Jump to content
Annons

NÄR är prishöjningen på Media?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jo, jag undrar helt enkelt NÄR prishöjningen på cd-r med upp till 11 kr/st och på dvd-r med max 20 kr/st blir av? Jag längtar så... 😉

Nej alltså, jag ska köpa ett lager med skivor och vill ha såna som är full printable, alltså skriver ned till 16 mm:s innerhål. Problemet är bara att skrivarens program inte klarar det. Så jag försöker få tag i ett sånt också. Dessutom ska alla cd-r och dvd-r vara av välkänt märke och ha exakt silverfärg på undersidan. Får jag inte tag i program för detta nöjer jag mig med "vanliga" printable cd (35 mm oskriven diameteryta vid innerhålet). Samt min-cd-r (8 cm) dito.

Alltså: vet någon NÄR prishöjningen blir av?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jo, jag undrar helt enkelt NÄR prishöjningen på cd-r med upp till 11 kr/st och på dvd-r med max 20 kr/st blir av? Jag längtar så... 😆

Nej alltså, jag ska köpa ett lager med skivor och vill ha såna som är full printable, alltså skriver ned till 16 mm:s innerhål. Problemet är bara att skrivarens program inte klarar det. Så jag försöker få tag i ett sånt också. Dessutom ska alla cd-r och dvd-r vara av välkänt märke och ha exakt silverfärg på undersidan. Får jag inte tag i program för detta nöjer jag mig med "vanliga" printable cd (35 mm oskriven diameteryta vid innerhålet). Samt min-cd-r (8 cm) dito.

Alltså: vet någon NÄR prishöjningen blir av?

😉

:musik

musik, du verkar ha lite koll här. Jag har alltid undrat vad man ska köpa för prisvärda kvalitetsplattor CD-R, för jag antar att det är rejäl kvalitetsskillnad mellan fabrikaten. Vad ska man kolla efter och vad ska man undvika?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hammagrella och Alla andra:

Det finns två märken som jag rekommenderar för de är säkrare än andra märken, dvs. de kan läsas av de flesta andra cd-spelare/dvd-spelare: Maxell och Verbatim. Bägge finns som Printable cd-r:s, alltså det går att med bläckstråleskrivare skriva ut en bild på ena sidan (förslagsvis den utan musikfilerna hö hö). Sedan är Sony relativt bra och liksom Memorex. Undvik dock Trax cd-r som inte kan läsas av särskilt många, ÄVEN om de är dyra! Taiko Yuden är ett märke som rekommenderas av skivpressföretaget dcm. Det är en silver/silver-varinat som både används och säljs av dem (har gjort i alla fall...). Det var genom Digitalfabriken Gbg (som ingår i dcm) jag fick vetskap härom. HiSpace (säljs av www.discatonce.se) har gott renommé också. Finns som häftiga "old records"-varianter också (á la vinyl). En "dyr" cd-r kostar 10 kr, en billig 4 kr. Men varför dalta med små belopp? Man tjänar inte på det - långt därifrån!

När det gäller lagring tror jag inte det spelar så stor roll, men Kodak är ju erkänt bra faktiskt! Har själv provat! Men då blir det för att spara masters osv. De finns inte som Printable cd-r:s. De är belagda med extra lager guldfärg eller kallas Gold cd-r.

Dessutom finns det ju nåt som kallas för Audio-cd-r också, som man använder särskilt för att bränna musik på cd. De är ofta något dyrare, 14 kr ca. för ett bra märke. Men mig veterligen finns de inte för att skriva ut en bild på ena sidan på. Jag gjorde ett ett-till-ett-test mellan en audio-cd-r och en Verbatim printable-cd-r av musik, men märkte ingen skillnad alls. Taiko Yuden från Digitalfabriken ska visst vara en audio cd-r, om jag inte missminner mig.

Jag skulle passa mig för tvivelaktiga cd-pressarfabriker som använder lågprismärken på skivorna. Köper man skivorna själv vet man vad man får i alla fall...

Det bästa man kan göra är egentligen att köpa enstaka ex av olika märken annars. Gör samma inspelning på de olika skivorna och spela dem i så många olika spelare du kan. Jag har en skiva jag kunde spela i min Luxman-cd, i en Panasonic "bergsprängare", i brorsans Pioneer, i ett gammalt Sony Playstation 1 och morsans Grundig-cd. Men i bäste kompisens HarmanKardon ville den inte snurra. Så kan det vara. Sedan är ju vissa märken mer toleranta också och kan därför läsa skivor även om de är av olika fabrikat eller t.o.m. repiga och smutsiga. Pioneer är enligt mitt förmenande bästa märket härvid. De läser vadsomhelst - tacksamt! Känsliga är Luxman, HarmanKardon, men kanske främst Marantz som t.o.m. nyligen har tillverkat nya dvd-spelare som det inte ska GÅ att spela cd-r skivor på... De vill väl inte beblanda sig med sånt?!?

Sedan är det helt ok att köpa ett cd-lagar-kit också faktiskt, vilket jag tänkt göra inom en vecka, om jag bara kommer på vad märket hette. Jag har vissa skivor, främst spel, men det är inte nya GTA hehe...som inte kan läsas längre. Det lär kosta 85 spänn (såg reklam på spårvagnen), men vad det hette det havre fiskarna.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ingen prishöjning på denna typ av media i dagsläget. Priset på mp3-spelare kommer dock att gå upp.

Håller på att byta ut min iPod 40 gb och har besställt den nya 60 gb med färgskärm

och ingravering från Apple. Dom har inte höjt priset för den sedan den 1 juli utan

kostar fortfarande 4295:- som även står på beställningsordern.

Frågan är väl hur länge det dröjer innan man får ser höjningar på MP3 spelare.

Men Apple är nog ganska snabba med en höjning när den väl kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

asså det är ju en jävligt korkad idé det här med att lägga till en extra skatt på skivor och mp3spelare! Liksom, hela grejjen käns väldigt kommunistisk, att ta lite pengar från alla och ge tillbaka till dom som förlorar bara för att några (ok, haha typ alla) kopierar olagligt

Link to comment
Dela på andra sajter

musik, du verkar ha lite koll här. Jag har alltid undrat vad man ska köpa för prisvärda kvalitetsplattor CD-R, för jag antar att det är rejäl kvalitetsskillnad mellan fabrikaten. Vad ska man kolla efter och vad ska man undvika?

Jag fick tipset, när jag skulle bränna ut en master på min demo, att Quantegy cdr skulle vara en bra skiva. Jag vet inte om jag märkte någon skillnad. Kanske bara blev lurad 😄 . Men du kan ju kolla in dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

asså det är ju en jävligt korkad idé det här med att lägga till en extra skatt på skivor och mp3spelare! Liksom, hela grejjen käns väldigt kommunistisk, att ta lite pengar från alla och ge tillbaka till dom som förlorar bara för att några (ok, haha typ alla) kopierar olagligt

Vilket missförstånd... kommunism??? Här har du kapitalism på sin spets.. 😄 När inte profiten kan tjäna på det ena så lobbar dom fram en avgift i stället.. Och det är inte skatt utan en kopieringsavgift det handlar om som handas av hantalangare till storbolagen.

Det hela haneteras av den ekononiska föreningen Copyswede

Angånde bra CD skivor så har jag under många år använt mig av Platinums CD-skivor.. Jag upplever dom som väldigt stabila och funkar i alla situationer jag testat i alla fall.

http://www.bestmedia.de/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett företag registrerat i musik eller datorbranschen kan du ansöka om ett proffsanvändaravtal hos copyswede. Det har jag gjort.

Det innebär att du kan handla alla media utan kassettersättning. I dagsläget kan du räkna av 1 kr på priset på en 80-min CD och 3,25 kr för en dvd. Det är ex moms. Inkl moms kan du då alltså dra av 4,06 kr för varje dvd-r du köper. Skillnaden kommer ju bli ännu större när höjningen blir av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...