Jump to content
Annons

The Chicken


funkar det?  

12 röster

  1. 1. funkar det?

    • jajemen..!
      0
    • mer än bara det
      2
    • ja
      5
    • nja
      3
    • nej
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: The Chicken

ARTIST/GRUPP: Jazzman

GENRE: Funk

LÅTLÄNGD: 1.43

KOMPOSITÖR: originallåt/musik: Alfred "Pee Wee" Ellis, arr: jazzman

PRODUCENT: Jazzman

EV. MEDVERKANDE: Jazzman

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.4 megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: här

funkar det?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Easy listening funk, det är schysst. Beror ju på vad du vill åt, men spontant tycker jag att ljudbilden låter lite lös, ungefär som att det är från en livespelning. Mina tankar: trummorna och basen borde sitta tight, tight ihop och vara mer "in-your-face", elakare ljud på orgeln och lite mer tyket spelad. Mer tryck på groovet helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter schysst! Skulle dock gärna höra lite mer ghostnotes på trummorna för att funka till det lite. Lyssna in dig på Maceo Parkers version så förstår du vad jag menar 🙂

Kul med funk hur som helst! Mer funk åt folket! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det funkar, men det blir inget drag. Hade varit skönt med lite balla breaks. Annars är det en standard-skol-funk känns det som. En Casiokeyboard-demolåt :rolleyes:

Lite våghalsigare utbrott på diverse instrument hade groovat till det tror jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt, fan vad kul att höra sån här musik. Det låter gött...

Stör mig också lite på trummorna... lite lite tryck (dock har jag små högtalare då jag sitter på jobbet). Skulle gärna höra att du blandade upp den sjungande snaretrumman med kortare snareslag. Vill även fläska på lite mer med percprylar och fram med gitarren mer... lite skitigare också... men det brukar jag ju alltid skriva. 😱

Men det svänger som en serpentinväg i alperna... hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

..jorrå. Den här gillar jag. Det enda jag tänkte på rent spontant är att du kanske skulle kunna öka tempot liiiiiiiiiiiiiiiiite. Typ öka med 2-3 bpm. Lite mer tempo. Men bara lite som sagt....tycker jag iallafall.

Well done!! 😄🙁

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar kombinationen av orgel och elpiano (är det ett rhodes? kommer från något VSTi?). Borde prova det nån gång.

Jag tycker att xylofonen borde vara starkare och/eller bytas ut mot nåt annat ljud, så kanske melodin/hooken sätter sig bättre, nu är det "mellanspelen" som känns bäst!

Visst är trummorna liveinspelade? 😄 Trevligt med lite sånt mot alla trumsamplingar...

I vilket fall - jazzman, long time no see! Du har missat min senaste låt här, tror att du skulle gilla den. 🙁

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

man tackar för kommentaren david!

rhodeset kommer från NI Elektrik Piano. Shyssta ljud faktiskt.

Trummor är inte live utan Dfh superior, kul att det låter riktigt proddat! 🙁

ska kika på din låt då.

edit. har ju för tusan redan gett min åsikt!

😄

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

funkar det?

FUNKar det? 😄

Nja, gränsfall faktiskt. Det låter väldigt mkt som Yamaha-demosarna på din synt tyvärr 🙁 Det blir inge fylligt o proffsigt, utan det låter väldigt hemmapulat.

Svårt att säga vad som är fel, men det går lite för sakta. De behövs mer botten & mkt mer ös. Lyssna på orginalet två gånger o pröva att mixa om det lite.

Lite underligt slut, men samtidigt lite tufft, men det borde vara tydligare om det ändå ska vara så abrupt.

Du har fått till trum-programmeringen ovanligt bra dock 🙁 Grattis 😄

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, det här var lite för slätstruket för min smak..därför röstade jag nja..

när jag tänker på the chicken tänker jag först å främst på Jacos version å då svänger det ju utav h-vete..så kanske inte rättvist att jämföra med den.

mer sväng, smuts, mindre xylofon..ok..de e ju smaksak förstås..

kul med livetrummor dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fint, men måste få gnälla lite.

Mycket känns väldigt stressigt spelat. Speciellt bas/klavinett/rhodes. Lugna ner dig är mitt tips 😕

edit: Hur känner du underdelningarna??

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Hur känner du underdelningarna??

hm.. egentligen borde jag tänka fjärdedelar för att få det tyngre, men tror ja halkar över till åtondelskänslan ibland.

Kul att du gillar. 🙂

Tänk 16-delar och stampa 1/4. Då får du ordning på tajmen. I sån här musik tycker jag det är skitkänsligt när musikerna stressar.

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Hur känner du underdelningarna??

hm.. egentligen borde jag tänka fjärdedelar för att få det tyngre, men tror ja halkar över till åtondelskänslan ibland.

Kul att du gillar. 🙂

Tänk 16-delar och stampa 1/4. Då får du ordning på tajmen. I sån här musik tycker jag det är skitkänsligt när musikerna stressar.

får prova med det nästa gång då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Tog fram en gammal Jimmy McGriff LP med Funky Junk för att ha något att jämföra med...

Som Vacum skrev skulle jag lugna tempot lite. Basen kan vara lite fetare o tightare med trummorna. Jag saknade lite antingen blås eller funkgitarr...

Men det var riktigt skönt att lyssna på! Det känns att du har en asbra känsla för orgeln och trumprogrammering!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte först låten lät alldeles för tunn...men efterhand tycker jag att det bara är basen som är för tunn - den behöver fetas till lite... Börja där!

Bra låt föresten 🙂

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...