Jump to content
Annons

Hitta BILLIGASTE mixern?


kebabbert

Recommended Posts

Tjena.

Detta är mitt andra inlägg i detta eminenta forum. Jag har precis startat med hårddiskinspelning av min klassiska gitarr. Jag är extremt fattig just nu men har:

-Inbyggt ljudkort med 13,086 ms latency ASIO (enligt Cubase). Det duger va?

-en mic för några hundra

Men fan, jag hör ju knappt något av inspelningen! Jag tror jag behöver en mixer, va? Då är frågan, pricerunner hittar inte billiga mixrar. www.jam.se har en behringer för 550 kr, vilket är på tok för dyrt. Någon som har tips på en billigare mixer? Helst i sthlm. Även begagnat eller demoex går bra. Jag kan inte så mycket om musik eller musikaffärer.

Fan det suger i "spela-in" tarmen! Detta verkar ju askul! Måste ha en mixer! Snabbt! Billigt! RAHHH!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dessa är nog de absolut billigaste mixers som finns:

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_ub8...k_prodinfo.html

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-177224.html

Annars så kan du försöka hitta dessa begagnade på Vendolin eller liknande.

Men tänk på, du får vad du betalar för, och detta är det BILLIGASTE som finns. 😛

(vad jag vet i alla fall 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

500 kr för en mixer är Vääääldigt lite pengar, ska du veta!

Billigare än Tokas förslag tror jag knappast du kan hitta, om du inte köper en väldigt gammal & väldigt beganad mixer. 😛

Personligen skulle jag nog välja att vänta med att köpa mixer tills jag har råd med en lite bättre.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

I riktiga riktiga nödfall kan du ju alltid normalisera inspelningen. Då drar du upp volymen automatiskt till en normal volym, men eftersom du hade så tyst inspelning från början så kommer bruset att höras i mängder. Normalisering är annars fullt normal, men då brukar man ha en bra inspelning från början. Du kan också testa att lägga en kompressor på spåret om du spelar in i ett program som har sådana (Cubase osv). Då höjer du också de svaga partierna - och får med dig bruset. Bägge metoderna kräver en liten aning pyssel, men det kan kanske rädda dig medan du sparar till en billig mixer eller separat preamp. Under 500 tror jag inte du kommer för att få en ny mixer/preamp som kan ge dig en vettig signal in i ljudkortet.

Känner du inte någon som har tröttnat och bara har prylarna stående - ibland blir folk glada och lånar gärna ut om de får glänsa lite och hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för att ni tar er tid att försöka hjälpa en total nybörjare! När jag spelar in i Cubase så hörs det knappt något. Jag har fått höra att en mixer är precis vad jag behöver, för den ökar volymen på insignalen.

Men nu säger RAINYDAY att det räcker med en pre-amp? Vad är det? En förstärkare? Räcker det bra med en sådan? Rimligtvis borde en förstärkare vara billigare en mixer? Jag vill komma undan så billigt som möjligt, tills jag får ett jobb.

Finns det gitarr pre-amp? Vad är BILLIGASTE alternativet?

En annan sak, räcker ett latency på 13ms?

Finns det någon programvara, som gör om elgitarrljud till elbas ljud? Jag har ingen bas nämligen.

Redigerat av kebabbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni tar er tid att försöka hjälpa en total nybörjare! När jag spelar in i Cubase så hörs det knappt något. Jag har fått höra att en mixer är precis vad jag behöver, för den ökar volymen på insignalen.

Men nu säger RAINYDAY att det räcker med en pre-amp? Vad är det? En förstärkare? Räcker det bra med en sådan? Rimligtvis borde en förstärkare vara billigare en mixer? Jag vill komma undan så billigt som möjligt, tills jag får ett jobb.

I mixers kan det sitta just preamps (förförstärkare, eller micförstärkare kanske).

Men inte nödvändigtvis behöver det finnas preamps i de billigare mixerborden.

Jag är inte på någotvis expert på det här området, jag försöker bara återge det jag (tycker mig) har läst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för dator/inbyggt ljudkort du har? På alla inbyggda ljudkort jag har sett så brukar det ju finnas en mick-ingång, där sitter ju en (oftast rätt brusig) preamp för att höja nivån. Det är inte så att du missat att justera ingångsvolym, både till ljudkortet och till Cubase?

På min laptop (som har ett inbyggt ljudkort) så klickar man på den där lilla symbolen nere till höger som ser ut som en högtalare. Dubbelklickar man på den får man upp en mixer där man ställer utljuden från de olika enheter. Väljer man sen Alternativ->Egenskaper, så kan man välja att justera nivån för inspelning. Sen justerar man ingångsvolymen i Cubase (i a f i SX2) genom att välja Devices->mixer. På min laptop dyker det då upp en kanal som heter "Stereo in". Längst upp på kanalstrippen finns en ratt för "input gain" (med ett teckenfönster brevid där man kan ställa in värden direkt om man vill det).

En annan fråga, är det bara gitarren som är låg i Cubase? Gäller det även de andra instrumenten så är det nog någon annan volyminställning (tillbaka till ljudkortsmixern och vrida på kontrollerna!).

En latecy på 13.8 ms är helt ok. Själv tycker jag att det börjar bli märkbart när man spelar gitarr, men fullt användbart. Du använder Asio4all-drivrutinerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett AC 97 nåt sånt. Riktigt dåligt är det. Men jag har oxå en Gravis Ultrasound PnP liggandes. Vet inte vilket som är bäst.

Jag har skruvat på volymkontrollerna i win XP och jag skruvat på mixern i cubase, maxat den. Ändå låter det ytterst svagt. Men fan, det funkar!!! Detta verkar fan askul!

Hur får jag upp volymen? Är det nåt som måste stärka mic-signalen (innan ljudkortet)? Typ en pre-amp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det vanligaste... Men jag tycker fortfarande att det verkar lurigt att du får så svag volym? På min laptop så var snarare problemet det omvända, fick vrida ner ingångsvolymen nästan i botten för att det inte skulle överstyra. Så sitter det i och för sig kanska starka mickar på gitarren jag provade med (SD Hotrail), men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara du som tycker det är konstigt att jag får svag volym? Som jag förstått det, så är det normalt om man inte har en pre-amp. Eller har jag missförstått saken? Jag kanske inte behöver skaffa en pre-amp? Det är bara fråga om inställningar i programvaran? Nån annan som har kommentar?

Sen undrar jag, om jag köper en pre-amp (fan vad dyrt det var, då! Finns det någon begagnad musikbörs?), vad är skillnaden mot en mixer? En mixer har flera ingångar va? Om jag bara sysslar med enkel hårddiskinspelning, kommer jag behöva flera ingångar? När behöver man flera ingångar? Jag kommer inte behöva det, väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera ingångar behöver du om du skall spela in flera saker på samma gång.

En bas, en gitarr, sång samtidigt kräver fler ingångar (om man vill kunna arbeta med spåren separat alltså.)

Går ju hänga EN mic i taket som spelar in allt, men det är väl knappast optimalt.

Blir svårt att justera de individuella instrumenten/sången osv då.

Vad gäller inställningar så är det ju föreslagit, och du säger att du har provat?

Prova några gånger till! :rolleyes:

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

mitt tips är att du skiter i att köpa nått eftersom du ändå inte har råd eller har nån aning om vad du vill ha. Det går att spela in ändå, det blir bara en smula sämre kvalitet.

Och du, lär dig programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så om jag rattar lite grand i inställningarna så får jag högre ljud? Som det är nu, funkar det inte. Antag att jag har spelat in gitarr1 och vill spela in gitarr2. Det går inte, för jag kan inte höra gitarr1 i headsetet. Mitt gitarrspel överröstar gitarr1 i headsetet. Helt kört att spela med.

Ok. Jag ska försöka ratta lite mer på "mixer" i cubase (knapp F3) och hitta bättre inställningar.

Vore tacksam om någon kunde testa och rapportera här. Ta bort eran pre-amp och kolla om det går att ratta sig till högre ljud i cubase. Är det ens möjligt att få hög volym utan pre-amp, eller är det jag som är klantig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det en ingång på ditt ljudkort som är märkt "mic", så sitter det en preamp på den ingången.

Vad gäller preamp/mixer så är min personliga åsikt att man kan ha betydligt mer nytta i en hemstudio med en 600-kronors mixer än en separat preamp för samma pengar. Det sitter ju redan preamps i mixern (även om dom kanske inte låter lika bra, men bra nog!), plus att man förenklar lyssning, inkoppling till datorn o s v.

Hur gammal är din dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl för fan bara att skruva upp volymen ordentligt. Om man maxar volymen och spelar t.ex en mp3 i hörlurarna så bör du få hörselskador. Därför bör du kunna skruva upp volymen ordentligt i Cubase (även om det blir jävligt brusigt - skyll dig själv för snålheten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur fan smart är det på en skala att skruva upp volymen till max? Skulle du fan jobba så, eller? Smarta råd du ger. Vem fan har påstått att jag inte kan köpa en dyrare pga ren snålhet? Det kanske är annat än ren snålhet som är problemet, eller hur fan vet du det?

JJROCKFORD,

min dator är splitterny. En budget modell förstås, men 1 mån gammal. P4 på 2,4 GHz, 512MB ram. Inbyggt AC97 ljudkort. Det duger väl för amatörer?

Redigerat av kebabbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan smart är det på en skala att skruva upp volymen till max? Skulle du fan jobba så, eller? Smarta råd du ger. Vem fan har påstått att jag inte kan köpa en dyrare pga ren snålhet? Det kanske är annat än ren snålhet som är problemet, eller hur fan vet du det?

Nu lugnar vi ner oss lite!

Den enda lösningen är ju att skruva upp volymen nånstans. Det ska gå att få lagom högt ljud med den utrustningen du har förutsatt att allt är rätt inställt. Det går liksom inte att ge som mycket mer råd. Kolla så du har rätt input på ljudkortet (mic) kolla volymen på mic-ingången samt volymen på utgången. Hur ser vågformen ut på det du spelat in? Är den smal eller bred?

Jag spelade in ett par demos med ett gammal Soundblaster 16 på det glada 90-talet så allt går ju om man bara vill. Men räkna inte med någon bra ljudkvalité precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJROCKFORD,

min dator är splitterny. En budget modell förstås, men 1 mån gammal. P4 på 2,4 GHz, 512MB ram. Inbyggt AC97 ljudkort. Det duger väl för amatörer?

Din dator duger alldeles utmärkt, har ju säkert bättre prestanda en laptopen jag köpte i våras. Och där är som sagt inga problem att få till ett dugligt ljud. Så jag håller nog med Rainydays, det måste finnas någon inställning du missat någonstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan smart är det på en skala att skruva upp volymen till max? Skulle du fan jobba så, eller? Smarta råd du ger. Vem fan har påstått att jag inte kan köpa en dyrare pga ren snålhet? Det kanske är annat än ren snålhet som är problemet, eller hur fan vet du det?

Varför skruvar du inte upp volymen då när tycker ju att det låter för svagt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skruvar upp volymen kraftigt, ja. Men jag vill inte köra på max volym i hörlurarna. Rädd att datorn ska börja spela upp ljud i windows, pga nånting oförutsägbart. Då lär jag spräcka trumhinnorna.

Sen har jag rattat lite grand i cubase, använt knappen F3 som tar fram mixern, och jag har maxat ljudvolymen där. I windows kontroll är volymen maxad redan. Ändå hör jag knappt något, då är volymen på stereon väldigt hög (över hälften).

Jaja, tack för all hjälp. Jag ska ratta lite till, och köpa en mixer eller pre-amp. Jag får se vad som dyker upp i min väg.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skruvar upp volymen kraftigt, ja. Men jag vill inte köra på max volym i hörlurarna. Rädd att datorn ska börja spela upp ljud i windows, pga nånting oförutsägbart. Då lär jag spräcka trumhinnorna.

Sen har jag rattat lite grand i cubase, använt knappen F3 som tar fram mixern, och jag har maxat ljudvolymen där. I windows kontroll är volymen maxad redan. Ändå hör jag knappt något, då är volymen på stereon väldigt hög (över hälften).

Jaja, tack för all hjälp. Jag ska ratta lite till, och köpa en mixer eller pre-amp. Jag får se vad som dyker upp i min väg.

Tack.

Men, är ljudkontrollen för INSPELNING maxad?

Kanske har gått igenom det redan, men jag minns inte riktigt vad som blivit sagt och inte... 😄

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske inte vet om det, men man kan såklart höja ljudet (oändligt) på det man spelat in i Cubase.

Vem, jag? Jo, jag vet. (Eller, beror på vad du menar, att öka gain för enskilda klipp, eller är det något annat du tänker på?) 😱

Men har han gjort det, eller har han en jätte låg signal han spelat in med,

och försöker få någon volym på det med wave-ut, om du förstår hur jag menar?

Isåfall skulle ju eventuella VSTis bli jätte höga, men det inspelade skulle ha samma nivå, i förhållande till VSTi's alltså.

Fast det kanske är gått igenom redan, minns som sagt inte. 😄

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nja... Jag kan inte påstå att jag vet hur man höjer ljudet oändligt mycket. Det visste jag inte. Det är det, som alla har tjatat på mig, om va? *fniss*

Det enda jag gjorde, var att höja volymen i mixern (knapp F3). Jag trodde att det var det, alla ville att jag skulle prova. Men jag hade tydligen fel. Om någon vet hur man höjer ljudet oändligt mycket i cubase, så vore jag väldigt tacksam att få veta, hur man gör det.

Jag har hittat en "Promix 50S" vad det nu är för någon sorts mixer, för 499 kr. Håller på kollar upp den nu. Tror jag köper den...

Sen har jag tittat i ljudkortsinställningarna längst ned till höger i win XP, de är alla maxade. Är det inte det, du menade, PICO?

Redigerat av kebabbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... Jag kan inte påstå att jag vet hur man höjer ljudet oändligt mycket. Det visste jag inte. Det är det, som alla har tjatat på mig, om va? *fniss*

Det enda jag gjorde, var att höja volymen i mixern (knapp F3). Jag trodde att det var det, alla ville att jag skulle prova. Men jag hade tydligen fel. Om någon vet hur man höjer ljudet oändligt mycket i cubase, så vore jag väldigt tacksam att få veta, hur man gör det.

Jag har hittat en "Promix 50S" vad det nu är för någon sorts mixer, för 499 kr. Håller på kollar upp den nu. Tror jag köper den...

Sen har jag tittat i ljudkortsinställningarna längst ned till höger i win XP, de är alla maxade. Är det inte det, du menade, PICO?

Alternativ -> Egenskaper -> Inspelning

(eller något liknande, ja, det var vad jag menade)

Link to comment
Dela på andra sajter

På mixern för ljudkortet, har du valt att visa "Avancerade kontroller"? På kanalstrippen (fint namn i det här sammanhanget) där det står "Mikrofon" finns det i a f på min mixer (nu är vi på min laptop) en knapp där det står "Avancerat". När man klickar på den kan man välja om man ska ha igång mikrofonförstärkningen eller ej. Kan tillägga att jag fått stänga av den på min, eftersom signalen blir alldeles för stark annars.

Vad gäller mixer så verkar Promix 50S direkt olämplig i sammanhanget. Lägg hellre till en hundralapp och köp någon budgetvariant från Behringer, Alto eller Phonic. Fast jag tycker också att du gott kan ta det lugnt; Så som du skriver så verkar det allra mest troligt att det är någon inställning du har missat. Även med ett budgetljudkort så ska det gå att spela in starka signaler (även om dom kommer att bli ganska brusiga).

Windowsljuden stänger man nog helst av... Öppna utforskaren, gå in i Kontrollpanelen, leta upp "ljud och ljudnenheter", och välj sen fliken "ljud". Där kan du välja bort alla windows-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

min dator är splitterny. En budget modell förstås, men 1 mån gammal. P4 på 2,4 GHz, 512MB ram. Inbyggt AC97 ljudkort. Det duger väl för amatörer?

Kan man verkligen sätta in ett gravis ultrasound i en sån dator? Är inte det ett ISA-kort? 😱

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...