Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om nÄgon hÀr lyssnar pÄ "Cat Power". Men om ni nu vill vara olagliga, sÄ ladda ner lÄten "He War" och hjÀlp mig. Skrev Stina Nordenstam eftersom det i stort sett pÄminner om det ljudet ocksÄ. (de första plattorna. Har ej lyssnat pÄ den senaste)

Jag syftar pÄ det lÄgmÀlda gitarrljudet. Det lÄter ju nÀstintill kasst.

Jag vet att hennes platta var inspelad i kyrkan. Men hur fĂ„r man till ett sĂ„dant ljud? Är det sjĂ€lva gitarrljudet eller Ă€r det lagt pĂ„ nĂ„got speciellt sĂ€tt i mixen?

TÀnker hela tiden pÄ detta. KONSTANT! Jag behöver fÄ fram sÄdant hÀr ljud nÀmligen.

Vet heller inte var jag skulle placera den hĂ€r topicen just hĂ€r. Men det kĂ€ndes lite halvt fel att stoppa den under inspelning. Det kanske Ă€r allmĂ€nt Ă€ndĂ„ 🙂

Annons
Postat

Jag har inte tillgÄng till Cat Power och det var flera Är sedan jag hörde henne senast. Men jag kan inte minnas nÄgot speciellt med gitarrljudet.

Har du testat att spela in gitarren med en enkel dynamisk mikrofon? KAnske Àr just den enkelheten du letar efter. Och om du lyssnar pÄ tidigare album sÄ kan jag tÀnka mig att hon spelade pÄ rÀtt enkla gitarrer. SÄ testa att spela in med din sÀmsta gitarr! :rolleyes:

Postat

Ljudet lÄter ju simpelt! Det Àr vÀl det som Àr sjÀlva grejen antar jag. Det lÄter ju tom dÄligt. Fast snyggt, det passar ju musik perfekt :rolleyes:

Det lÄter mer som om de kopplat in gitarren dirket i nÄgot jÀttebrusigt mixerbord. Men det Àr bara vad jag tycker. Jag har inte sÄ stor erfarenhet av sÄdant.

Jag har en skitkass gitarr nĂ€r jag spelar in.. En Rickenbacker 360 😉

Den lÄter ju bÀst till allt! LÄter verkligen skit och Àr jÀttebra att spela med. BÀttre inspelningsgitarr tror jag inte finns faktiskt. (lÀt det ironiskt? Nej jag Àr seriös)

Men det Àr samtidigt "Ricksoundet" liksom.

Jag kan försöka klippa lÄten och posta upp en bit hÀr sÄ att alla kan höra vad det Àr jag menar.

Postat

Nu har jag fixat en liten lÄtlÀnk!

Klippet Àr bara pÄ ca 35sek. Det handlar om gitarren som kommer in precis efter pianot.

Cat Power - He War

SÀg till nÀr lÀnken inte fungerar nÄgot lÀngre. Funkar bara i nÄgon vecka eller till ett visst antal nedladdningar.

Postat

Men Àr det stÀrkarinspelat? Har testat med bÄde stÀrkare osv. Fick inte fram det ljudet jag ville ha.

Är amplutide en plugg man kan ladda ner gratis? Har hört talas om det. Vore kul att testa det!

Postat (redigerat)

Kompgitarren? Tycker det lÄter liten stÀrkare (med ett 10" eller 12" element) pÄ medelstark ljudvolym. Gissar pÄ en enkel dynamisk mick riktad mot yttre delen av högtalarmembranet. Kanske en transistorstÀrkare och alldeles sÀkert en gitarr med humbuckermickar.

Edit: Lyssnat igen. En frÄga, blir gitarren mer distad under lÄtens gÄng? LÄter som hon har backat pÄ gitarrens volymkontroll. Testa att ratta fram ett ljud med volymkontrollen pÄ typ trean.

Redigerat av joachime
MONO (oregistrerad)
Postat

jag minns inte vilken lĂ„t.... men nĂ€r Keith Richards ville ha riktigt smutsigt sound pĂ„ gitarren sĂ„ spelade han in den pĂ„ en kassettbandspelare.... men det Ă€r vĂ€l ingen hĂ€r mer Ă€n jag som vet vad det Ă€r för nĂ„got. 😆

för övrigt sÄ Àr det inget fel pÄ Rickenbacker... jag köpte min i strax efter att The Jam slÀppte LP:n "This Is The Modern World"

den var grym! jag var korkad nog att sÀlja den för att jag hade en otroligt svartsjuk flickvÀn pÄ den tiden... jag hade ju för 17 köpt gitarren nÀr jag var tillsammans med en annan... det hÄller ju inte, tyckte hon...

Grattis till dig som vevar friskt pÄ en Vinröd Rickenbacker 330

Àr det förresten nÄgot att efterstrÀva... alltsÄ att fÄ soundet att lÄta falskt?

annars Àr det Àr relativt lÀtt fixat...

HÀll först i dig en stor mÀngd berusningsmedel... stÀm sedan din gitarr (sÄ gott du kan)... och sedan spela in din lÄt... följande morgon vaknar du upp bakis och framemot kvÀllen kan du lyssna pÄ ditt track... How about that?

Postat
HÀll först i dig en stor mÀngd berusningsmedel...  stÀm sedan din gitarr (sÄ gott du kan)...  och sedan spela in din lÄt...  följande morgon vaknar du upp bakis och framemot kvÀllen kan du lyssna pÄ ditt track...  How about that?

Eller varför inte anvÀnda en gitarr för vÀnsterhÀnta, sÄ att det lÄter som att du verkligen försöker spela, men inte kan?

Postat

haha nu börjar visst alla balla ur hĂ€r đŸ˜Č

joachime ska testa detta. lÄter isÄfall mer troligt med en transistorstÀrk. kanske gÄr att fixa fram det ljudet med en basstÀrkare? Hm allt gÄr att testa. Ska försöka fixa det. Detta med volymkontroll pÄ gitarr lÄter intressant! Har inte tÀnkt pÄ det.

Man kan ju fĂ„ ett mer instĂ€ngt ljud med mindre volym pĂ„ gitarren. Har aldrig lekt med volym pĂ„ gitarr dĂ„ jag jĂ€mt kört gitarr pĂ„ fullt! 😆😄

lavrell 🙂 ja, lite granna kanske 😛

MONO Nja, det Àr vÀl inte tanken att fÄ det att lÄta sÄ falskt. Men ibland Àr det snyggt med lite disonans. Det Àr mer det mystiska ljudet jag vill Ät. Inte falskheten.

Det jag menade med Rickenbacker Ă€r att den lĂ„ter "skit" 😄 det var ju dĂ€rför jag köpte den. Skitbra studiogitarr helt enkelt. Har ju en massa andra prylar att spela med. Men Ricken gĂ„r bĂ„de före 335an och les paulen nĂ€r det kommer till inspelning. Synd att du inte har kvar gitarren 🙁

Sushi Brother Bra idee! Har dock ingen bekant som lirar vĂ€nstergitarr. Men jag ska nog testa med att byta strĂ€ngar upp och ner 🙂 ifall det nu inte funkar att spela in med basstĂ€rkaren som jag tĂ€nkt göra. Jag kom pĂ„ att jag anvĂ€nt den tidigare. Den finns i en replokal som jag inte besökt nu pĂ„ ett tag. Ska nog Ă„ka dit nĂ€r jag fĂ„r tid över 😆

Fler tankar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.