Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Satt här och diskuterade viktiga saker... och hade egentligen inga svar på:

Varför heter det H i Sverige när man säger B i stora delar av övriga världen?

Här står ett svar http://susning.nu/Tonskala

men det verkar som alla inte är nöjda med den förklaringen... vad är egentligen rätt?

Annons
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Var de int en munk som skrev lite "kladdigt" så att nån tolkade det fel och så råkade det bara bli H. Själv kör jag alltid med B

Edit: läste inte sidan först...😉

Edited by Pazo
Posted

det är lugnt... det är ju lördag...

man frågar sig då vidare... varför vi skriver Bb och inte Hb när vi annars skriver H?

Posted

Öppna inte dörrar som bör vara stängda..... Rätt som det är börjar vi säga busläkare och bögtalare, för att inte tala om skådisen Balle Barry...eller Bammagrella 😏

Posted

Eftersom H-lägret ofta brukar kalla det av B-lägret kallat för Bb (uttalas bess) för B, så gör det saken än mer komplicerad. Ena lägret kallar H för B och andra lägret kallar Bb för B.

Själv undviker jag "B" och skalan blir då A - Bb - H - C. Så vet folk vad man menar. 😛

// David

Posted

B-anhängare här. Har ibland debatter i ämnet med far min som var musiklärare förr i tiden, och eftersom alla hans argument grundar sig i att vi alltid använt H så tycker jag inte det finns nån egentlig anledning till att inte köra med B och Bb istället med tanke på hur mycket enklare det blir, och mer logiskt inte minst.

Posted (edited)

B och Bb (Bess) rekommenderar musikhögskolorna sedan 10 år.

Jag upplever att kidsen idag växer upp med internationella tabs och ackord från nätet, och finner det naturligare med B och Bb. Jag tror att H är ett minne blott om 20 år.

Jag själv har lyckats få ur H ur min hjärna, men det var inte lätt 🙁

Edited by MusicNixon
Posted

Då kommer jag framöver säga B och om det är någon som är besvärlig skall jag hänvisa till denna tråden 🙂 .

Fast var vi överens?? Någon som tycker annorlunda får göra sig hörd nu eller för evigt vara tyst 🙂 .

Posted
Öppna inte dörrar som bör vara stängda..... Rätt som det är börjar vi säga busläkare och bögtalare, för att inte tala om skådisen Balle Barry...eller Bammagrella 🙂

Ba ba ba!! 🙂

Guest musik
Posted

Hej!

Tänkte se om den där filmen Ben Hur vid tillfälle. Eller var det Hen Bur den hette?

🙂😄🙂😄😄

:musik

Posted
säger själv aldrig te x "giss" utan "ass"...

om du nu ska va så jävla korrekt kanske du ska börja säga Giss när det är ett Giss och inte Ass. Det är två olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, så det så! (sen att ett piano har 415.31Hz för båda hör inte hit)

För övrigt anser jag att man ska säga B

Posted
Öppna inte dörrar som bör vara stängda..... Rätt som det är börjar vi säga busläkare och bögtalare, för att inte tala om skådisen Balle Barry...eller Bammagrella  😳

Ba ba ba!! 😆

Varför skall nu jag helt plötsligt bli utfrysen ifrån gänget ? 😛

mvh

/BeBå 😄

Guest MrPhil
Posted
säger själv aldrig te x "giss" utan "ass"...

om du nu ska va så jävla korrekt kanske du ska börja säga Giss när det är ett Giss och inte Ass. Det är två olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, så det så! (sen att ett piano har 415.31Hz för båda hör inte hit)

Det där var ju klart intressant. 😛

Är det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen är olika?

O finns det nåt instrument som tillämpar detta, o vilken av tonerna använder man om man bildar ackord med nån av dessa? -iss eller -ess?

Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Posted

Även tyskarna säger H. Jag tror det är därifrån vi i Sverige fått det, under en period var vi ju mycket tyskorienterade. Engelsmännen säger B och så även amerikaner. De latinska länderna säger varken eller, för tonerna heter do,re, mi eller motsvarande.

Gunnar.

Posted
säger själv aldrig te x "giss" utan "ass"...

om du nu ska va så jävla korrekt kanske du ska börja säga Giss när det är ett Giss och inte Ass. Det är två olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, så det så! (sen att ett piano har 415.31Hz för båda hör inte hit)

För övrigt anser jag att man ska säga B

Giss och Ass klingar ju likadant men namnges olika i olika skalor.

Posted
[Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Ja, du har väl hört talas om/hört Hissmusik?

Förskräckligt, så därför togs den bort... 🙂

Posted
säger själv aldrig te x "giss" utan "ass"...

om du nu ska va så jävla korrekt kanske du ska börja säga Giss när det är ett Giss och inte Ass. Det är två olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, så det så! (sen att ett piano har 415.31Hz för båda hör inte hit)

Det där var ju klart intressant. 🙂

Är det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen är olika?

O finns det nåt instrument som tillämpar detta, o vilken av tonerna använder man om man bildar ackord med nån av dessa? -iss eller -ess?

Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Hmm.

Jag har aldrig sett det som alldelese helt så enkelt. I en viss tonart så kan Giss och Ass vara två olika saker, för mig som spelar kan det vara en signal vilken roll tonen har i ackordet. Och det är snarare det som beställer vilken frekvens tonen skall ha.

Antag att tonarten är E-dur, ackordet är ett E och tonen är ett Giss. I det läget är det en dur-ters, och som vi alla vet så skall durtersen vara låg.

Om nu av någon orsak stycket halkat iväg till ett F-moll ackord, så är "samma" ton nu ett Ass. Rollen i ackordet är att vara moll-ters och sådan skall vara höga. Så en "udda" stavning av en ton är en signal om vilken roll tonen har i ackordet och därigenom också hur den skall spelas.

Ett test, spela grundton och kvint i ett ackord på piano, säg E och H (!). Sjung en snygg dur-ters däremellan. Tryck sen ner tersen, dvs Giss och lyssna. Det brukar skilja en hel del. Prova samma sak med molltersen (G).

Alla orkestermusiker som kommit en bit på vägen behöver arbeta med intoneringen. Inga blåsinstrument stämmer helt perfekt, så varje ton måste intoneras. Kanske är C lite högt och C# lite lågt på just den här flöjten eller trumpeten. När man kommit dit är det dags att börja fundera över hur tonerna passar in i ackordet och anpassa efter det. Allt bygger på att man lyssnar på hur de andra spelar och hjälps åt. Jag brukar rita små pilar upp eller ner som kom ihåg hur jag skall intonera. På trombonen kan det skilja flera centimeter beroende på tonens roll.

Ihop med stråkar kan det bli extra intressant. Amatörstråkar tycker inte om att spela i "B-tonarter" om man skall generalisera. På samma sätt hör man när det är lösa strängar, för de går ju inte att intonera. En E-sträng blir vad den stämts till.

Gunnar

Guest musik
Posted

Hej!

Ove Centli nämnde att det "bara" är klaviaturen som...

Det är nog därför det faller sig naturligt för mig att bruka H.

c-d-e-f-g-a-hååå-ceeee

Skalan som tragglades.

🙂

:musik

Guest MrPhil
Posted
säger själv aldrig te x "giss" utan "ass"...

om du nu ska va så jävla korrekt kanske du ska börja säga Giss när det är ett Giss och inte Ass. Det är två olika toner. Giss = 412.50Hz och Ass = 422.40Hz, så det så! (sen att ett piano har 415.31Hz för båda hör inte hit)

Det där var ju klart intressant. 😲

Är det likadant med alla iss/ess toner att de egentligen är olika?

O finns det nåt instrument som tillämpar detta, o vilken av tonerna använder man om man bildar ackord med nån av dessa? -iss eller -ess?

Finns det dessutom ett Hiss mellan H o C? Eller heter den Biss? Eller kan det vara ett Cess?

Hmm.

Ett test, spela grundton och kvint i ett ackord på piano, säg E och H (!). Sjung en snygg dur-ters däremellan. Tryck sen ner tersen, dvs Giss och lyssna. Det brukar skilja en hel del. Prova samma sak med molltersen (G).

Alla orkestermusiker som kommit en bit på vägen behöver arbeta med intoneringen. Inga blåsinstrument stämmer helt perfekt, så varje ton måste intoneras. Kanske är C lite högt och C# lite lågt på just den här flöjten eller trumpeten. När man kommit dit är det dags att börja fundera över hur tonerna passar in i ackordet och anpassa efter det. Allt bygger på att man lyssnar på hur de andra spelar och hjälps åt. Jag brukar rita små pilar upp eller ner som kom ihåg hur jag skall intonera. På trombonen kan det skilja flera centimeter beroende på tonens roll.

Gunnar

Så även de "vanliga" tonerna kan ha olika värden beroende på vilken roll de spelar i sammanhanget?

Guest MrPhil
Posted
Alltså, så här är det:

Diss-Fess-Eiss-Fiss-Ge

..så det så...

😱

/Jan Olof

Öh, vart tog E resp F vägen då?

O hur kan Fess komma före Eiss?

Borde det inte vara Diss, Ess, E, Eiss, Fess, F, Fiss, Gess, G ?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.