Jump to content
Annons

Cubase vs Logic!


Heave

Recommended Posts

"algoritmer för att summera kanalerna och dessa kan ju vara olika."

Att summera kanaler digitalt är så vitt jag förstått det inte speciellt svårt. Läs av vilket värde det är på en viss sample på samtliga spår och plussa ihop dem, gå till nästa sample och plussa ihop dem o.s.v. Det handlar alltså om att addera nivåvärdena för varje sample på varje spår vilket är riktigt enkel matematik. Beroende på om man ändrat nivån på individuella spår och huruvida programmet jobbar med 16, 24, 32 eller 64 bitar internt kan det bli små skillnader i avrudningen av samplevärdena.

I samma interna bitdjup borde det dock låta exakt likadant så när som på eventuella nivåskillnader och dithering som dock oftast kan göras med samma algoritm genom att använda en plugin.

Nåja, det har ju varit på tapeten tidigare. Dags för ett test kanske?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Otroligt korkat att köpa SX3 till en MAC G5:a.

Nog det största misstag du kommer ha gjort.

Som att tanka en ferrari med vatten typ.

Snacka om flaskhals ...

MAC räddade mig från PC träsket och jävlar va glad jag är för det, kan ba säga efter 1.5 år med Logic att jag tänker inte ens föra musen över en Cubase ikon i min karriär nånsin igen. 7.1:an har inte krachat nån gång än, och då jobbar jag heltid med det, mellan 10-15 timmar om dan.

Korkat? Har du kört SX3 på en Mac lr? Jag kommer berätta för dig hur det går sen och om det var korkat! Att tanka en Ferrari med vatten får bilen att inte starta men jag tror nog att Cubesa startar på en Mac! När du körde Cubase på din Mac vad var det som var flaskhalsen då? O på tal om misstag så har jag gjort betydligt större än att köpa en Mac! hehehe... Kan ju bara säga att jag inte har haft många kracher heller, kan ju bero vem som satt ihop datorn och vem som häller vatten i den kanske? Ojj, det vart långt och irriterat inlägg men lär dig att inte kalla andra korkade när du inte vet vad du snackar om tack! //Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

"algoritmer för att summera kanalerna och dessa kan ju vara olika."

Att summera kanaler digitalt är så vitt jag förstått det inte speciellt svårt. Läs av vilket värde det är på en viss sample på samtliga spår och plussa ihop dem, gå till nästa sample och plussa ihop dem o.s.v. Det handlar alltså om att addera nivåvärdena för varje sample på varje spår vilket är riktigt enkel matematik. Beroende på om man ändrat nivån på individuella spår och huruvida programmet jobbar med 16, 24, 32 eller 64 bitar internt kan det bli små skillnader i avrudningen av samplevärdena.

I samma interna bitdjup borde det dock låta exakt likadant så när som på eventuella nivåskillnader och dithering som dock oftast kan göras med samma algoritm genom att använda en plugin.

Nåja, det har ju varit på tapeten tidigare. Dags för ett test kanske?

/Majken

Men när t ex Cubase i SX2 (.2?) stoltserar med en ny ljudmotor så inbillar man sig ju att det påverkar ljudet på nå't sätt, eller är det bara "meet the new boss, same as the old boss"?

Link to comment
Dela på andra sajter

"algoritmer för att summera kanalerna och dessa kan ju vara olika."

Att summera kanaler digitalt är så vitt jag förstått det inte speciellt svårt. Läs av vilket värde det är på en viss sample på samtliga spår och plussa ihop dem, gå till nästa sample och plussa ihop dem o.s.v. Det handlar alltså om att addera nivåvärdena för varje sample på varje spår vilket är riktigt enkel matematik. Beroende på om man ändrat nivån på individuella spår och huruvida programmet jobbar med 16, 24, 32 eller 64 bitar internt kan det bli små skillnader i avrudningen av samplevärdena.

I samma interna bitdjup borde det dock låta exakt likadant så när som på eventuella nivåskillnader och dithering som dock oftast kan göras med samma algoritm genom att använda en plugin.

Nåja, det har ju varit på tapeten tidigare. Dags för ett test kanske?

/Majken

Ordna ett blindtest. Skulle va kul.

Word förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har budgetvarianterna av båda programmen, Cubase SE och Logic Express. Cubase är enligt mig plottrigare mer svåröverskådligt och sämre vad gäller midihanteringen. Sen hade Logic Express sjukt mycket bättre medföljande pluggar och mjukvaruinstrument. Cubase har dessutom kraschat 6-7 gånger mot Logics 0 gånger. Och då har jag ändå använt Logic mycket mer. Kör bara Logic numer. Kör Powermac G5 2*2.5 GHz

Däremot så vet jag inget om hur SX3 är gentemot Logic Pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...