Jump to content
Annons

vad har ni för prylar i studion?


Sesam111

Recommended Posts

Du satsar på ett unikt sound antar jag.  😄

undrar om han spelar tras-metal med skotsk säckpipa som ledinstrument eller nåt - allt annat verkar ju sprucket eller trasigt. 😏

Var det någon som nämnde Lotteri?? Så man kunde köpa det man drömmer om.

Tänkte ett tag ta ett lån för att skaffa ett nytt keyboard eller en fin gitarr, men den gitarr som jag sett ut finns inte tillverkad ännu, ens i USA. Då spelar det ingen roll att jag inte blev beviljad lånet heller...

jag funderar starkt på att låna lite pengar av min kära far. han har en hel del undanstoppat och han vet att jag betalar tillbaka eftersom jag lånat av honom flera gånger förut.

lite av charmen med att inte ha för mycket pengar är väl att man kan drömma mycket mer om sådant som man inte har råd. skulle nog vara ganska trist att leva om man fick precis allt som man ville hela tiden.. en av höjdpunkterna för mej här i livet är ju när jag köper något jag länge sparat till eller hittar en skiva jag alltid velat ha. då blir ju vad det nu är värt så mycket mer oxå! t.ex så uppskattar jag mitt cubase se som jag köpte för något år sedan tio gånger mer än den nerladdade kopian av cubase sx 2 jag latjade med innan...

~ fillosåforce

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Eeehh...hela den musikaliska uppväxten från 5-20 års ålder hade för mig enbart följande instrumentsättning i solo eller bandprojekt: bongotrummor, akustisk gitarr (nämnda sketgitarr som bara är bra på att öka fingerstyrkan), visselpipa, minimunspel, claves, tamburin, mungiga och maracas. Lite senare i denna epok (strax före 20), tillkom föräldrarnas elorgel. Denna orgel finns nu i en replokal för ett helt annat band. Obs. glömde elgitarren jag köpte från Hobbex för ca. 500 kr. Världens sämsta gitarr? Tjocka e-strängen lät rätt ok dock och jag brukade använda den som "elbas" därför... 😉

Vid 25 och framåt har jag lånat in musiker som haft egen elbas, akustisk gitarr eller elgitarr med sig vid inspelningstillfället och själva tagit ut vad de ska spela. Jag har tyvärr hittills aldrig haft tillgång till riktig trummis, utan har tidigare använt en Alesis HR-16. Men den mår inte så bra nu om man säger så... Jag hade i min förra pc ett ljudkort med en syntkrets från Kurtzweil. Den hade grymma ljud, så det har jag använt. Men nu är hela skiten demonterad som sagt. Sex år gammal pc är en sex år gammal pc...och bägge hårddiskarna är sönder.

Tänkte dock reparera min gamla Kawai k1-II för sjuhundra pix (vilket kanske aldrig hade hänt om inte denna tråden skapats) för att få tillgång till lite ljud igen. Den har ju 53 trumljud om jag minns rätt. Värdet för en ok sån synt lär vara just sjunhundra pix såg jag i en annons, så det går ju jämnt upp. Vilken annan synt kan man köpa för de pengarna?

Till det kommande projektet (som jag hoppas ska starta i höst) kommer jag att hyra in riktig trummis och kanske nån på stråkinstrument eller tablas, förutom elbasisten och gitarristen i vanlig ordning?

force fED: Om jag får igång ljudkortet imon, så kanske det kan finnas en del ljud i magra Light Proteus-varan? Det vet väl du vid det här laget!

Slutsats: Vet inte om man kan kalla min studio för studio. Musicerandet sker till rätt stor del genom att andra musiker har med sina instrument och spelar in från dem vid inspelningstillfället. De har då tidigare lyssnat på låten i veckor från en kassett och tagit ut t.ex. ett solo.

Övrig info: musikstil, pop/rock. Frugan är inte fru. Ännu. 🙁 . Anledningen till att en hel del av mina instrument är sönder, spruckna eller så, beror dels på att de har hängt med rätt länge nu och dels att allt jag tar i verkar gå sönder.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Dell skräpdator

M-Audio Delta 1010

Behringer UB1002

Shure SM57

😉

Det här är lite kul:

En del har alla monitorer som finns i hela världen, alla syntar, alla effekter, alla program etc.

Sen kommer det en del killar o tjejer som lär sig att använda de få grejer de har, som tex Kenny. Han kör med sin dator, lite mjukvara, gitarren o lite hemmastudio-prylar, men producerar musik som överaskar oss alla. Ett av många exempel

Som min pappa brukar säga:

Akta dig för att bli för prylgalnen, försök göra nåt med det du har istället!

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Powermac G5 2*2.5 GHz 1 GB RAM

Presonus Firebox ljudkort

Tapco S5 monitorer

Beyerdynamic DT531 hörlurar

M-Audio keystation 49e

TSM MT47 Klass A Kondensatormikrofon

Shure SM57

Några fina elgitarrer:

Gitarrer.jpg

Övre raden från vänster: Fender Fat Telecaster (MIA), Fender Stratocaster (MIA), Rickenbacker 360, Fender Fat Strat (MIM), Fender Jag-Stang

Nedre raden från vänster: Gibson Explorer, Gibson Les Paul Junior, Gibson L6-S -73, Gibson Nighthawk.

Jazzburk.jpg

Det senaste tillskottet till gitarrväggen: Gibson ES-135 (i princip en ES335med bara en cutaway och två P90-mickar.)

Blackie.jpg

Fender Pro Reverb

Tweed.jpg

Fender Blues Deluxe

Har även ett par akustiska gitarrer(Levin, Ibanez, Seagull)

resonator-gitarr

massa olika effektpedaler

Vox övningsförstärkare

Marshall valvestate combo

en Vox Tone Lab SE (Vox variant på Pod XT Live med ett inbyggt rör, låter bättre än Poden enligt mig.)

Har lånat en bas av märket Samick

En del annat skräp

Inget av detta gör mig till en bättre musiker eller producent men jag har deffinitivt roligare än vad jag haft utan dessa grejer 🙂

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

...eehhhh...musikaffär?.....

🙂

Nej, en far och en son med ett gemensamt intresse som då en viss storebror flyttade hemifrån resulterade i ett eget rum för den gemensamma samlingen.

Studioprylarna är doch helt mina och rätt nyligen införskaffade.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

...eehhhh...musikaffär?.....

🙂

Nej, en far och en son med ett gemensamt intresse som då en viss storebror flyttade hemifrån resulterade i ett eget rum för den gemensamma samlingen.

Studioprylarna är doch helt mina och rätt nyligen införskaffade.

Wouh 😉 Jag skulle bra gärna vilja lira hos dig nån dag 😆 Najs musiksamling, Phobos

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

har du inget bättre än att markera ord hela tiden Thimmie  🙂

Du förstod att han menade dator 😆

Klart jag gjorde. Men det är så kul när "folk" säger data istället för dator. Kan inte rå för att jag är så lättroad! 🙂

Det heter data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inga grejer....*lipar högt*

Det enda jag har är:

Dator med Cubase SX 2 och Reason 2.5 och en del andra mjukvaror som jag inte orkar lista upp här. Blir ju så himla mycket att skriva fast iofs så börjar det bli mycket att skriva ändå...typ.

DSP kort: UAD-1

Ljudkort: Echo Layla 24

Ljudkort: EMU APS som ligger i en låda och skräpar....

Högtalare: Phonic P8A

Synt: Yamaha SY77

Kompressor: DBX 266XL

Mickpreamp: DBX 286

Multieffektsburk: Lexicon MPX-200

Mixerbord: Yamaha Mg12/4

Elgitarr: Schecter Tempest Custom

Elgitarr: Isärskruvad Samik

Elgitarr: Isärskruvad Morgan Tele

Acke: Washburn

Acke: Yamaha

Lånad bas: Washburn 5 strängad...

Gitarrförstärkare: Vox AD30VT

Stormembranare: AKG C2000B & ADK A-51

Dynamisk mick: Shure SM57 & nån Elvismick kopia..

..och en massa kablar.

Jag har säkert glömt nått. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja e sonen förövrigt...22 år gammal 😠

[Parodi på Thimmie's, Roha's & Dumb_Dan's diskution här ovan]

Det heter faktiskt inte "Ja" i det där sammanhanget utan "Jag"

[/Parodi på Thimmie's, Roha's & Dumb_Dan's diskution här ovan]

🙂

Kul att du lät bli att anmärka på min användning av e istället för är i det läget. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja e sonen förövrigt...22 år gammal 😄

[Parodi på Thimmie's, Roha's & Dumb_Dan's diskution här ovan]

Det heter faktiskt inte "Ja" i det där sammanhanget utan "Jag"

[/Parodi på Thimmie's, Roha's & Dumb_Dan's diskution här ovan]

:rolleyes:

Kul att du lät bli att anmärka på min användning av e istället för är i det läget. 😆

*host* Jo... Ehm

Jag skulle bara se så att ni va med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket intressant, men det låter iaf helt ok.

PC:

1999 (jo) mhz Intel P4

512 MB RDRAM

120gb hårddisk (ja, allt på samma partition, inga som helst problem).

XP Home

SB Live! (dell version, med KX drivrutiner för smidigare gränssnitt och låg latency)

Vanligt altec lansing surroundpaket.

Gitarr och förstärkare:

Epiphone Special II (men snart ska den ersättas med hemmabyggt supergitarr med EMG-mickar och lite annat gött).

Pod 1.

Program:

Cakewalk Guitartracks Pro 3 > Jesusonic DXI-plugg (prova den gott folk, den är bra, om man inte är rädd för fula gränssnitt!)

För gitarrinspelning^^

Acid Pro 5.0 och Soundforge 8.0 för annan inspelning och editering.

Cakewalk Sonitus FX-pluggs.

Battery, Groove Agent och lite annat gött också.

IBLAND Cubase SX 3, men det är ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yohill (oregistrerad)

Dator:

P4, 3,2Ghz, 1024 ram, 2st HD (150GB, 80GB).

Sequencer:

Cubase SX

Pro Tools 6,4

Nuendo

Logic 5

Ljudkort:

Digi 001

Monitorer:

Event PS8 Aktiva

Mickpreamp:

Mindprint AN/DI pro

Mickar:

1 st Sm57

2 st AKG C3000

Förstärkare:

Fender TWinreverb 65

Gitarr:

Gibson SG Faded

Epi Sheraton 2

Inköpslista:

1 st MD421

1 st M-Audio Keystation61

Plus mycket mer...

Redigerat av Yohill
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Dator:

P4 2,2 Northwood

Asus P4T-E

1,24 Gb Rambus 800 MHz

2 x IBM 120GXP 40 GB

1 x Seagate Barracuda 200 GB

DVD-brännare av okänt märke

Matrox G550 Dualhead

2 x 17" Dell TFT-LCD

Chieftec Dragon Aluminum

Mjukvara:

Nuendo 3

Propellerheads Reason 3.0

Propellerheads Rebirth 2.0

Recycle

Ultrafunk Sonitus:fx

Ett gäng Waves-pluggar

Wavelab

Reaktor

AAS Lounge lizard EP1 Vsti

+ otaliga gratis-pluggar.

Andra Mojänger:

MOTU 828MkII

Ibanez Roadstar II

Yamaha YS-1

Fender-bas

Fender gitarrförstärkare

Shure SM-57

Korg i3

ADK GC-1

Behringer Ultradyne DSP 9024

Behringer Multicom pro MDX4400

Behringer BCF2000

Tannoy Reveal Active

Behringer UltraPatch Pro PX2000

Fender slutsteg

En gammal skräpig EQ

Technics SL-1200

Kablar som räcker till Pluto och tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har

Ett bra datorbord och en rätt bra stol. Och en vissen dator (VIA KT133).

Tar gärna emot de ni har tröttnat på (bara bra grejor):

Masterkeyboard (88 vägda)

Gibson Les Paul (behöver inte vara en 59:a)

Aukustiska gitarrer både stål & nylon

Elbas (kom med förslag)

Monitorer

Espressobryggare

Mjukvara såsom Kontakt2, DFHS m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar gärna emot de ni har tröttnat på (bara bra grejor):

Masterkeyboard (88 vägda)

Jag har en trasig Roland PC-300 med synthtangenter som du kan få köpa för några hundringar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...