Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har tröttnat pÄ att jag aldrig kan stÀlla in volymerna, pÄ ett sÄdant sÀtt att jag kan sjunga alla partier av en lÄt, utan att de starka partierna överstyr. Vad jag behöver Àr, sÄ vitt jag vet, en extern kompressor.

FrÄga ett. Vilken av dessa kombinationer skulle ni föreslÄ. Mikrofon - kompressor - preamp (rör) - mixerbord - ljudkort, eller alternativt vÀlja bort preampen.

FrÄga tvÄ. Finns det en billig och bra kompressor, runt tusenlappen, som Àr vettig att anvÀnda?

The mr... 😆

Redigerat av The Mr
Annons
Postat

TillÀggsfrÄga.

Är en Behringer Ultradyne, 6 bandskompressor nĂ„got att ha?

The Mr... 😆

Postat (redigerat)

Tjingeling!

En snabb undran bara: Har du testat lagt en VST-compressor pÄ insignalen via SX, eller vad du nu anvÀnder. Det funkar ju precis lika bra som en extern comp? Annars brukar man nog skilja pÄ svaga och starka partier nÀr man spelar in, just av denna orsak. Eller sÄ fÄr du ta ett kliv bakÄt?

Peace. 😆

Redigerat av ardic
Postat

Jag tror mig ha kompressorpluggen pÄ insignalen, men jag Àr inte sÀker. Kan man verkligen vÀlja om den ska vara före eller efter? Annars har jag förstÄs jobbat med bakstegstekniken, utan överdrivet roligt resultat. Det Àr ju lÀttare med en handmikrofon att jobba med mikteknik. Men nÀr man stÄr framför en stormembranare blir resultatet att ljudet blir sÄ mycket mer annorlunda, alltsÄ inte lika varmt.

The Mr... 😆

Postat

KĂ€nner igen det dĂ€r med att ljudet inte blir lika "kĂ„tflĂ„sigt" med stormembran. Jag har alltid spelat in sĂ„ng i olika sessions beroende pĂ„ vilken styrka sĂ„ngaren sjunger med. T.ex. i refrĂ€ngen om det gapas lite mer. Å en standard Logic compressor som insert pĂ„ inkanalen har alltid funkat galant för mig. Men smaken e la som baken I guess.

Tjigelitjong!

Postat

BĂ€sta kompressorn i ett sĂ„nt lĂ€ge har du ju i dig sjĂ€lv 😉. Ett av vĂ€rldens Ă€ldsta sĂ„nginspelningsproblem för övrigt. PĂ„ lite tystare och "kĂ„tigare" sĂ„ngpartier gĂ„r du nĂ€ra micen (och fĂ„r samtidigt ett sensuellt sound) och nĂ€r du ska bröla ur dig ilska och sorg sĂ„ backar du frĂ„n micen, dĂ„ fĂ„r du med hela kĂ€nslan dessutom.

Om du har möjlighet sĂ„ försök hitta nĂ„n videoinspelning frĂ„n en studiosession med pros sĂ„ ser du hur dom gör. 😆

Annars sÄ har ju Claes en prisvÀrd micpreamp/kompressor som heter SM TB101 som kanske kan hjÀlpa dig.

Mer om den hittar du HÄR

Postat

Nu Àr jag ju en vÀldigt glad amatör, men iaf :rolleyes:

Har en Focusrite Trakmaster, som jag kör mer eller mindre allt genom nÀr jag mickar. Den har Àven EQ om man vill samt röremulering (som jag aldrig anvÀnder, har en preamp med rör som jag kör igenom isf).

För min egna sÄng sÄ kör jag vÀldigt svag kompression, men det ser till att jag aldrig fÄr för hög insignal, men ÀndÄ ganska bra sÄdan.

HjĂ€lper Ă€ven en tjejkompis ganska mycket med hennes lĂ„tar (gitarrist och sĂ„ngare). Hon pendlar frĂ„n att sjunga lĂ„gt till att ta i för kung och fosterland. I de lĂ€gena fĂ„r man huvudvĂ€rk om man sitter jĂ€mte 😉 I hennes fall hade jag aldrig fixat det utan kompressor, och hon vill inte dela upp det i flera tagningar dĂ„ hon "tappar flytet" dĂ„. Detta pĂ„verkar vĂ€l i och för sig dynamiken litegrann, men inget som jag mĂ€rker av. Jag Ă€r helnöjd 🙂 Har bra volym pĂ„ dom lite tystare partierna och lite högre pĂ„ dom höga...

SĂ„ en kanalstrip eller en kompressor hade nog inte varit fel i ditt fall 🙂 Sen fĂ„r nĂ„gon annan tipsa om vad som Ă€r bra, för jag Ă€r som sagt glad amatör 😉 Men jag Ă€r nöjd med Focusriten bortsett frĂ„n just röremuleringen.

Postat

AngÄende kompressor.

Jag tycker VERKLIGEN att du ska spara en femhundring till och köpa en beggad FMR RNC. En alldeles jÀttebra kompressor med tanke pÄ kostnaden. Tror nypriset Àr ca 2500 kr.

Du kommer inte att bli besviken.

😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.