kebabbert Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Tjena. Detta Ă€r mitt andra inlĂ€gg i detta eminenta forum. Jag har precis startat med hĂ„rddiskinspelning av min klassiska gitarr. Jag Ă€r extremt fattig just nu men har: -Inbyggt ljudkort med 13,086 ms latency ASIO (enligt Cubase). Det duger va? -en mic för nĂ„gra hundra Men fan, jag hör ju knappt nĂ„got av inspelningen! Jag tror jag behöver en mixer, va? DĂ„ Ă€r frĂ„gan, pricerunner hittar inte billiga mixrar. www.jam.se har en behringer för 550 kr, vilket Ă€r pĂ„ tok för dyrt. NĂ„gon som har tips pĂ„ en billigare mixer? Helst i sthlm. Ăven begagnat eller demoex gĂ„r bra. Jag kan inte sĂ„ mycket om musik eller musikaffĂ€rer. Fan det suger i "spela-in" tarmen! Detta verkar ju askul! MĂ„ste ha en mixer! Snabbt! Billigt! RAHHH!!!!
Tokas Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Dessa Ă€r nog de absolut billigaste mixers som finns: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_ub8...k_prodinfo.html http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-177224.html Annars sĂ„ kan du försöka hitta dessa begagnade pĂ„ Vendolin eller liknande. Men tĂ€nk pĂ„, du fĂ„r vad du betalar för, och detta Ă€r det BILLIGASTE som finns. đ (vad jag vet i alla fall đ )
ViktorDenStore Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 500 kr för en mixer Ă€r VÀÀÀÀldigt lite pengar, ska du veta! Billigare Ă€n Tokas förslag tror jag knappast du kan hitta, om du inte köper en vĂ€ldigt gammal & vĂ€ldigt beganad mixer. đ Personligen skulle jag nog vĂ€lja att vĂ€nta med att köpa mixer tills jag har rĂ„d med en lite bĂ€ttre. .Viktor
Pico Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Eller behöver du en preamp? (Alternativt skruva upp volymen! đ )
Dagon Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 I riktiga riktiga nödfall kan du ju alltid normalisera inspelningen. DÄ drar du upp volymen automatiskt till en normal volym, men eftersom du hade sÄ tyst inspelning frÄn början sÄ kommer bruset att höras i mÀngder. Normalisering Àr annars fullt normal, men dÄ brukar man ha en bra inspelning frÄn början. Du kan ocksÄ testa att lÀgga en kompressor pÄ spÄret om du spelar in i ett program som har sÄdana (Cubase osv). DÄ höjer du ocksÄ de svaga partierna - och fÄr med dig bruset. BÀgge metoderna krÀver en liten aning pyssel, men det kan kanske rÀdda dig medan du sparar till en billig mixer eller separat preamp. Under 500 tror jag inte du kommer för att fÄ en ny mixer/preamp som kan ge dig en vettig signal in i ljudkortet. KÀnner du inte nÄgon som har tröttnat och bara har prylarna stÄende - ibland blir folk glada och lÄnar gÀrna ut om de fÄr glÀnsa lite och hjÀlpa till.
rainydays Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Vad menar du med att du inte hör nĂ„got av inspelningen? Ăr ljudnivĂ„n för lĂ„g? Jag tycker du ska införskaffa sjĂ€lvstĂ€ndig pre-amp istĂ€llet för en mixer om du bara ska anvĂ€nda mixern som pre-amp. DĂ„ fĂ„r du mycket bĂ€ttre kvalitĂ© för pengarna. En Art Tube MP eller Behringer Ultragain Ă€r bĂ„da bra budgetalternativ.
kebabbert Postat 13 juli 2005 TrÄdstartare Postat 13 juli 2005 (redigerat) Tack för att ni tar er tid att försöka hjÀlpa en total nybörjare! NÀr jag spelar in i Cubase sÄ hörs det knappt nÄgot. Jag har fÄtt höra att en mixer Àr precis vad jag behöver, för den ökar volymen pÄ insignalen. Men nu sÀger RAINYDAY att det rÀcker med en pre-amp? Vad Àr det? En förstÀrkare? RÀcker det bra med en sÄdan? Rimligtvis borde en förstÀrkare vara billigare en mixer? Jag vill komma undan sÄ billigt som möjligt, tills jag fÄr ett jobb. Finns det gitarr pre-amp? Vad Àr BILLIGASTE alternativet? En annan sak, rÀcker ett latency pÄ 13ms? Finns det nÄgon programvara, som gör om elgitarrljud till elbas ljud? Jag har ingen bas nÀmligen. Redigerat 13 juli 2005 av kebabbert
Pico Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Tack för att ni tar er tid att försöka hjĂ€lpa en total nybörjare! NĂ€r jag spelar in i Cubase sĂ„ hörs det knappt nĂ„got. Jag har fĂ„tt höra att en mixer Ă€r precis vad jag behöver, för den ökar volymen pĂ„ insignalen. Men nu sĂ€ger RAINYDAY att det rĂ€cker med en pre-amp? Vad Ă€r det? En förstĂ€rkare? RĂ€cker det bra med en sĂ„dan? Rimligtvis borde en förstĂ€rkare vara billigare en mixer? Jag vill komma undan sĂ„ billigt som möjligt, tills jag fĂ„r ett jobb. I mixers kan det sitta just preamps (förförstĂ€rkare, eller micförstĂ€rkare kanske). Men inte nödvĂ€ndigtvis behöver det finnas preamps i de billigare mixerborden. Jag Ă€r inte pĂ„ nĂ„gotvis expert pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det, jag försöker bara Ă„terge det jag (tycker mig) har lĂ€st. đ
JJRockford Postat 13 juli 2005 Postat 13 juli 2005 Vad Àr det för dator/inbyggt ljudkort du har? PÄ alla inbyggda ljudkort jag har sett sÄ brukar det ju finnas en mick-ingÄng, dÀr sitter ju en (oftast rÀtt brusig) preamp för att höja nivÄn. Det Àr inte sÄ att du missat att justera ingÄngsvolym, bÄde till ljudkortet och till Cubase? PÄ min laptop (som har ett inbyggt ljudkort) sÄ klickar man pÄ den dÀr lilla symbolen nere till höger som ser ut som en högtalare. Dubbelklickar man pÄ den fÄr man upp en mixer dÀr man stÀller utljuden frÄn de olika enheter. VÀljer man sen Alternativ->Egenskaper, sÄ kan man vÀlja att justera nivÄn för inspelning. Sen justerar man ingÄngsvolymen i Cubase (i a f i SX2) genom att vÀlja Devices->mixer. PÄ min laptop dyker det dÄ upp en kanal som heter "Stereo in". LÀngst upp pÄ kanalstrippen finns en ratt för "input gain" (med ett teckenfönster brevid dÀr man kan stÀlla in vÀrden direkt om man vill det). En annan frÄga, Àr det bara gitarren som Àr lÄg i Cubase? GÀller det Àven de andra instrumenten sÄ Àr det nog nÄgon annan volyminstÀllning (tillbaka till ljudkortsmixern och vrida pÄ kontrollerna!). En latecy pÄ 13.8 ms Àr helt ok. SjÀlv tycker jag att det börjar bli mÀrkbart nÀr man spelar gitarr, men fullt anvÀndbart. Du anvÀnder Asio4all-drivrutinerna?
kebabbert Postat 13 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 13 juli 2005 Jag har ett AC 97 nĂ„t sĂ„nt. Riktigt dĂ„ligt Ă€r det. Men jag har oxĂ„ en Gravis Ultrasound PnP liggandes. Vet inte vilket som Ă€r bĂ€st. Jag har skruvat pĂ„ volymkontrollerna i win XP och jag skruvat pĂ„ mixern i cubase, maxat den. ĂndĂ„ lĂ„ter det ytterst svagt. Men fan, det funkar!!! Detta verkar fan askul! Hur fĂ„r jag upp volymen? Ăr det nĂ„t som mĂ„ste stĂ€rka mic-signalen (innan ljudkortet)? Typ en pre-amp?
JJRockford Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Det Àr ju det vanligaste... Men jag tycker fortfarande att det verkar lurigt att du fÄr sÄ svag volym? PÄ min laptop sÄ var snarare problemet det omvÀnda, fick vrida ner ingÄngsvolymen nÀstan i botten för att det inte skulle överstyra. SÄ sitter det i och för sig kanska starka mickar pÄ gitarren jag provade med (SD Hotrail), men ÀndÄ.
kebabbert Postat 14 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 14 juli 2005 Ăr det bara du som tycker det Ă€r konstigt att jag fĂ„r svag volym? Som jag förstĂ„tt det, sĂ„ Ă€r det normalt om man inte har en pre-amp. Eller har jag missförstĂ„tt saken? Jag kanske inte behöver skaffa en pre-amp? Det Ă€r bara frĂ„ga om instĂ€llningar i programvaran? NĂ„n annan som har kommentar? Sen undrar jag, om jag köper en pre-amp (fan vad dyrt det var, dĂ„! Finns det nĂ„gon begagnad musikbörs?), vad Ă€r skillnaden mot en mixer? En mixer har flera ingĂ„ngar va? Om jag bara sysslar med enkel hĂ„rddiskinspelning, kommer jag behöva flera ingĂ„ngar? NĂ€r behöver man flera ingĂ„ngar? Jag kommer inte behöva det, vĂ€l?
Pico Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 (redigerat) Flera ingÄngar behöver du om du skall spela in flera saker pÄ samma gÄng. En bas, en gitarr, sÄng samtidigt krÀver fler ingÄngar (om man vill kunna arbeta med spÄren separat alltsÄ.) GÄr ju hÀnga EN mic i taket som spelar in allt, men det Àr vÀl knappast optimalt. Blir svÄrt att justera de individuella instrumenten/sÄngen osv dÄ. Vad gÀller instÀllningar sÄ Àr det ju föreslagit, och du sÀger att du har provat? Prova nÄgra gÄnger till! Redigerat 14 juli 2005 av Pico
MusicGene Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 mitt tips Àr att du skiter i att köpa nÄtt eftersom du ÀndÄ inte har rÄd eller har nÄn aning om vad du vill ha. Det gÄr att spela in ÀndÄ, det blir bara en smula sÀmre kvalitet. Och du, lÀr dig programmen.
kebabbert Postat 14 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 14 juli 2005 Ok, sĂ„ om jag rattar lite grand i instĂ€llningarna sĂ„ fĂ„r jag högre ljud? Som det Ă€r nu, funkar det inte. Antag att jag har spelat in gitarr1 och vill spela in gitarr2. Det gĂ„r inte, för jag kan inte höra gitarr1 i headsetet. Mitt gitarrspel överröstar gitarr1 i headsetet. Helt kört att spela med. Ok. Jag ska försöka ratta lite mer pĂ„ "mixer" i cubase (knapp F3) och hitta bĂ€ttre instĂ€llningar. Vore tacksam om nĂ„gon kunde testa och rapportera hĂ€r. Ta bort eran pre-amp och kolla om det gĂ„r att ratta sig till högre ljud i cubase. Ăr det ens möjligt att fĂ„ hög volym utan pre-amp, eller Ă€r det jag som Ă€r klantig?
JJRockford Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Finns det en ingÄng pÄ ditt ljudkort som Àr mÀrkt "mic", sÄ sitter det en preamp pÄ den ingÄngen. Vad gÀller preamp/mixer sÄ Àr min personliga Äsikt att man kan ha betydligt mer nytta i en hemstudio med en 600-kronors mixer Àn en separat preamp för samma pengar. Det sitter ju redan preamps i mixern (Àven om dom kanske inte lÄter lika bra, men bra nog!), plus att man förenklar lyssning, inkoppling till datorn o s v. Hur gammal Àr din dator?
MusicGene Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Det Àr vÀl för fan bara att skruva upp volymen ordentligt. Om man maxar volymen och spelar t.ex en mp3 i hörlurarna sÄ bör du fÄ hörselskador. DÀrför bör du kunna skruva upp volymen ordentligt i Cubase (Àven om det blir jÀvligt brusigt - skyll dig sjÀlv för snÄlheten).
kebabbert Postat 14 juli 2005 TrÄdstartare Postat 14 juli 2005 (redigerat) Hur fan smart Àr det pÄ en skala att skruva upp volymen till max? Skulle du fan jobba sÄ, eller? Smarta rÄd du ger. Vem fan har pÄstÄtt att jag inte kan köpa en dyrare pga ren snÄlhet? Det kanske Àr annat Àn ren snÄlhet som Àr problemet, eller hur fan vet du det? JJROCKFORD, min dator Àr splitterny. En budget modell förstÄs, men 1 mÄn gammal. P4 pÄ 2,4 GHz, 512MB ram. Inbyggt AC97 ljudkort. Det duger vÀl för amatörer? Redigerat 14 juli 2005 av kebabbert
rainydays Postat 14 juli 2005 Postat 14 juli 2005 Hur fan smart Ă€r det pĂ„ en skala att skruva upp volymen till max? Skulle du fan jobba sĂ„, eller? Smarta rĂ„d du ger. Vem fan har pĂ„stĂ„tt att jag inte kan köpa en dyrare pga ren snĂ„lhet? Det kanske Ă€r annat Ă€n ren snĂ„lhet som Ă€r problemet, eller hur fan vet du det? Nu lugnar vi ner oss lite! Den enda lösningen Ă€r ju att skruva upp volymen nĂ„nstans. Det ska gĂ„ att fĂ„ lagom högt ljud med den utrustningen du har förutsatt att allt Ă€r rĂ€tt instĂ€llt. Det gĂ„r liksom inte att ge som mycket mer rĂ„d. Kolla sĂ„ du har rĂ€tt input pĂ„ ljudkortet (mic) kolla volymen pĂ„ mic-ingĂ„ngen samt volymen pĂ„ utgĂ„ngen. Hur ser vĂ„gformen ut pĂ„ det du spelat in? Ăr den smal eller bred? Jag spelade in ett par demos med ett gammal Soundblaster 16 pĂ„ det glada 90-talet sĂ„ allt gĂ„r ju om man bara vill. Men rĂ€kna inte med nĂ„gon bra ljudkvalitĂ© precis.
JJRockford Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 JJROCKFORD,min dator Àr splitterny. En budget modell förstÄs, men 1 mÄn gammal. P4 pÄ 2,4 GHz, 512MB ram. Inbyggt AC97 ljudkort. Det duger vÀl för amatörer? Din dator duger alldeles utmÀrkt, har ju sÀkert bÀttre prestanda en laptopen jag köpte i vÄras. Och dÀr Àr som sagt inga problem att fÄ till ett dugligt ljud. SÄ jag hÄller nog med Rainydays, det mÄste finnas nÄgon instÀllning du missat nÄgonstans...
MusicGene Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Hur fan smart Àr det pÄ en skala att skruva upp volymen till max? Skulle du fan jobba sÄ, eller? Smarta rÄd du ger. Vem fan har pÄstÄtt att jag inte kan köpa en dyrare pga ren snÄlhet? Det kanske Àr annat Àn ren snÄlhet som Àr problemet, eller hur fan vet du det? Varför skruvar du inte upp volymen dÄ nÀr tycker ju att det lÄter för svagt??
kebabbert Postat 15 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 15 juli 2005 Jag skruvar upp volymen kraftigt, ja. Men jag vill inte köra pĂ„ max volym i hörlurarna. RĂ€dd att datorn ska börja spela upp ljud i windows, pga nĂ„nting oförutsĂ€gbart. DĂ„ lĂ€r jag sprĂ€cka trumhinnorna. Sen har jag rattat lite grand i cubase, anvĂ€nt knappen F3 som tar fram mixern, och jag har maxat ljudvolymen dĂ€r. I windows kontroll Ă€r volymen maxad redan. ĂndĂ„ hör jag knappt nĂ„got, dĂ„ Ă€r volymen pĂ„ stereon vĂ€ldigt hög (över hĂ€lften). Jaja, tack för all hjĂ€lp. Jag ska ratta lite till, och köpa en mixer eller pre-amp. Jag fĂ„r se vad som dyker upp i min vĂ€g. Tack.
Pico Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 (redigerat) Jag skruvar upp volymen kraftigt, ja. Men jag vill inte köra pĂ„ max volym i hörlurarna. RĂ€dd att datorn ska börja spela upp ljud i windows, pga nĂ„nting oförutsĂ€gbart. DĂ„ lĂ€r jag sprĂ€cka trumhinnorna. Sen har jag rattat lite grand i cubase, anvĂ€nt knappen F3 som tar fram mixern, och jag har maxat ljudvolymen dĂ€r. I windows kontroll Ă€r volymen maxad redan. ĂndĂ„ hör jag knappt nĂ„got, dĂ„ Ă€r volymen pĂ„ stereon vĂ€ldigt hög (över hĂ€lften). Jaja, tack för all hjĂ€lp. Jag ska ratta lite till, och köpa en mixer eller pre-amp. Jag fĂ„r se vad som dyker upp i min vĂ€g. Tack. Men, Ă€r ljudkontrollen för INSPELNING maxad? Kanske har gĂ„tt igenom det redan, men jag minns inte riktigt vad som blivit sagt och inte... đ Redigerat 15 juli 2005 av Pico
MusicGene Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 du kanske inte vet om det, men man kan sÄklart höja ljudet (oÀndligt) pÄ det man spelat in i Cubase.
Pico Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 (redigerat) du kanske inte vet om det, men man kan sĂ„klart höja ljudet (oĂ€ndligt) pĂ„ det man spelat in i Cubase. Vem, jag? Jo, jag vet. (Eller, beror pĂ„ vad du menar, att öka gain för enskilda klipp, eller Ă€r det nĂ„got annat du tĂ€nker pĂ„?) đ± Men har han gjort det, eller har han en jĂ€tte lĂ„g signal han spelat in med, och försöker fĂ„ nĂ„gon volym pĂ„ det med wave-ut, om du förstĂ„r hur jag menar? IsĂ„fall skulle ju eventuella VSTis bli jĂ€tte höga, men det inspelade skulle ha samma nivĂ„, i förhĂ„llande till VSTi's alltsĂ„. Fast det kanske Ă€r gĂ„tt igenom redan, minns som sagt inte. đ Redigerat 15 juli 2005 av Pico
MusicGene Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 det var inte dig jag menade, det var Kebab-Bert đ
kebabbert Postat 15 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 15 juli 2005 (redigerat) Nja... Jag kan inte pĂ„stĂ„ att jag vet hur man höjer ljudet oĂ€ndligt mycket. Det visste jag inte. Det Ă€r det, som alla har tjatat pĂ„ mig, om va? *fniss* Det enda jag gjorde, var att höja volymen i mixern (knapp F3). Jag trodde att det var det, alla ville att jag skulle prova. Men jag hade tydligen fel. Om nĂ„gon vet hur man höjer ljudet oĂ€ndligt mycket i cubase, sĂ„ vore jag vĂ€ldigt tacksam att fĂ„ veta, hur man gör det. Jag har hittat en "Promix 50S" vad det nu Ă€r för nĂ„gon sorts mixer, för 499 kr. HĂ„ller pĂ„ kollar upp den nu. Tror jag köper den... Sen har jag tittat i ljudkortsinstĂ€llningarna lĂ€ngst ned till höger i win XP, de Ă€r alla maxade. Ăr det inte det, du menade, PICO? Redigerat 15 juli 2005 av kebabbert
Pico Postat 15 juli 2005 Postat 15 juli 2005 Nja... Jag kan inte pĂ„stĂ„ att jag vet hur man höjer ljudet oĂ€ndligt mycket. Det visste jag inte. Det Ă€r det, som alla har tjatat pĂ„ mig, om va? *fniss* Det enda jag gjorde, var att höja volymen i mixern (knapp F3). Jag trodde att det var det, alla ville att jag skulle prova. Men jag hade tydligen fel. Om nĂ„gon vet hur man höjer ljudet oĂ€ndligt mycket i cubase, sĂ„ vore jag vĂ€ldigt tacksam att fĂ„ veta, hur man gör det. Jag har hittat en "Promix 50S" vad det nu Ă€r för nĂ„gon sorts mixer, för 499 kr. HĂ„ller pĂ„ kollar upp den nu. Tror jag köper den... Sen har jag tittat i ljudkortsinstĂ€llningarna lĂ€ngst ned till höger i win XP, de Ă€r alla maxade. Ăr det inte det, du menade, PICO? Alternativ -> Egenskaper -> Inspelning (eller nĂ„got liknande, ja, det var vad jag menade)
JJRockford Postat 16 juli 2005 Postat 16 juli 2005 PĂ„ mixern för ljudkortet, har du valt att visa "Avancerade kontroller"? PĂ„ kanalstrippen (fint namn i det hĂ€r sammanhanget) dĂ€r det stĂ„r "Mikrofon" finns det i a f pĂ„ min mixer (nu Ă€r vi pĂ„ min laptop) en knapp dĂ€r det stĂ„r "Avancerat". NĂ€r man klickar pĂ„ den kan man vĂ€lja om man ska ha igĂ„ng mikrofonförstĂ€rkningen eller ej. Kan tillĂ€gga att jag fĂ„tt stĂ€nga av den pĂ„ min, eftersom signalen blir alldeles för stark annars. Vad gĂ€ller mixer sĂ„ verkar Promix 50S direkt olĂ€mplig i sammanhanget. LĂ€gg hellre till en hundralapp och köp nĂ„gon budgetvariant frĂ„n Behringer, Alto eller Phonic. Fast jag tycker ocksĂ„ att du gott kan ta det lugnt; SĂ„ som du skriver sĂ„ verkar det allra mest troligt att det Ă€r nĂ„gon instĂ€llning du har missat. Ăven med ett budgetljudkort sĂ„ ska det gĂ„ att spela in starka signaler (Ă€ven om dom kommer att bli ganska brusiga). Windowsljuden stĂ€nger man nog helst av... Ăppna utforskaren, gĂ„ in i Kontrollpanelen, leta upp "ljud och ljudnenheter", och vĂ€lj sen fliken "ljud". DĂ€r kan du vĂ€lja bort alla windows-ljud.
Diwic Postat 17 juli 2005 Postat 17 juli 2005 min dator Ă€r splitterny. En budget modell förstĂ„s, men 1 mĂ„n gammal. P4 pĂ„ 2,4 GHz, 512MB ram. Inbyggt AC97 ljudkort. Det duger vĂ€l för amatörer? Kan man verkligen sĂ€tta in ett gravis ultrasound i en sĂ„n dator? Ăr inte det ett ISA-kort? đ± // David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.