Jump to content
Annons

cubase hänger sig efter 7 audiospår


sixties

Recommended Posts

har en dell med 2,6 ghz pentium, 1 gb ram.

har spelat in en låt med ca 7 audio spår och 2 midi spår och använt 3-4 pluggar när det det började knastra, spraka, ändra tempo samt hänga sig.

har ett UAD-1 kort som jag också använt ca 5-6 pluggar i när det kom ett fel medelande (err 3) minnet fullt.

körde "freeze" på midi spåren men det vart inte så mycket bättre för de.

har lyckats ta bort pluggarna i cubase men det går inte att spela upp utan hack, knaster mm ändå.

Tycker det borde funka med dessa ljudspår + pluggar utan att belasta prossessorn till max.

nån som råkat ut för nått liknade som har en idé vad jag kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En idé kan vara att berätta vilket ljudkort du har 🙁

Ett normalt ASIObaserat kort ska kunna leverera många spår innan detta händer, men sen kan det bero på vilken samplingsfrekvens samt latency du använder.

Sen kan det bero på hur tunga VSTi's du kör.. hur hög processorbelastning har du när det börjar spraka?

Kör du SX 1, SX2 eller 3? med 1:an och 2:an ska du inte ha några som helst problem, däremot SX 3 kräver minst 1.4Ghz processor och där har jag själv märkt att datorn kroknar snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudkortet är ett emu 1820. latency 5. samplings frekvens 44,1.

jag kör bara groove agent. i cubase sx2

det gick bra att spela in 6 ljudspår, sedan stägnde jag av norton och några pluggar och lyckades spela in ett 7:e ljudspår.

när när jag sedan började köra igång pluggarna hakade det upp sig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

testade precis att stänga av UAD-1 pluggarna (pga fel medelandet) och då gick processor mätaren ner på hälften så tydligen var det nått med UAD-kortet som påverkade när det blev överbelastat.

hoppas någon annan har hjälp av mitt problem som jag lyckades lösa själv. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i Enhetshanteraren om det finns någon IRQ-konflikt...

Med en så pass snabb dator borde du säkert kunna köra 50 audiospår och diverse pluggar. Du kanske behöver gå upp i latency för att klara så många spår, men det lilla du kör ska knappt märkas...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kolla i Enhetshanteraren om det finns någon IRQ-konflikt...

Med en så pass snabb dator borde du säkert kunna köra 50 audiospår och diverse pluggar. Du kanske behöver gå upp i latency för att klara så många spår, men det lilla du kör ska knappt märkas...

ungefär hur hög latency kan man ha utan att det märks så mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag använde UAD-1 kortet så använde jag "Nigel" på 2 spår och det är ju max för denna plugg (upptäckte jag sen)och då hade jag redan använt några andra pluggar så det var då cpu´n gick upp till max.

jag har kört 5ms latency och det funkar (för det mesta 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...