red_house_painter Postat 20 juli 2005 Postat 20 juli 2005 Vet inte om nĂ„gon hĂ€r lyssnar pĂ„ "Cat Power". Men om ni nu vill vara olagliga, sĂ„ ladda ner lĂ„ten "He War" och hjĂ€lp mig. Skrev Stina Nordenstam eftersom det i stort sett pĂ„minner om det ljudet ocksĂ„. (de första plattorna. Har ej lyssnat pĂ„ den senaste) Jag syftar pĂ„ det lĂ„gmĂ€lda gitarrljudet. Det lĂ„ter ju nĂ€stintill kasst. Jag vet att hennes platta var inspelad i kyrkan. Men hur fĂ„r man till ett sĂ„dant ljud? Ăr det sjĂ€lva gitarrljudet eller Ă€r det lagt pĂ„ nĂ„got speciellt sĂ€tt i mixen? TĂ€nker hela tiden pĂ„ detta. KONSTANT! Jag behöver fĂ„ fram sĂ„dant hĂ€r ljud nĂ€mligen. Vet heller inte var jag skulle placera den hĂ€r topicen just hĂ€r. Men det kĂ€ndes lite halvt fel att stoppa den under inspelning. Det kanske Ă€r allmĂ€nt Ă€ndĂ„ đ
joachime Postat 21 juli 2005 Postat 21 juli 2005 Jag har inte tillgÄng till Cat Power och det var flera Är sedan jag hörde henne senast. Men jag kan inte minnas nÄgot speciellt med gitarrljudet. Har du testat att spela in gitarren med en enkel dynamisk mikrofon? KAnske Àr just den enkelheten du letar efter. Och om du lyssnar pÄ tidigare album sÄ kan jag tÀnka mig att hon spelade pÄ rÀtt enkla gitarrer. SÄ testa att spela in med din sÀmsta gitarr!
red_house_painter Postat 22 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2005 Ljudet lĂ„ter ju simpelt! Det Ă€r vĂ€l det som Ă€r sjĂ€lva grejen antar jag. Det lĂ„ter ju tom dĂ„ligt. Fast snyggt, det passar ju musik perfekt Det lĂ„ter mer som om de kopplat in gitarren dirket i nĂ„got jĂ€ttebrusigt mixerbord. Men det Ă€r bara vad jag tycker. Jag har inte sĂ„ stor erfarenhet av sĂ„dant. Jag har en skitkass gitarr nĂ€r jag spelar in.. En Rickenbacker 360 đ Den lĂ„ter ju bĂ€st till allt! LĂ„ter verkligen skit och Ă€r jĂ€ttebra att spela med. BĂ€ttre inspelningsgitarr tror jag inte finns faktiskt. (lĂ€t det ironiskt? Nej jag Ă€r seriös) Men det Ă€r samtidigt "Ricksoundet" liksom. Jag kan försöka klippa lĂ„ten och posta upp en bit hĂ€r sĂ„ att alla kan höra vad det Ă€r jag menar.
red_house_painter Postat 22 juli 2005 TrÄdstartare Postat 22 juli 2005 Nu har jag fixat en liten lÄtlÀnk! Klippet Àr bara pÄ ca 35sek. Det handlar om gitarren som kommer in precis efter pianot. Cat Power - He War SÀg till nÀr lÀnken inte fungerar nÄgot lÀngre. Funkar bara i nÄgon vecka eller till ett visst antal nedladdningar.
Piccazzo Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 Relativt Rent ljud med en aningen dist sunkigt spelat borde ju replikera detta ljud rÀtt bra. Finns flera presets i AMplitube som oxÄ lÄter sÄdÀr.
red_house_painter Postat 22 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2005 Men Ă€r det stĂ€rkarinspelat? Har testat med bĂ„de stĂ€rkare osv. Fick inte fram det ljudet jag ville ha. Ăr amplutide en plugg man kan ladda ner gratis? Har hört talas om det. Vore kul att testa det!
joachime Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 (redigerat) Kompgitarren? Tycker det lÄter liten stÀrkare (med ett 10" eller 12" element) pÄ medelstark ljudvolym. Gissar pÄ en enkel dynamisk mick riktad mot yttre delen av högtalarmembranet. Kanske en transistorstÀrkare och alldeles sÀkert en gitarr med humbuckermickar. Edit: Lyssnat igen. En frÄga, blir gitarren mer distad under lÄtens gÄng? LÄter som hon har backat pÄ gitarrens volymkontroll. Testa att ratta fram ett ljud med volymkontrollen pÄ typ trean. Redigerat 22 juli 2005 av joachime
MONO (oregistrerad) Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 jag minns inte vilken lĂ„t.... men nĂ€r Keith Richards ville ha riktigt smutsigt sound pĂ„ gitarren sĂ„ spelade han in den pĂ„ en kassettbandspelare.... men det Ă€r vĂ€l ingen hĂ€r mer Ă€n jag som vet vad det Ă€r för nĂ„got. đ för övrigt sĂ„ Ă€r det inget fel pĂ„ Rickenbacker... jag köpte min i strax efter att The Jam slĂ€ppte LP:n "This Is The Modern World" den var grym! jag var korkad nog att sĂ€lja den för att jag hade en otroligt svartsjuk flickvĂ€n pĂ„ den tiden... jag hade ju för 17 köpt gitarren nĂ€r jag var tillsammans med en annan... det hĂ„ller ju inte, tyckte hon... Grattis till dig som vevar friskt pĂ„ en Vinröd Rickenbacker 330 Ă€r det förresten nĂ„got att efterstrĂ€va... alltsĂ„ att fĂ„ soundet att lĂ„ta falskt? annars Ă€r det Ă€r relativt lĂ€tt fixat... HĂ€ll först i dig en stor mĂ€ngd berusningsmedel... stĂ€m sedan din gitarr (sĂ„ gott du kan)... och sedan spela in din lĂ„t... följande morgon vaknar du upp bakis och framemot kvĂ€llen kan du lyssna pĂ„ ditt track... How about that?
Sushi Brother Postat 22 juli 2005 Postat 22 juli 2005 HÀll först i dig en stor mÀngd berusningsmedel... stÀm sedan din gitarr (sÄ gott du kan)... och sedan spela in din lÄt... följande morgon vaknar du upp bakis och framemot kvÀllen kan du lyssna pÄ ditt track... How about that? Eller varför inte anvÀnda en gitarr för vÀnsterhÀnta, sÄ att det lÄter som att du verkligen försöker spela, men inte kan?
red_house_painter Postat 22 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2005 haha nu börjar visst alla balla ur hĂ€r đČ joachime ska testa detta. lĂ„ter isĂ„fall mer troligt med en transistorstĂ€rk. kanske gĂ„r att fixa fram det ljudet med en basstĂ€rkare? Hm allt gĂ„r att testa. Ska försöka fixa det. Detta med volymkontroll pĂ„ gitarr lĂ„ter intressant! Har inte tĂ€nkt pĂ„ det. Man kan ju fĂ„ ett mer instĂ€ngt ljud med mindre volym pĂ„ gitarren. Har aldrig lekt med volym pĂ„ gitarr dĂ„ jag jĂ€mt kört gitarr pĂ„ fullt! đđ lavrell đ ja, lite granna kanske đ MONO Nja, det Ă€r vĂ€l inte tanken att fĂ„ det att lĂ„ta sĂ„ falskt. Men ibland Ă€r det snyggt med lite disonans. Det Ă€r mer det mystiska ljudet jag vill Ă„t. Inte falskheten. Det jag menade med Rickenbacker Ă€r att den lĂ„ter "skit" đ det var ju dĂ€rför jag köpte den. Skitbra studiogitarr helt enkelt. Har ju en massa andra prylar att spela med. Men Ricken gĂ„r bĂ„de före 335an och les paulen nĂ€r det kommer till inspelning. Synd att du inte har kvar gitarren đ Sushi Brother Bra idee! Har dock ingen bekant som lirar vĂ€nstergitarr. Men jag ska nog testa med att byta strĂ€ngar upp och ner đ ifall det nu inte funkar att spela in med basstĂ€rkaren som jag tĂ€nkt göra. Jag kom pĂ„ att jag anvĂ€nt den tidigare. Den finns i en replokal som jag inte besökt nu pĂ„ ett tag. Ska nog Ă„ka dit nĂ€r jag fĂ„r tid över đ Fler tankar?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.