techno och Vintage expansions, en Waldorf Micro Q oxå MIDIkopplade och dessa kör jag rakt in i varsin stereokanal genom en Creamware 24/96 omvandlare genom ASIO direkt in i Cubase och kör Cubase SX mixern istället för hårdvarumixer....

Sedan har jag en TC-M-One, en LExicon MPX1 och en TC-M300 kopplade genom en egen Creamware 24/96 omvandlare..oxå rätt in i Cubase SX genom ASIO... sedan har jag routat ut signalerna från Cubase till effekterna och sedan tillbaka in igen... vilket gör att jag kan köra hårdvarueffekter på VSTi's om jag vill... 😉

Sedan har jag gjort patch-mappar till alla instrument och effekter och styr dessa via midi från Cubase patchmanager...

snurrigt?? kanske...men detta ger mig "total recall" på varje mixprojekt..och

jag spelar aldrig in några Wavefiler utan kör direktmonitor o mixar o styr...sedan kör jag ut hela paketet digitalt ( s/pdif ) genom en DBX Quantum multibandsprocessor till en annan dator...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

multi-timmer? huh?  😉

min virus kan ja skicka ut till flera midikaneler... men då blir de inga interna effekter på vilket är lite synd...

Haha... multi-timbre/timbral hette det på den tiden mina h/w synthar härstammar från.. att kunna köra flera kanaler/ljud på samma synth samtidigt.. du vet, sånt som är givet på softsynthar, men definitivt inte är det på gamla h/w synthar som t.ex Juno 106 o.d. 🙂

Jag HAR ju sagt att jag varit borta 15 år från musiken och är därav rookie på nytt... 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...