Jump to content
Annons

Come back home


Recommended Posts

LÅTNAMN: Come back home

GENRE: Vocal house

LÅTLÄNGD: 3,47

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

MEDVERKANDE: Jag

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,19 mb

STATUS: Skiss

Har precis dragit ner en mix som i mina otränade öron låter ok.. men vad kan förbättras? Trevlig lyssning! 🙂

EDIT: Uppdaterad mix

Redigerat av kyaal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske ska lägga på lide "kudd-effekter" på leaden i början, så den låter lite mjukare.. sänk frequensen lite eller något, Balla stämmor inmot 2:00 stuket iaf, Du fick till 0ldsk00l basen riktigt bra iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta 😄 Rösten låter fantastiskt bra, men synten/leaden är alldeles för tunn, trummorna är bara halvvägs...så lite mer jobb och den blir...fantastisk 😏

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra röst! Är det du?

Jag lyssnar bara i mina laptop-högtalare. Gillar egentligen inte sådan här typ av house men eftersom det är oldscool så finns inget att klaga på. Det är så oldschool-house det kan bli, och du får till en nostalgikänsla a la 92'.

Bra jobbat, 4/5

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för all feedback, som summerat är det alltså leaden som stör? Jag har försökt mjuka och feta till den lite men samtidigt vill jag bibehålla skärpan då det är ett originalljud. (Casio sa-21 om nån vill veta 🙁 ) Lyssna gärna på den uppdaterade mixen i första posten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft låt, dåligt mixat. Eller är det just det som är Vocal house? 🙁

Skön röst! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Bra. Skitbra. Tänker nog inte klaga på någonting. Det är bra helt enkelt. Det skulle vara att trummorna är lite låga kanske. Men det beror nog mest på att jag är en trumm-fanatiker. 😉 Försöker rota i backarna efter grejer att jämnföra detta med, men hittar inget vettigt. Du sjunger skitbra! Perfekt. Som en poppig Owens typ.

Skulle vara skitroligt att göra någonting tillsammans med dig! Eller kanske remixa den här? Göra den lite mer nu-skoolish. Lite garage beats kanske. Jag PM'ar dig helt enkelt!

Peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter faktiskt extremt retro.. sången tycker jag verkligen om.

Men ljuden är för bedrövliga 😄

men ja.. det var ju så det lät, så.. Förutom trummorna, som inte känns helt på spiken.. Kanske borde du kika på vad för trummaskiner som användes då, och sedan utgå från dom ljuden? Eller är det kanske det du gjort? Jag är inte så insatt i gamla trummaskiner och sånt..

nåväl.. Mitt förslag är att du försöker hitta ljud från en Roland TR-909, eller kanske en Roland TR-808 trummaskin och använder dom. Tror det var de trummaskiner som gällde på den tiden då house lät som den här låten : )

Jag vet att man kunde ladda ner dom ljuden från http://www.hollowsun.com tidigare, men kollade lite nu och det verkar vara borta. Vetifan.

Jag har dom antagligen hemma, men leta runt lite så borde du hitta..

Annars kan du kolla här för TR-808 samplingar: http://www.tr-808.com

😉

Sen skulle jag vilja fråga om man kanske kunde få lov att låna röstspåren från din låt och leka lite med hemma? : )

Link to comment
Dela på andra sajter

koskällan är väl för tusan 808?! 😉

I vilket fall som helst så svänger det. Sången är snygg som tusan och jag tror att detta defintivt skulle göra sig fint med lite fräshare instrumentering. Den nuvarande är visserligen retro, men rätt dassig.

Vidare så föreslår att du och Dumb dan gör något ihop. Skulle kunna bli hur bra som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter faktiskt extremt retro.. sången tycker jag verkligen om.

Men ljuden är för bedrövliga 🙂

men ja.. det var ju så det lät, så.. Förutom trummorna, som inte känns helt på spiken.. Kanske borde du kika på vad för trummaskiner som användes då, och sedan utgå från dom ljuden? Eller är det kanske det du gjort? Jag är inte så insatt i gamla trummaskiner och sånt..

nåväl.. Mitt förslag är att du försöker hitta ljud från en Roland TR-909, eller kanske en Roland TR-808 trummaskin och använder dom. Tror det var de trummaskiner som gällde på den tiden då house lät som den här låten : )

Jag vet att man kunde ladda ner dom ljuden från http://www.hollowsun.com tidigare, men kollade lite nu och det verkar vara borta. Vetifan.

Jag har dom antagligen hemma, men leta runt lite så borde du hitta..

Annars kan du kolla här för TR-808 samplingar: http://www.tr-808.com

😉

Sen skulle jag vilja fråga om man kanske kunde få lov att låna röstspåren från din låt och leka lite med hemma? : )

Jag är inte så insatt i gamla trummaskiner och sånt..

haha nej tydligen inte. här följer medverkande trumljud;

kick 808

snare riktig

clap 808

cowbell 808

shaker 808

closed hh 808

open hh 808

open hh riktig

crash riktig

så var det med den saken 😄

tanken var ju som du kan förstå att göra en låt med oldskool-sound, inte bara använda samma ljud som var poppis sent 80-tal. och vad gäller den tiden fanns det väl de som använde sig av samplers till trummor också?

vad gäller röstspåren så kan vi ju snacka på msn om den saken. pm:a mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fan oxå 😉

jag kände det på mig, typ; "nu gör jag nog bort mig".. Har inte ens lyssnat nåt vidare på gammal house, så jag borde bara hållt käften!

nåväl. det betyder iaf att jag inte gillar kick-ljudet på 808:an. alla tjatar alltid om dom där jävla trummaskinerna, så jag bara utgick ifrån att dom lät bra oxå : )

kanske räcker att höja volymen på kicken lite iofs?

aja. skitsamma.

pm:ar dig angående sången 😄

Redigerat av olke
Link to comment
Dela på andra sajter

808an är i hög grad en smaksak har jag märkt. Lite älska eller hatasound på den. Själv så är jag rätt allergisk mot den överanvända koskällan. I övrigt är den rätt ball. Kicken är rätt använd definitivt bra i mina öron. Och funkar klock(haha)rent här.

Link to comment
Dela på andra sajter

koskällan är väl för tusan 808?! 😉

I vilket fall som helst så svänger det. Sången är snygg som tusan och jag tror att detta defintivt skulle göra sig fint med lite fräshare instrumentering. Den nuvarande är visserligen retro, men rätt dassig.

Vidare så föreslår att du och Dumb dan gör något ihop. Skulle kunna bli hur bra som helst!

Tackar som fan, det är min första sånglåt jag visar upp såhär så det är jättekul att folk allmänt är positiva till sången, men jag skulle jättegärna höra lite vad jag kunde förbättra..

Jo jag får tyvärr hålla med dig angående att proden är rätt dassig. But hey! Det är ju det remixer är till för! 😉 Och det är ju inte all ggr som originalmixen är den som släpps som radiosingel.

Link to comment
Dela på andra sajter

atac7k (oregistrerad)

Mycket bra röst, inget fel där inte. Sen har vi då själva mixningen som låter lite mesig kanske på sina håll, men tror fan jag kan leva med det för låten är mycket bra i övrigt, skulle kunnas höjas många snäpp med bara lite bättre mixning osv.

Betyg: 4/5

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...