Jump to content
Annons

Nybörjarproblem med Cubasis VST 5.0


Bernt

Recommended Posts

Jag är ständig nybörjare med musikskapandet på datorer. Först använde jag Creative Prodikeys, en kombination av vanligt tangentbord och keyboard MIDI apparatur, som i och för sig var en rolig leksak. Största problemet att tangenterna var av dragspelsstorlek, största fördelen att mjukvaran Creative Prodikeys DM 1.0 var föredömligt enkel att använda. Men nu har jag skaffat en ordentligt M-Audio Radium 61 keyboard. Problemet är mjukvaran. Kunde för mina syften gärna fortsätta använda Creative programmet, men det tycks vara designat för Prodikeys, och fungerar inte med Radium. Så jag köpte Cubasis VST 5.0, och nu har jag problem. Några frågor:

(1) VST instrumenten som medföljer förefaller alla omöjliga att använda. Det är inte så mycket fråga om latens, som att det tillkommer en massa extra ljud som jag inte blir av med. Ljudkortet är SB Live 24-bit (inre), jag förmodar att det är för dåligt?

(2) I Output-listan hittar jag till min glädje även mina gamla synthar Creative Soundfont Synth och Microsoft GS Wavetable. Ljudet är också helt OK om jag använder dessa. Men jag har andra problem

(a) Jag kommer inte på något sätt att välja andra instrument än piano då jag använder Microsoft-synthen. Hur får jag fram resten? Patchname fungerar inte.

(😳 Med Creative synthen lyckas det däremot att välja alla instrument som finns via Patchname. De låter också som de skall från keyboarden. Men jag har ett annat problem. Jag har blivit van vid att spela flera instrument samtidigt (OBS! Jag menar vad jag skriver, inte att jag bandar dem skilt och sedan spelar upp dem på varandra). Att spela två instrument samtidigt (t.ex. piano + stråkar) lyckades alldeles utmärkt med Prodikeys-leksaken, men i Cubasis tycks det vara stopp. Har försökt med Tracks och Channels, men samtidigt får jag inte spåren att spelas från keyboarden. Kan det faktiskt vara möjligt att Cubasis saknar denna möjlighet?