Jump to content
Annons

Mikrofon till M-Audio Fast Track USB

Recommended Posts

Doktorn (oregistrerad)
Postat

Jag har bestämt mig för att köpa ett M-Audio Fast Track USB-kort eftersom det passar mina behov ganska bra...spelar nästan bara in gitarr och sång när jag spelar in mina låtar och enligt testet i senaste Studio passar det här kortet bra i sådana fall. Nu tänkte jag leta efter en hyfsad mikrofon till kortet som ser ut såhär:

http://www.music-town.de/onlineshop/bilder...asttrackusb.jpg

Är den mikrofoningången standard för mikrofoner man köper i affär nuförtiden? Prisklassen på mikrofonen jag letar efter är ca 500-800 kr. Tack på förhand.

Annons
Postat

Som vanligt rekommenderar jag TSM MT87S. Det är den bästa lågprismic som jag testat. Har dock inte testat att mica stärkare med den än, men till akustisk gitarr funkar den grymt bra tycker jag.

Ligger på 695kr. Hoppar du upp ett snäpp i pris finns det ju ADK A51 och Studio Projects B1, båda är helt ok för sitt pris, men jag tycker faktiskt inte de är bättre än TSM-micen. De låter lite annorlunda bara. En smaksak.

Doktorn (oregistrerad)
Postat

Den där TSM MT87S:an ser intressant ut...Undrar två saker om den:

1. Är det där lilla tillbehöret på bilden ett ställ så att man kan ha den ståendes upprätt?

http://www.norskmusikk.no/Varebilder/IMNB-LUMT87.jpg

2. Passar mikrofonen i den mikrofoningången som finns på ljudkortet eller måste jag köpa någon adapter eller liknande?

Postat (redigerat)

Min absoluta favorit i budgetklasen, är Studio Projects B1 (som också blev testvinnare i tidningen Studios test - även om det förstås är en smaksak...). Lyssna gärna på min testsite och jämför med en drös andra micar.

Både B1 och TSM-micen som har nämnts, är kondensatormicar som kräver fantommatning, så se till att det finns fantommatning på micingången på ljudkortet - annars måste du ha en separat spänningsmatning eller en fristående micpreamp utanför.

Redigerat av Claes
Doktorn (oregistrerad)
Postat

Okej, tack för svaren. Hur får jag reda på om ljudkortet stöder fantominmatning?

Postat
1. Är det där lilla tillbehöret på bilden ett ställ så att man kan ha den ståendes upprätt?

http://www.norskmusikk.no/Varebilder/IMNB-LUMT87.jpg

2. Passar mikrofonen i den mikrofoningången som finns på ljudkortet eller måste jag köpa någon adapter eller liknande?

Tillbehöret är en elastisk upphänging, sk. shockmount. Det är en mikrofonhållare som hjälper till att dämpa vibrationer från golvet tex. Den sätter du på ett vanligt micstativ istället för den michållaren som oftast sitter där från början.

När du köper micen så ska du även köpa en kabel med en XLR-hona i ena änden och en XLR-hane i den andra så passar den till ditt ljudkort.

Desvärre har inte Fasttrack USB någon fantommatning vad jag minns. Så det får du lösa genom en extern strömkälla isåfall. Jag skulle nog rekommendera att du köper en pre-amp. Exempelvis en från Art eller Behringer. De ligger på 500-600kr.

Ska du använda micen till sång så är ett puffskydd dessutom nästan ett måste. Ett sådant ligger på 250-300kr (svindyrt jag vet). Men känner du dig hågad så kan du göra ett eget av en gammal nylonstrumpa.

Tyvärr blir det nog i slutändan lite dyrare än dina 800kr. Men det är faktiskt värt det tycker jag.

Postat
Någon kanske kan ge mig svaret på om ljudkortet stöder fantominmatning genom att läsa här:

http://www.m-audio.com/products/en_us/Fast...kUSB-focus.html

Nej - det är bara till för dynamisk mikrofon, så du kan inte koppla in en kondensatormic direkt till det.

Doktorn (oregistrerad)
Postat

Finns det ingen bra dynamisk mick i samma prisklass så att jag slipper hålla på och krångla för mycket? Dels har jag ganska dåligt med pengar och är dessutom väldigt okunnig gällande det tekniska. När det gäller ljudet så behöver det inte på något sätt vara perfekt eller kristallrent...jag är van vid att spela in på en liten datamikrofon för 150 kronor och ett gammalt soundblaster 64-kort, vilket jag tycker ger helt okej ljud. Men nu har jag köpt en bärbar dator så då behöver jag ju ett externt kort.

Postat

Jo visst, en Shure SM58 skulle funka bra den med. Den ligger på 1200kr ny, men du kan säkert hitta en begagnad för en billig peng.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.